Sivu 2/7

Lähetetty: 05 Marras 2007, 18:51
Kirjoittaja jori

Tuo on totta, että jalkaohjaus on hidas. Yhdistettynä mataluuteen ja pienipyöräisyyteen en ihmettele lainkaan, että ongelmia esiintyy. Tuo näytti olevan niin matala ja pienipyöräinen, että ero saman tekijän Pythoniin on kosmeettinen.

Tarkoitukseni oli tehdä korkeampi, vähintään samaa luokkaa, kuin classinen Flevo. Sitäpaitsi pöpperöhankiin laitan sukset jalkaan. Ei sellainen ole pyöräilykeli millään välineellä. Kolmipyörällä tietysti pääsee, mutta rankkaa se on silläkin.

Jori


Lähetetty: 05 Marras 2007, 22:01
Kirjoittaja tavasti
jori kirjoitti:

Toisaalta kaksipyöräinen Flevo on alkanut kiinnostaa. Josko sellaisen ensi talveksi sitten.

Näinköhän se on sinulle sopiva talvipyörä? Ainakin itse olen onnistunut kuulemaan juttuja ettei sillä pääse talvella kuin aivan tasamaalla.
Kuuluisa epäilykseni etuvedon pidosta on peräisin juuri flevo-kuskien jutuista.
Eli sinun työmatkasi pysähtyisi puolimatkassa Turtolassa?

Itse ajattelin jättää Paseon talliin, ja ajellan Anthrotehillä.


Lähetetty: 05 Marras 2007, 23:00
Kirjoittaja jori
tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Toisaalta kaksipyöräinen Flevo on alkanut kiinnostaa. Josko sellaisen ensi talveksi sitten.

Näinköhän se on sinulle sopiva talvipyörä? Ainakin itse olen onnistunut kuulemaan juttuja ettei sillä pääse talvella kuin aivan tasamaalla.
Kuuluisa epäilykseni etuvedon pidosta on peräisin juuri flevo-kuskien jutuista.
Eli sinun työmatkasi pysähtyisi puolimatkassa Turtolassa?

Itse ajattelin jättää Paseon talliin, ja ajellan Anthrotehillä.

Totta, tuota en ole huomannut edes ajatella, etupyörä on aika kaukana edessä. Toisaalta, mikään pakkohan ei ole tehdä samanlaista. Täytyypä miettiä tuolta kantilta, ennen kuin alkaa putkia sahailla.

Jori


Lähetetty: 06 Marras 2007, 06:12
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Sitäpaitsi pöpperöhankiin laitan sukset jalkaan. Ei sellainen ole pyöräilykeli millään välineellä. Kolmipyörällä tietysti pääsee, mutta rankkaa se on silläkin.

Työmatka-ajossa on yleensä mennessä eri keli kuin tullessa. Siksi pitäisi olla menopeli joka suoriutuu lähes kaikesta.

Jukka


Lähetetty: 06 Marras 2007, 06:17
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
tavasti kirjoitti:
jori kirjoitti:

Toisaalta kaksipyöräinen Flevo on alkanut kiinnostaa. Josko sellaisen ensi talveksi sitten.

Näinköhän se on sinulle sopiva talvipyörä? Ainakin itse olen onnistunut kuulemaan juttuja ettei sillä pääse talvella kuin aivan tasamaalla.
Kuuluisa epäilykseni etuvedon pidosta on peräisin juuri flevo-kuskien jutuista.

Totta, tuota en ole huomannut edes ajatella, etupyörä on aika kaukana edessä. Toisaalta, mikään pakkohan ei ole tehdä samanlaista. Täytyypä miettiä tuolta kantilta, ennen kuin alkaa putkia sahailla.

Tuon mäennousukyvyn vuoksihan tuo Dirkinkin flevo poikkeaa esikuvasta.

Jukka


Lähetetty: 06 Marras 2007, 12:45
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jori kirjoitti:

Siksi vaan kyselen, että voisin testata vierintävastushypoteesiani. Vierintävastus =^ Painuma kulmana. Onkos noita 95 millisiä 406 kokoisina?

Ei taida olla kuin 559 ja 507. Nuo on 559, 507:aa en ole luonnossa koskaan nähnyt.


Lähetetty: 14 Marras 2007, 11:19
Kirjoittaja jviirret

No niin, ensimmäinen varsinainen talvipäivätesti takana. Tie jää/lumipolanteinen ilman lämpötila -7. Kokeiltu sekä lowraceria että 26LWB:tä. Huomioita:
-Molemmat lähes yhtä raskaita ajaa. Lowracerilla 18km, keskisyke 131 ja keskinopeus 20.5. LWB:llä 10km, keskisyke 133 ja keskinopeus sama 20.5.
-Takapyörän sivuttaispidon menetykset helpompi korjata lowracerilla kuin LWB:llä. Asiaa testailtu takarenkaan lukkojarrutuksilla.
Uusi SWB ei ole nyt ajokunnossa, koska menossa ohjaustavan muutos projekti, mutta odotukset sen suhteen ovat korkealla...

Jukka


Lähetetty: 14 Marras 2007, 15:31
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Hain eilen Kansoselta parin 42-406 Schwalbe Marathon Wintereitä, joka on nelirivinen nastarengas. Tänään töihin Fierolla (SWB, penkki 50 sentissä) muutaman millin lumessa 40 minuuttia vs. kesäinen keskiarvo noin 30 minuuttia.

Ainoa epävarmuus on että kapea ja pienisäteinen rengas (en osaa sanoa kumpi vaikuttaa enemmän, mutta molemmat vaikuttaa) on kovin uraherkkä. Aina välillä eturengas menee menojaan, mutta ei tuo nyt vaaratilanteita aiheuttanut, vähän piti aktiivisesti ohjata tosin.

Takapyörän sivuttaispidon menetyksestä ei ollut tietoakaan, ajan melko rauhallisesti.

Pientä ikävyyttä aiheutti takavaihtajan jäätyminen jossain päin järjestelmää, tosin olin ennakoinut tilanteen pysäköimällä sellaiselle vaihteelle, että etuvaihtajalla (vaihtoehdot 38/48/58) pärjäsi kohtuullisesti. Luultavasti pitäisi vaihtaa vaijerikuori ja vaijeri, koska kosteutta on hankala saada kuoren uumenista järkevästi kokonaan pois.


Lähetetty: 14 Marras 2007, 18:39
Kirjoittaja jviirret
Teemu Kalvas kirjoitti:

Ainoa epävarmuus on että kapea ja pienisäteinen rengas (en osaa sanoa kumpi vaikuttaa enemmän, mutta molemmat vaikuttaa) on kovin uraherkkä. Aina välillä eturengas menee menojaan, mutta ei tuo nyt vaaratilanteita aiheuttanut, vähän piti aktiivisesti ohjata tosin.

Takapyörän sivuttaispidon menetyksestä ei ollut tietoakaan, ajan melko rauhallisesti.

Mulla taas lowraceriss kapea(28mm) ja suuri(28") takarengas lähti muutamia kertoja seuraamaan jäistä uraa, mutta ei tullut mitään "läheltä piti"-tuntemuksia. Pää kyllä vaistomaisesti nousi tueltaan tasapainottamaan. Edessä on leveämpi(47mm) kumi.

Jukka


Lähetetty: 15 Marras 2007, 10:43
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Kotimatka 42 minuuttia, työmatka tänään 37 minuuttia. Pitää varmaan nollata trippimittari niin saa automaattisesti pitkän aikavälin keskinopeuden ilman että sitä tarvitsee seurata.

Hämmentävästi takavaihtaja tänään toimi, vaikka on paljon kylmempi kuin eilen. Tai ehkä juuri siksi. Aktiivisena hoitotoimenpiteenä oli vain työpäivän ajan huoneenlämmössä säilyttäminen.


Lähetetty: 16 Marras 2007, 18:10
Kirjoittaja ukram

Marathon Winter 559 renkaat hankittu Bike Companysta maastopyörään. Erona nokialaisiin ainakin se että renkaan profiili on pyöreämpi. Nastoilla tuntui olevan hyvä purevuus jäiseen tiehen kun kokeilin jarruttelua. Saa nähdä sitten kestääkö nastat paikallaan ja missä asennossa. Ajelin 5 barin paineilla.

Ehkä kohta innostun hankkimaan samanlaiset Fujiniin... On se pystis-satula sen verran inhottava.


Lähetetty: 17 Marras 2007, 10:55
Kirjoittaja jviirret

Lumitesti, jalkapallokenttä, lyhyt nurmi ja päällä n.5cm kevyttä pakkaslunta. 2" maastokumi + vanne uppoaa kokonaan. Alusta siis sellainen, että pidosta ei tarvi huolehtia. Ilman lämpö n.-4. Huomioita. Kaikilla pyörillä kaksi kierrosta kentän ympäri:
Hipparion, hitain tai raskain, miten asian haluaa ajatella.
LWB, vielä pystyy ajamaan, mutta ei ole enään tasapainoilu helppoa/mukavaa.
Lowracer, raskain, kun kovin hitaasti ei pysty ajamaan. Osittain johtuu siitä että päätä joutuu kannattelemaan(epätasainen alusta). Tasapainoilu onnistu(päätä kannatellen), mutta vaatii jo vähän asiaan keskittymistä.
Maastopyörä, voimaa saa tarvittaessa äkkiä, joten ei tarvi kaiken varalta polkea "ylikovaa". Tasapainoilu vielä helppoa. Kädet luonnolisestikkin rasittuu enempi kuin nojakeilla, mutta ei nyt tuon mittaisessa ajelussa mitään ongelmia aiheuta.

Jukka


Lähetetty: 17 Marras 2007, 14:33
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Lumitesti, jalkapallokenttä, ...

Huomasitko, että testisi tulokset korreloivat kovasti pyöräkokoon. Johtuisiko nurmen lujittaman lumen aiheuttamasta pehmeähköstä alustasta lumen alla. On muutenkin aika raskaat olosuhteet. Edustaa varmaan enintään 5-10% talvisista ajokeleistä.
Tuossa kelissä ei ajeta niin kovaa, että ilmanvastus pääsisi vaikuttamaan oikeastaan mitään kulkuvastuksiin, ja korkeus on kaksipyöräisellä pelkäksi eduksi, kun ajetaan hiljaa. Vastatuuli muuttaisi varmaan vaikutelmaa.
Yleensä talvella uuden lumen pohja on kova ja useinmiten liukas aurattu ja tamppaantunut kova lumi, jonka päälle lumi sataa.

Laittelin tuossa lasten pyöriin nastarenkaita ja ajelin kokeeksi pari kauppareissua niillä. On se pystypyörän satula todella epämiellyttävä talvella. Ei se Pakopyörän kylmää hohkaava runkoputki reisien välissä ole mitään siihen nähden, mitä ulkona kunnolla jäätymään päässyt pystysatula tekee nivusissa.

Jori


Lähetetty: 17 Marras 2007, 16:58
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Lumitesti, jalkapallokenttä, ...

Huomasitko, että testisi tulokset korreloivat kovasti pyöräkokoon. Johtuisiko nurmen lujittaman lumen aiheuttamasta pehmeähköstä alustasta lumen alla. On muutenkin aika raskaat olosuhteet. Edustaa varmaan enintään 5-10% talvisista ajokeleistä.

Juu, tuommoisia kelejä ei koskaan ole pyörätiellä, kun siinä on yleensä alla enemmän tai vähemmän liukas pinta. LWB:llä tositilanteessa tuon vuoksi vielä vaikeampi ajaa. Toisaalta harvoin on tiellä noin kevyttä pakkaslunta ensinnäkään, vaan se on joko hieman polettua tai "suvilunta", molemmat vielä raskaampia ajaa. Siksi kirjoittelen testiolosuhteetkin mahdollisimman tarkasti.
Edelleen oletan että isopyöräinen swb olisi paras, kovin vaan nyt hitaasti tuo projekti etenee, tänään kyllä pääsi jo pikkusen ilman jarrua kokeileen yläohjattavana....
Mukavuus, ja halu selvitä vähemmällä pyörämäärällä ajaa tekemään tällaisia testejä. Ihannehan olisi, että olisi joka kelille ja käyttötarkoitukseen oma pyörä :roll:

Jukka


Lähetetty: 17 Marras 2007, 19:42
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Sain asennettua vaihteet Pugsleyyn ja kävin ajamassa sillä mm. golfkentällä umpihangessa ja puisto-osaston metsänperkausoperaation jättämän risukon läpi. Tarpeeksi pienellä vaihteella sillä tuntuu ajavan vähän missä vain. Pari peilijääpaikkaa löytyi, ja onneksi ne olivat aika lyhyitä niin että pääsi vanhoilla vauhdeilla yli, sillä niissä olisi voinut jopa kaatua. Muuten pito oli mitä erinomaisin kaikkialla.

Fierosta meni eilen työmatkalla takalokasuojanpidikepatentti halki. Piti tehdä patenttiratkaisu että saan lokarin tarpeeksi ulos renkaasta, kun pyörän suunnittelija on selkeästi ajatellut aika pieniä rengaskokoja. Tein uuden pidikkeen kolmimillisestä rautalangasta, kun vanha oli vannenauhaa. Jos tämä kestäisi pitempään. Kyllä tuo edellinenkin taisi pari kuukautta kestää.

Patentti siis liittää takalokarin etummaisen kiinnityspisteen siihen osaan rungosta, johon suunnittelija alunperin sen on halunnut kiinnittää. Jos lokarin laittaa siihen suoraan kiinni, se hirttää kiinni renkaaseen laidoistaan.