Re: YesCom
jviirret kirjoitti:Ahdasta tulee silti ja voi olla että keskiö pitää laittaa hieman sivuun
Jukka
Oisko tuossa mahdotonta ajatella että tekisit yhdellä putkella tuon etuhaarukan? Se kun ei olisi sinulle temppu eikä mikään...
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
jviirret kirjoitti:Ahdasta tulee silti ja voi olla että keskiö pitää laittaa hieman sivuun
Jukka
Oisko tuossa mahdotonta ajatella että tekisit yhdellä putkella tuon etuhaarukan? Se kun ei olisi sinulle temppu eikä mikään...
Mustasudenkorento kirjoitti:Oisko tuossa mahdotonta ajatella että tekisit yhdellä putkella tuon etuhaarukan? Se kun ei olisi sinulle temppu eikä mikään...
Se olisi yksi vaihtoehto. Mun tekemänä siitä tulisi vain turhan raskas, ei uskaltaisi tuollaisessa paikassa tehdää "saattaa kestää" ratkaisuja.
Tällä hetkellä parhaalta ratkaisulta tuntuisi keskiön leventäminen. 20mm levennys toisi ketjun 10mm ulommas. Kun maastokammissa uloin ratas on yhden standardin mukaan 58mm etäisyydellä rungon keskilinjasta niin 10mm jatkos toisi sen 68mm etäisyydelle ja näin ketju menisi nippa nappa 120mm leveän haarukan ohi. Ulompana kulkeva ketjulinja mahdollistaisi suuremmat kääntökulmat ilman että etukiekko alkaa hinkkaamaan ketjuun. Enää pitäisi keksiä yksinkertainen konsti keskiön leventämiselle...
Jukka
jviirret kirjoitti:Enää pitäisi keksiä yksinkertainen konsti keskiön leventämiselle...
Jukka
Kaupasta, Triangele motorssista muistaakseni saa..
jviirret kirjoitti:Enää pitäisi keksiä yksinkertainen konsti keskiön leventämiselle...
Jukka
Voisko tätä harkita. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 1&start=90
Leveempi palikka vaan keskelle?
Pastori kirjoitti:Voisko tätä harkita. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 1&start=90
Leveempi palikka vaan keskelle?
Juu, tuo Fauber-adapteri levenee aika lailla kunhan putki jonka sisään tulee on riittävän tukeva. Ja että sitten siihen löytyy yhteensopiva todennäköisesti nelikantti keskiö.
Tuo on tosiaan yescom, sillä kompromissihan se nimenomaan on siirtää ketjulinjaa takavetoisessa nojapyörässä kauemmas runkoputkesta. Jousipyssy siitä tulee. Toisaalta, voisithan samalla siirtää rungon ketjulinjan perässä. Eihän sinun tarvitse siirtää, kuin kiekkoja ja istuinta vasemmalle. Runkohan voi olla missä sen on paras kantaa ketjuvoimia.
Kauheaa epäsymmetrisyyttä siitä kuitenkin kyllä tulee tai polkemisen tahtiin joustava runko. Kompromisseja.
Voisi siis tehdä vähän kaikkea. Kun haarukan alapään putken korvaa 4mm teräksestä tehdyllä pitkällä dropoutilla on sen ulkoreunan etäisyys rungon keskilinjasta noin 54mm. Jos keskiön asentaa 5mm sivuun rungon keskilinjasta saa ketjun keskikohdan yli 60milliin. Ketju siis teoriassa noilla muutoksilla mahtuu meneen ja jos kammet on vain 5mm sivussa ei pitäisi haitata vielä polkemista? Näin pyörän pyörän kunnossapitokin onnistuu vakio-osilla. Ketjuputken tilaa ei haarukan kohdalle jää, mutta pitää tutkia missä kohti sitä yleensäkkin tarvii.
Keskiön ajattelin kiinnittää näin:
Mutta runkoputken alapuolelle. Etuvaihtajaa ei tule. Penkkikin tuossa näyttää olevan samanlainen.
Jukka
jviirret kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:Oisko tuossa mahdotonta ajatella että tekisit yhdellä putkella tuon etuhaarukan? Se kun ei olisi sinulle temppu eikä mikään...
Se olisi yksi vaihtoehto. Mun tekemänä siitä tulisi vain turhan raskas, ei uskaltaisi tuollaisessa paikassa tehdää "saattaa kestää" ratkaisuja.
No eikös ollut puhe, ettei sillä painolla niin suurta väliä ole tässä?
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Mustasudenkorento kirjoitti:Oisko tuossa mahdotonta ajatella että tekisit yhdellä putkella tuon etuhaarukan? Se kun ei olisi sinulle temppu eikä mikään...
Se olisi yksi vaihtoehto. Mun tekemänä siitä tulisi vain turhan raskas, ei uskaltaisi tuollaisessa paikassa tehdää "saattaa kestää" ratkaisuja.
No eikös ollut puhe, ettei sillä painolla niin suurta väliä ole tässä?
No joo, mutta jos vaihtoehto on selvitä kevyemmällä ja helpommalla rakentteella ja vakio-osilla niin...
Jukka
Teet Jukka haarukasta niin kapean ettei kumelle jää ku millipari tilaa haarukan väliin ja sitte taivuttelet tuommoseen etuvetotyyliin sen haarukan... Voi jopa pikkasen vielä litistää ovaalin mallista haarukkaputkea lisäksi... Eli muokkaa sitä haarukkaaki kun sulla cut-paste, eli leikkaus ja liimaus, eli rälläköinti ja hitsaus onnistuu...
ps. tuossa mun tekeleessä se Bachettan etuhaarukka on niin kapea että siitä menee normi maastokeskiöllä keskimmäisellä ja isoimmalla lehdellä ketju ohi...
^ just näin. Takahaarukkaan tekisin kolmion mallisen rakenteen, ja ohjaustangoksi "pistoolikahvat"
Tuota haarukan tekemistä olen jo vähän suunnitellutkin. Saisi polville enempi tilaa kun se olisi ylhäältä asti kapea.
Jukka
Syväri kirjoitti:ohjaustangoksi "pistoolikahvat"
Pistätkö kuvaa niin tietää mistä tarkalleen ottaen puhutaan. Itse ajattelin tämmöisiä:
Mutta toki avoin kaikille ideoille tässä vaiheessa.
Jukka
jviirret kirjoitti:Tuota haarukan tekemistä olen jo vähän suunnitellutkin.
Itseasiassa taitaa olla yllättävän helppo tehdä tuollainen kapea haarukka. Tämmöisissä 80-luvun pyörissä on haarukan ulkoleveys yläpäässä vain 95mm
Tuollaista kun puristaa vähän kasaan, lyhentää ja hitsaa uudet dropoutit haarukkaputkien ulkopintaan saa sen koko pituudeltaan pidettyä alle 100mm leveänä ja ketjulle riittävästi tilaa ilman keskiön siirtämistäkin.
Jukka
Syväri kirjoitti:ohjaustangoksi "pistoolikahvat"
Eli siis tämmöset kahvat:
Itsekin olen joskus noita miettinyt mutta kun mun kisanojakeilla pitää pystyä ajamaan myös maanteillä ja lenkkejä niin olen tuunannut M5 lowracerin tangon sellaiseen paikkaan että käsivarret tulevat reisien "varjoon" ja olkapäästä kyynärpäähän on melkein vaakatasossa sekä kyynärpäät jo kylkiluiden päällä.