Hiekka tiellä kysymys on tosiaan ennemmin renkaista kuin pyörien koosta, ainakin omien kokemusten mukaan. Etujousitus olisi kyllä hyvä olla ajettaessa hiekalla. Myös 20/26 pyörät ovat hyvä vaihtoehto, suurin osa kun nojapyöristä on näitä malleja.
Mainitsemaasi ajoon sopisi mainitsemiesi pyörien lisäksi mm. HPVelotechnikin Streetmachine tai Grasshopper ja ehkä myös Speedmachine. Sen lisäksi esim. Challengen Fujin, joka on kohta joka toisella Suomessa
, on todettu hyväksi jokapaikan käyttöpyöräksi. Myös Hurricane! Ja ainiin, tottakai M5 shockproof, jota saa myös 26/26!!!
Talvella kaksipyöräinen on vaikea, ehkä 26/26 tähän ajoon paras.
Jos pitäisi valita Condorin ja Seiranin välillä, ottaisin kyllä Seiranin. Se on korkeamman poljinkeskiön (suhteessa istuinkorkeuteen) takia aerodynamisempi, antaa paremman tuen polkemiseen eli kaiken kaikkiaan vikkelämpi. Onhan se myös kauniimpi, joka on ehdottoman tärkeää! Lisäksi Seiranillahan se yksi sälli polki maailmanympäri!
Nopea pyörä, joka kulkee myös maastossa jne. on mahdoton yhtälö. Tälläisissä tapauksissa valitsisin jonkun jousitetun semilowracerin, kuten Fujinin tai Hurricanen, tai sitten vaikka Streetmachinen, mutta ongelma säilyy. Seiran SL on varmasti vikkelä, mutta se tuskin vääntää hiekkatietä loistavasti, tosin renkaiden vaihto auttaa. Ehdottaisin kuitenkin miettimään vielä kerran mitä haluaa. Jos meinaa matkustella pitkiä matkoja vikkelään, on Seiran SL erittäin hyvä pyörä, jos taas haluaa ennemmin seikkailla, mennä teitä kuin teitä ja tuntea olevansa vapaa, normi Seiran parempi.
Nopeus kysymys on yksinkertainen. Mitä suurempi poikkipinta-ala pyörällä on, sitä suurempi ilman vastus. Siis mitä isommat renkaat ja korkeempi pyörä, sitä suurempi ilmanvastus. 20 tuumaisella ja 26 tuumaisella pyörällä ei ole ratkaisevaa eroa. 26 tuumainen ruullaa hieman paremmin, kun taas 20 kiihtyy vikkeläämpään. Väitän kuitenkin että "lowracer(fujin sl, velokraft no com)" on "highraceria(seiran sl, bacchetta aero)" nopeampi. Tuulen nopeus kun on lisäksi pienempi mitä lähempänä tienpintaa on! Tärkeä asia, jolla on suuren suuri merkitys, joka kuitenkin harvoin mainittu!
Nopeaa pyörää tavoitellessa siis parempi pitäytyä lowracereissa.
Kaiken kaikkiaan kuitenkin kannattaa valita se joka miellyttää eniten. Kuten isäni sanoi äitini Streetmachinesta: "Onhan se loistopyörä, voisin ostaa itekin, mutta en kestä sitä tunnetta että kun lähtee autotallista, niin tietää ajavansa rumalla pyörällä!" 
Muuten! Joskus tossa puhuttiin; nii rapakon takaa ei kannata lähtee tuomaa/tilaa. Maksaa niin paljon ettei kellää oo varaa 