Sivu 2/6

Lähetetty: 11 Syys 2007, 13:31
Kirjoittaja aniarana

Olin aikeissa ruveta rakentamaan etuvetoista taitteisella ketjulla varustettua mallia:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 938&size=o , mutta tuli uskon puute. Epäilen, että 20":ssa etupyörässä ei ko. systeemi toimi. Keju joutuu menemään liikaa kierteelle. :(


Lähetetty: 11 Syys 2007, 18:22
Kirjoittaja Jarcco
aniarana kirjoitti:

Olin aikeissa ruveta rakentamaan etuvetoista taitteisella ketjulla varustettua mallia:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 938&size=o , mutta tuli uskon puute. Epäilen, että 20":ssa etupyörässä ei ko. systeemi toimi. Keju joutuu menemään liikaa kierteelle. :(

Olen melko varma että kiertymisestä ei ole juurikaan haittaa. Ketjuhan sietää hyvin kiertymistä muttei paljoa taivuttamista sivusuuntaan. Kerran kytkin vahingossa ketjun 180 astetta kierteelle nojakissa, kiertymä oli ketjuputken sisällä noin metrin matkalla joten en heti huomannut sitä. Ajossa ei huomannut mitään eroa!


Lähetetty: 11 Syys 2007, 18:31
Kirjoittaja aniarana

Ajattelin kyllä kiertyvällä ketjulla olevaa tyyppiä a'la Zox ja Jori. Sellaista ei kai ole tehnyt kukaan suoralla alaohjauksella.[/quote]<

Tässäpä ainakin suunnitelma:
http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id ... 938&size=o

En vain tahdo uskoa, että tuollainen toimii 20" eturenkaalla


Lähetetty: 11 Syys 2007, 18:36
Kirjoittaja aniarana

Oi, edellä olevan viestin kirjoitin, kun sitä edellinen ei tullut heti perille. vasta vuorokauden päästä. :oops:


Lähetetty: 26 Syys 2007, 07:40
Kirjoittaja jviirret

Tällekkin projektille avasin oman alasivun:
http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm
Tosin vielä siellä ei ole mitään mitä ei olisi täällä jo käsitelty...

Jukka


Lähetetty: 26 Syys 2007, 12:16
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Tällekkin projektille avasin oman alasivun:
http://www.omanetti.fi/ninajukk/24swb.htm
Tosin vielä siellä ei ole mitään mitä ei olisi täällä jo käsitelty...

Jukka

Panin merkille projektisivusi kuvaa katsoessani, että paitsi ohjausgeometria, myös akseliväli, on aihioksi ottamassasi pystypyörässä sama, kuin tulevassa SWB nojakissakin. Voit siis piirtää tulevan rungon suoraan kuvan päälle.

Jori


Lähetetty: 26 Syys 2007, 13:09
Kirjoittaja jviirret

Äh, ei jaksa kuvia piirrellä :) Kunhan saan rungon poikki, hitsaan riittävän pitkän runkoputken poljinkeskiön kylkeen kolmion alareunan suuntaisesti. Sen jälkeen kasailen osat kyljelleen tallin lattialle ja merkkaan runkoputken oikean katkaisukohdan ja kulman. Sitten sarvi ja siihen siirrettävä poljinkeskiö niin, että kireä puoli ketjusta mahtuu ohjaamatta kulkemaan. Seuraavaksi penkki ketjua hipoen ja selkänojalle pieni säätövara. Lopuksi ohjaustangon kiinnike hitsaamalla kiinni etuhaarukaan ja oikeaa paikkaa tangolle hakemaan...

Jukka


Lähetetty: 26 Syys 2007, 13:28
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Kunhan saan rungon poikki ...

Anteeksi maalaisuuteni, mutta jos aiot säilyttää akselivälin, takakolmion kokonaan, ja etuhaarukan kulman, miksi pitää katkaista?


Lähetetty: 26 Syys 2007, 14:01
Kirjoittaja jviirret

Keskellä olevien kahden vaakaputkenputken tilalle tulee yksi paksumpi. Näin saa takakolmiota kallistettua taaksepäin ja ketjun paluupuoli on helpompi järjestää. Ohjaustangon kannatimen saa myös huomattavasti lähemmäs penkkiä. Toki onnistuisi myös vakiorunkoon kuten Ari Paanala on tehnyt: http://www.hytti.uku.fi/~paanala/nojis.html, mutta jos nyt hitsaustaitoisena yrittäs vältellä liikoja kompromisseja.

Jukka


Lähetetty: 26 Syys 2007, 16:59
Kirjoittaja jviirret

Sen verran innostuin rungon kokonaisena käyttämisestä, että piti käydä akseliväli mittaamassa. Oli 95cm, eli yli 10cm liian lyhyt...

Jukka


Lähetetty: 30 Syys 2007, 23:03
Kirjoittaja jviirret
aniarana kirjoitti:

Sarvet kannattaa laittaa niin alas, että ne voivat mennä osittain penkin alle, jolloin kaarresäde saadaan pienemmäksi. Silloinne eivät haittaa penkille istumistakaan. Kun kädet ovat rennon suorina, ne yltävät vielä hyvin ohjaustangolle.

Tämä oli pitkään ykkösvaihtoehtona, mutta miten käy jos liukkaalla yllättäen kaatuu? Sattuuko käteen pahasti jos se jää penkinreunan ja tien väliin? Aika tärkeä seikka, kun tällä on tarkoitus kokeilla myös kaikkia talvisia olosuhteita.

Jukka


Lähetetty: 05 Loka 2007, 23:24
Kirjoittaja aniarana

Tämä oli pitkään ykkösvaihtoehtona, mutta miten käy jos liukkaalla yllättäen kaatuu? Sattuuko käteen pahasti jos se jää penkinreunan ja tien väliin? Aika tärkeä seikka, kun tällä on tarkoitus kokeilla myös kaikkia talvisia olosuhteita. <<

Kiverässä käännöksessä voi käsi, jos ei pidä varaansa, jäädä penkin reunan ja ohjaustangon kädensijan väliin. Hyvin pian kuitenkin oppii pitämään kiinni silloin vain penkin alle menevän ohjaustangon päästä jolloin käsi ei jää puristuksiin.

Jos ohjaustangon kädensija on vaasuorassa niinkuin Snake 5:ssa on, ei kaatotilanteessa ohjaustangon ollessa suorassa käsi jää istuimen ja tien väliin. Kaatumistilanteessa ohjaustangon ollessa kääntyneenä voi käsi jäädä istuimen ja ohjaustangon tai maan väliin, mutta arvelen, että jokainen jo vaistomaisesti vetää alle jäämässä olevan käden irti ohjaustangosta ennenkuin pyörä kohtaa tien pinnan.


Lähetetty: 06 Loka 2007, 08:27
Kirjoittaja jviirret
aniarana kirjoitti:

Jos ohjaustangon kädensija on vaasuorassa niinkuin Snake 5:ssa on, ei kaatotilanteessa ohjaustangon ollessa suorassa käsi jää istuimen ja tien väliin. Kaatumistilanteessa ohjaustangon ollessa kääntyneenä voi käsi jäädä istuimen ja ohjaustangon tai maan väliin, mutta arvelen, että jokainen jo vaistomaisesti vetää alle jäämässä olevan käden irti ohjaustangosta ennenkuin pyörä kohtaa tien pinnan.

Kyllähän se ohjaus kääntyy väkisinkin jos pyörä vauhdissa kaatuu, mutta kääntyykö niin paljoa että tanko menisi vaarallisen pitkälle penkin alle vai ottaako eturengas vastaan? Minä en oikein reflekseiheni tuossa luota. Monesti pysty/nojapyörällä kaatuessa on kädet ollut vielä tangossa kun makaan maassa :)
Toisaalta ei ne sivuille ylemmäs nostetut tangonpäätkään tuossa suhteessa vaarattomat ole, nehän jäävät automaattisesti kuljettajan ja maan väliin kaatuessa.

Jukka


Lähetetty: 13 Loka 2007, 04:41
Kirjoittaja jviirret

Nyt on pyörä sen verran kasassa, että pääsi ensimmäiselle "koeajolle". Lyhyenä pyöränä tuntuu vakaalta heti kun jalat saa polkimille, siis jo todella hitaassa nopeudessa. Taitaa vaan olla tuhoon tuomittu idea tuo suora alaohjaus jos haluaa järkevän painojakauman. Ainakin nyt tuntuu siltä, että penkin joutuu tuomaan liian eteen takapyörän pitoa ja turvallista istumakorkeutta ajatellen. Kuvassa vielä normaali maastopyörän suora tanko. Tämä testipenkki tulee sen verran ylös, että ei ole väliä onko tanko kiinni tuollaisella esikuvan mukaisella kiinnityksellä, vai haarukkaan hitsatulla.

Kuva

Jukka


Lähetetty: 13 Loka 2007, 16:57
Kirjoittaja Jarcco

Onko joku syy miksi etupuomin on oltava samassa linjassa kuin runkoputken? Jos se olisi vaakasuoremmassa niin keskiö voisi olla sen yläpuolella ja sen korkeus ei muuttuisi paljon säädettäessä. Jos ohjaustanko tuntuu jäävän liian kauas niin voit joko siirtää istuinta (ja keskiötä eteenpäin), lyhentää runkoa, kallistaa haarukkaa taaksepäin, tai edellämainittuja yhdistelemällä hakea sopivaa kompromissia. Piirustuksista olisi tässä kohdin hyötyä :)