Sivu 2/33
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 13:51
Kirjoittaja PW
Keskiötä yritän sovittaa kohilleen, otin pystypyörän takahaarukan jossa keskiö paikallaan ja satulaputki. Siinä on kolme eturatasta, ihmettelen vaan kun näistä rattaista pienin hätäsesti osuu takarattaan kohdalle. Epäilen ett jos käytän isoa eturatasta niin ketju ei pysy paikallaan ilman kiristäjää.
oletteko tehneet nuo etupäät valmiista takahaarukoista vai kokonaan alusta ?
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 14:10
Kirjoittaja jori
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 14:51
Kirjoittaja PW

- 2013-07-13 14.45.52.jpg (136 KiB) Katsottu 3002 kertaa
tuo räpsäsin jos se jotain kertoo.
Koe makasin sen mutta tuo etuhaarukka tuntu kovin leveeltä, otti reisiin kiinni. Polkimet ei tosin olleet paikoillaan. Joutuukohan haarukkaa kaventamaan ylhäältä ? Penkin nosto vois auttaa tuohon vähän.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 15:30
Kirjoittaja jori
Helposti tulee iso jättö etupyörään, jos käytetään etuhaarukan omia dropoutteja. Tuohon näyttäisi nyt olevan tulossa yli 120 mm jättö. Ei se mikään hirmuinen ole, muttei mikään pienikään. Kuparisen airbikeen etupyörä ripustettiin takahaarukan dropoutteihin vähän etuhaarukan dropoutteja edemmäs ja etuhaarukka hitsattiin takahaarukaan niin taakse, kuin mahdollista, jolloin jättö tietenkin pieneni tuon siirron verran. Laitan tähän kuvan, josta mittailin tuon jätön. Maataso jäi liian ylös, joten jättö lienee suurempi, jopa 130-140 mm. Ohjauskulma on 58 astetta.
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 15:40
Kirjoittaja PW
Niin tuossa Marzien pyörässä on 13 cm jättö, josta oon lähinnä mallia ottanu, Siinä on pienempi ohjauskulma mutta enempi offsettiä joten jättö aikalailla samoissa.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 15:58
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Niin tuossa Marzien pyörässä on 13 cm jättö, josta oon lähinnä mallia ottanu, Siinä on pienempi ohjauskulma mutta enempi offsettiä joten jättö aikalailla samoissa.
JOs saan arvata, niin kaikenkaikkiaan noihin jättölukuihin on päädytty tarvikkeiden mittojen perusteella ei tavoitellen jotain tiettyä jättöä.
Minulle on muodostumassa kuva, että MBB-pyörissä on liian suuri jättö. Tavallisesti se pyörii 15 cm kieppeillä. Kuparisen airbike pyrkii 14 cm jätöllään haukkaamaan ohjauksella pienissä nopeuksissa. Käsitelvyys heikkenee suuren jätön aiheuttaman etupään sivuun limpsahtamisen takia, jolloin täytyy laittaa palautusjousia ja muita lisäkilkkeitä.
Melkein menisin väittämään, että myös MBB pyörissä riittäisi se normaali 1,5 kertaa renkaan leveys eli 35 - 80 mm. Noin pienen jätön aikaansaaminen esim. 58 asteen ohjauskulmalla vaatisi 120 mm offsettia. Noin suuren offsetin aikaansaaminen ei ole helppoa. Pelkkä dropouttien siirtäminen edemmäksi aiheuttaa sen, että säde-etäisyys akselista etuhaarukan jarrutappeihin pitenee niin, ettei niihin saa enää jarruja. Tietenkin etuhaarukan voisi kiinnittää akseliputkeensa uuteen asentoon ylhäältä, jolloin tuo mitta ei muutu tai käyttää levyjarruja.
En kuitenkaan omaa vielä kokemusta pienijättöisestä MBB-pyörästä, joten voi toki ollakin, että sen jostain syystä täytyy olla selvästi suurempi, kuin normaalisti. Toisaalta pythonkin toimii, vaikka siinä on rajusti negatiivinen jättö. JOnkun pitäisi kokeilla, jotta saadaan se kokemus. 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 16:40
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Niin tuossa Marzien pyörässä on 13 cm jättö, josta oon lähinnä mallia ottanu, Siinä on pienempi ohjauskulma mutta enempi offsettiä joten jättö aikalailla samoissa.
JOs saan arvata, niin kaikenkaikkiaan noihin jättölukuihin on päädytty tarvikkeiden mittojen perusteella ei tavoitellen jotain tiettyä jättöä.
Minulle on muodostumassa kuva, että MBB-pyörissä on liian suuri jättö. Tavallisesti se pyörii 15 cm kieppeillä. Kuparisen airbike pyrkii 14 cm jätöllään haukkaamaan ohjauksella pienissä nopeuksissa. Käsitelvyys heikkenee suuren jätön aiheuttaman etupään sivuun limpsahtamisen takia, jolloin täytyy laittaa palautusjousia ja muita lisäkilkkeitä.
Melkein menisin väittämään, että myös MBB pyörissä riittäisi se normaali 1,5 kertaa renkaan leveys eli 35 - 80 mm. Noin pienen jätön aikaansaaminen esim. 58 asteen ohjauskulmalla vaatisi 120 mm offsettia. Noin suuren offsetin aikaansaaminen ei ole helppoa. Pelkkä dropouttien siirtäminen edemmäksi aiheuttaa sen, että säde-etäisyys akselista etuhaarukan jarrutappeihin pitenee niin, ettei niihin saa enää jarruja. Tietenkin etuhaarukan voisi kiinnittää akseliputkeensa uuteen asentoon ylhäältä, jolloin tuo mitta ei muutu tai käyttää levyjarruja.
En kuitenkaan omaa vielä kokemusta pienijättöisestä MBB-pyörästä, joten voi toki ollakin, että sen jostain syystä täytyy olla selvästi suurempi, kuin normaalisti. Toisaalta pythonkin toimii, vaikka siinä on rajusti negatiivinen jättö. JOnkun pitäisi kokeilla, jotta saadaan se kokemus. 
Ai miun vai ?

Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 16:48
Kirjoittaja PW
Tuosta jätöstä vielä, Cruzbikessähän tuo jättö kait on pienempi mutt ohjauskulma taas pystympi. Kadonnut taas se ymmärrys mikä näiden ero ajettavuudessa on n. 55 asteen ohjauskulma ja tuo pystypyörätyyppinen ohjauskulma ?
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 17:03
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Tuosta jätöstä vielä, Cruzbikessähän tuo jättö kait on pienempi mutt ohjauskulma taas pystympi. Kadonnut taas se ymmärrys mikä näiden ero ajettavuudessa on n. 55 asteen ohjauskulma ja tuo pystypyörätyyppinen ohjauskulma ?
Pystympi ohjaus tuottaa samalla haarukalla (offset) pienemmän jätön, vaikkei niin hirmuista offsettia laittaisikaan. Vinompi ohjauskulma suurentaa jättöä ja tarvitaan enemmän offsettia, jotta jättö pienenisi jyrkempiohjauksisen lukuihin. Mielestäni se on jäänyt kokeilematta, emmekä siksi voi tietää millainen olisi vino-ohjauksinen pienijättöinen. Se toki tiedetään, millainen on vino-ohjauksinen negatiivisella jätöllä varustettu pyörä. Python on tällainen.
Jättöasioita voi kerrata ja kokeilla tällä jättölaskurilla. http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 17:08
Kirjoittaja PW
Muistelin ett joku ois jossain lausunut noiden erosta jotain ihan ajamisen kannalta.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 17:30
Kirjoittaja PW
Omat mittaukset antaa jätöksi noin 180mm ja laskuri antaa 177 mm jos ohjauskulma 0n se 58 astetta. Offsettiä on 35 mm ja rengas on 32 mm.
Trail ja mechanicaltrail mikäs noissa oli erona ?
Eli offsettiä reilusti lisää niin jättö pienenee.
Petri
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 17:40
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Trail ja mechanicaltrail mikäs noissa oli erona ?
Mechanical trail on jättö ohjausakselia vastaan kohtisuorassa suunnassa, kun trail sellaisenaan mitataan maata pitkin. Noiden ero kasvaa sitä mukaa, kun ohjauskulman vinous kasvaa. Mechanical trai on tarpeen vain stabiliteettilaskuissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_an ... ical_trail
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 17:46
Kirjoittaja Marzie
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Niin tuossa Marzien pyörässä on 13 cm jättö, josta oon lähinnä mallia ottanu, Siinä on pienempi ohjauskulma mutta enempi offsettiä joten jättö aikalailla samoissa.
JOs saan arvata, niin kaikenkaikkiaan noihin jättölukuihin on päädytty tarvikkeiden mittojen perusteella ei tavoitellen jotain tiettyä jättöä.
Saat arvata mutta väärin meni
13 cm jättö oli ihan tarkoituksella tehty ja aika paljon piti modailla haarukkaa että tuohon lopputulokseen päästiin.
Itseäkin epäilytti tuo jätön suuruus mutta en uskaltanut poiketa ranskalaisista esikuvista vaan kokeillakseni toimisiko pienemmällä jätöllä. 
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 17:51
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:JOs saan arvata, niin kaikenkaikkiaan noihin jättölukuihin on päädytty tarvikkeiden mittojen perusteella ei tavoitellen jotain tiettyä jättöä.
Väitän että arvaat väärin
Suurempi jättö aiheuttaa suuremman keskittävän voiman ajaessa, eli polkeminen kovassa vauhdissa vaikuttaa vähemmän ohjaukseen kuin pienempi jättöisessä, eli iso jättö on ihan tarkoituksella haettua. Toki se tuo mukanaan sitten haittojakin, etupää pyrkii haukkaamaan tiukassa käännöksessä ja ohjaaminen vaatii enempi voimaa. Muistaakseni marzien kans tästä aikoinaan IRC:ssä keskusteltiin vai olenko päätynyt lukemaan asiasta joskus ulkomaan foorumeille.
ähh, marzie ehti ensin.
Jukka
Re: kääntyväkeskiöistä yrittämään
Lähetetty: 13 Heinä 2013, 18:23
Kirjoittaja jori
Suurempi vaikeus on saada siihen noinkin pieni jättö (13 cm). Kuten Petri tuossa äsken kertoi hänen ohjauskulmillaan olisi jättö luontojaan ollut 17 cm.
Vendettassa on jättöä vain normaalit 8 cm, mutta silläkin mennään kovaa. Väitän yhä, että ne ranskalaisten ohjeet suuresta jätöstä ovat tarvikkeiden tulosta, ei niinkään harkinnan ja suunnittelun tulosta. Miksi muuten Cruzbiket, Vendettat ja muut pystymmät MBB-pyörät voisivat toimia. Vino ohjausakseli aiheuttaa vielä suuremman efektiivisen jätön jalkojen painon takia, eli siinä riittäisi Vendettaakin pienempi jättö.
-Luulisin.
En tiedä, kun en ole kokeillut. Uskon kuitenkin, ettei ole kukaan muukaan kokeillut. Ei edes ne ranskalaiset, jotka ohjeita laativat.