Sivu 2/4

Re: Kiiltomato

Lähetetty: 14 Kesä 2014, 20:53
Kirjoittaja jooseha

Laitoin 35mm renkaat. Nyt on etu kiekolla enemmän kuin millin verran tilaa :D Takajarru ja takavaihtajan vaijeri lisätty. Pitäis ketjut lyhentää oikeaan mittaansa ja oikaista takakiekko. Menis varmaan suoralla kiekolla paljon nätimmin. Käytin tämänkin putarilla tässä kunnossa. Ei se mikään keijukainen ole kun painaa 17,5kg!

vaihteet.jpg
vaihteet.jpg (148.53 KiB) Katsottu 4803 kertaa

Re: Kiiltomato

Lähetetty: 15 Kesä 2014, 21:11
Kirjoittaja jooseha

Perhanan rosteri :evil: Sitä ei pitäisi käyttää missään rakenteellisessa kohdassa. Sattu kuitenkin olemaan sopivan kokoinen haarukka niin käytin. Nyt se on sitten murtunut tyvestä haarukan takapuolelta. Levittämisen jälkeen se oli silmämääräisesti tarkastaen ehjä ja nyt on molemmissa haaroissa halkeama :(


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 15 Kesä 2014, 21:15
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Perhanan rosteri :evil: Sitä ei pitäisi käyttää missään rakenteellisessa kohdassa. Sattu kuitenkin olemaan sopivan kokoinen haarukka niin käytin. Nyt se on sitten murtunut tyvestä haarukan takapuolelta. Levittämisen jälkeen se oli silmämääräisesti tarkastaen ehjä ja nyt on molemmissa haaroissa halkeama :(

Tuo etuhaarukkako, onkos se rosteria vai kromattu? Eikös se kuitenkin hitsillä korjaannu?

Petri


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 15 Kesä 2014, 21:56
Kirjoittaja jooseha

Etuhaarukka. Rosteria sen oletan olevan. Eikös hitsatessa pitäisi kromin palaa poies? Dropoutteja hitsatessa oli paikat kyllä varmasti kuumat, kun en virrassa säästellyt :D
Juu voihan sen hitsata. Saattaa tietysti käydä että siinä siirtää vain ongelmakohtaa alemmas. Kokeillaan kuiteskin. Helpompaa se on kuin haarukan etsiminen ja vaihtaminen.
Oli alunperin ajatus tukea haarukan yläpää tuohon vanhaan satulaputkeen, mutta aattelin että kestää noinkin, kun kerran Marzien pyörässä on näin. Marziella on tietysti laatuosat ja mulla taas tommoisia romulavan aarteita :mrgreen:


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 16:43
Kirjoittaja jooseha

Hitsasin haarukan ratkenneet saumat ja samalla hitsasin alunperin hitsaamattomat saumat. Lisäsin vielä ylimääräisen tuen. Ei se ainakaan heti ekalla lenkillä hajonnut uudestaan :D

tuki.jpg
tuki.jpg (158.31 KiB) Katsottu 4612 kertaa

Re: Kiiltomato

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 19:23
Kirjoittaja jviirret

Tuota ohjauslaakeria ei saa enää ilmeisesti purettua?

Jukka


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 23:33
Kirjoittaja jooseha

Kyllä se on suunniteltu purettavaksi. Siihen tulee samanlainen laippa kuin Marzien pyörässä. Ei ole vaan vielä tehty. Ehkä ennen maalausta tai viimeistään kun se pitää purkaa. Pitää ajella lisää että tietää saako tuo kannatin jäädä noin vai mitä sille teen.


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 29 Kesä 2014, 21:37
Kirjoittaja jooseha

Ajellessa tullut mallailtua käsien asentoa ja pohdittua minkälainen asento olisi paras. Tuli sitten laitettua nousukahvat tangon päihin ja suurinpiirtein semmoiseen asentoon kuin kädet olisi pässinsarvilla. Kävin niillä ajamassa parinkympin lenkin. Aluksi ajo oli haparoivaa ja lopuksikaan ne eivät tuntuneet hyviltä. Pässin sarvet on siis unohdettu tältä erää.
Samalla lenkillä oli ensikertaa uusi penkki. Teräsrunko ja pelti päällä. Tosin vain vanhan päälle laitettuna. Mukava tuli, mutta pitää tehdä vielä siihen muutaman millin muutos. Useana päivänä olen koeistunut sitä ja tehnyt pieniä muutoksia. Muutama milli vaikuttaa tuollaisessa tarkasti selänmukaisessa yllättävän paljon. Mahtaa tehdaspenkeillä ajavat tehdä melkoisia kompromisseja istuvuuden suhteen. Eräälläkin valmistajalla näyttää olevan vain kaksi kokoa, joiden pitäisi sopia pitkälle ja pätkälle :shock: Taitaa ohutkin pehmuste antaa mitoituksessa paljon anteeksi. Sitten kun tuon on saanut "täydellisesti" mitoitettua, niin pitää tehdä vanerista tai lasikuidusta samalla mitoituksella.
Tuommoinen se oli lenkillä:

penkki'.jpg
penkki'.jpg (144.66 KiB) Katsottu 4345 kertaa

Lenkin jälkeen käänsin nuo nousukahvat tangon etupuolelle hieman yläviistoon ja kävin muutaman kilometrin lenkin niin. Kyynernivel on melkein suorana. Pyörästä tuli järkyttävän hyvin kiihtyvä :shock: Aivan uskomattoman suuri muutos. Pitänee tehdä semmoiset bullhorn tyyppiset sarvet tähän.
Noi maastopyörän välitykset vaan loppuu kesken, kun pakassa on pienin 14-piikkinen. Mikäköhän on pienin ratas minkä saa vapaarattaalliseen napaan? Pikaisella nettihaulla löysin vain 13-piikkisiä.


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 29 Kesä 2014, 22:38
Kirjoittaja PW

Miulla on nousukahvat ylös, etuviistoon suunnattuna - Toimii.

Petri


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 30 Kesä 2014, 10:00
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Lenkin jälkeen käänsin nuo nousukahvat tangon etupuolelle hieman yläviistoon ja kävin muutaman kilometrin lenkin niin. Kyynernivel on melkein suorana. Pyörästä tuli järkyttävän hyvin kiihtyvä :shock: Aivan uskomattoman suuri muutos. Pitänee tehdä semmoiset bullhorn tyyppiset sarvet tähän.

Samaa sanoivat monet muut MBB tuunaajat... Siksi tein omaani Cruzbike:n kaltaiset mutta jatketut häränsarvet. Kyllä kiihtyy ja on aero, kunhan kädet saa olkapäästä vaakatasoon.

Ei ole mukavin tanko pidemmille lenkille...

jooseha kirjoitti:

Noi maastopyörän välitykset vaan loppuu kesken, kun pakassa on pienin 14-piikkinen. Mikäköhän on pienin ratas minkä saa vapaarattaalliseen napaan? Pikaisella nettihaulla löysin vain 13-piikkisiä.

Jos tarkoitat 5-7 lehtistä pakkaa jossa vapaaaratas ja kierteillä kiinni navassa niin mulla on ainakin yksi 6-lehtinen alkaen 12-hampaisella ja yhden hampaan nousulla. Oli muistaakseni hankala löytää jo 90-luvun alussa, muut pakat on 13-lähtöisiä, 14 ja 16 löytyy myös.


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 30 Kesä 2014, 14:00
Kirjoittaja jooseha

Joo, vapaarattaallista kierrepakkaa tarkoitin. Jos kerran pieniä ei saa, niin pitänee katsella alumiinilevyä aihioksi, jotta saa sopivan kokoiset eturattaat. Tuleepahan sitä ennen pyöritystreeniä 8)


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 30 Kesä 2014, 22:13
Kirjoittaja jooseha

Otin kuvan mistä näkee miten pieneksi pyörä menee ilman penkkiä ja kiekkoja. Taidan muuttaa tuon takarungon sellaiseksi kuin Jorin pakoputkipyörässä. Saan siten takajousituksen, voin vaihtaa geometriaa ranskalaisen ja Cruzbken välillä sekä pyörä taittuu pieneksi kiekot ja penkki irroittamalla! Monta kärpästä samalla iskulla :D

taitettu.jpg
taitettu.jpg (108.77 KiB) Katsottu 4172 kertaa

Re: Kiiltomato

Lähetetty: 30 Kesä 2014, 22:23
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
Stern 3 on samaa ideaa. Kaksi sokkaa irti ja yksi mutteri . Niin takapää kääntyy alle tarvittaessa. :wink:


Re: Kiiltomato

Lähetetty: 02 Heinä 2014, 18:28
Kirjoittaja jooseha

Tuumasta toimeen. Pyörä palasiksi ja heftailla uudelleen kasaan. Hyvältä vaikuttaa - vielä :mrgreen:

uusi perä.jpg
uusi perä.jpg (84.21 KiB) Katsottu 4071 kertaa

Re: Kiiltomato

Lähetetty: 03 Heinä 2014, 19:33
Kirjoittaja jooseha

Hitsasin penkille kiinnikkeet ja laitoin narut jousitusta varten. Tuntui toimivan ainakin tuossa pihatiellä. Selvästi huomasi kuoppiin ajaessa jousituksen. Pitää käydä myöhemmin ajamassa maantielenkki, niin näkee onko se oikeasti hyvä.
Aika pieneksi menee. Kun ottaa penkin ja kiekot irti, pyörä kaikkine osineen mahtuu 50x70x90cm laatikkoon. Jos ottaa vielä takavaihtajan irti niin 50x70x80cm.
On muutoksesta haittaakin. Pyörän käsittely on nyt hankalampaa, kun takarengas ei nouse pyörää nostettaessa. Etupäähän kaatui aikaisemminkin oman painonsa alla, niin pyörä tuntuu välillä aika vetelältä. Tää on tietysti tottumiskysymys. Kohta en varmaan edes huomaa tuota!
Ja akseliväli jatkui mitoitusvirheestä johtuen :( Saapahan penkin loivempaan :mrgreen:

ajovalmis.jpg
ajovalmis.jpg (83.41 KiB) Katsottu 3998 kertaa