Sivu 2/2
Re: Kuka arvaa?
Lähetetty: 16 Syys 2013, 07:32
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Tietääkö joku, voiko tuollaisessa rummussa siirtää akselia sivusuunnassa.
Pitäs onnistua jos se on siirtynyt pois kohdaltaan. Löysätään laakereita toiselta ja kiristetään toiselta puolen. Ihan kuin kaikissa muissakin pyörän navoissa.
Kovin paljoa ei voi alkuperäis säädöstä siirtää kun siellä sisällä on tuollainen hammastettu kohta jonka pitää tietenkin sopia muihin sisuskaluihin:

Jukka
Kiitos! Hieno avauskuva! Siitähän näkee, että akselissa on tosiaan kiinteä hammasratas, eikä siis akselia juuri liikutella sivusuunnassa, niinkuin arvelinkin.
Re: Kuka arvaa?
Lähetetty: 16 Syys 2013, 09:34
Kirjoittaja jori
Re: Kuka arvaa?
Lähetetty: 16 Syys 2013, 09:55
Kirjoittaja Pastori
irakas kirjoitti:
Tietääkö joku, voiko tuollaisessa rummussa siirtää akselia sivusuunnassa. On nimittäin niin, että se akselin päässä oleva osa (mikä lienee nimeltään), joka välittää rummusta liikkeen vaijerille, on nyt niin lähellä rumpua, että kunnollinen mutteri ei mahdu olemaan rummun ja tuon osan välissä. Täytyy käyttää vain kolmen millin korkuista mutteria, jotta tuon osan saa paikalleen. Olen yrittänyt akselia siirtää, mutta tuntuu olevan tiukka. 
Mä ohensin itse p300:n asennustyössä mutterin sopivaksi nauhahiomakoneella.
Re: Kuka arvaa?
Lähetetty: 16 Syys 2013, 10:52
Kirjoittaja irakas
Joo tuollaiset ovat hyvät, jos on varaa akselin pituudessa, ja sitähän ei nyt ole rataspakan puolella. Toisella puolella kyllä. Tosin noilla ei saa estettyä akselin liukumista eteenpäin, jos mutterit löystyvät. Minusta noiden väkästen pitäisi olla samassa linjassa litistetyn akselin kanssa, jotta väkäset menisivä dropoutin hahloon ja estäisivät akselin pyörimisen.
Keskimmäisellä vaihteella ja kotiin ajaminen ei onnistunut, kun akseli pääsi pyörimään dropoutissa ja irroitti mutteria ja takapyörä lähti luisumaan polkaistaessa eteenpäin ja jumittui haarukkaan. Minulla oli mukana matkatyökalulaatikko, mutta siinä ei ollut tarpeeksi järeää mojenkia muttereiden riittävän lujaan kiristämiseen.
Myöhään illalla olin jonkin aikaa sormi suussa, mitä tekisin, kun ajamaan takaisin Vaajakoskelle en päässyt, ja ei ollut mukana lukkoa pyörään. Silloin päätin kysyä siitä ravintolasta (Etrusco), jossa olimme palaveeranneet ja syöneet, että saisinko tuoda trikeni yöksi ravintolaan, ja sehän kävi päinsä. Menin bussilla Vaajakoskelle ja hain autolla seuraavana päivänä ajopelini kotiin. 