Re: Liikennesääntömuutos etenee
Hopea kirjoitti:Satuin saamaan uusimman TM:n käteeni. Siinä oli liikennelainsäädännön uudistamisesta juttu.
Saatko kuvan jutusta tänne?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hopea kirjoitti:Satuin saamaan uusimman TM:n käteeni. Siinä oli liikennelainsäädännön uudistamisesta juttu.
Saatko kuvan jutusta tänne?
http://www.kaupunkifillari.fi/wp-conten ... likuva.jpg
Juttua on pitemmästikin, mutta en löytänyt parempaa linkkiä tähän hätään.
Hopea kirjoitti:http://www.kaupunkifillari.fi/wp-conten ... likuva.jpg
Juttua on pitemmästikin, mutta en löytänyt parempaa linkkiä tähän hätään.
Hieno homma, että sait kuvan laitettua. Hämmästyttävän hyvin tuostakin voi juttuun tutustua. Juttu on asiantuntevasti kirjoitettu, mutta ei suhtaudu mielestäni tarpeeksi kriittisesti vuoden 97 sääntömuutoksen seurauksena tulleeseen sekavuuteen. Syyllinen on siis tuo sääntö, eivät ihmiset, jotka eivät ole oppineet 16 vuodenkaan päästä, miten väistövelvollisuudet menevät. Sääntö on epälooginen todellisten tilanteiden tapauksessa, vaikka onkin looginen käsitteellisessä mielessä. Hyvä muistaa, että tuo muutos tehtiin hätäpäissään, kun ei osattu oikeudessakaan päättää, kenen velvollisuus on väistää. Vasemmalla alhaalla.
Kirjoittaja, ja koko tieliikennelaki, sekoutuu pyöräilijän dualismiin. Pyöräilijä on toisaalta ajoneuvo, toisaalta käyttää (pakotetaan käyttämään) samoja väyliä, kuin jalankulkijat. Yhtenäistä järjestelmää ei tuollaisen dualistisen pelaajan järjestelmässä ole mahdollista luoda.
Katsokaapa tuota juttua siitä näkökulmasta, että pyöräilijä saisi itse päättää, esiintyykö ajoneuvona, jolloin käyttää ajorataa, vai esiintyykö ei-ajoneuvona (kaikki kv-väyliä liikkuvat kulkijat, joille ennakoitavuussyistä on asetettu nopeusrajoitus vähintäänkin suojatietä ylittämään lähdettäessä.
Vasemman yläkulman tilanteessa (erillinen pyörätie suoraan ajoradan poikki) viisain ratkaisu olisi varmaan korkeampi nopeusrajoitus (kv-väylänopeus tai jopa pyörätienopeus) ja kärkikolmio pyörätien suuntaan, jotta tuota ylitystä ei tarvitsisi välttämättä tehdä jalankulkuvauhtia, jos näkyvyyttä on riittävästi ja ajorataa kulkevien väistäminen on helppoa.
Kuvaavaa ett korkeioikeuskaan ei ottanut kantaa.
Petri