Sivu 2/4
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 06 Heinä 2014, 23:57
Kirjoittaja jviirret
Vaihtajan reiän tulee olla oikeassa kohdassa suhteesse ketjun suuntaan. Nojapyöräässä ketju lähtee yleensä enempi yläviistoon joten rengasta vähän taemmas, siis jos dropoutti on samassa asennossa maatasoon nähden kuin pystypyörässä.
Oikeasti tuollaisen dropoutin keksijältä pitäisi katkoa kädet, tai ehkä on jo katkottu kun noita näkee enään todella harvoin.
Jukka
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 09:46
Kirjoittaja jooseha
Pitänee siis hitsata tapit vasta kokeilun jälkeen.
Tein tähän taittopyörän. Materiaalina oli leikkuulauta ja ämpäri
Reikäsahalla sopivankokoisia kiekkoja ja niihin silmämääräisesti keskelle poraten sopivankokoinen reikä. Sitten pulttiin kiinni ja sorvaus porakoneessa, niin sain keskireiän oikeasti keskelle. Lopulta koko nippu ruuveilla kasaan. Yhdellä kuulalaakerilla laakeroitu. Keskiharjanne(ämpäri) on, mutta hammastuksia en viitsinyt tehdä.
Tein myös paluupuolen ohjaimen. Pultti, kaksi prikkaa ja aurauskepin pätkä.

- rissat.jpg (77.83 KiB) Katsottu 5170 kertaa
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 10:01
Kirjoittaja PW
Käyttökelpoista nojapyörämateriaalia löytyy keittiöistä ja tienvarsilta - hienoa!
Vaikka en ymmärräkään mihin nojapyörässä tarvitaan "kääntöpyöriä", kunhan etupyörä kääntyy ja keskiö mukana 
Petri
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 10:57
Kirjoittaja jooseha
Etkös sä ostanut sitä törkeen hintasta POM:mia 
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 12 Heinä 2014, 11:02
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Etkös sä ostanut sitä törkeen hintasta POM:mia 
Joo
mutt en keksi sille nyt käyttöö
No ehkä joskus tarttee.
Petri
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 13 Heinä 2014, 21:19
Kirjoittaja jooseha
Laitoin rullat runkoon kiinni ja tuommoisen väliaikaisen tolpan, niin saa peltipenkin tähänkin. Meni vaan turhan loivaan kulmaan - ei tämä mikään highraceri ole 

- rullaava.jpg (67.29 KiB) Katsottu 5047 kertaa
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 19:52
Kirjoittaja jooseha
Tuntui tuon peltipenkin kanssa aivan liian korkealta. Penkki on tietysti matalampaa tarkoitettu ja siinäkin kokeilin voiko etureunassa olla noin isoa hyppyriä. Mielessäni sovittelin jo 24 tuumaisia renkita. Laitoin kuitenkin keulapuomin poikki ja otin pois kaikki ylimääräiset neljä senttiä. Uusi kokeilu penkki laudasta ja vanerista hieman pystympään. Sen jälkeen istumaan niin hyvin ylsi kantapäät maahan. Se on äärirajalla pienestä kiinni.
Sitten ohjaustangon kimppuun. Pystärin ohjauskannattimesta "sarvi" pois ja sopiva putki päälle, johon toinen ohjauskannatin. Suora tanko ja siihen jatketut nousukahvat, niin on aerobar valmis. Kannatin saisi tosin olla pidempi. Nyt ottaa polvi tankoon samalla hetkellä kuin kantapää ottaa renkaaseen.
Koeistunnassa tuntui oikein mukavalta. Piti istua toinenkin hetki pyörän päällä 

- tanko+penkki.jpg (99.65 KiB) Katsottu 4941 kertaa
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 21:53
Kirjoittaja Pastori
Jospa käännät stemmin taaksepäin? Tulee jaloille tilaa.
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 15 Heinä 2014, 22:29
Kirjoittaja jooseha
Jos sen kääntää, pyörällä ei voi polkea lainkaan! Ei sitä tosin nytkään voi ajaa, kun se on osittain vain heftissä ja ohjausakselilta puuttuu klemmari.Tässä vaiheessa tuon kannattimen poikki laitto ja pala väliin on enään pikku juttu.
Mulla on jalan sisäpituus 76cm ja pyörän penkin alimman kohdan korkeus 63cm. Saattaisi olla aika hankala pujottautua takana olevan tangon taakse. Eikä tälleen tule heiluria. Toisaalta varmaan tanko sylissäkin toimisi. Ajeleehan Slywayllä lyhyetkin

Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 12:52
Kirjoittaja Syväri
Kokeile taivuttaa tai jotenkin kikkailla ohjaustankoa vähän leveämmälle ja itseenpäin. Samalla kun tuo alaspäin niin pitäs olla ihan hyvä asento käsille. Hieno pyörä ja hienoja oivalluksia rakennettaessa on kyllä 
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 13:43
Kirjoittaja jooseha
Ajoasento on tuolleen erittäin hyvän tuntuinen
En tee tuohon mitään muutoksia ennen koeajoa.
Tuo tangon polveen osuminen on sisäkurvin puoleiseen tangon poikittaiseen osaan. Siihen ei isoa muutosta tarvinne tehdä, koska eturengas estää kuitenkin sisemmällä jalalla polkemisen tiukassa käännöksessä.
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 20:25
Kirjoittaja jooseha
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 22:27
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:Kaikenlaista kuraa sitä myydään pyörän jarruiksi. Laitoin tähän purkupyöristä Alh0nga merkkisen V-jarrun ja saman merkkisen jarrukahvan sekä kahden metrin lyhentämättömän mätänet jarruvaijerin. Ei voi jarruiksi kutsua
Hyvä että edes vähän hidastaa!
Et tainnut voidella tuota vaijeria
Nämä halvimmat on ostaessa ihan kuivia eikä jarrutehoja ole vaikka kahva/jarru olisi kuinka kalliit. Myös vaijerin kuoren pituus vaikuttaa, mitä pidemmäsäti sitä on sitä tehottomampi jarru. Siksi pyörissä käytetään mahdollisimman pitkiä avovaijereita ja vain mutkissa kuorta.
Jukka
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 16 Heinä 2014, 23:40
Kirjoittaja jooseha
Kuivana toki. On siten mukavampi lyhentää, kun tietää lopullisen mitan
Lähinnä tuo kahvan muovirunko on liian löysä. Vastaava setti toimi tyydyttävästi Kiiltomadossa paremmalla kahvalla ja Deore paloilla.
Re: Tikkurunkoinen
Lähetetty: 17 Heinä 2014, 09:08
Kirjoittaja jviirret
Vaijerin voiman hukka on helppo todeta itse. Nostat pyörän renkaan ilmaan ja pyöräytät siihen kunnolla vauhtia. Jarrulängistä puristamalla riittää kevyt kahden sormen ote siihen että rengas pysähtyy nopeasti(Jos palat ovat kohdallaan). Veikkaan että voitelemattomalla vaijerilla et saa jarrulänkiä edes liikkumaan jos puristat samalla otteella kahvasta.
Jukka