Sivu 2/5

Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 09:20
Kirjoittaja a_aatsinki
jviirret kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:

Eipä tullu ees aateltua tota keskiön ja penkin välistä etäisyyttä. 15cm on vissiin aika normi nojapyörissä? Slywayn sivujen mukaan keskiön ja penkin etäisyys on 165-185mm. Ilmeisesti toi tarkottaa etäisyyksiä kun puomi on ylhäällä tai sitten alhaalla.

Penkin ja keskiön välinen etäisyys riippuu jalan pituudesta ;) tarkoitit ilmeisesti penkin ja keskiön välistä korkeuseroa? Se tosiaan vaihtelee, pyörätyypistä riippuen kammet voi olla jopa hieman penkkiä alempana ja korkeimmillaan yli 20cm korkeammalla. Riippuu nojakulmasta, pysty kulmaisissa kammet pitää olla alempana jottei lonkkakulma mene liian tiukaksi ja ajoasento "kippuraksi".

Jukka

Joo, korkeuseroa mä meinasin :oops: Silmäilin eilen tällasta sivua http://www.jetrike.com/ergonomics.html ja maalaisjärjellä vaikuttaa ihan hyvältä ohjeelta. Tuolla sivulla puhuttiin tuosta samasta asiasta, että loivakulmasilla penkeillä kammet pitää olla korkeammalla kuin jyrkkäkulmasilla penkeillä.


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 09:45
Kirjoittaja Nojanalle

Jos liikut Sepälässä ,nii poikee katsoon mun Nazcaa.Siinä on hyvä pohja mallailla ja tuumailla. Puh. 040 486 4886 :wink:


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 10:32
Kirjoittaja PW
a_aatsinki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:

Eipä tullu ees aateltua tota keskiön ja penkin välistä etäisyyttä. 15cm on vissiin aika normi nojapyörissä? Slywayn sivujen mukaan keskiön ja penkin etäisyys on 165-185mm. Ilmeisesti toi tarkottaa etäisyyksiä kun puomi on ylhäällä tai sitten alhaalla.

Penkin ja keskiön välinen etäisyys riippuu jalan pituudesta ;) tarkoitit ilmeisesti penkin ja keskiön välistä korkeuseroa? Se tosiaan vaihtelee, pyörätyypistä riippuen kammet voi olla jopa hieman penkkiä alempana ja korkeimmillaan yli 20cm korkeammalla. Riippuu nojakulmasta, pysty kulmaisissa kammet pitää olla alempana jottei lonkkakulma mene liian tiukaksi ja ajoasento "kippuraksi".

Jukka

Joo, korkeuseroa mä meinasin :oops: Silmäilin eilen tällasta sivua http://www.jetrike.com/ergonomics.html ja maalaisjärjellä vaikuttaa ihan hyvältä ohjeelta. Tuolla sivulla puhuttiin tuosta samasta asiasta, että loivakulmasilla penkeillä kammet pitää olla korkeammalla kuin jyrkkäkulmasilla penkeillä.

Mielenkiintonen sivusto, vaikka kattelis vaan kuvia.

Petri


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 10:41
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:

Eipä tullu ees aateltua tota keskiön ja penkin välistä etäisyyttä. 15cm on vissiin aika normi nojapyörissä? Slywayn sivujen mukaan keskiön ja penkin etäisyys on 165-185mm. Ilmeisesti toi tarkottaa etäisyyksiä kun puomi on ylhäällä tai sitten alhaalla.

Penkin ja keskiön välinen etäisyys riippuu jalan pituudesta ;) tarkoitit ilmeisesti penkin ja keskiön välistä korkeuseroa? Se tosiaan vaihtelee, pyörätyypistä riippuen kammet voi olla jopa hieman penkkiä alempana ja korkeimmillaan yli 20cm korkeammalla. Riippuu nojakulmasta, pysty kulmaisissa kammet pitää olla alempana jottei lonkkakulma mene liian tiukaksi ja ajoasento "kippuraksi".

Jukka

Joo, korkeuseroa mä meinasin :oops: Silmäilin eilen tällasta sivua http://www.jetrike.com/ergonomics.html ja maalaisjärjellä vaikuttaa ihan hyvältä ohjeelta. Tuolla sivulla puhuttiin tuosta samasta asiasta, että loivakulmasilla penkeillä kammet pitää olla korkeammalla kuin jyrkkäkulmasilla penkeillä.

Mielenkiintonen sivusto, vaikka kattelis vaan kuvia.

Petri

Joo, on vaan vahinko, että laatija keskittyy vain yläohjaukseen. :(


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 14:09
Kirjoittaja irakas

Tässähän olisi yksi varteenotettava profiili:

Kuva

Siis jos jättää jousitukset pois ja tekee yksiputkirungon.


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 14:17
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:

Tässähän olisi yksi varteenotettava profiili:

Kuva

Siis jos jättää jousitukset pois ja tekee yksiputkirungon.

Etupää laskis jonkinverran jos jousitus jäis pois.

Petri


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 14:24
Kirjoittaja Pastori

Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 20:42
Kirjoittaja a_aatsinki
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:
a_aatsinki kirjoitti:

Silmäilin eilen tällasta sivua http://www.jetrike.com/ergonomics.html ja maalaisjärjellä vaikuttaa ihan hyvältä ohjeelta. Tuolla sivulla puhuttiin tuosta samasta asiasta, että loivakulmasilla penkeillä kammet pitää olla korkeammalla kuin jyrkkäkulmasilla penkeillä.

Mielenkiintonen sivusto, vaikka kattelis vaan kuvia.

Petri

Joo, on vaan vahinko, että laatija keskittyy vain yläohjaukseen. :(

Piirtelin tänään ekan version tuon ohjeen pohjalta ja kyllä se ihan hyvin onnistu kun vähän sovelti. Jos huomenna sais piirrettyy puhtaaks ja postais tänne. Piirsin tähän versioon ihan napavaihteella kun mulla ois yks 7-vaihteinen shimano kotona käyttämättömänä.

irakas kirjoitti:

Tässähän olisi yksi varteenotettava profiili:
Kuva
Siis jos jättää jousitukset pois ja tekee yksiputkirungon.

Tää on mehevän näkönen peli! :) Hirmu takana toi penkki vaan, on varmaan liian takapainonen...


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 21:13
Kirjoittaja PW

Jos on takaveto ni eiks se paino kannata olla mahollisimman takana - ei sudi rengas.

Petri


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 12 Syys 2013, 21:34
Kirjoittaja eemeli

Vielä yksi suoralla putkella oleva... Olen ollut oikein tyytyväinen.


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 13 Syys 2013, 06:13
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:

Jos on takaveto ni eiks se paino kannata olla mahollisimman takana - ei sudi rengas.

Petri

Talviajossa tiettyyn rajaan asti. Ei ole kiva jos takarengas riikkoo aina pinnan ja uppoaa lumeen jolloin meno hidastuu.


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 13 Syys 2013, 07:56
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:

Jos on takaveto ni eiks se paino kannata olla mahollisimman takana - ei sudi rengas.

Petri

Jos paino on kovin paljon takana, rupeaa etukiekko helposti liveämään jo syksyn märillä lehdillä. :wink:


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 13 Syys 2013, 08:51
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:
PW kirjoitti:

Jos on takaveto ni eiks se paino kannata olla mahollisimman takana - ei sudi rengas.

Petri

Talviajossa tiettyyn rajaan asti. Ei ole kiva jos takarengas riikkoo aina pinnan ja uppoaa lumeen jolloin meno hidastuu.

Joo, kokemuksen ääntä uskon :wink: Jos tuon tyyppisen pyörän tekee, kannattaa varmaan tehdä semmonen penkki jota voi säätää myös pystympään asentoon - helpompi pitää tasapaino vaikeissa olosuhteissa ja painopistekin siirtyy edemmäksi.

Petri


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 13 Syys 2013, 10:35
Kirjoittaja mhelander

Kuva

Kiva nähdä että mun maastonojakki kiinnostaa. On tullut sanottua ja toistetaan vielä, että se on ehdottomasti paras mulla koskaan ollut pyörä ympärivuotiseen käyttöön. No miksi ?

  • Se on nojakki. Ei puudu persus, ei kädet, ei niskat

  • Se pärjää/hakkaa aerodynamiikassa normipulliaisen budjettiin mahtuvat maantiepyörät. Siksi sillä voi ajaa porukkalenkkejä kesät talvet eli pysyy mukana hyvin. On silti sen verran korkea ettei ole ei-sosiaalinen ;)

  • Yo syistä johtuen sillä on mukava ajaa talvella kun on kylmä, ei ota tuuli kuin pikkasen sormille ja kyynärpäihin

  • Koska painon jakauma on 38% eteen, 62% taakse, on vetopitoa aina riittävästi. Kauempana oleva keula takaa sen että kapelallakin tangolla ohjaus on kevyttä ja nopeaa. 22.5% nousuissa ei keuli kunhan opettelee nousutekniikan

  • Jousitusten ansiosta ei talven railot ja kesän kehnot pyöräteiden asfaltoinnit tunnu missään. Edes todella kovassa ajossa tai yllättävissä tilanteissa

  • Rengastuksen voi valita tilanteen mukaan slikseistä (tai melkein, vrt Schwalbe Furious Fred 50-559/622) kunnon maastorenkaisiin (kuten WTB Bronson Race 2.1"/2.2") sekä parhaisiin mahdollisiin nastarenkaisiin liukkaille (Schwalbe Ice Spiker Pro)

  • Levyjarrut... toimivat aina ja pysäyttävät laitteen kesät talvet kuin seinään. Ei mitään jakoa millään mun vannejarruilla vaikka nekin yleensä riittää kesän maantiekäytössä

  • 2.5x normipyörän ketjut vaan kestää. Ne ei maastossakaan mene mahdottoman sotkuiseksi joten vaihteisto toimii hyvin. Osin siksi että on vain keskihäkkinen takavaihtaja joka on riittävän kaukana maasta ja kivistä, kannoista yms

  • Niin, ja tällä pääsee talvella "koirankusetuspolkuja" lumella ja kesät voi ajella pitkin mettiä. Myös soilla, koneen raivaamilla hakkuuaukeilla, metsäteillä yms. Normireittien lisäksi.

Eihän tämä ole tietysti täydellinen. Joutuu tekemään itse kun kaupasta ei saa. Painaa melkein 20 kiloa. Ei ole tarakkaa (vielä) joten vaihtokamppeet tai kamat joutuu ottamaan syliin. Jos on nappularengas edessä niin kuraa ja vettä tulee syliin joissakin olosuhteissa. Nestelevyjarruihin joutuu hommaamaan 1.7+ metrin letkut ja jarrut joutuu itse ilmailemaan. Riittävän notkean joustokeulan löytymisessä voi olla haasteita (riippuen kuskin painosta).

Kaatuilu etenkin talvella märällä jäällä ei ole tällä kivaa. Siksi ISP:t tulevalle talvelle. Muuten kaatuminen (kesällä, maastossa) ei tunnu missään, putoamiskorkeus on kohtuullinen kunhan ei päätä laskeutua vauhdista kivelle. Ei tarvi pelätä tangon yli menoa kuten pystäreillä tai SWB-nojakeilla.

Mutta jos mun neljästä vain yhden saisi jättää käyttöön niin se olisi ehdottomasti tämä. Keväällä on kiva ottaa maantienojakkeja alle ja ajaa vähän kovempaa samoilla sykkeillä pidempiä lenkkejä. Mutta syksyllä kun lehdet putoilee ja on kosteempaa ne jää pikkuhiljaa pois ajosta. Tällä voi ajaa koko ajan...

Kuva

Kuva

(ei nyt tähän hätään löydy maantie/pyörätie ajokuvaa...)


Re: ympärivuotinen nojakki

Lähetetty: 13 Syys 2013, 12:19
Kirjoittaja PW

Hurjan näköstä menoo tuossa juurakoiden ylityksessä, näyttää kuitenkin aika korkeelta.
Pitäskö alkaa harrastaa maastopyöräilyä, vanhoilla päivillä :wink:

Petri