Kuka arvaa?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kuka arvaa?

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Tietääkö joku, voiko tuollaisessa rummussa siirtää akselia sivusuunnassa.

Pitäs onnistua jos se on siirtynyt pois kohdaltaan. Löysätään laakereita toiselta ja kiristetään toiselta puolen. Ihan kuin kaikissa muissakin pyörän navoissa.
Kovin paljoa ei voi alkuperäis säädöstä siirtää kun siellä sisällä on tuollainen hammastettu kohta jonka pitää tietenkin sopia muihin sisuskaluihin:

Kuva

Jukka

Kiitos! Hieno avauskuva! Siitähän näkee, että akselissa on tosiaan kiinteä hammasratas, eikä siis akselia juuri liikutella sivusuunnassa, niinkuin arvelinkin.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kuka arvaa?

Viesti Kirjoittaja jori »

Kävisikö tuohon Shimanon valetut väkäbrikat.
Kuva
Kuva
Huomasitko koittaa ajaa keskimmäisellä vaihteella kotiin? Sillä ajellen akseliin ei kohdistu lainkaan momenttia, eikä siis lyö tyhjää, vaikka olisi brikat kokonaan unohtuneet. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kuka arvaa?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

irakas kirjoitti:

Tietääkö joku, voiko tuollaisessa rummussa siirtää akselia sivusuunnassa. On nimittäin niin, että se akselin päässä oleva osa (mikä lienee nimeltään), joka välittää rummusta liikkeen vaijerille, on nyt niin lähellä rumpua, että kunnollinen mutteri ei mahdu olemaan rummun ja tuon osan välissä. Täytyy käyttää vain kolmen millin korkuista mutteria, jotta tuon osan saa paikalleen. Olen yrittänyt akselia siirtää, mutta tuntuu olevan tiukka. :roll:

Mä ohensin itse p300:n asennustyössä mutterin sopivaksi nauhahiomakoneella.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Kuka arvaa?

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Kävisikö tuohon Shimanon valetut väkäbrikat.
Kuva
Kuva
Huomasitko koittaa ajaa keskimmäisellä vaihteella kotiin? Sillä ajellen akseliin ei kohdistu lainkaan momenttia, eikä siis lyö tyhjää, vaikka olisi brikat kokonaan unohtuneet. :D

Joo tuollaiset ovat hyvät, jos on varaa akselin pituudessa, ja sitähän ei nyt ole rataspakan puolella. Toisella puolella kyllä. Tosin noilla ei saa estettyä akselin liukumista eteenpäin, jos mutterit löystyvät. Minusta noiden väkästen pitäisi olla samassa linjassa litistetyn akselin kanssa, jotta väkäset menisivä dropoutin hahloon ja estäisivät akselin pyörimisen.

Keskimmäisellä vaihteella ja kotiin ajaminen ei onnistunut, kun akseli pääsi pyörimään dropoutissa ja irroitti mutteria ja takapyörä lähti luisumaan polkaistaessa eteenpäin ja jumittui haarukkaan. Minulla oli mukana matkatyökalulaatikko, mutta siinä ei ollut tarpeeksi järeää mojenkia muttereiden riittävän lujaan kiristämiseen.

Myöhään illalla olin jonkin aikaa sormi suussa, mitä tekisin, kun ajamaan takaisin Vaajakoskelle en päässyt, ja ei ollut mukana lukkoa pyörään. Silloin päätin kysyä siitä ravintolasta (Etrusco), jossa olimme palaveeranneet ja syöneet, että saisinko tuoda trikeni yöksi ravintolaan, ja sehän kävi päinsä. Menin bussilla Vaajakoskelle ja hain autolla seuraavana päivänä ajopelini kotiin. :mrgreen:

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin