Asun noin 300m pitkän mäen päällä. Vuosien aikana olen kulkenut sitä Helkama Kulkurilla (28" 7v), Electra Lakesterilla (24"-26" 3v napa) ja Fuegolla (20"/26" 27v). En stomppaa. Mututuntumalla siinä ei ole ollut isoa eroa millä sitä mäkeä on ylös polkenut. Mitä pienemmäksi vaihteen on saanut niin sitä mukavemmalta tuntunut, kaikilla pyörillä tulee hiki pintaan. Mikään ei ole tuntunut kohtuuttoman raskaalta.
mäet nojapyörällä
Re: mäet nojapyörällä
kokeilin muuten danonin taittopyöriä ja tulin samaan tulokseen että 21 tai jotain vaihdetta on parempi kuin 7 v , koska silloin jää niitä pieniä vaihteita mäkiin
Re: mäet nojapyörällä
Ihan pakko oli käydä kokeilemassa se Pihlajamäen vanhan hyppyrimäen vieressä oleva nousu. 3/4-matkasta nousi, juuri ennen ylhäällä olevaa avokalliota vauhti oli aivan nollassa. Kallion reunaan jäi takarengas sutimaan, kitka ei riittänyt ylös asti menoon. Kalusto HP Gekko FX, Sram Dual-vaihteistolla. Tarakalla normaali päivävarustus tähän aikaan vuodesta.
Enpä ole kenenkään nähnyt ajavan tuota mäkeä ylös millään fillarilla muutenkaan. Yritin vuosia sitten sellaisella tosi pieniä välityksiä omaavalla hybridillä. Sillä pääsi metrin verran ylemmäs ennen kuin jäi sekin sutimaan. Oikeesti triken kanssa ei ollut läheskään niin pulassa jyrkässä mäessä kuin pystypyörällä oli...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2761
- Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: mäet nojapyörällä
Itse todennut, että reilusti ovaali hammasratas helpottaa isoissa mäissä. Reilusti ovaalilla rattaalla pystyy ajamaan todella matalillakin kadensseilla, tyyliin 40 rpm toimii ok. Eli hitaasti voimalla vääntäminenkin onnistuu ilman että jalta kramppaa.
Ainakin minulle 39 hampainen 30% ovaali on mukavampi isoon ylämäkeen kuin 22 hampainen pyöreä.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Re: mäet nojapyörällä
Nyt kun trikellä on lähes 5000km kasassa, niin alan vannomaan nopeamman kadenssin nimeen sekä ylämäissä, että vastatuulessa. Tavaksi on tullut, että jos pyörittämisen vastus alkaa tuntumaan turhan suurelta, niin pudotan heti vaihdetta ja koitan nostaa kadenssia. Tiukassa ylämäessä saa laittaa reilusti pientä vaihdetta silmään ja varmasti pulssi nousee taivaisiin, mutta se palautuu nopeasti kun päästään tasamaalla tai laskuun. Jos taas ajaa runttaamalla, hitaalla kadenssilla, niin käy sama kuin punttisalilla - lihaksiin tulee mikrorepeämiä, joiden palautuminen taas kestää päiviä.
Joskus on tietysti hyvä treenata lajivoimaa, eli ajaa runttaamalla ihan vaan lihastreenin takia. Siinä vaan pitää olla varovainen, ettei riko polvia. Nojakilla kun saa penkistä niin hyvä tuen, että vääntämiseen on todella hyvä alusta.
Joskus tulee treenattua myös tietoisesti "vetämällä" ajamista ylämäissä, joka tietysti vaatii lukkopolkimet.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Re: mäet nojapyörällä
J-Drums kirjoitti:Nyt kun trikellä on lähes 5000km kasassa, niin alan vannomaan nopeamman kadenssin nimeen sekä ylämäissä, että vastatuulessa. Tavaksi on tullut, että jos pyörittämisen vastus alkaa tuntumaan turhan suurelta, niin pudotan heti vaihdetta ja koitan nostaa kadenssia. Tiukassa ylämäessä saa laittaa reilusti pientä vaihdetta silmään ja varmasti pulssi nousee taivaisiin, mutta se palautuu nopeasti kun päästään tasamaalla tai laskuun. Jos taas ajaa runttaamalla, hitaalla kadenssilla, niin käy sama kuin punttisalilla - lihaksiin tulee mikrorepeämiä, joiden palautuminen taas kestää päiviä.
Joskus on tietysti hyvä treenata lajivoimaa, eli ajaa runttaamalla ihan vaan lihastreenin takia. Siinä vaan pitää olla varovainen, ettei riko polvia. Nojakilla kun saa penkistä niin hyvä tuen, että vääntämiseen on todella hyvä alusta.
Joskus tulee treenattua myös tietoisesti "vetämällä" ajamista ylämäissä, joka tietysti vaatii lukkopolkimet.
Minkä mittasilla kammilla ajat ? Miulla nousi kadenssi huomattavasti ku laitoin lyhyemmät 152mm. Polvetkin kiittää
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: mäet nojapyörällä
PW kirjoitti:Minkä mittasilla kammilla ajat ? Miulla nousi kadenssi huomattavasti ku laitoin lyhyemmät 152mm. Polvetkin kiittää
Petri
Mulla on Scorpparissa oletuksena tulleet, eli ne on 170mm (vai onko se 172mm) - no ne pidemmät nyt kuitenkin.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
Re: mäet nojapyörällä
J-Drums kirjoitti:PW kirjoitti:Minkä mittasilla kammilla ajat ? Miulla nousi kadenssi huomattavasti ku laitoin lyhyemmät 152mm. Polvetkin kiittää
Petri
Mulla on Scorpparissa oletuksena tulleet, eli ne on 170mm (vai onko se 172mm) - no ne pidemmät nyt kuitenkin.
Yleisimmät taitaa olla 170mm ja 175mm. Suosittelen esim, 152-155mm Pyörätohtorilta suht edullisia. Kannattaa kokeilla jos vähänkään polvivaivaa tai haluu korkeempaa kadenssia.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: mäet nojapyörällä
Käsittääkseni pyörätohtorilla ei taida enää olla lyhyitä kampia tarjolla, tosin voi olla että muistan väärin.
Petri, ei ne lyhyet kammet ole pakolliset jos kivutta pystyy polkemaan pidemmillä. Pyörittäminen toki vaatii enemmän keskittymistä pidemmillä kun niillä voi myös järkevästi vääntää
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: mäet nojapyörällä
Wacky kirjoitti:Käsittääkseni pyörätohtorilla ei taida enää olla lyhyitä kampia tarjolla, tosin voi olla että muistan väärin.
Petri, ei ne lyhyet kammet ole pakolliset jos kivutta pystyy polkemaan pidemmillä. Pyörittäminen toki vaatii enemmän keskittymistä pidemmillä kun niillä voi myös järkevästi vääntää
Anteeksi, olen uskossa en kuitenkaan pakolla kunhan suosittelin kun tuntuvat niin hyviltä.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4908
- Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: mäet nojapyörällä
Ainakin sivujen mukaan löytyy 152mm kampee ja kampisarjaa rattaineen. Tosin en itse tähän lahkoon kuulu. Itsellä on 175mm kammet ja hyvin pyörii. Vai olisiko tuo tekniikka pitkäkampisilla erillainen .
Re: mäet nojapyörällä
PW kirjoitti:Anteeksi, olen uskossa
en kuitenkaan pakolla kunhan suosittelin kun tuntuvat niin hyviltä.
Heh, kyllähän itselle toimivia ratkaisuja kuuluukin "markkinoida".
Oma fiilis on tällä hetkellä sellainen, että koitetaan saada noi menoa tehostavat parannukset moottoriin.
Nojapyörät: Challenge Fujin SL-1 Low Racer, HP Velotechnik Scorpion FX trike
Pystärit: BH Emotion Neo Cross akkukone, Nakamura Platinum hybridi
- terppa
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3614
- Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
- Paikkakunta: Lahden perämetsä
Re: mäet nojapyörällä
PW kirjoitti:Wacky kirjoitti:Käsittääkseni pyörätohtorilla ei taida enää olla lyhyitä kampia tarjolla, tosin voi olla että muistan väärin.
Petri, ei ne lyhyet kammet ole pakolliset jos kivutta pystyy polkemaan pidemmillä. Pyörittäminen toki vaatii enemmän keskittymistä pidemmillä kun niillä voi myös järkevästi vääntääAnteeksi, olen uskossa
en kuitenkaan pakolla kunhan suosittelin kun tuntuvat niin hyviltä.
Petri
Joo, Tohtorilla oli 152 millisiä jossa on 38-48 rattaat kiinni ja sitten pelkät 152 mm kammet joihin saa 110 jaolla olevat rattaat, ostin just pioneeriin uudet. Mangoon ostin 155 milliset Icletalta kolmella lehdellä, että voi nyt sitten kinneröidä kampiuskovaisten suviseuroihin
Vaikken oisikaan kampiuskovainen niin silti väittäisin, että lyhemmillä on helpompi pyörittää.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: mäet nojapyörällä
Tuntuuhan näillä mäen päälle pääsevän. Kävin tänään Köykkyrin kisareitin kokeilemassa, siinähän on loppuhuipennuksena laskettelurinteen ylösajo, kaltevuus 22.5% tai enemmän. Oli kyllä aika puristus kun 1x9 vaihteistolla punnersin, 34-pikkinen ketjuratas ja 11-32 pakka, kisatehoilla kun tuohon olis tullu niin ehkä happi ei olis riittänyt. Jalkaprässi punnerrusta, kadenssi todella alhaalla.
Kesällä tuo meni kisassa 25 / 28 välityksillä nippa-nappa viimeiselläkin kierroksella 6.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: mäet nojapyörällä
Nojanalle kirjoitti:Ainakin sivujen mukaan löytyy 152mm kampee ja kampisarjaa rattaineen. Tosin en itse tähän lahkoon kuulu. Itsellä on 175mm kammet ja hyvin pyörii. Vai olisiko tuo tekniikka pitkäkampisilla erillainen .
vetotekniikka?polvet on myös ihmisillä erilaiset?ei kaikilla oo polvikipua tai polvet kestää paremmin vaikka enemmän ylipainoa
tai sitten olisko maasto erilainen jyväskylässä?
tai onko sulla polvivaivoja?