Joo kelejä vielä riittä, mutta renkaat heti vaihtoon stelviot ei kestä sepeliä.
Pyörää hankkimassa (Challenge Fujin SL todennäköisesti)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Käytäppä Markku kaunotar punnituksessa niin tiedetään miten hyvin Challengen vaaka on kalibroitu:) Ilmoitettu alle 10 kiloa tuntuu uskomattoman pieneltä!
Ihmeen paljon on muuten SL ja E mallien välillä eroa painoissa, noin 5 kiloa. Tosin kilpailijoihin verraten E-mallienkin painot ovat hyvin kohtuulliset ja onhan niissä jousituskin mikä SL malleista puuttuu.
Mittasin juuri keittiövaa-alla: Paino on 9 kg ilman keskiö-etuosaa ja se painaa 2 kg eli 11 kg yhteensä. Tässä on siis levyjarrut ja alumiinipenkki ja ilmeisesti teräksinen etuhaarukka kasvattamassa painot noin hirvittäviin lukemiin. Tämä ilman lokasuojia ja laukunpidikkeitä, joista ei ole vielä tietoa. Takahaarukaan ei kovin paljon jää tilaa Stelvioiden lisäksi joten mitään kovin paksuja renkaita tähän ei tosiaan saa. Takarengas on hiukan keskiviivasta oikealla takahaarukassa, mutta se voi olla harkittu juttu, ketjulinjan takia.
Kiinnostaisi vielä että miten Fujiniin laitetaan etuvaihtajan vaijerin kuori kiinni runkoon? Vaijerin päässä näytti olevan v-jarrujen yhteydessä käytettävä kaareva putki ja runkoputkessa on muutama reikä. Yhdestä mahtuu vaijeri kuorineen ulos ja kaksi on suoraan vaihtajan alapuolella. Pitääkö se kaareva jarruputki laittaa runkoputken sisään? JPG?
Eka koeajo ajettu! Aika kiikkerän tuntuinen Visioniin verrattuna... Ketjut laahaa etuhaarukaan (jätin paluupuolen ala-asentoon), vaihteet ei toimi kunnolla (etuvaihtaja on tosi jäykkä, takavaihtaja ehkä kaipaa vain pientä säätöä), tangon yli ei näe kunnolla, jalatkin peittää näkyvyyttä. Aika toimivan ja näppärän tuntuinen peli kuitenkin, mutta vaatii kyllä virittelyä ja totuttelua ennenkuin tuolla ajamisesta voi oikeasti nauttia.
Kovin jyrkkää u-käännöstä en saanut pyörätiellä kääntyessä tehtyä, mutta periaatteessa sen aerobarin saa kyllä kääntymään aika jyrkkäänkin kulmaan. Ohjaustanko muistuttaa aika paljon tavallisen pyörän ohjaustankoa. Käsien suorana pitäminen ai tuntunut kovinkaan oudolta. Kiertovaihtajien kiertäminen ja jarrukahvojen painaminen oli vähän omituista kun kahvat on kyynärvarren suuntaiset.
Porraskäytävässä 11 kg painoinen pyörä on mukava kantaa ja mahtuu hyvin pieneenkin asuntoon
Painoeroa Visioniin nähden ei ajaessa juurikaan huomannut ainakaan ekalla ajokerralla pimeässä ja vesisateessa.
Voitko pistää vaikka sitten vielä kuvan tai kuvia koko pyörästä kun ehdit. Olisi kiva nähdä pyörä kokonaisuudessaan.
11 kg? No ei ole paha kun ajattelee mitä kaikkea siinä on. Etuhaarukkakin alumiinia ja u-bar lisää myös painoa.
Omani painaa 9 kg niskatuella, kompopolkimilla, peileillä ja satulalaukulla sekä pullotelineillä. Että kyllä se paino taitaa ihan oikein olla. Kevythän se on!
Jouduin itsekin säätämään melkoisesti että sain pyörästä juuri sopivan. Viimeisimmät säädöt tein kesän jälkeen, takana 2000 km. Hyvä homma että kelejä riittää vielä, varmaan melkein kaikki ovatkin vielä olleet liikenteessä (paitsi itse en).
Oksan sahaus (etsin sunnuntaina parisen tuntia rautasahaa eri kaupoista)
Toinen pimeässä otettu kuva. Laitoin ketjun menemään haarukan vierestä. Se osuu kiinni renkaaseen jyrkissä käännöksissä mutta muuten ketju on mukavan kaukana jaloista. polkimet on penkkiin nähden korkeammalla kuin Visionissa ja on vähän outoa ajaa paino lähes kokonaan selän päällä.
Omani joskus kesältä, muuttunut hieman tuosta, mutta kuitenkin melko sama. Pistin ketjun menemään kuvan näyttämällä tavalla, en usko kitkaa syntyvän paljoa tai ei sitä ainakaan huomaa. Ja alajuoksun putki estää hankaamisen etuhaarukkaan, ketju hankaisikin hiilikuidun varmasti pilalle.
Etuvaihtaja vaati omassa pyörässäni vaan hiukan kärsivällisyyttä että rupesi pelaamaan. Vääntämistä ja vaijerin ihanteellisen kulkureitin etsimistä. Itse olen ainakin niin lyhyt että vaijeri joutuu tosi tiukille mutkille ja tuo ultegra vaikutti tosi tiukalta, joten rasvaa vaan.
Juoma pullot sopivat satulan alle hyvin, tosin sun pyörässähän on alumiini penkki, johon saakin paremmin kiinni kaikkea.
Tykkään pitää satulaa korkeimmassa asennossa, mielestäni tukee paremmin selkää ja antaa näin enemmän voimaa polkemiseen. Lisäksi tangon yli ei kovin alhaalta edes näe. Niin muuten, kuvassa näkyy myös challengen powerbrake, joka mul on etujarruna. Eihän se levyjä voita, mutta kuitenkin.
Vielä lisäksi täytyy sanoa, että tuo sun vehje näyttää helevetin tyylikkäältä. Oikein hifi-vehkeeltä.
Tuli heti kauhee tarve mennä virittelee omaaki vehjettä kevättä varten. Lähinnä takaboksia