Sivu 2/2
Re: Speksejä?
Lähetetty: 03 Syys 2009, 13:28
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Mittasin omista kaupallisista valmisteistani tuon dropoutin leveyden takavaihtajan kierteen kohdalta. Teräspyörissä vaihteluväli oli 5,4 - 6,6 mm. Titaanipyörässä oli noin 9 mm, en saanut mitattua kunnolla, koska siihen ei oikein mahtunut käsiksi, enkä halunnut alkaa purkamaan mitään tämän vuoksi. Takavaihtajissa näyttäisi olevan vapaata kierrettä noin 7 mm, joten sen syvemmästä ei sen suhteen saa etua.
Pojan vaihteettomassa teräspyörässä dropoutin leveys on 3 mm.
Re: Speksejä?
Lähetetty: 03 Syys 2009, 23:05
Kirjoittaja jori
Minulla näkyi olevan 4 x 20 lattaa. Siihen tuli siis tasan neljä kierrosta kierrettä. Etuvetoisen vaihtajavarsi on tukevammassa paikassa kiinni, joten vähempikin paksuus riittää. Vaihtajan ruuvin pää tulee kyllä sen kolmisen milliä läpi, mutta hyvin on kestänyt. 
Jori
Re: Speksejä?
Lähetetty: 05 Syys 2009, 17:49
Kirjoittaja jviirret
visiopetteri kirjoitti:Kannattaa muuten sitten vetää ne kierteet pylväsporan ohjaamana. Palikka kunnolla kiinni, ja sitten vaan tappi istukkaan kiinni. Ite olen noita vedellyt pienimmillä kierroksilla ja herkällä tunnolla siitä syöttökahvasta. Ihan vaan siksi, että saa sen kierteen suoraan suhteessa korvakkeeseen. Tietty on sekin mahdollista, että pyörittelee sitä poran istukkaa käsin, eli ei ollenkaan pistä terää pyörimään moottorin voimin. Jos tuota moottoria käyttää, niin ei kannata vetää sitä tappia kovin tiukasti kiinni istukkaan -> jos tappi jumittelee, niin se pyörii tyhää, muuten sen tapin saa katkaistua liiankin helposti. Niin ja kannattaa käyttää leikkuutahnaa -nestettä tai vähintään moottoriöljyä liukastamassa.
Kokeilin pylväsporaa, tappi jumitteli ja luisti istukassa, kiristin ja sitte se katkes. Ammattitaidon puutetta
Noo, sain useamman vedettyä käsin aika suoraan. Pikkuisen ku taivuttaa korvakkoa niin vaihtajan saa just suoraan eikä kukaan huomaa mitään 
Jukka
Re: Speksejä?
Lähetetty: 05 Syys 2009, 18:12
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Argh, olisin ottanut Biltemasta käydessäni 10-millistä kierretankoa dropouttien suoristamisessa käytettäväksi mittatikuksi, mutta tajusin sit siinä tankoa katsellessani, että takavaihtajien kierrehän on 10x1, joka on tiuhempaa kuin 10-millisessä vakiona oleva, onkohan 10x1,5. Olisi tullut halpa ja hieno mutta ei sit.
Re: Speksejä?
Lähetetty: 05 Syys 2009, 19:13
Kirjoittaja irakas
Itse olen välttynyt kierteitten tekemiseltä leikkaamalla dropoutin romupyörästä ja hitsaamalla sen paikalleen oikeaan asentoon. Ei ole tarvinnut rassailla kierteen teon kanssa. Hyvin on toiminut. 
Sakari
Re: Speksejä?
Lähetetty: 05 Syys 2009, 20:17
Kirjoittaja jviirret
Kaippa sitä itsekkin tulee joskus siihen ikään ettei halua enään oppia mitään uutta 
Jukka
Re: Speksejä?
Lähetetty: 05 Syys 2009, 21:39
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:Kaippa sitä itsekkin tulee joskus siihen ikään ettei halua enään oppia mitään uutta 
Jukka
Nytpä ei ollut kysymys uuden oppimisesta vaan vinkistä, miten välttyä ostamasta kallista kierretappia, jota tarvitsee aika harvoin.
Sakari
Re: Speksejä?
Lähetetty: 05 Syys 2009, 23:08
Kirjoittaja Joutilas
jviirret kirjoitti:
Kokeilin pylväsporaa, tappi jumitteli ja luisti istukassa, kiristin ja sitte se katkes.
Kymppimillinen on jo aika raju katkaistavaksi, pienempien kanssa saa olla todella tarkkana.
Oliko alkureikä varmasti oikean kokoinen?
Oliko setissä useampia tappeja, joista vasta viimeisellä tehdään oikeamittainen jenka. Eka on yleensä selvästi "piikkimäisempi" viimeisen ollessa tasapaksu ja vaan päästä "kartiolla". Ennen oli yleensä kolme tappia, nyt olen tainnut törmätä kaksitappisiin setteihin.
Tuo porakone on kätevä, kun on vaan riittävän hitaat (todella hitaat) kierrokset. Sopiva leikkuuneste (tai mikä se on) helpottaa huomattavasti työtä, leikkaa liukkaammin (säästää katkeiluilta) ja tekee muutenkin siistimpää jälkeä. Painamisen kanssa pitää olla tarkkana, ettei paina tai pidättele liikaa. Tapin pitäisi tavallaan itse ohjata vetämistä.
Käsin kierrettäessä jenkaa ei saa tehdä yhdellä läpikiertämisellä (oikeastaan tämä sopii myös tuohon porahommaan), vaan tappia on palautettava puolen kierroksen välein, että lastu katkeaa, eikä jumita tappia. Kun alkaa mennä, niin lopun voi vetää suoraan, kyllä sen tuntee. Tässäkin tuo neste on tärkeää.
Ja sitten sillä viimisellä tapilla hienosäätö.
Noita tappeja on tosin monellakin tapaa joka lähtöön: muodot, leikkuut, lastunpoistot, jne. Voi olla, että tappisikin tekee suoraan valmista kierrettä?
Re: Speksejä?
Lähetetty: 06 Syys 2009, 07:55
Kirjoittaja jviirret
Joutilas kirjoitti:Käsin kierrettäessä jenkaa ei saa tehdä yhdellä läpikiertämisellä (oikeastaan tämä sopii myös tuohon porahommaan), vaan tappia on palautettava puolen kierroksen välein, että lastu katkeaa, eikä jumita tappia.
Näin olen käsin menetellytkin ja varmaan yksi syy katkeamisellekkin. Kun tappi alkoi luistaan en tajunnut pyöräyttää sitä taaksepäin vaan kiristin ja sitte katkes. Monta virhettä, oma vika.
Tässä sarjassa on kaksi tappia, joista siis tuon viimmeistely tapin katkaisin, kun ajattelin että näin ohueen sillä saa suoraan vedettyä kierteen. Käsin meninkin. Aloitus tappi on ehyt ja viimmeistely tappiinkin jäi sen verran kierrettä, ettkä kun sen pään tasoitti ja viisti kulmat tasaisesti niin silläkin vielä viimmeistelyn tekee.
Jukka
Re: Speksejä?
Lähetetty: 06 Syys 2009, 09:01
Kirjoittaja Joutilas
Oliko sulla mitään leikkuunestettä? Sopiva litku helpottaa työtä enemmän kuin merkittävästi. Myydään kaupassa ja voi sekoittaa jotain itsekin. Tippa öljyäkin voisi auttaa.
Re: Speksejä?
Lähetetty: 06 Syys 2009, 09:13
Kirjoittaja jviirret
Moottori öljyä olen käyttänyt, tossa porassa vain liikaa kierroksia tällaisiin hommiin, eli tais kuitenkin leikata kuivana.
Jukka
Re: Speksejä?
Lähetetty: 09 Syys 2009, 10:09
Kirjoittaja visiopetteri
Mulla tietenkin jäi mainitsematta se lastun katkominen, tosin jos käyttää ns. konekierretappia niin eipä ole tullut lastua katkastua, vaan kierteet tulee vedettyä joko loppuun tai siihen asti kun tappi alkaa jumittelemaan. Tosin tuo 4-8mm pitäs 10mm konekierretapilla mennä ihan ilkeilemättä. Onneks sentään tuossa edellisessä jo mainitsin, että pora pienille kierroksille tai kiertää pakkaa käsin. Toisaalat tuon voi ottaa silleen, että oppirahat joutuu melkein kaikessa tekemisessä aina maksamaan.