Sivu 2/5

Re: Kuudee

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 22:00
Kirjoittaja Nojanalle

Entä jos et hitsaa sitä taka kannatinta, vaan teet sellaisen rauran joka ottaa tuen napojen akseli kiinitykseen ja sieltä lenki penkin selkämykseen . Laitat pienen poikittais tuen tähän rautaan. Niin saat siittä sivuttais tukee sille. Osasinko nyt oikein kuva mitä tarkoitin. Jos et ymmärtänyt , niin soita . :roll:


Re: Kuudee

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 22:46
Kirjoittaja Pastori

Joo. Eka versio oli tonkaltainen, tein sen vaan niin että se meni molemmin puolin dropouttia ja ei sitten mahtunut olleskaan.
Pitää tehdä uusi jossa se tulee vaan ulkopuolelle.

Ekat viisisataa metriä ajettu.


Re: Kuudee

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 23:24
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Pastori kirjoitti:

On muuten ihan helkutin opettavaista tämmöinen nonstop tekeminen.

:lol:
Voisi jopa sanoa että siinä tulee joskus myös sellainen "Zen".. tai mikä lie tajunnan virta kun se vain sujuu ja tapahtuu...
Joskus saa tunnin aikana enemmän aikaan kuin monessa kuukaudessa...
:D


Re: Kuudee

Lähetetty: 11 Heinä 2013, 23:37
Kirjoittaja jori
Mustasudenkorento kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

On muuten ihan helkutin opettavaista tämmöinen nonstop tekeminen.

:lol:
Voisi jopa sanoa että siinä tulee joskus myös sellainen "Zen".. tai mikä lie tajunnan virta kun se vain sujuu ja tapahtuu...
Joskus saa tunnin aikana enemmän aikaan kuin monessa kuukaudessa...
:D

Juu, sitä sanotaan flow-kokemukseksi. Se on sama, mitä itämaissa kutsutaan tuolla nimityksellä zen. Minusta parasta nojapyöräilyssä ovat nämä kuudee kudelmat, niiden suunnittelu, tekeminen ja jopa niistä lukeminen. :D
http://fi.wikipedia.org/wiki/Flow


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 00:36
Kirjoittaja Pastori

Tseklist ennen oikeeta lenkkiä.

  • Penkin tuki pitää tosiaan tehdä - koko penkki valuu taaemmas ajaessa.
  • Voimansiirron tsekkaus. Paluupuolen vaijerii lyhemmäksi = pylpyrää lähemmäksi rissaa = enemmän tilaa kääntyä
  • Miten helvetissä tota vaihteensiirtäjää saa säädettyä niin että se tuuppaisi tota siirtäjää ulospäin (eteenpäin) enemmän. Nyt se jää tonne rattaiden reunaan kiinni.
  • 52 hampaisen rattaan vaihto vähän kepeempään - kun ei oo enään 406 kiekko alla

Kuva


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 02:16
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

- Miten helvetissä tota vaihteensiirtäjää saa säädettyä niin että se tuuppaisi tota siirtäjää ulospäin (eteenpäin) enemmän. Nyt se jää tonne rattaiden reunaan kiinni.

Onkohan siitä toinen jousi kuoleentunut/pois paikoiltaan? Näyttää että tuota häkkiä kiristävä jousi on kunnossa, mutta vaihtajan kiinnitys pultin ympärillä oleva ei vaan vedätä tarpeeksi. Toimiko se ilman ketjua?

Jukka


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 08:47
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
  • Miten helvetissä tota vaihteensiirtäjää saa säädettyä niin että se tuuppaisi tota siirtäjää ulospäin (eteenpäin) enemmän. Nyt se jää tonne rattaiden reunaan kiinni.

Vaihteen siirtäjässä on pieni ruuvi, joka vastaa dropoutissa olevaan pykälään. Kun ruuvia kiertää syvemmälle, tuuppautuu siirtäjä ulospäin. :wink:

Sakari


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 09:02
Kirjoittaja jori

Kuva

Eikös kyse ole nimenomaan siitä, että jousi on liian jäykkä tuohon asentoon. Polvi nousee pystyyn, kun vaihtajan oma paino ei ole painamassa sitä alas. Toimisikohan tuo paremmin ilman kiinnityspultin ympärille kierrettyä jousta.

Minkäslainen kiinnitys on tuolle vetävän ketjun taittopyörälle. Siihen kohdistuu melkoisia voimia, joten pelkkä pultti joutuu aika tiukalle. Muuten olen sitä mieltä, että vetävän puolen taittopyörä pitäisi olla suurempi, mutta kudelmassa voi toki vallan hienosti käyttää mitä sattuu löytymään.

Miten sait nuo runkoputken mutkat noin kauniiksi. Taisit hioa ja jopa maalata. Eihän sellainen kuulu asiaan. :D


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 09:55
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Eikös kyse ole nimenomaan siitä, että jousi on liian jäykkä tuohon asentoon. Polvi nousee pystyyn, kun vaihtajan oma paino ei ole painamassa sitä alas. Toimisikohan tuo paremmin ilman kiinnityspultin ympärille kierrettyä jousta.

Ei toimi, vaan tuossa on polven jousi liian jäykkä suhteessa kiinnityspultin jouseen, molemmat niistä vedättää vaihtajaa taakse(tässä tapauksessa alas) päin. Tuo sakarin mainitsema ruuvi kannattaa tsekata, se ei suoraan säädä vaihtajan asentoa vaan siitä voi säätää kiinnityspultin ympärillä olevan jousen kireyttä.

Jukka


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 10:30
Kirjoittaja THuhtamaki

Tuosta kuvasta päätellen väittäisin että ketju saisi olla muutaman lenkin lyhyempi. Vaihtajan häkki on asennossa jossa sen pitäisi olla toiseksi tai kolmanneksi pienimmällä rattaalla... Eli tuolla ketjun mitalla kun mennnään toiseksi pienimmälle rattaalle ja siitä pienimmälle niin ketju tod. näk. on jo todella löysällä...

Kuvassa siis vaihtajan häkki on jo asennossa josta ketju ei enää enempää kiristy vaikka kuinka häkki kääntyisi enempi taakse(alas)päin ja ketju on vasta toiseksi suurimmalla rattaalla...


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 11:03
Kirjoittaja Jarcco

Komppaan kahta edellistä, lyhennä ketjua ja kiristä siirtäjän ruuvia siten että rissa on irti suurimmasta rattaasta. Jos ei ruuvissa riitä säätövara niin siirtäjän korvake on väärässä asennossa.


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 11:06
Kirjoittaja PW

PW1 :ssä muistaakseni korvakko piti olla samassa tasossa dropoutin kanssa jotta siirtäjä yletti pienimmälle rattaalle.

Petri


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 11:18
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Tuo sakarin mainitsema ruuvi kannattaa tsekata, se ei suoraan säädä vaihtajan asentoa vaan siitä voi säätää kiinnityspultin ympärillä olevan jousen kireyttä.
Jukka

Kyllä minun kokemuksien mukaan tuolla ruuvilla saa säädettyä juuri vaihtajan etäisyyttä, kun se vaikuttaa kiinnityspultin ympärillä olevan jousen kireyteen.

Sakari


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 11:28
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

Eikös kyse ole nimenomaan siitä, että jousi on liian jäykkä tuohon asentoon. Polvi nousee pystyyn, kun vaihtajan oma paino ei ole painamassa sitä alas. Toimisikohan tuo paremmin ilman kiinnityspultin ympärille kierrettyä jousta.

Ei toimi, vaan tuossa on polven jousi liian jäykkä suhteessa kiinnityspultin jouseen, molemmat niistä vedättää vaihtajaa taakse(tässä tapauksessa alas) päin. Tuo sakarin mainitsema ruuvi kannattaa tsekata, se ei suoraan säädä vaihtajan asentoa vaan siitä voi säätää kiinnityspultin ympärillä olevan jousen kireyttä.

Oikeassa olet, kävin pihalla katsomassa. :)
Kiinnityspultin jousi vetää siis taakse, eli tässä tapauksessa alas päin. Kiristäjän vaikutus on vastakkaiseen suuntaan, koska se vetää ketjusta koko rakennelmaa eteen, tais siis tässä tapauksessa ylös. SItä nokan säätöä pitää siis saada kiristettyä, kuten Sakari sanoi.

Minulla on omassa pyörässäni myös sama ongelma, joten mitä ilmeisimmin uuteen versioon tulee nokan asentoa kääntää muutama milli alemmas (myötäpäivään). Syy tuohon tarpeeseen on tietenkin siinä, että vaihtaja on kiinnostunut vain paluketjun suunnasta ja paluuketju kääntyy etuvetoisessa aika paljon enemmän vaaka-asennosta, kuin vetävä ketju. Vaihtajan kiinnityslatta pitää siis mitoittaa normaaliin vaakasuoraan asennukseen verrattuna, ei vain reilun 110 astetta, vaan, paluuketjun kulman etukautta vaakatasoon (n. 120-130 astetta)
Kuva
Korvakkeen kulmaa pitää siis kääntää ylemmäs, mutta nokkaa alemmas. Käänsin tähän yhden kuvan niin, että paluuketju menee oikeaan suuntaa. Akselin ja vaihtajan akselin välinen kulma on tässä 40 astetta vaakasuorasta, eli haarukan varteen nähden ainakin 20-30 astetta yläviistoon. Sinun ja minunkin versiooni nähden selvästi ylemmäs osoittaa korvakkeen varsi. Voi olla, ettei sitten muuta ongelmaa olekaan. Ainakin, kun tätä kuvaa katsoo. Kynnen asentoa voi tietysti kääntää vähän alas, jos haluaa vaihtajan enemmän vaakasuoraan esim. ilmanvastuksen pienentämiseksi. :wink:

Tuohon yläkuvaan verraten pitäisi siis vaihtajakorvaketta kiertää vasemmalle ainakin parikymmentä astetta. Vasta silloin paluuketjun kulku olisi, kuten se on suunniteltu.


Re: Kuudee

Lähetetty: 12 Heinä 2013, 12:29
Kirjoittaja Pastori

Mä olenkin vielä kotona kun nukuin näin pitkään. Takstisesti hyvä ratkaisu kun sai kosolti neuvoja tällä välin.

irakas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
  • Miten helvetissä tota vaihteensiirtäjää saa säädettyä niin että se tuuppaisi tota siirtäjää ulospäin (eteenpäin) enemmän. Nyt se jää tonne rattaiden reunaan kiinni.

Vaihteen siirtäjässä on pieni ruuvi, joka vastaa dropoutissa olevaan pykälään. Kun ruuvia kiertää syvemmälle, tuuppautuu siirtäjä ulospäin. :wink:

Sakari

Käänsin jo ruuvia joten toi kynnen kohta on väärä?

jori kirjoitti:

Minkäslainen kiinnitys on tuolle vetävän ketjun taittopyörälle. Siihen kohdistuu melkoisia voimia, joten pelkkä pultti joutuu aika tiukalle.

Siihen on jätetty isommalle pylpyrälle vähän varaa. Heh. Pultti on 8mm ja kiinnittyy runkoon hitsattuun seinämävahvuudeltaan paksuun putkenpalaan - johon tien kierteet.

Pitäiskö tän mieluummin olla rungon läpi menevä kierteytetty putki.
Mulla olis sitä senverran jäljellä että vois tehdä.

Ehkä ensin pitäis kattoo että kestääkö toi. Reikä on hitsattuna runkoputkessa siten että se putkenpala nojaa viistona emäputkeen.

jori kirjoitti:

Miten sait nuo runkoputken mutkat noin kauniiksi. Taisit hioa ja jopa maalata. Eihän sellainen kuulu asiaan.

No ei oikeestaan. Kostoksi hioin. Tossa on roiskittu harmaata pohjamaalia sinne sun tänne.

jori kirjoitti:

Kynnen asentoa voi tietysti kääntää vähän alas.

Tää olis helpoin korjaus. Hitsiräkä vaan tohon dropouttiin ja hioo kulman takaisin.