Tässä on tullut hajateltua aihetta jälleen kesän kokemusten perusteella. Talven ajoin maastonojakilla jossa SRAM:n 9-vaihteinen 11-32 pakka ja edessä keväästä alkaen 25 ja 34 -piikkiset 10% ovaalit ketjurattaat sekä Campagnolo Record C9 -ketjut ilman ketjulukkoja. Tällä vaihteiden valikoimalla paukutin kuuden tunnin paksukumipolokasun maastokisan:
Kuten taulukosta voi päätellä ei isoimmalla 46-piikkisellä käytännössä tee mitään. Tavoite oli myös pitää vaihtajan häkki maksimissaan keskikokoisena jottei muuten erittäin hyvää maavaraa huononneta sillä.
Kun rengastestien perusteella pystyin ajamaan Furious Fred -slikseillä ja vauhdit nousivat alkoi hatuttamaan tuon maastopakan isot hypyt vaihteiden välillä joten hommasin 11-28 "maantiepakan" jolla ajoin kesä-heinäkuusta alkaen myös kaikki kisat:
Tykkään tästä erityisesti, maastossa voi ajaa pienellä etulehdellä ja kun vauhtiin pääsee niin vaihteelta toiselle on vain piikin hyppy josta aika-ajaja tykkää. 28-piikkisellä tuntuu silti pääsevän paikalliset mäet ylös, vauhtia kun on helpompi ottaa ja kiihtyykin paremmin kuin nappularenkailla.
Tai kun pitää kunnon vauhtia niin voi ajaa isolla lehdellä ja puristaa nyppylät ylös niin että vasta kun on 1- tai 2-vaihde silmässä tiputtaa edestä pienelle ja kun pääsee laelle nostaa vaan edestä isolle ja spurttaa vauhdin takaisin. Jotenkin tuohon on tottunut ja hyvin sattuu sisään sopiva vaihde kaikissa tilanteissa.
Pitkin talvea seurasin fillarifoorumilla kun porukka vaahtosi SRAM:n XX1 -kamppeista joissa takapakka on 11-vaihteinen 10-42 piikkinen ja edessä vain yksi ketjuratas, sekin sellainen että joka toinen hammas on kapea, joka toinen leveä. Siihen lisäksi Type2 takavaihtaja jossa häkin jousen kaverina on kytkin joka vähentää ketjun hölskymistä.
Tarkoituksenahan XX-kamppeilla on yksinkertaistaa vaihteistoa jättämällä etuvaihtaja ja -lehdet pois, tuolla ketjurattaalla ei kuulemma tarvita ketjun pysymistä auttavia -ohjureita ja kun etulehti voi olla pienempi tulee pystäreihin enemmän maavaraa. Ja tietysti myydä kaikki releet uusiksi jo pyörän omistaville... , vapaaratas runkoa löytyy joihinkin napoihin mutta herkästi menee melkein kaikki uusiksi ja hintaa tulee.
Foorumilaiset hankki joukolla XX1 -kampisettejä jotka hiilikuituisena olivat itse asiassa aika edullisia alle 200 € hintaan, verrattuna 2- tai 3-lehtisiin hiilikuituisiin. Tämä on nyt poistunut, XX1 kampisarjan hinta on noussut kun halvempaan päähän on tullut XO1 osasarja .
Noh, takavaihtaja kun särkyi (alimmaisena keräsi kepakon eteensä ja pinnojen väliin ja vääntyi korvakon kanssa...) niin hankin SRAM X.9 Type2 10-vaihteisen jonka modasin 9-vaihteisena toimivaksi. Ketjun hölskyminen on kyllä vähentynyt reippaasti. Ja jos hirveä hinku tulee 10-vaihteiseksi muuttamiseen niin onpahan valmiina.
Yhdellä etulehdellä vaan tulee vähän ongelmaa noihin välityssuhteisiin. Vakiopakoilla kuten 11-36 ei saada samaa skaalaa kuin mitä 25/34 etulehdillä ja 11-32 pakalla. Toisaalta 10-pakoissa on kolme suurinta lehteä niputettuna ainakin maantiepakoissa ja niiden tilalle löytyy jokunen vaihtoehto joilla skaalaa saa lisää. General Lee vaihtaisi neljä suurinta ratasta kahden nippuina 25-29-34-40 ja kun laitetaan 11-36 pakkaan niin saadaan:
Aika kovat hypyt tulee vauhtipäähän mutta hitaasta päästä ei näytä pahalta, edessä on 32-piikkinen. Tuo etulehti ei mene nykyisiin kampiin, pienin sopiva on 34-piikkinen. Mutta mitä jos rakentaisi pakan itse käyttämällä 10-vaihteista 12-28 (12-13-14-15-16-17-19-22-25-28) pakkaa, jättäis pois 14-16 ja tekis itse 3mm:n alumiinista 34- ja 40-piikkiset:
Tuossa olis käytännössä lähes sama skaala ja ei pahoilla hypyillä verrattuna 2x9 25/34 + 11-32 pakkaan verrattuna. Skaalaa on siirretty himppu hitaampaan päähän joka ei toisaalta haittaa kun noin kovaa harvoin mennään maastossa mutta pitäähän ne tiukatkin ylämäet päästä ajamalla ylös.
Mahtaakohan onnistua itse tekoset pakan lehdet. Pitää tuumia... ja budjetin voisi pitää melkein nollissa jos sotkis yhteen lehdet 12-23 ja 11-32 9-pakoista 11-23 10-pakan runkoon ja lainais lowracerin X.9 10-vaihtajaa ja Double Tap kahvaa. SItten vois pohtia josko tuolla pärjäis niin napsauttais Type2 -vaihtajasta 9-sovituspalikan veks, tilais X.7 10-vaihteisen peukalokahvan ja tuon 12-28 10-pakan.
Edit: ja tuolla skaalalla on vaihtajan kapasiteettivaatimus vain 28 piikkiä joka onnistuu myös lyhythäkkisellä SRAM:n vaihtajalla. Jos semmosen raskis hankkia niin sais maavaraa vielä lisää...