Kokeilin nostaa rungon 700c renkaille - ihan hyvältä näyttää. Eteen riittää kun etsii sen haarukan (kierteettömiä tuntuu olevan vähemmän liikenteessä) ja taakse pitää tehdä vähän töitä. Noi taka dropoutit on aika tukevat, 8mm vahvuiset.. Eivät heti taivu.
Baron 451-->700
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Optima Baron, erot
Joo, nuo varmasti kestää, enempi epäilin että kuinka tuo haarukka muuten taipuilee. Näyttää kuitenkin että iso kiekkoisessa baronissa haarukka on samaa tavaraa, joten eiköhän se riittävän jämäkkää ole:
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Optima Baron, erot
Kyytsis kirjoitti:Kokeilin nostaa rungon 700c renkaille - ihan hyvältä näyttää. Eteen riittää kun etsii sen haarukan (kierteettömiä tuntuu olevan vähemmän liikenteessä) ja taakse pitää tehdä vähän töitä. Noi taka dropoutit on aika tukevat, 8mm vahvuiset.. Eivät heti taivu.
Hyvältähän toi näyttää. Ja ketjulinjakin oikenee josta on pelkästään apua. Ajoasento pysyy silti aerodynaamisena.
Kattele eBay:sta, sieltä löytyy jopa täysin hiilarisia 700c maantiekilpurin haarukoita, onko ongelma tuumanen ohjainputki (kun en tunne Baronia niin tarkkaan) ? Mun vekottimissa on 1-1/8 " ohjainputket, kierteettömät off-roaderissa ja MetaPhysic:ssä ja kierteelliset M5 lowracerissa ja Vendetta-kopiossa...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Optima Baron, erot
Kyytsis kirjoitti:Eteen riittää kun etsii sen haarukan (kierteettömiä tuntuu olevan vähemmän liikenteessä)
700c kiekko menee kyllä 559 maastohaarukkaankin. Pikaotanta yhdellä 37-622 renkaalla ja sain sen paikoilleen kaikkiin kolmeen 26" marketmaastopyörän etuhaarukkaan.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Optima Baron, erot
jviirret kirjoitti:700c kiekko menee kyllä 559 maastohaarukkaankin. Pikaotanta yhdellä 37-622 renkaalla ja sain sen paikoilleen kaikkiin kolmeen 26" marketmaastopyörän etuhaarukkaan.
Ja mä olen rihtannu kaikki mun 700c etukiekot Manitou 26" joustohaarukassa. Läskein rengas on kylläkin ollu vain 28-millinen mutta muistaakseni leveämpikin olis menny. Mutta maastohaarukka == joustohaarukka (yleensä), ei kannata lähteä painoa lisäämään kun maantie rakettihan tuo on.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Optima Baron, erot
Tuossa on kierteetön 1 1/8 tuumainen; eli sen puolesta helpohko homma.
t.Ville
EDIT: tämä pitääkin tarkistaa. Joku väitti netissä että 2004 Baronissa olisi ollut kierteellinen tuumainen... Tämä tosin proto, joten voipi olla muutakin.
Re: Optima Baron, erot
Eilen mittailin takapään muutoksia...Kuvat vähän mitä ovat, puhelin boottaisi aina kun käytti salamaa.
Tässä suunnassa pääsee helpolla. Nuo haarukan päät on siten suunnassa ettei jatkokappaleita tarvitse taivuttaa minnekään.
Jotain tuollaista...
Ja toiselta puolelta.
Materiaaleja paremmin tuntevat - kelpaako tähän alumiini kun alumiini, vai pitäisikö etsiä jotain erikoisempaa? Ei ehkä ihan Titaania.. paksuus olisi 8mm. Onko hyvempi/huonompi jos tekee kahdesta päällekkäin liitetystä 4mm levystä?
Lopuksi vielä 10-pisteen kysymys; Millainen ohjainlaakeri on hän? Näyttäisi kierteettömältä?
t.Ville
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Optima Baron, erot
Kyytsis kirjoitti:Lopuksi vielä 10-pisteen kysymys; Millainen ohjainlaakeri on hän? Näyttäisi kierteettömältä?
Niin näyttää, mutta voi olla myös 1 1/8" kierteellinen. Sellainen minulla on tuossa Geopyörässä. Laakeri on kierteillä vaikka stemmi puristetaan kaulaputkeen. Puristuskohta on ohuempi kuin kierteytetty osa. Normaalista poikkeavaa on myös se, että laakeri kuppia ei lukita toisella mutterilla vaan siinä on kyljessä pieni kiristysruuvi.
Paljoko pyörässäsi on tuo emäputken ulkohalkaisija? Siitä voi pääsääntöisesti päätellä onko 1" vai 1 1/8", ja mikä tärkeintä, siitä tietää minkälaisen haarukan siihen voi vaihtaa.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Optima Baron, erot
Kyytsis kirjoitti:Tässä suunnassa pääsee helpolla. Nuo haarukan päät on siten suunnassa ettei jatkokappaleita tarvitse taivuttaa minnekään.
Öö, kyllähän tuossa haarukka kapenee 2*materiaalipaksuuden verran. Vai onko uusi kiekko kapeammalla navalla?
Itse tekisin teräksestä niin että vanha haarukan pää jää ikäänkuin "taskuun" kahden levyn väliin. Eli tarkasti muotoon leikatut sivulevyt ja ylä ja alapuolle hitsaamalla stopparit että jatko ei irtoa/käänny vaikka kiinnityspultit löystyisi. Teräksen käytön syy siinä että alumiini on aika mahdoton työstettävä/hitsattava omilla työkaluillani...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Optima Baron, erot
jviirret kirjoitti:Niin näyttää, mutta voi olla myös 1 1/8" kierteellinen. Sellainen minulla on tuossa Geopyörässä. Laakeri on kierteillä vaikka stemmi puristetaan kaulaputkeen. Puristuskohta on ohuempi kuin kierteytetty osa. Normaalista poikkeavaa on myös se, että laakeri kuppia ei lukita toisella mutterilla vaan siinä on kyljessä pieni kiristysruuvi.
Paljoko pyörässäsi on tuo emäputken ulkohalkaisija? Siitä voi pääsääntöisesti päätellä onko 1" vai 1 1/8", ja mikä tärkeintä, siitä tietää minkälaisen haarukan siihen voi vaihtaa.Jukka
Kiitos Jukka - pitääpä purkaa vähäsen. Eilen ei ollut sopivaa avainta mukana. Mitään kiristysruuvia ei ole, eli vain tuo päältä tuleva ruuvi ja sitten nuo stemmin kiristävät.
t.Ville
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Optima Baron, erot
Kyytsis kirjoitti:Kiitos Jukka - pitääpä purkaa vähäsen. Eilen ei ollut sopivaa avainta mukana. Mitään kiristysruuvia ei ole, eli vain tuo päältä tuleva ruuvi ja sitten nuo stemmin kiristävät.
Ihan normi kierteettömältä näyttää. Muuta työkalua et tarvi kuin kuusiokolon jolla hattu ohjainputken päästä pois ja tietysti stemmin löysäys niin pitäis etuhaarukka irrota.
Nuo laipat olis varmaan parhaat tehdä 6000-sarjan alumiinilevystä työstämällä, paksuus 8-10mm ja tekemällä "porras" eli S-muoto siten että kiinnitys tulee runkoon sisäpuolelle ja sitten jatkuu alapuolella. Näin saat vähiten painoa adapterille.
Tai sitten niin että laitat päällekkäin kaksi 4-5 mm:n levyä vähän limiin joilla saat portaan tehtyä. Kiinnitys pulttaamalla tai hitsaamalla.
Muuten kiinnitys on kohtuu helppoa kun rungon korvakot on noinkin kevennettyjä. Pulttaamalla läpi vaan, pultit strategisesti paikkoihin joissa pysyvät vaikka sattuisivat jostakin syystä löystymään (siis tukea lisää korvakosta, ei pelkästään pulttien kireyden varassa).
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Optima Baron, erot
Mielenkiintoinen tuo ketjun paluupuoli tässä Baronissa:
Mullahan menee ketju nyt suorinta reittiä, eli hankaa renkaaseen aina kun mahollista. Tuollainen reititys helpottaisi kääntelyä ahtaissa paikoissa. Toimisiko?
Ville
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Optima Baron, erot
Kyytsis kirjoitti:Mullahan menee ketju nyt suorinta reittiä, eli hankaa renkaaseen aina kun mahollista. Tuollainen reititys helpottaisi kääntelyä ahtaissa paikoissa. Toimisiko?
Kyllä putkella ohjaaminen ketjun paluupuolella toimii.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Optima Baron, erot
Pientä edistystä taas.
Leikkasin pahvimallien mukaan 3.5mm alumiinista jatkopalat jotka pulttasin dropoutteihin kiinni. Pääsi hakemaan paikkaa renkaalle. Ihan OK muuten, mutta rengas tulee taemmas kuin ajattelin. Takajarrusilta tulee tielle, eli pyörää ei voi vain viedä alaspäin.
Jos tuon jarrusillan sahaa pois, niin tulee ongelmia.. Haluaisin tehdä tämän niin että voin palauttaa pyörän helposti ennalleen. Nyt pitäisi sitten nuo 451 kiekot uusia niin että saisi levyn kiinni niihinkin... Kai se jarrusilta myös jäykistää runkoa.
Etuhaarukka osoittautui 1" kierteettömäksi. Tietenkin. Eli mulla olisi ylimääräisenä 1 1/8" kierteetön hiilikuituhaarukka.
Nythän keskiö nousee, koska etupäässä korotus isompi kuin takana. Aerodynaaminen ajoasento.. Tuohan voisi rauhoittaa pyörää, pidempi akseliväli ja loivempi keulakulma
EDIT: kuva oikeaan kokoon, sorry. Tabletilla tehdessä oli vähän muuta kiirettä,
Re: Optima Baron, erot
Pohdiskelin lopullista ratkaisua noille jatkokappaleille. Kestäisiköhän rakenne jossa tuon haarukan sisäpuolella menevän alumiinilevyn kaveriksi tulisi toinen levy haarukan ulkopuolelta? Eli kuten Jukka ehdotti, haarukka jäisi taskuun.
Kiinnitys siten että nuo puristuvat akselin päästä yhteen ja sitten päällislevy tekee mutkan haarukan ympäri. Siellä kiinni dropouttiin "kuningaspultilla" ja sitten parilla muulla pultilla noihin kevennyksiin.