Sivu 2/7
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 02 Maalis 2013, 08:19
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Onko kokemusta? Voiko tavalliseen kiekkoon liittää jarrulevyä?
Ei ole kokemusta, mutta en edes mielikuvituksessa osaa kuvitella että tuollainen onnistuisi. Pitäisi tehdä joku pinnoihin kiinnitettävä adapteri, se toki onnistuu, mutta miten saa jarruvoimat jakautumaan taisaisesti jokaiselle pinnalle molemmin puolin napaa?
Laita vain vannejarrut jos nuo renkaan kiertävät kaaret laitat.
Jukka
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 24 Maalis 2013, 20:27
Kirjoittaja irakas
SH22 on nyt tällaisessa jigissä lähdössä kansalaisopistolle, missä hitsaan etuhaarukat rungon haaroihin.

- SH22 jigissä.jpg (113.23 KiB) Katsottu 4137 kertaa
Olipa aikamoinen sovittelu saada nuo nuolilla merkityt saumat sopiviksi. Haarojen päät on litistetty.
Laakereina käytän teflonpintaisia laipallisia holkkilaakereita.
Kuvan olen ottanut vasta hankkimallani Lumia 900 kännykällä, johohon olen kovasti tyytymätön. Kun kameran linssi on suojaamaton, tulee kuvista hämyisiä, kun linssi pölyttyy. Minulla oli aiemmin Nokia 6220 Classic, jolla tuli paljon parempia kuvia vaikka siinä oli vain 5 megapikseliä, mutta linssi oli suojattu. Tässä Lumiassa on 8 megapikseliä.
Tänään ilmeni, että kaiutin ei toimi. Akun lataus näkyy joskus vain vilauksena kännykkää avattaessa ym. ym. 
Sakari
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 24 Maalis 2013, 20:39
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:siinä oli vain 5 megapikseliä, mutta linssi oli suojattu. Tässä Lumiassa on 8 megapikseliä.
Niin, megapikseli määrähän ei todellisuudessa kerro yhtään mitään kuvan laadusta. Voisi vetää pienen vertauksen alkoholimaalimaan: Kumpi on parempaa wiskiä/konjakkia/viiniä jos toinen on 0,7 ja toinen 1litran pullossa? Humalan määrän/tiedoston kokoon tuolla valinnalla voi vaikuttaa, mutta ei laatuun/makuun.
Jukka
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 24 Maalis 2013, 21:56
Kirjoittaja janx
Hieman offtopicia, mutta Lumia 900 kamera on todella surkea. Ei saa pysty edes dokumentointiin käyttämään, kun ei saa esim. selvää tekstistä paperilla, josta on ottanut kuvan. Megapikkelsit ei tosiaan takaa kuvan laatua.
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 05 Huhti 2013, 21:35
Kirjoittaja irakas
Pappatrike on edennyt kuvassa olevaan vaiheeseen, ja ensimmäinen koeajo on suoritettu. Oli aikamoinen kilpajuoksu ajan kanssa, kun kansalaisopistolla kevätlukukausi loppuu jo ensi viikolla. Nippanappa ehdin saada hitsaustyöt tehdyksi. Aloitinhan vasta joskus helmikuun lopulla.

- SH22 5.4.13.jpg (58.92 KiB) Katsottu 4070 kertaa
Joka suhteessa tuntuu mitoitus hyvältä. Istuinkorkeus on 44 cm, vääntiön korkeus on 40 cm, kokonaisleveys 90 cm. Muita mittoja en ole vielä mitannut. Ensimmäinen koeajo ilman jarruja ja vaihteita tapposepelin peittämällä pihalla sujui mukavasti, kun kaikissa pyörissä on jousitus, ja kyllä 559 renkaat on poikaa. 
Sakari
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 06 Huhti 2013, 09:48
Kirjoittaja Pastori
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 06 Huhti 2013, 11:58
Kirjoittaja jviirret
Tuota kun katselee niin ihmettelee että miksei 3x26 trikejä ole juuri kaupallisesti tarjolla...
Jukka
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 06 Huhti 2013, 13:27
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Tuota kun katselee niin ihmettelee että miksei 3x26 trikejä ole juuri kaupallisesti tarjolla...
Jukka
Samaapa minäkin ihmettelen. Kun sotien jälkeen tehtiin kinnereitä, niissä kaikissa oli 26" kiekot.
Sakari
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 06 Huhti 2013, 14:55
Kirjoittaja Syväri
Tiet on paremmat nykyään kuin silloin, mut tietysti näillä teiden kunnossapidon määrärahoilla ollaan pian lähtötilanteessa.. 
Asiallisen näköinen vehje 
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 06 Huhti 2013, 20:20
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:Tuota kun katselee niin ihmettelee että miksei 3x26 trikejä ole juuri kaupallisesti tarjolla...
Jukka
Lieneekö kyse siitä, että valmistajat varovat mahdollisia kalliita keissejä mihin kiekkojen hajoaminen kovassa käytössä voisi johtaa? Pitää muistaa ettei niitä ole suunniteltu kestämään niin paljon sivusuuntaista rasitusta kun trikessä tulee, etenkin etupäässä. Toinen syy voi olla että isot kiekot joko kasvattavat kääntösädettä tai raideleveyttä.
Järkevällä ajotyylillä ja kestävillä vanteilla ongelmia tuskin tulee. Minustakin Sakari on jälleen saanut aikaiseksi hienoa jälkeä
. Jos raha ei olisi este, rakentaisin tadpolen 507- koon läskirenkailla - nimikin on jo valmiina: Fatpole 
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 11 Huhti 2013, 04:42
Kirjoittaja irakas
Otinpa kuvan SH22:n ohjaussysteemistä:

- SH22 ohjaus.jpg (130.92 KiB) Katsottu 3940 kertaa
Oli laitettava kaksi tukivartta klapin estämiseksi. Trimmaukset ja lisävarustelut jatkuvat.... 
Sakari
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 11 Huhti 2013, 08:06
Kirjoittaja jori
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 12 Huhti 2013, 12:56
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:Näyttää, kuin olisi sekä vyö, että henkselit.
Hyvän näköistä työn jälkeä. Sinustahan on tullut metallimies.
Ohjainvarret näyttävät olevan aika vinot, mutta johtunee kameran lyhyestä polttovälistä. Olet varmaan laittanut ohjainvarret Ackermanin ohjeen mukaan: Kohtisuora linja ohjausakselin keskeltä ohjainvarren nivelen kautta ampuu takapyörän maakosketuspisteen pystylinjalle. Kokeile tämän kuvan perusteella, onko kulmat onnistuneet.

Piirrä maahan viiva ja aja takapyörä sille kohtisuoraan. Mene vitse viivalle seisomaan ja katso osoittavatko etupyörän akselit etupyörien maakosketuspisteiden ja sinun välisille linjoille.
Joo, ei pääse housut puttoon. 
Ohjainvarret ovat Ackermanin systeemin systeemin mukaan. Kokeilin kulmien onnisumista asentamalla lattialle viivan sijasta suoran profiilitangon takapyörän maakosketuspisteen kohdalle ja takapyörän kohtisuoraan sitä vastaan. Etupyörien ollessa ääriasennossa asensin toisen profiilitangon vuorollaan kummankin etupyörän maakosketuspisteen kohdalle kohtisuoraan pyörää vastaan. Oikeastaan hämmästyin, kun tankojen leikkauspiste oli samassa kohtaa kummankin pyörän osalla. Odotin, että heittoa olisi ainakin jonkin verran.
Pikkuhiljaa olen oppinut käyttämään uutta Lumia 900:aa. Useimmat epäkohdat, joita olen mielestäni havainnut, johtuvat siitä, että en ole osannut sitä oikein käyttää. Esim. otetut kuvat ovat olleet surkeita. Nyt olen keksinyt, että kuvista tulee parempia, kun asentaa ISO-arvon eli herkkyysarvon suuremmaksi, eikä tyydy kameran tarjoamaan automaattiseen arvoon. Taitaa olla niin, että useimmat moitteet Lumiaa vastaan johtuvat siitä, että moittija ei osaa vielä käyttää laitettaan. Lumian toiminnot poikkeavat niin paljon aiemmista.
Otinpa kuvan SH22:sta 400:n ISO-arvolla:
Tuo kaareva tanko ajajan jalkojen välissä on osoittautunut aika käteväksi. Sillä on monta toimintoa:
- sen avulla on hyvä nostaa ja siirrellä nojakkia ahtaissa tiloissa
- istumaan mennessä ja varsinkin ylös noustessa siihen on hyvä tarttua, varsinkin ikääntyneen
- siihen voi kiinnittää kännykän, mittarit ja valaisimen
Oikeastaan on kumma, kun trikeissä en ole vastaavaa tavannut. SH4:ssähän mulla on sellainen:

- 06.06.06, Snake 1a.jpg (146.7 KiB) Katsottu 3900 kertaa
Sakari
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 13 Huhti 2013, 16:05
Kirjoittaja irakas
On se tuo Lumia 900 niin raivostuttava peli, kun sillä joskus saa nippa nappa välttäviä kuvia ja joskus taas ei muuta kuin yhtä hämyä, vaikka kuinka yrittää viritellä asetuksia.
Siinä on kai liikaa jotain itsetoimivaa automatiikkaa.
Sain sen verran tarpeekseni, että menin ja ostaa paukasin Panasonic DMC-FS28 digikameran http://www.panasonic.fi/html/fi_FI/Tuot ... kInfo=true tuosta lähiliikkeestä eli Foto-Antista. Maksoi 148 € muistikortteineen.
Ja eipä muuta kuin kuvaamaan SH22:ta:
Jarrut ja vaihteet on nyt kaikki paikallansa. Muutamien koeajolenkkien jälkeen täytyy kaikki purkaa ja viedä epeli maalaamoon.
Tässä kuvassa näkyy molempien etupyörien yhden kahvan jarrujärjestely .
Tuntuu toimivan ihan hyvin. 
Sakari
Re: SH22 Pappatrike
Lähetetty: 14 Huhti 2013, 16:50
Kirjoittaja Jarcco
Onko tarakka kiinnitetty haarukkaan? Eikös se osu penkin rautoihin joustoliikkeen aikana? Minusta tarakka olisi parempi kiinnittää runkoon.