Sivu 2/17
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 18 Huhti 2013, 12:28
Kirjoittaja eemeli
jori kirjoitti:Eikös Mangossa ole istuimen alla väliakseli. Minulla on jotenkin sellainen muistikuva. Jälkimmäisen välityksen vaihtaminen vaihtaa koko aluetta ylös tai alas. Mahtuisiko sinne takapyörälle kaksi ratasta rinnakkain, että pienellä askartelulla voisi laittaa lyhyemmän tai pidemmän valitysalueen tarpeen niin vaatiessa.
Juu kyllä siellä on väliakselina tavallinen levyjarrullinen takanapa. Levyjarrun tilalla ratas josta ketju takapyörälle. Mä en usko, että takapyörään mahtuis kahta ratasta. Sieltä sitä olisi kyllä tosi hankala vaihtaakaan. "Väliakselille" kaksi ratasta voisi onnistuakin. On siellä myös jonkinmoinen ketjunkiristinkin iskaria varten. Vaihtaja tuskin mahtuu.
terppa kirjoitti:Kurkkasin kans ratasta ja ei tosiaan ole liikoja tiloja, ehkä se 11-32 on maksimi kun se on vaihtoehtona uuteen. Eka tekninen vika eli vilkut ei toimi, todennäköisesti säätäessä kun käänsin kinnerin kumolleen niin joku tavara oli osunut johtoihin ja yksi oli poikki vilkkukytkimen perästä, pitää huomenna tinailla ja jotain laittaa suojaksi kun se on kovin haavoittuvan näköinen kohta. Vilkkukytkin on myös suunniteltu jollekin pitkäkyntiselle tai sormiselle eli jos mulla keskarissa kesällä on joku nätti rakennekynsi niin se johtuu vaan ihan siitä, että haluan käyttää vilkkua ilman, että kättä tarvitsee irrottaa ohjainsauvasta. 
Mun mangossa drop outit suoraan alaspäin. Pitää ottaa huomioon myös se, että mahtuu meneen suoraan alta. Eikö ole mukava korjata mangon sisäpuolisia osia? Mä vaihdoin omaani kaikki vaihdevaijerit. Laitoin myös duol driven takaisin. Melkosta jumppaa...
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 18 Huhti 2013, 17:10
Kirjoittaja terppa
eemeli kirjoitti: Eikö ole mukava korjata mangon sisäpuolisia osia? Mä vaihdoin omaani kaikki vaihdevaijerit. Laitoin myös duol driven takaisin. Melkosta jumppaa...
Joo, aika nastaa... mulla tosin on lahjoja gynekologiksi
perinteisesti olen pienine käsineni mahtunut räpläämään sielläkin mihin isommat ei mahdu
mutta ei mikään unelma huollettava, vähän korvantaakse laittanut millaisia työkaluja tarvitsee huoltaessa ja jos sellaisen arsenaalin varaisi "selviytymispakkaukseen" mukaan.
Periaatteessa väliakselille saisi laitettua eteen toisen rattaan mutta äkkiseltään ketju kulkisi sitten kiristäjälle sen verta vinossa, että se jotain ratasta kuluttaa/hajottaa/tuo vastuksia? Taakse ei mahdu toista. Pitää ekaksi kokeilla sitä 32 hampaista takapakkaa niin tarve mennä pienelle rattaalle pienenee, vähän säätöä kaipaa koska sille vaihto ei suju aina kerrasta, ei esim. kesken mäen suju jos on veto päällä. Vaikka kinnerissä on painoa enemmän niin tuntuisi, että polvia se rasittaa vahemmän kuin kaksipyöräinen koska hyvien rullausominaisuuksien ansiosta sillä rullailee välillä pitkiä matkoja ja polvet saa levätä, en tänäänkään muistanut pukea polvitukia mutta ollenkaan ei tuntunut 62 km polvissa vaikka mäkiäkin oli. Muistin sopukoista yritän kaivaa kammen lyhentimiä mitkä saisi kiinni jo olemassaoleviin kampiin, pitää vaan googlailla kun ei jaksa muistaa missä niihin törmäsin. Sellaisen havainnon tein myös, että rauta missä kammet on kiinni sujuu aikalailla kun runttaa jyrkkää ylämäkeä eli siinä voisi mitoitus olla vahvempi.
Tärinäraidat on suoraan saatanasta
kokeilin miltä tuntuu väistää pientareelle 40 km/h vauhdissa --> meinasi lähteä lapasesta... jousitus ei kerkeä pitää takapyörää tiessä ja perä yrittää sivuluisuun, ajoin sitten kokonaan ajoradalla poislukien hitaat ylämäet jossa pientareelle siirtyminen oli turvallista. Mieli askaroi jo miten saisi ilmajousen kiinni taakse, nykyjousi on 38 cm pitkä eli vaatinee jonkun jakke&sepi -virityksen.
Eturenkaisiin on aika ahkeraan saanut lisäillä ilmaa, sitä olen miettinyt johtuuko siitä kun ajaa routineilla ja reikäisillä teillä ja renkaat saa ottaa melkoisia iskuja vastaan? kaksipyöräisellä on enemmän mahdollisuus kierrellä. Jos vaan kotoa löytyy toinen 28 millinen Durano niin ajattelin kokeilla paraneeko ajo-ominaisuudet niillä, jos renkaan runko olisi vähän jäykempi. Tuulisella säällä 50 km/h alkaa olla maksimivauhti.
Ajoasento alkaa löytyä, nyt vaan ohjaustanko tuntuu liian pitkältä mutta pitää tutkia saisiko sitä 5 cm lyhennettyä alapäästään niin käsivarret olis sitten sopivassa kulmassa.
Tinasin katkenneen vilkunjohdon kytkimeen, niin ohkaista johtoa, että sähköpihdeillä ei saanut kuorittua vaan poltin muovipäällisen... arka paikka mutta laitoin muovisuojuksen (sytytystulpan suojaholkki
) johon vielä teippaan johdot alapäästään kiinni kun sattuu sopivaa teippiä taskuun.
Kytkimiä tekisi mieli siirtää ylemmäs mutta on hitsaamalla toteutettu tuo tukirauta niin saa jäädä.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 18 Huhti 2013, 17:32
Kirjoittaja eemeli
Samaa mieltä tärinäraidoista. Aivan perseestä...Mä laitoin tuosta syystä Velocraftilta tän tilaukseen http://www.velocraft.fi/suomi/risse. Toivottavasti auttaa...
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 18 Huhti 2013, 21:03
Kirjoittaja terppa
eemeli kirjoitti:Samaa mieltä tärinäraidoista. Aivan perseestä...Mä laitoin tuosta syystä Velocraftilta tän tilaukseen http://www.velocraft.fi/suomi/risse. Toivottavasti auttaa...
Kiitos vinkistä, laitoin Pieterille kyssäriä tuosta jousesta, ei tarvitsisi Jakke&Sepi -säätöön ruveta jos tuollaisen laittaisi.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 19 Huhti 2013, 15:53
Kirjoittaja TS
Noita Rissen jousia on kyllä kehuttu aika estottomasti joka puolella eli sen kanssa ei varmaan voi mennä vikaan. Se vilkun kytkin on kyllä tehty kaksmetristen hollantilaisten sormien mukaan. Sähän voisit laittaa siihen jonkun pienen 1cm x 3 cm metalli- tms. levyn, jossa olisi kaksi reikää. Toisesta reiästä ruuvaisit levyn kiinni siihen nykyiseen kytkimen reikään ja toiseen reikään laittaisit sen kytkimen. Sillai sitä sais siististi itseään kohti sen verran kun tarttee.
ps. Mä unohdin antaa vara-akun ja laturin sulle matkaan. Koskas pääsisit hakemaan?
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 20 Huhti 2013, 11:07
Kirjoittaja terppa
TS kirjoitti:Noita Rissen jousia on kyllä kehuttu aika estottomasti joka puolella eli sen kanssa ei varmaan voi mennä vikaan. Se vilkun kytkin on kyllä tehty kaksmetristen hollantilaisten sormien mukaan. Sähän voisit laittaa siihen jonkun pienen 1cm x 3 cm metalli- tms. levyn, jossa olisi kaksi reikää. Toisesta reiästä ruuvaisit levyn kiinni siihen nykyiseen kytkimen reikään ja toiseen reikään laittaisit sen kytkimen. Sillai sitä sais siististi itseään kohti sen verran kun tarttee.
ps. Mä unohdin antaa vara-akun ja laturin sulle matkaan. Koskas pääsisit hakemaan?
Heh! Ne on joskus yksinkertaiset ideat helppoja mutta kun ei tule mieleen
todennäköisesti rukkaan vilkkukytkimet tuohontapaan. Laitoin myös ilmajousen tilaukseen. Mielenkiintoista nähdä miten se vaikuttaa ajettavuuteen.
Vaihteeksi aurinkoista eli maantie houkuttaa, toisaalta ihan parhaillaan kinneri on kyllä jossain veden ja räntäsateen alla ajettaessa, ainakin suhteessa kaksipyöräiseen.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 20 Huhti 2013, 12:54
Kirjoittaja PW
Toivotaan Lahden seudulle hyviä kinnerikelejä, räntää ja vettä. Ettei tartte muilla pyörillä lähtee 
Petri
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 20 Huhti 2013, 19:10
Kirjoittaja terppa
PW kirjoitti:Toivotaan Lahden seudulle hyviä kinnerikelejä, räntää ja vettä. Ettei tartte muilla pyörillä lähtee 
Petri
No tiistaina olis taas kinnerikelejä kun viileämpää sadetta on luvassa, lähdön helppous on kyllä se, että helposti ottaa kinnerin alle. Oli kyllä kinnerikelit tänäänkin tuulen osalta eli ihan järkkyjä puuskia, Vierumäellä kävin mutkan (jotain 32 km sivu) ja ihan leppoisasti polkien 29 km/h keskari molempiin suuntiin, pyörätiellä ajot ja urheiluopiston nurkilla lipuminen tietty hidasti lisää, tolla yllättäen tulee ajettua leppoisammin kuin kaksipyöräisellä 
Toisaalta tuonne saa rakennettua lämpimänpaikan leirin kun laittaa aukkopeitteen ja villaisen ajopaidan niin jo näillä keleillä tuntuu helteiseltä.
Sivutuuli nappaa aika tavalla ja mielellään ei alamäessä päästellyt yli 40 km/h jos oli aukea paikka eli parhaimmillaan tyynellä. Puolet sukkiksista ei moikkaa takaisin
en tiedä, eivätkö tunnista pyöräksi vai harmittaako vastatuuleen ajo 
Pieter oli välittänyt viestiä tehtaalle tuosta vilkkukytkimen sijainnista ja joku muukin asiasta kuulema on palautetta antanut ja jos nyt uuden tilaa niin todennäköisesti kytkin on jo sopivalla etäisyydellä.
En mä nyt mitenkään turhamaiseksi tunnustaudu mutta tollasen kypärän meinasin tilata kun tänäänkin hokasin ainakin kolme valokuvaajaa, joista kaksi vielä erikseen pysähtyi kuvaamaan. Nyt penkki on asemoitu niin, että aukkopeite tulee nenän tasalle ja jos kameran kohdalla sitten vähän päätä painaa alemmas niin tulis varmaan kivoja kuveja kuskista kun se näyttää tirpalta 

Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 20 Huhti 2013, 20:02
Kirjoittaja jori
terppa kirjoitti:Nyt penkki on asemoitu niin, että aukkopeite tulee nenän tasalle ja jos kameran kohdalla sitten vähän päätä painaa alemmas niin tulis varmaan kivoja kuveja kuskista kun se näyttää tirpalta 
Siis terpalta. 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 27 Huhti 2013, 23:32
Kirjoittaja terppa
n. 500 km takana.
Tänään vaihdoin eteen 28mm Duranot 35mm Kojakien tilalle ja aika tavalla muuttui vakaammaksi ajaa isoissa nopeuksissa. Ihan vertailukelpoinen ei ole koska toisen puolen rengas oli reunoiltaan kulunut eli siis sen verran hinkannut runkoon, että jäljet näkyy, ehkä se myös tiettyä epävakautta toi ja nyt esim. polkeminen 60 km/h vauhdissa onnistui ja ei alkanut sellainen "vaappuminen" mitä ennen, toki oli myös tyynempää, huiput 68 km/h vapaalla ja meno tuntui vielä turvalliselta eli ohjauksen lievä "hermostuneisuus" oli poissa.
Valoilla pärjää mutta sateisena yönä kaipaisi toista tuikkua keulalle kun musta asfaltti jonkin verran valotehoa syö, kuivalle asfaltille riittävä lamppu. Korkeussäätö on ihan kätevä varuste. Sellainen fiilis, että lukittava luukku pitäisi olla vakiovaruste
niin kätevä ja mielenrauhaa lisäävä se on.
En ole ylimääräistä vääntänyt ja mäkiäkin löytyy työmatkalta mutta 28- 30,? km/h on olleet keskarit yöllä jolloin saa helpommin vertailukelpoisia lukemia. Lämpötilat 0- +3 astetta ja vastatuulta joko suoraan tai sivusta, kotio päin käytännön liikennetilanteet hidastaa enemmän kuin kaksipyöräisellä eli ihmiset ja routineet pyörätiet mutta konaisnopeus on kuitenkin isompi ja sen saa aikaiseksi vähemmällä vaivalla eli kokonaisrasitus on pienempi mikä on ihan kiva "kevätkuntoiselle".
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 27 Huhti 2013, 23:47
Kirjoittaja TS
No meni Mango ainakin oikeeseen osoitteeseen!
Voiks tota durano-setuppia tulla joskus kokeilemaan?
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 28 Huhti 2013, 09:50
Kirjoittaja terppa
TS kirjoitti:No meni Mango ainakin oikeeseen osoitteeseen!
Voiks tota durano-setuppia tulla joskus kokeilemaan?
Joo, kyllä se ainakin kovaan käyttöön pääsi
ja maantieajoon jossa on elementissään. Juu, kokeilemaan pääseen, ilmottele milloin liikut näillä main niin katsotaan josko olisin maisemissa.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 01 Touko 2013, 01:17
Kirjoittaja VeloWagon
Kiva kuulla että Duranot paransi vakautta. Itselläni näet ihan samat nakit odottaa vaihtoa. Olen tähän asti ajellu Marathon plussilla sepelin takia ja huomannu tosiaan että ohjaus muuttuu levottomaksi yli 50km vauhdissa. Ei ole oikein uskaltanu kovempaa tästä syystä mennä. Kunhan Vapun sirpaleet on noukittu tieltä vetäsen Duranot jalkaan ja testiajolle.
Olen tähän mennessä ajellu vain työmatkoja ja kaupunkikruisailua lähiöissä joten juuri nuo tiheät pysähdykset syö keskinopeutta merkittävästi. Työmatkaan kuluu aikaa saman verran kuin mitä maantiepyörälläkin toistaiseksi (21km sivu) eli noin 24-26km keskari.
Mutta täytyy kyllä sanoa että on muikeata kruisailla stadissa ja pysähtyä mielivaltaisesti milloin minnekin ihan vain maisemia katselemaan tuulensuojassa ja omassa nojatuolissa! Oloa voi vielä hienosäätää hyvällä kirjalla ja cappucinolla. 
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 01 Touko 2013, 17:03
Kirjoittaja terppa
VeloWagon kirjoitti:
Mutta täytyy kyllä sanoa että on muikeata kruisailla stadissa ja pysähtyä mielivaltaisesti milloin minnekin ihan vain maisemia katselemaan tuulensuojassa ja omassa nojatuolissa! Oloa voi vielä hienosäätää hyvällä kirjalla ja cappucinolla. 
Joo, kolmipyöräisestä tekee rennon juuri se, että pysähtely on niin helppoa, mulla kaupunkiajo on ollut vielä aika vähäistä eli ihan keskustaa (Lahdessa) olen välttänyt. Ihan tajuton tuuli tänään ja jäisen Päijänteen rantamilla olisi ollut aika vilu ilman tuulen suojaa, sisällä oli t-paita keli 
Eka yli satasen lenkki keltuaisella ja ylipäätään tänä vuonna. Aika radikaali ero tuntuu ajaako keskellä kaistaa vai nastojen karhentamassa urassa. Keskari ihan normitahdilla polkien 30,9 km/h ja sivutuuli mennen tullen, ilmatieteenlaitos antaa arvoksi 8 m/s. Tää on kiva kun ei tarvitse tuulellakaan "vääntää" vaan se kulkee riittävän joutuin ihan tavallisesti polkien, mulle yksi tärkeimmistä ominaisuuksista jo ihan silläkin kun reuhtominen tuntuu polvissa mutta nyt ei tunnu mitään.
Re: Käyttökokemuksia Mango Sport Yellow Editionista
Lähetetty: 02 Touko 2013, 17:32
Kirjoittaja terppa
Ilmajousi saapui perille ja eiköhän viikonloppuna ole aikaa askarrella se paikalleen niin voisi tärinäraitateitä kokeilla uudelleen 