Sivu 2/4
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 14 Kesä 2014, 20:53
Kirjoittaja jooseha
Laitoin 35mm renkaat. Nyt on etu kiekolla enemmän kuin millin verran tilaa
Takajarru ja takavaihtajan vaijeri lisätty. Pitäis ketjut lyhentää oikeaan mittaansa ja oikaista takakiekko. Menis varmaan suoralla kiekolla paljon nätimmin. Käytin tämänkin putarilla tässä kunnossa. Ei se mikään keijukainen ole kun painaa 17,5kg!

- vaihteet.jpg (148.53 KiB) Katsottu 4803 kertaa
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 15 Kesä 2014, 21:11
Kirjoittaja jooseha
Perhanan rosteri
Sitä ei pitäisi käyttää missään rakenteellisessa kohdassa. Sattu kuitenkin olemaan sopivan kokoinen haarukka niin käytin. Nyt se on sitten murtunut tyvestä haarukan takapuolelta. Levittämisen jälkeen se oli silmämääräisesti tarkastaen ehjä ja nyt on molemmissa haaroissa halkeama 
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 15 Kesä 2014, 21:15
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Perhanan rosteri
Sitä ei pitäisi käyttää missään rakenteellisessa kohdassa. Sattu kuitenkin olemaan sopivan kokoinen haarukka niin käytin. Nyt se on sitten murtunut tyvestä haarukan takapuolelta. Levittämisen jälkeen se oli silmämääräisesti tarkastaen ehjä ja nyt on molemmissa haaroissa halkeama 
Tuo etuhaarukkako, onkos se rosteria vai kromattu? Eikös se kuitenkin hitsillä korjaannu?
Petri
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 15 Kesä 2014, 21:56
Kirjoittaja jooseha
Etuhaarukka. Rosteria sen oletan olevan. Eikös hitsatessa pitäisi kromin palaa poies? Dropoutteja hitsatessa oli paikat kyllä varmasti kuumat, kun en virrassa säästellyt
Juu voihan sen hitsata. Saattaa tietysti käydä että siinä siirtää vain ongelmakohtaa alemmas. Kokeillaan kuiteskin. Helpompaa se on kuin haarukan etsiminen ja vaihtaminen.
Oli alunperin ajatus tukea haarukan yläpää tuohon vanhaan satulaputkeen, mutta aattelin että kestää noinkin, kun kerran Marzien pyörässä on näin. Marziella on tietysti laatuosat ja mulla taas tommoisia romulavan aarteita 
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 16:43
Kirjoittaja jooseha
Hitsasin haarukan ratkenneet saumat ja samalla hitsasin alunperin hitsaamattomat saumat. Lisäsin vielä ylimääräisen tuen. Ei se ainakaan heti ekalla lenkillä hajonnut uudestaan 

- tuki.jpg (158.31 KiB) Katsottu 4612 kertaa
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 19:23
Kirjoittaja jviirret
Tuota ohjauslaakeria ei saa enää ilmeisesti purettua?
Jukka
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 19 Kesä 2014, 23:33
Kirjoittaja jooseha
Kyllä se on suunniteltu purettavaksi. Siihen tulee samanlainen laippa kuin Marzien pyörässä. Ei ole vaan vielä tehty. Ehkä ennen maalausta tai viimeistään kun se pitää purkaa. Pitää ajella lisää että tietää saako tuo kannatin jäädä noin vai mitä sille teen.
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 29 Kesä 2014, 21:37
Kirjoittaja jooseha
Ajellessa tullut mallailtua käsien asentoa ja pohdittua minkälainen asento olisi paras. Tuli sitten laitettua nousukahvat tangon päihin ja suurinpiirtein semmoiseen asentoon kuin kädet olisi pässinsarvilla. Kävin niillä ajamassa parinkympin lenkin. Aluksi ajo oli haparoivaa ja lopuksikaan ne eivät tuntuneet hyviltä. Pässin sarvet on siis unohdettu tältä erää.
Samalla lenkillä oli ensikertaa uusi penkki. Teräsrunko ja pelti päällä. Tosin vain vanhan päälle laitettuna. Mukava tuli, mutta pitää tehdä vielä siihen muutaman millin muutos. Useana päivänä olen koeistunut sitä ja tehnyt pieniä muutoksia. Muutama milli vaikuttaa tuollaisessa tarkasti selänmukaisessa yllättävän paljon. Mahtaa tehdaspenkeillä ajavat tehdä melkoisia kompromisseja istuvuuden suhteen. Eräälläkin valmistajalla näyttää olevan vain kaksi kokoa, joiden pitäisi sopia pitkälle ja pätkälle
Taitaa ohutkin pehmuste antaa mitoituksessa paljon anteeksi. Sitten kun tuon on saanut "täydellisesti" mitoitettua, niin pitää tehdä vanerista tai lasikuidusta samalla mitoituksella.
Tuommoinen se oli lenkillä:

- penkki'.jpg (144.66 KiB) Katsottu 4345 kertaa
Lenkin jälkeen käänsin nuo nousukahvat tangon etupuolelle hieman yläviistoon ja kävin muutaman kilometrin lenkin niin. Kyynernivel on melkein suorana. Pyörästä tuli järkyttävän hyvin kiihtyvä
Aivan uskomattoman suuri muutos. Pitänee tehdä semmoiset bullhorn tyyppiset sarvet tähän.
Noi maastopyörän välitykset vaan loppuu kesken, kun pakassa on pienin 14-piikkinen. Mikäköhän on pienin ratas minkä saa vapaarattaalliseen napaan? Pikaisella nettihaulla löysin vain 13-piikkisiä.
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 29 Kesä 2014, 22:38
Kirjoittaja PW
Miulla on nousukahvat ylös, etuviistoon suunnattuna - Toimii.
Petri
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 30 Kesä 2014, 10:00
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:Lenkin jälkeen käänsin nuo nousukahvat tangon etupuolelle hieman yläviistoon ja kävin muutaman kilometrin lenkin niin. Kyynernivel on melkein suorana. Pyörästä tuli järkyttävän hyvin kiihtyvä
Aivan uskomattoman suuri muutos. Pitänee tehdä semmoiset bullhorn tyyppiset sarvet tähän.
Samaa sanoivat monet muut MBB tuunaajat... Siksi tein omaani Cruzbike:n kaltaiset mutta jatketut häränsarvet. Kyllä kiihtyy ja on aero, kunhan kädet saa olkapäästä vaakatasoon.
Ei ole mukavin tanko pidemmille lenkille...
jooseha kirjoitti:Noi maastopyörän välitykset vaan loppuu kesken, kun pakassa on pienin 14-piikkinen. Mikäköhän on pienin ratas minkä saa vapaarattaalliseen napaan? Pikaisella nettihaulla löysin vain 13-piikkisiä.
Jos tarkoitat 5-7 lehtistä pakkaa jossa vapaaaratas ja kierteillä kiinni navassa niin mulla on ainakin yksi 6-lehtinen alkaen 12-hampaisella ja yhden hampaan nousulla. Oli muistaakseni hankala löytää jo 90-luvun alussa, muut pakat on 13-lähtöisiä, 14 ja 16 löytyy myös.
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 30 Kesä 2014, 14:00
Kirjoittaja jooseha
Joo, vapaarattaallista kierrepakkaa tarkoitin. Jos kerran pieniä ei saa, niin pitänee katsella alumiinilevyä aihioksi, jotta saa sopivan kokoiset eturattaat. Tuleepahan sitä ennen pyöritystreeniä 
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 30 Kesä 2014, 22:13
Kirjoittaja jooseha
Otin kuvan mistä näkee miten pieneksi pyörä menee ilman penkkiä ja kiekkoja. Taidan muuttaa tuon takarungon sellaiseksi kuin Jorin pakoputkipyörässä. Saan siten takajousituksen, voin vaihtaa geometriaa ranskalaisen ja Cruzbken välillä sekä pyörä taittuu pieneksi kiekot ja penkki irroittamalla! Monta kärpästä samalla iskulla 

- taitettu.jpg (108.77 KiB) Katsottu 4172 kertaa
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 30 Kesä 2014, 22:23
Kirjoittaja Nojanalle

Stern 3 on samaa ideaa. Kaksi sokkaa irti ja yksi mutteri . Niin takapää kääntyy alle tarvittaessa. 
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 02 Heinä 2014, 18:28
Kirjoittaja jooseha
Tuumasta toimeen. Pyörä palasiksi ja heftailla uudelleen kasaan. Hyvältä vaikuttaa - vielä 

- uusi perä.jpg (84.21 KiB) Katsottu 4071 kertaa
Re: Kiiltomato
Lähetetty: 03 Heinä 2014, 19:33
Kirjoittaja jooseha