Sivu 2/3

Lähetetty: 26 Loka 2007, 14:34
Kirjoittaja jviirret

Ei aina nettigallerioista onnistu kuvien liittäminen. Tuossakin yo. viestissä on nettisivun osoite jossa kuva on, ei kuvan nettiosoite. Photobukcetissakin pitää käyttää sen ilmoittamaa riviä, eikä yrittää ite copypasteta nettiosoitteita.
Juu, ei väliä onko jäykkä vai pehmeä pintamateriaali, mutta pehmeän saa vajaatäytettynä pienemmäksi, eli tuulikuorma ei ole aina yhtä suuri.

Jukka


Lähetetty: 26 Loka 2007, 14:58
Kirjoittaja Jarcco

[quote="aniarana"]

Tässä pitäisi olla nyt kangasrakenteisen boksin kuva:

Kuva
Paitsi että ei toimi Jukan edellä kertomasta syystä!

takakatteita on tehty myös kennomuovista, se on rakenteeltaan kuin pahvia, mutta siis polypropeeni muovia. Kevyt ja halpa materiaali jota käytetään mm. mainostauluissa. tuotemerkki esim. Vikuprop.
Hyviä malleja saa kun laittaa hakukoneeseen coroplast tailbox.


Lähetetty: 26 Loka 2007, 15:08
Kirjoittaja tavasti
Jarcco kirjoitti:

Takakatteita on tehty myös kennomuovista, se on rakenteeltaan kuin pahvia, mutta siis polypropeeni muovia. Kevyt ja halpa materiaali jota käytetään mm. mainostauluissa. tuotemerkki esim. Vikuprop.
Hyviä malleja saa kun laittaa hakukoneeseen coroplast tailbox.

Ei vaikuta siltä että tuota voisi käyttää mihinkään tavaran kuljetukseen?


Lähetetty: 26 Loka 2007, 17:30
Kirjoittaja Jarcco
tavasti kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Takakatteita on tehty myös kennomuovista, se on rakenteeltaan kuin pahvia, mutta siis polypropeeni muovia. Kevyt ja halpa materiaali jota käytetään mm. mainostauluissa. tuotemerkki esim. Vikuprop.
Hyviä malleja saa kun laittaa hakukoneeseen coroplast tailbox.

Ei vaikuta siltä että tuota voisi käyttää mihinkään tavaran kuljetukseen?

Miksei? Levyt voisi kiinnittää kehikon päälle. Vesitiiviiksi teko tuskin myöskään vaikeata.


Lähetetty: 26 Loka 2007, 23:18
Kirjoittaja tavasti
Jarcco kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Ei vaikuta siltä että tuota voisi käyttää mihinkään tavaran kuljetukseen?

Miksei? Levyt voisi kiinnittää kehikon päälle.

No minua jäi epäilyttämään kestääkö materiaali itsessään. En tunne materiaalia, joten olen aivan arvailu-pohjalla.
Kärjistetty esimerkki on kai se 1.5 litran vesipullo irrallaan kunnon töyssyissä, meneekö läpi?

ja kai tuohon pätee samat kumina ja räminä ominaisuudet kuin vaneriinkin?

Jotenkin kehikko + kangas ratkaisu tuntuisi tällä erää ehkä parhaalta. Kehikon putkiksi/tangoiksi ehdotuksia otetaan vastaan.
Yksi mitä mietin olisi vanerin käyttö kehikkona, niin että isoissa pinnoissa jätetään vain laidat, tai ainakin reiluja jäniksen mentäviä reikiä levyyn.
Ei kumise, ja on kevyt.
Pyöreitä sivuja haettaessa joukkoon saattaisi kaivata taivutetut putket.


Lähetetty: 29 Loka 2007, 19:32
Kirjoittaja aniarana

Kangasboxin etu muihin jäykkärakenteisiin boxeihin on se, että tyhjänä se on melkein aivan litteä ja muotoutuu sen mukaan kuinka paljon siihen tavaraa lastataan.

Tekemässäni boxissa on kaksi kaaren muotoiseksi leikattua 4 mm vanerilevyä, jotka sujautetaan boxin sisään vetoketjulla varustetusta aukosta. Yhtenäinen levy ei siitä mahtuisi. Toinen kaareva levy tukee boxin alaosaa ja toinen yläosaa ja sen avulla boxi on kiinnitetty nojakin runkoon pulteilla.

Tällaisia boxejahan on vakiotavarana myytävänä esim. Radical Trice Allfa ICE Side: Podshttp://www.hostelshoppe.com/images/products/ma ... depods.jpg

[img]Podshttp://www.hostelshoppe.com/images/products/ma ... depods.jpg[/img]


Lähetetty: 29 Loka 2007, 20:44
Kirjoittaja jviirret

Linkki toimii kun jättää alusta kirjaimet "Pods" pois, samoin kuvarivi:

Kuva

Jukka


Lähetetty: 29 Loka 2007, 21:20
Kirjoittaja tavasti
aniarana kirjoitti:

Kangasboxin etu muihin jäykkärakenteisiin boxeihin on se, että tyhjänä se on melkein aivan litteä ja muotoutuu sen mukaan kuinka paljon siihen tavaraa lastataan.

No minä kutsuisin tavaramäärän mukaan muokkautuvaa boxin sijasta laukuiksi.
Jos muoto muuttuu kuormauksen mukaan, niin silloin ainakaan kaikilla kuormilla muoto ei ole aerodynaamisesti edullinen.
Tyhjänä roikkuvat kankaat lepattavat ja ovat miten sattuu. Toppauksilla muoto saadaan pysymään järkevänä, mutta tuskin sellaista kannattaa itse tehdä, vaan ostaa valmiita laukkuja. Tosin valmiit laukut on tehty käytettäväksi laukkuina, eli tavarat pakataan niihin, ja laukkuja kannetaan mukana.

Oma ajatukseni putki-kangas boxista oli nimenomaan tyhjänäkin muotonsa pitävä. Kangas olisi pingotettu kehikon päälle tiukalle, ja sisälle heiteltäisiin tavaraa sen mitä mukana sattuisi olemaan.
Ajatuksena myös mahdollisimman helppo pakkaaminen päivittäis-käytössä, eli reppu vain heitetään kyytiin, ja kansi kiinni. Kaikenlainen askartelu kiinnitysten kanssa jäisi pois.
Esim kaupassa poikkeaminen jollain pikkuasialla sujuisi nopeasti. Pystypyörällä moisissa poikkeamissa reppu pidetään jatkuvasti selässä, mutta nojapyörässä moista mahdollisuutta ei ole.


Lähetetty: 30 Loka 2007, 12:40
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

Pystypyörällä moisissa poikkeamissa reppu pidetään jatkuvasti selässä, mutta nojapyörässä moista mahdollisuutta ei ole.

Laita reppu mahan puolelle :wink:

Vapaavalinnassa oli kankaasta ja 1x3 mm jousilatasta tehtyjä pyykkikoreja, jotka seisoivat ryhdikkäästi, mutta ne saattoi taittaa kiepauttamalla aivan taskukokoon. Rakenne perustui jousilattarenkaisiin. joka oli ommeltu kankaiden reunapäärmeeseen, jolloin muodostui pyöreäkulmainen suorakaiteen muotoinen tasolevy. Latta pingotti kankaan kireälle aivan tasoksi, kuin tramboliini. Tällaiset tasot oli sitten ommeltu yhteen siten, että muodostui nelikulmainen kori.

Pyykkikorit olivat kovin heppoista tekoa, mutta samalla idealla muotoilemalla seinämätasot oikean muotoisiksi saisi varmasti aikaan kevyen ja ryhdikkään takaboksin.
Kun kiinnityksen tekisi vielä fiksusti vähän jäykemmin kehystettyjen sivulevyjen reunapannoista, laittaisi pohjalle vaneri- tai pahvilevyn ja kanneksi kevyesti kehystetyn kansikankaan, saisi varmasti aikaan kumisemattoman takaboksin. Salkku, tai kaljapullokuorma tekisi tietysti kuhmuroita kylkiin, mutta niiden vaikutus aerodynamiikkaan ei ole merkittävä, eikä edes välttämättä huonontavaan suuntaan.

Arvelisin, että reunapantana riittäisi hyvin sähköasennusputki tai vastaava, jos sivukankaiden kaavat leikkaa diagonaalisesti siten, että loimen (tai kuteen) suunta on kulmasta kulmaan. Tai jos haluaa säästää kankaan painossa ja hinnassa, virittää kehykseen diagonaalisen tukilangan vaikka millin vaijerista, 3-5 mm nailonköydestä tai -hihnasta.
Vaihtoehtoinen versio olisi samaisella hihnalla penkin niskasta vaakasuoraksi tuettu pohjakehyshylly, jonka ympärille laukku muodostuisi. Tässä tosin tarvittaisiin vähän jämäkämpää putkea, kuin sähköasennusputki.

Jori


Lähetetty: 30 Loka 2007, 12:56
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Laita reppu mahan puolelle :wink:

Jälleen yksi ääni alaohjauksen puolesta! Yläohjauksen kanssa ei oikein toimi, ainakaan sellaisen ison repun kanssa joka minulla yleensä on.
Yritin kerran, ei voi ajaa.

jori kirjoitti:

Arvelisin, että reunapantana riittäisi hyvin sähköasennusputki tai vastaava

Eikös tuollaiseen itsensä pingottavaan rakenteeseen pitäisi olla jotain 'jousta'.
Jotain sellaista joka pyrkii vääntämään itsensä suoraksi, mutta taipuu murtumatta.
Sähköasennusputket ovat jäykkiä, ja kohtuullisella taivuttamisella niihin tulee pysyvä mutka.
Valitettavasti en vaan tiedä mitään paremmin tarkoitukseen soveltuvaa materiaalia.


Lähetetty: 30 Loka 2007, 15:41
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:

Eikös tuollaiseen itsensä pingottavaan rakenteeseen pitäisi olla jotain 'jousta'.
Jotain sellaista joka pyrkii vääntämään itsensä suoraksi, mutta taipuu murtumatta.
Sähköasennusputket ovat jäykkiä, ja kohtuullisella taivuttamisella niihin tulee pysyvä mutka.

Sähköasennusputkea joutuu taivuttamaan melkoisesti, ennen kuin siihen tulee pysyvä mutka.
Pingotus onnistuu tekemällä muodosta kapenevan ja laittamalla liitokset siten, että vasta päiden liittäminen kiristää kankaan. Tai ompelemalla sivut kokonaan kaksikerroksisiksi, jolloin muodostuu tasku, johon kiilamaisen kehän voi työntää ja kiristää vaikka tarranauhoilla. Kaksikerrosrakenteesta olisi ehkä hyötyä myös muhkuraongelmaan.
Toinen, ehkä parempi vaihtoehto sivujen pingottamiseen, kun kehän ei tarvitse kantaa kuormaa, on pneumatiikkaputkena käytetty PA-putki, se sama, jota käytetään ketjunsuojaputkena. Sitä saa eri paksuuksia.
Eräs vaihtoehto kiristämiseen on urltrakevyissä lentskareissa käytettävä kangas, joka kiristyy kuumailmapuhaltimella.
Mallia voi katsoa vaikka lastekuljeusperäkärryn katteista.

Jori


Lähetetty: 01 Marras 2007, 10:00
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Sähköasennusputkea joutuu taivuttamaan melkoisesti, ennen kuin siihen tulee pysyvä mutka.

Taivuttelua ei vaan voi tehdä ihan tuosta vaan, vaatii kai omat työkalunsa. Jos putkesta vaan alkaa käsin vääntämään, taittuu.
Mutta pitänee kaivella, kai tuolta yksi pätkä moista löytyisi, niin voi vähän kokeilla.


Lähetetty: 01 Marras 2007, 12:40
Kirjoittaja aniarana

Sähköasennusputkea voi taivutella haluttuun pysyvään muotoon villavanttuut käsissä lämmittämällä putkea kuumailmapuhaltimella . :mrgreen:


Lähetetty: 01 Marras 2007, 13:02
Kirjoittaja tavasti
aniarana kirjoitti:

Sähköasennusputkea voi taivutella haluttuun pysyvään muotoon villavanttuut käsissä lämmittämällä putkea kuumailmapuhaltimella . :mrgreen:

Kärsiikö kimmoisuus? No, minulla ei ole kuumailmapuhallinta, ja taivutusjousi maksaa biltemassa 5.90, joten se on halvempi :-)


Lähetetty: 01 Marras 2007, 17:55
Kirjoittaja aniarana

Kimmoisuus ei kärsi. Jäähtymisen jälkeen putki on yhtä kimmoisa kuin ennen kuumennusta. Muotoon lämmittämällä taivutettava sähkömiehen putki on kevyt ja kätevä runkomateriaali.

Joskus 60-luvulla opiskeluaikoina Oulussa, kun myimme ÖÖpis-vappulehteä, tein ison Ööpishärän (=jos oikein koville ottaa, härkäkin munii) lämmittämällä taivutetuista sähköputkista ja mustasta ohuesta kankaasta. Härän sisälle mahtui vähän maistanut opiskelija, jonka jalat toimivat härän etujalkoina. Vappuna härkä säntäili ympäri Oulua ja lehti myi hyvin.
:twisted: