Re: Pienasuntovaunu nojapyörään
Kasattavan pienasuntovaunun 1:5 mallista on video täällä
Sakari
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kasattavan pienasuntovaunun 1:5 mallista on video täällä
Sakari
Nerokasta.
Havainnollinen video - musavalintaan kannustaisin satsaamaan
Heh. Jos tohon vaihtaisi esim. biisin jota soitellaan helikopterin ämyreistä ennen hyökkäystä Ilmestyskirjassa.
Kyllä Mahlerin Titan aina Wagnerin Valkyriat voittaa.
sh8 maalattu!
Sakari
irakas kirjoitti:Kasattavan pienasuntovaunun 1:5 mallista on video täällä
Yllättävän kätevän oloinen keksintö. Tuonne ilmeisesti mahtuu ainakin patja ja makuupussi?
Haittapuolena "kovakattoiseen" verrattuna on ettei tuuletu ajaessa sisäpuolelta ja sadekuuron jälkeen pitänee hetki kuivatella ennen kuin kasaa
Jukka
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Kasattavan pienasuntovaunun 1:5 mallista on video täällä
Yllättävän kätevän oloinen keksintö. Tuonne ilmeisesti mahtuu ainakin patja ja makuupussi?
Haittapuolena "kovakattoiseen" verrattuna on ettei tuuletu ajaessa sisäpuolelta ja sadekuuron jälkeen pitänee hetki kuivatella ennen kuin kasaaJukka
Joo, kaksiosainen patja on tarkoitus kiinnittää tarroin puoliskoitten pohjiin. Kyllä sinne hyvinkin mahtuu makuupussi ja vähän muutakin. Pääosa varustuksista on tarkoitus pakata vetopeliin.
Koska telttaosa on yksinkertainen, on se tarkoitus tehdä aika ohuesta vedenpitävästä ulkoiluvaatekankaasta ja se ei siis kastu sisäpuolelta eikä kastele vuodevaatteita. Olen tehnyt kajakin ( http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ ) aukkopeitteet siitä ja on toiminut hyvin. Kangas ei siis mene läpimäräksi.
Sakari
jviirret kirjoitti:sadekuuron jälkeen pitänee hetki kuivatella ennen kuin kasaa
Ja sadekelillä jäädä odottelemaan poutaa?
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:sadekuuron jälkeen pitänee hetki kuivatella ennen kuin kasaa
Ja sadekelillä jäädä odottelemaan poutaa?
Niin, lukemalla vaikka romaania vaunussa.
Sakari
irakas kirjoitti:Koska telttaosa on yksinkertainen, on se tarkoitus tehdä aika ohuesta vedenpitävästä ulkoiluvaatekankaasta ja se ei siis kastu sisäpuolelta eikä kastele vuodevaatteita. Olen tehnyt kajakin ( http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ ) aukkopeitteet siitä ja on toiminut hyvin. Kangas ei siis mene läpimäräksi.
Jos asumuksen seinämämateriaali ei ole hygroskooppista kosteutta imevää ja läpäisevää materiaalia, täytyy se varustaa koneellisella tuuletuksella. Täysin vedenpitävä materiaali kerää nukkujan ulos hengittämän kosteuden sisäpinnalleen ja sisäilman kosteus nousee epämiellyttävän korkeaksi. (Nimimerkillä: liian monta yötä pakettiautossa.) Laitoin sata millisen tuuletusreiänkin kattoon, mutta se auttoi vain osittain. Vuodevaatteet kastuvat kosteista vaatteista ja hengitysilmasta.
Nyky teltoissa tuuletus tehdään hybridirakenteella: hygroskooppista materiaalia sisäteltta ja sen ulkopuolella suurehkoilla tuuletusaukoilla varustettu vedenpitävä teltta. Suosittelisin, että harkitsisit telttavaipan jakamista useampaan osaan siten, että kaareva yläosa olisi kaksinkertainen. Sisämateriaali ohutta harsomaista puuvillaa tai pelkkää hyttysverkkoa ja sen päällä hiukan suurempi muutaman sentin ylemmäksi ripustettu vedenpitävä kangas. Pystyseinät voivat olla mitä lystää. Käy vakoilemassa telttakaupassa. Siellä on monenlaisia virityksiä tuosta hengittävyyden ja vedenpitävyyden yhdistämisestä. Kuitenkin ainoa oikeasti miellyttävä teltta on puuvillateltta -siihen asti kunnes se alkaa vuotaa.
Joka tapauksessa sinun kannattaisi laatia mahdollisuus lähteä hiljakseen ajelemaan perävaunullasi teltta pystyssä. Yöllinen kosteus haihtuisi alta aikayksikön sekä teltasta että vuodevaatteista.
Jori
jori kirjoitti:Jos asumuksen seinämämateriaali ei ole hygroskooppista kosteutta imevää ja läpäisevää materiaalia, täytyy se varustaa koneellisella tuuletuksella. Täysin vedenpitävä materiaali kerää nukkujan ulos hengittämän kosteuden sisäpinnalleen ja sisäilman kosteus nousee epämiellyttävän korkeaksi. (Nimimerkillä: liian monta yötä pakettiautossa.)
Tätä juuri tarkoitin, itsekkin pakettiautossa yrittänyt nukkua
Jukka
Varoitus: asian vierestä.
jori kirjoitti:Kuitenkin ainoa oikeasti miellyttävä teltta on puuvillateltta -siihen asti kunnes se alkaa vuotaa.
Ylivertainen maastoyöpymisratkaisu eli riippumatto on ylivertainen myös kosteudenhallinnan kannalta. Järjestelmä muodostuu kahdesta peitosta, riippumatosta ja (yksinkertaisesta, täysin vedenpitävästä) sadesuojasta. Ripustusrakenteella kasataan ne päällekkäin niin että ylinnä on sadesuoja, sitten peitto, sitten riippumatto ja sitten peitto. Sadesuojan ja peiton välissä pitää olla väliä, jotta kosteus poistuu. Riippumaton ja peiton välissä ei saa olla väliä, jottei selkä palellu. Aamulla sadesuojan alapinta on usein täynnä pientä vesipisaraa, mutta kaikki muu on kuivaa. Pystyttämisen kannalta tuo on tietty vähän konstikas rakenne, vaatii kokemusta ennenkuin sen saa kerralla oikein, koska eri köysien kireyksillä ja kulmilla on väliä.
Näin kylmään vuodenaikaan tuo on kyllä selkeästi raskaampi ratkaisu kuin teltta (koska peittojen, vaikka untuvaa ovatkin, pitää olla paksuja), mutta selkäni ei tykkää maassa nukkumisesta. Ja tosiaan paraskin teltta tuppaa olemaan talvella aamulla märkä, koska yhden äijän lämmitys ei riitä pumppaamaan hengityksestä tullutta vettä pihalle koko systeemistä, niin kuin kesällä käy.
Joo, kyllä kosteuden kondensoituminen on minulle tuttu asia. Kokovanerisessa perävaunussani minulla on isot sääskiverkolla ja katoksella suojatut tuuletusaukot. Niinä muutamina öinä, joina olen siinä ehtinyt nukkua, en ole ylenmääräistä kosteutta juuri havainnut. Eivät yöt tosin kovin kylmiä olleetkaan. Olen juuri kondensin vuoksi jättnyt sisäpuolen lakkaamatta.
Tähän kokoontaitettavaan vaunuun on tarkoitus tehdä myös isot tuuletusaukotyläosan molempiin päihin. Jos paikat kastuu, ei mikään estä ajelemasta ensimmäisiä kilometrejä perävaunu avattuna. Jorin ehdottama harsokangas/sääskiverkko kannattaa kattoon laittaa. Sen voi liittää tuuletusaukkojen sääskiverkoksi.
Sakari
irakas kirjoitti:Kasattavan pienasuntovaunun 1:5 mallista on video täällä
Sakari
Vau, erittäin toimivan näköinen ratkaisu. Kärryn pituu ei ainakaan tuolla konstilla veny liiallisuuksiin.