Sivu 2/2

Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Lähetetty: 18 Kesä 2014, 14:03
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:

Tästä voi johtaa että koska 9-ketjut on jo riittävän halpoja ihan laadukkaillakin ketjuilla ei vähempivaihteisten ketjuja kannata enää käyttää ellei siihen ole perusteltua syytä.

Onko 9-ketjun käyttöön muuta syytä kuin 10 gramman painon säästö? :?
Mä olen sen verran hinta kriittinen (pihi :roll: ) että valitsen halvimmat 6-, 7- tai 8-ketjut.

edit.

mhelander kirjoitti:

Tyttären Tunturissa on on 6-8 vaihteisen ketjut Nexus-navan kanssa, hyvin pelittää ja vähintään yhtä hyvin kestää kuin ihan sille tarkoitetut ruostumattomat ketjut.

Mustat kestääkin huollettuna luultavasti paremmin kuin rosterit. Rosteria ei saa kovin suurella lujuudella verrattuna ruostuvaan eli pitäisi venyä nopeammin.


Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 09:39
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:

Onko 9-ketjun käyttöön muuta syytä kuin 10 gramman painon säästö? :?
Mä olen sen verran hinta kriittinen (pihi :roll: ) että valitsen halvimmat 6-, 7- tai 8-ketjut.

Joo ei niitä ole pakko käyttää. Laatu on kuitenkin etenkin hintaan suhteutettuna paljon parempi 9-ketjuissa kuin niitä edeltävissä. Etenkin Campagnolo Record C9-ketju on aivan yliveto ja ei nuo SRAM:n ketjutkaan ihan huonoja ole.

Mulla kun on noita 90-luvun 6-kierrepakalla olevia kiekkoja aika runsaasti niin niitä tulee käytettyä aina silloin tällöin nojakeissa joissa on 9-ketjut.

Kokeilematta on Wippermann:n 9- ja 10-ketjut kun varsinkin jälkimmäiset on hinnaltaan hyvinkin edulliset... ja tuskin ihan heti tuleekaan kokeiltua kun 10-vaihteisto mulla vain lowracerissa (vielä, maasturissa ehkä kohta) jolla ei pahemmin tule ajettua.

Nojakin ketjun painon optimointi on aika turhaa touhua. Mun kallein ketju on lowracerissa, SRAM 1091R ontoilla tapeilla. Painoetu katosi 10-pakkaan joka painaa enemmän kuin 9-pakka, enemmän kuin mitä ketjun painossa säästyi. Tai siis jos optimoi niin tekee MBB-etuvetosen :D.

jooseha kirjoitti:

Mustat kestääkin huollettuna luultavasti paremmin kuin rosterit. Rosteria ei saa kovin suurella lujuudella verrattuna ruostuvaan eli pitäisi venyä nopeammin.

Näin olen ymmärtänyt ja käytännössäkin asian todennut. Rosteri sopii vain sellaiseen käyttöön jossa ei ole tarkoitus koskaan ketjua rasvata ja joutuu fillariaan säilyttämään ulkona. Vaihtaa sen sitten kerran vuodessa niin pääsee vähimmällä, tai 2-3 vuoden välein rattaiden kanssa (Nexus-pyörässä).


Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 09:58
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:

Nojakin ketjun painon optimointi on aika turhaa touhua.

No ainakin se on helppoa.

Takaveto = noin kolme normimittaista pystäriketjua
Etuveto = noin 2
Etuveto - python ja mbb = reilu yksim noin yksi ketju.

Sitten sen painon kanssa voi vielä hifistellä - mutta suurin säästö tulee perusratkaisusta.


Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 09:59
Kirjoittaja Pastori

Ja alakuperäinen ongelma hävisi kun paljastui että siihen kiekkoon menikin vaan seiskapakka :)


Re: Seiskapakka - kasipakka - kyssäri

Lähetetty: 19 Kesä 2014, 10:04
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Ja alakuperäinen ongelma hävisi kun paljastui että siihen kiekkoon menikin vaan seiskapakka :)

Joo eli "vanha" mutta ensimmäinen kasettipakkanapa. Samanlainen kun mun Kuwahara-maasturissa jossa oli 3x7 vaihteisto ja "megarange" pakka. Onneksi näihin nykyisiin vapaarattaisiin menee 7-11 vaihteiset pakat, ainakin tuoreimpaan Novatec:n maantienapaan.