Sivu 2/2
Re: Nojapyörän penkin suunnittelu
Lähetetty: 23 Helmi 2014, 19:54
Kirjoittaja katimanni
Kiitos neuvoista. Istuin rakennetaan puusta ja päälle laitetaan irrotettavat pehmusteet, jotka muovataan sopiviksi jokaiselle ajajalle. Penkin selkänojan kulma on säädettävissä sekä polkimien korkeus ja pituus penkistä katsottuna. Istuimeen laitetaan myös niskatuki ja hartiatuki, josta saa tukea ja voimaa nopeille lähdöille. Selkänojaan ei myöskään laiteta erillistä ristiselän tukea, sillä ajajia on useita, eikä kaikille sovi yksi tuki. Kuulostaako tämä teistä ihan toimivalta ratkaisulta vai jääkö vielä jotain huomioimatta? Kuinka pitkä penkin istuinosan tulisi olla?
Pyysitte kuvia aikaisemmin ajokista, jotta olisi helpompi antaa neuvoja istuimen rakentamiseen. Kävi kuitenkin ilmi, että nojakkiin rakennetaan katos erikseen penkin säätöjen mukaan, joten siitä ei tarvitse huolehtia. Periaatteessa koko HPV rakennetaan uudelleen, eikä vanhasta tarvitse välittää.
Seuraavaksi alan kehittämään testi protokollaa, jolla saan selville mitkä asennot ovat parhaita mittaustulosten perusteella. Testissä mitataan watteja ja kaloreita , joiden avulla tulisi selvittää asentojen hyvät ja huonot puolet. Ajoasennot jakautuu kahteen; toisessa tulisi saada maksimaalinen voima polkemiseen eli lyhyille matkoille ja toisessa asennossa tulisi saada mahdollisimman mukava ajoasento pitkille matkoille. Kommentoittekin tätä jo ensimmäisissä viesteissä, mutta jos teille tulee tästä jotain mieleen niin tietoja saa jakaa tänne päin.
Re: Nojapyörän penkin suunnittelu
Lähetetty: 23 Helmi 2014, 20:29
Kirjoittaja jviirret
katimanni kirjoitti:Kuinka pitkä penkin istuinosan tulisi olla?
Jos tällaista vaneripaloista kasattua penkkiä ajattelit:

ja nojakulma on noinkin loiva niin 15cm riittänee. Tuossa kuvassa on 20cm kun runkoputkea tuli laitettua sen verran. Päällä istuessa etuosaa näkyy pätkä tyhjänä

Pyöreämuotoisen penkin istuinosan pituutta aika mahdoton määritellä kun ei tiedä mistä selkänoja alkaa ja mihin istuinosa loppuu.
Jukka
Re: Nojapyörän penkin suunnittelu
Lähetetty: 23 Helmi 2014, 21:23
Kirjoittaja jori
katimanni kirjoitti:
Seuraavaksi alan kehittämään testi protokollaa, jolla saan selville mitkä asennot ovat parhaita mittaustulosten perusteella. Testissä mitataan watteja ja kaloreita , joiden avulla tulisi selvittää asentojen hyvät ja huonot puolet. Ajoasennot jakautuu kahteen; toisessa tulisi saada maksimaalinen voima polkemiseen eli lyhyille matkoille ja toisessa asennossa tulisi saada mahdollisimman mukava ajoasento pitkille matkoille. Kommentoittekin tätä jo ensimmäisissä viesteissä, mutta jos teille tulee tästä jotain mieleen niin tietoja saa jakaa tänne päin.
Nyt on vaara mennä metsään. Huomaathan, ettet voi verrata eri asentojen watteja ja kaloreita (käyttäkää mieluummin Jouleja, jos mittari mittaa Watteja), jos et samalla vertaa jokaisen asennon vaatiman erilaisen katteen ilmanvastusta ja painoa. Tulos on muuten aivan selvä. Mittaatte, että pystymmässä asennossa voiman ja tehon tuotto on parempi, teette tähän sopivan katteen ja saatte aikaan hitaan ajokin.
Jokainen asento luo ympärilleen erilaisen katteen, jolla on erilainen ilmanvastus. Tehkää etukäteen päätelmiä ajetuista tuloksista ja niiden tekemiseen käytetyistä ajokeista ja niiden istuimista, mutten tulee liian suuri työmäärä, kun täytyy tehdä useita katteita jokaiselle ajoasennolle. Netistä löytyy kyllä kuvia myös kilpailuajokkien sisuskaluista.
Jos ajokista tulee joka tapauksessa kolmipyöräinen, ei tasapainonpitoakaan varten tarvitse ajoasentoon ylimääräistä korkeutta, joten asento kannattaa olla matala, jotta katteesta saadaan virtaviivainen. Istuimen lapaluu-hartiatuki pitää olla tukeva hyvin säädettävä ja ergonominen. Vastaa tuota Jukan kuvassa lähes pystysuoraa istuimen osaa, jota pitää voida siirtää kuskin vaihtuessa istuimen selkäpituuden muuttamiseksi.
Re: Nojapyörän penkin suunnittelu
Lähetetty: 24 Helmi 2014, 06:49
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Vastaa tuota Jukan kuvassa lähes pystysuoraa istuimen osaa, jota pitää voida siirtää kuskin vaihtuessa istuimen selkäpituuden muuttamiseksi.
Lisäksi huomio: Tuo pystysuora osa ei ole valmis eikä tuollaisenaan hyvä vaikka pehmustaa. Painaa liikaa selkä-/niskarankaa. Myöhemmin olen lisännyt "olkapalat" jotka nostavat rangan irti penkistä:

ja kehittely jatkuu... 20pyörää eikä vieläkään ensimmäisellä yrityksellä osaa tehdä kelvollista, saati hyvää 
Et ole ainakaan projektin helpointa osaa itsellesi saanut 
Jukka
Re: Nojapyörän penkin suunnittelu
Lähetetty: 24 Helmi 2014, 09:21
Kirjoittaja mhelander
Kannattaa sitten penkkiä ja sen kulmaa suunnitellessa ottaa huomioon että jos on tarkoitus täydellä teholla polkea laitosta niin pehmusteella pelkästään ei penkkiä soviteta polkijan mittoihin. Jos penkki joustaa polkijan alla niin sillä on vaikutusta maksimaalisen tehon tuottoon.
Toki tämä pehmusteen vaihto kuskin mukaan onnistuu mutta suosittelen rakennetta jossa kovalla vaahdolla tms tehdään kuskin selän mukainen sovitin penkin ja kuskin väliin ja sen päälle sitten kuskia miellyttävä pehmuste, jos tarvitaan. Toiset tykkää kovasta penkistä, toiset 5mm:n vaahtopehmusteesta, toiset Ventisit-tyyppisestä 10-20mm:n verkkopehmusteesta.
Samaan tapaan kuin joissakin 24h kisoissa käytetyissä kilpa-autoissa joissa kuskit vaihtuu kisan aikana. Tuo vaihdettava palikka voi sitten olla paikallaan vaikkapa tarranauhoilla tms.
Re: Nojapyörän penkin suunnittelu
Lähetetty: 24 Helmi 2014, 13:49
Kirjoittaja katimanni
jori kirjoitti:
Nyt on vaara mennä metsään. Huomaathan, ettet voi verrata eri asentojen watteja ja kaloreita (käyttäkää mieluummin Jouleja, jos mittari mittaa Watteja), jos et samalla vertaa jokaisen asennon vaatiman erilaisen katteen ilmanvastusta ja painoa. Tulos on muuten aivan selvä. Mittaatte, että pystymmässä asennossa voiman ja tehon tuotto on parempi, teette tähän sopivan katteen ja saatte aikaan hitaan ajokin.
Jokainen asento luo ympärilleen erilaisen katteen, jolla on erilainen ilmanvastus. Tehkää etukäteen päätelmiä ajetuista tuloksista ja niiden tekemiseen käytetyistä ajokeista ja niiden istuimista, mutten tulee liian suuri työmäärä, kun täytyy tehdä useita katteita jokaiselle ajoasennolle. Netistä löytyy kyllä kuvia myös kilpailuajokkien sisuskaluista.
Hyvä pointti. Eli millä kulmilla suosittelet mitata ajoasentoja? Ajajia on kuitenkin 12kpl joten kovin yksilöllisiä ratkaisuja ei voida tehdä, vaan mittauskulmat ovat melko karkeasti asetettavia. Ohjaajan kanssa oli jo puhetta että ajoasentojen testauksessa pitää tehdä jonkinlaisia kompromisseja, sillä ajokki aiheuttaa rajoitteita mm. kuvun suhteen. Tarkoitus on että rakentajat rakentavat yhden kuvun ja sen sisällä pitäisi olla kaksi ajoasento variaatiota kyseisille matkoille. Liikkuvat osat ovat polkimet (pysty- ja vaakasuunnassa), selkänoja ja niska/hartiatuki.
Mutta toisaalta onko ajoasennon vaihtamisella suurta merkitystä jos kupu ja ilmanvastus on sama? Tai tarviiko ilmanvastusta ja painoa ottaa testauksissa enää huomioon jos kupu on molemmissa sama ja testit tehdään sisätiloissa?
Ja juu Jukka, ei tosiaan mikään helpoin homma projektissa. Ehkä projektipäällikkö ajatteli että kyllä suomalaisella sisulla saan hyvän penkin loihdittua
Tuo sinun laittamasi kuva olkapaloista näyttää hyvältä ratkaisulta.
mhelander kirjoitti:
Toki tämä pehmusteen vaihto kuskin mukaan onnistuu mutta suosittelen rakennetta jossa kovalla vaahdolla tms tehdään kuskin selän mukainen sovitin penkin ja kuskin väliin ja sen päälle sitten kuskia miellyttävä pehmuste, jos tarvitaan. Toiset tykkää kovasta penkistä, toiset 5mm:n vaahtopehmusteesta, toiset Ventisit-tyyppisestä 10-20mm:n verkkopehmusteesta.
Samaan tapaan kuin joissakin 24h kisoissa käytetyissä kilpa-autoissa joissa kuskit vaihtuu kisan aikana. Tuo vaihdettava palikka voi sitten olla paikallaan vaikkapa tarranauhoilla tms.
Eli tarkoitat että jokaiselle kuskille tehdään kaksi henkilökohtaista pehmustetta, joita käytetään heidän makujen mukaan?
Re: Nojapyörän penkin suunnittelu
Lähetetty: 24 Helmi 2014, 13:58
Kirjoittaja mhelander
katimanni kirjoitti:mhelander kirjoitti:
Toki tämä pehmusteen vaihto kuskin mukaan onnistuu mutta suosittelen rakennetta jossa kovalla vaahdolla tms tehdään kuskin selän mukainen sovitin penkin ja kuskin väliin ja sen päälle sitten kuskia miellyttävä pehmuste, jos tarvitaan. Toiset tykkää kovasta penkistä, toiset 5mm:n vaahtopehmusteesta, toiset Ventisit-tyyppisestä 10-20mm:n verkkopehmusteesta.
Samaan tapaan kuin joissakin 24h kisoissa käytetyissä kilpa-autoissa joissa kuskit vaihtuu kisan aikana. Tuo vaihdettava palikka voi sitten olla paikallaan vaikkapa tarranauhoilla tms.
Eli tarkoitat että jokaiselle kuskille tehdään kaksi henkilökohtaista pehmustetta, joita käytetään heidän makujen mukaan?
Riittää että yleiskokoisen (=suurimman kuskin mukaan tehdyn) penkkirunkon päälle tehdään mahdollisimman kevyt mutta ei-joustava "pulkka", ja sen päälle sitten pehmuste kuskin mieltymysten mukaan. Kannattaa ottaa huomioon penkkirungon teossa miten saada riittävä ristiselän tuki kaikille kuskeille, vakiopenkeillä se on vähän hankalaa.
Itse olen melkein tehnyt tällaisen ratkaisun jotta tyttäreni (n. 160 cm, M-koon "vakio" penkki) voisi ajaa minun penkilläni (L-koon penkki). Mutta kun on molempia penkkejä taloudessa niin penkin vaihdolla on siitä selvitty...
Re: Nojapyörän penkin suunnittelu
Lähetetty: 25 Helmi 2014, 09:30
Kirjoittaja jori
katimanni kirjoitti:
Hyvä pointti. Eli millä kulmilla suosittelet mitata ajoasentoja? Ajajia on kuitenkin 12kpl joten kovin yksilöllisiä ratkaisuja ei voida tehdä, vaan mittauskulmat ovat melko karkeasti asetettavia. Ohjaajan kanssa oli jo puhetta että ajoasentojen testauksessa pitää tehdä jonkinlaisia kompromisseja, sillä ajokki aiheuttaa rajoitteita mm. kuvun suhteen. Tarkoitus on että rakentajat rakentavat yhden kuvun ja sen sisällä pitäisi olla kaksi ajoasento variaatiota kyseisille matkoille. Liikkuvat osat ovat polkimet (pysty- ja vaakasuunnassa), selkänoja ja niska/hartiatuki.
Mutta toisaalta onko ajoasennon vaihtamisella suurta merkitystä jos kupu ja ilmanvastus on sama? Tai tarviiko ilmanvastusta ja painoa ottaa testauksissa enää huomioon jos kupu Ja juu Jukka, ei tosiaan mikään helpoin homma projektissa. Ehkä projektipäällikkö ajatteli että kyllä suomalaisella sisulla saan hyvän penkin loihdittua
Tuo sinun laittamasi kuva olkapaloista näyttää hyvältä ratkaisulta.
mhelander kirjoitti:
Toki tämä pehmusteen vaihto kuskin mukaan onnistuu mutta suosittelen rakennetta jossa kovalla vaahdolla tms tehdään kuskin selän mukainen sovitin penkin ja kuskin väliin ja sen päälle sitten kuskia miellyttävä pehmuste, jos tarvitaan. Toiset tykkää kovasta penkistä, toiset 5mm:n vaahtopehmusteesta, toiset Ventisit-tyyppisestä 10-20mm:n verkkopehmusteesta.
Samaan tapaan kuin joissakin 24h kisoissa käytetyissä kilpa-autoissa joissa kuskit vaihtuu kisan aikana. Tuo vaihdettava palikka voi sitten olla paikallaan vaikkapa tarranauhoilla tms.
Eli tarkoitat että jokaiselle kuskille tehdään kaksi henkilökohtaista pehmustetta, joita käytetään heidän makujen mukaan? on molemmissa sama ja testit tehdään sisätiloissa?
Jos eri kokoisia kuskeja on noinkin paljon, täytyy varmaan tehdä niin, että suurin kuski pannaan niin makaavaan asentoon, kuin mitenkään saattaa ja sen mukaan tehdään kate. Kaikki muut mahtuvat sitten eri asentoihin saman kuvun alle. Lähinnä tuossa asennossa on kyse selkänojan (se pitempi suora osa) kulmasta maahan nähden. Kilpakoneessa kulmat pitäisi olla n. 30 asteesta alas päin. Pisin kuski, mikäli kokoeroa kuskeilla on runsaasti, joutuu asettamaan selkänojan lähes makaavaksi ja lyhyemmät siitä sitten nostavat niin ylös, kuin pääsevät katteen alla. Tässä pitää muistaa, että selkänojan hartia-niskatuki pitää olla sitä pystymmässä ja kauempana istuinkulmasta, mitä makaavampi on asento, eli mitä pidempi kuski on kyseessä. Tämä tarkoittaa, että hartiatuen liikevara pitää olla pidempi, kuin kulkettajien mitoista laskettu suhteellinen selkäpituuksien ero ja että siihen pitää tehdä myös kulmasäätö, tai vähintään tarrakiinnitteinen kulmaa muuttava pehmuste eri kokoisille kuljettajille.