jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Aamulla vielä mittasin aurauskulmaa istuen nojakissa ja ei istuen. Ilman kuormaa olivat pyörien etureunat reilut 2 cm lähempänä toisiaan kuin takareunat.
No oho
Tuohan johtuu siitä että päälle istuessa runko joustaa alaspäin ja renkaiden tiehen kosketus kohdat erkanee kauemmas toisistaan. Raidetanko ei kuitenkaan veny joten renkaat alkavat harittamaan. Tyhjässä pyörässä pitää siis olla reilusti aurausta.
Tarkoitit kai haritusta.
Tuo johtuu Sakarin jousituksen rakenteesta. Kiekot siirtyvät joustaessaan ylös vinon ohjausakselin takia myös sisemmäs, jolloin takapuolen raidetanko jää pitkäksi ja työntää kiekot auraamaan. Ehdottaisin sakarille korjaukseksi jousituksen esijännityksen kiristämistä niin, että päälle istuuduttaessa jousitus ei painu, vaan tekee sen vain kovemmin töyssyyyn ajettaessa. Toinen vaihtoehto on jakaa raidetanko kolmeen osaan, laittaa väliin nivelet ja kiinnittää keskiosa runkoon ja päät niin, että jouston mukana säilyvät päät mahdollisimman kohtisuorassa ohjausakseliin nähden.