Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Näppituntumalla sanoisin nelosnelosen olevan tarpeettoman vahva ja varmasti turhan painava rakenne. Helposti tehtävä toki. Taitaa nuo kaksipyöräisten LWB-nojakkien umpipuurungot olla noin 2X5(6) tuumaisia.
Kotelopalkista luulen saatavan lujemman ja kevyemmän jopa laskematta Laidoille rimat ja kaikkiin kiinnityskohtiin puuydin. Lopuksi vanerit pintaan. Tälleen kuin Sakari SH4:ssa:
E-Cruiser kirjoitti:Alkuperäinen painaa 60kg. Varovasti uskallan luvata pääseväni sen alle.
Jos painotavoite on jo alussa noin korkealla on pakko kysyä: eikö laitteella ole lainkaan tarkoitus ajaa?
Ei sen lentää tarvi, mutta kaikki paino pitää silti liikuttaa lihasvoimalla. Koitappa lastata normaaliin fillariin 40kg lisäpainoa ja käy ajamassa! Ajamisen ilo on kaukana
Jos haluaa tehdä edullisista materiaaleista kohtuupainoisen niin tekisin(tein) sivuketju vetoisen: http://www.saunalahti.fi/jukkviir/kinneri.htm
Ei tarvi tehdä erikseen runkoa ja koria vaan ne voivat olla samaa rakennetta, näinhän lentokoneissakin on.
Jukka
E-Cruiser kirjoitti:Jooseha: luit väärin, kirjoitin että tavoite on päästä alle originaalin painon, joka siis painaa 60kg sähköjen kanssa. Se on hiilikuitua.
60kg on paljon, mutta sähkö tekee osan työstä. Veloschmittiä ei taida edes saada ilman moottoria, se on vakiona.
Ai siihen tulee sähköt. Auttaa kummasti. Painotavoitteet tuppaa kummasti ylittymään poikkeuksetta
jviirret kirjoitti:Jos haluaa tehdä edullisista materiaaleista kohtuupainoisen niin tekisin(tein) sivuketju vetoisen:
Mulle iski eilen illalla mieleen kinnereiden rakennetta pohtiessani sivuketjuvetoinen tadpole python Mahdollista tehdä tosi pieni. Muut ominaisuudet saattaa tosin olla kyseenalaisia
E-Cruiser kirjoitti:Jooseha: luit väärin, kirjoitin että tavoite on päästä alle originaalin painon, joka siis painaa 60kg sähköjen kanssa. Se on hiilikuitua.
60kg on paljon, mutta sähkö tekee osan työstä.
Liikuttavan voiman lisäksi painavampi pyörä tarvii jykevämmät rakenteet (esimerkiksi juuri kiekot) ja jarrut. "panssarivaunu" tekee kolarissa pahaa jälkeä vastapuoleen klv:llä. 60kg on jo mopon painoinen ajoneuvo.
Jukka
Painon vaikutus on siis tiedossa ettei tule epärealistisia odotuksia
Tuskin tuolla pyörän painolla(kohtuullisissa rajoissa) on merkitystä sen rakenteen mitoitukseen mutu-tuntumalla. Jos kuski painaa 100kg, on aivan sama painaako pyörä 40 vai 60 kg. Suhteellisesti pieni muutos.
Onko tulossa yksi- vai kaksipaikkainen?
Voin sanoo että kyllä jokainen kilo ylämäessä on lisää , siinä ei paljon auta 250W. Siinä vaiheessa kun rupee akujen kapasiteeti loppua. Kokemusta on useiden vuosien ajalta , siksi luovuin koko Nazcan sähköavusta . Kun akut on tyhjät , ovat kaikki sen jälkee ylimäärästä kuormaa. Sama koskee kaikkee muuta ylimäärästä kuskattavaa kuormaa. Kohtuu retkikamat painaa enintään 20kg.
jooseha kirjoitti:on aivan sama painaako pyörä 40 vai 60 kg. Suhteellisesti pieni muutos.
Tuon 20kg:n vaikutus on onneksi helppo kokeilla millä tahansa pyörällä ennen kuin on edes aloittanut rakennusprojektia
Jukka
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti:on aivan sama painaako pyörä 40 vai 60 kg. Suhteellisesti pieni muutos.
Tuon 20kg:n vaikutus on onneksi helppo kokeilla millä tahansa pyörällä ennen kuin on edes aloittanut rakennusprojektia
Jukka
Asiat saa kuullostamaan järjettömiltä poliitikkojen ja toimittajien tapaan irrottamalla ne asiayhteydestään. Olisit lukenut aiemmankin virkkeen. Tuo koskee siis vain mitoitusta mutu-tuntumalla Vielä ylempänä esitin kokeilua ajamisen kannalta.
Mikäli osaat mitoittaa tuon painoiset pyörät erilailla ilman laskentaa pelkästään kokeilemalla millä tahansa pyörällä painoeroa nostan hattua. Itse mitoittaisin samanlaisiksi.
E-Cruiser kirjoitti:Ehkä nuo pykälät tuosta ajan myötä järkevöityvät, todennäköisesti.
Pahoin pelkään että jos pykälät muuttuu niin ne muuttuu katsastus- ja vakuutuspakko suuntaan. Kun poliisilla ei ole ammattitaitoa valvoa mikä sähköhökötys rinnastetaan sähköavusteiseksi polkupyöräksi, mikä sähkömopoksi ja inva-ajoneuvoksi niin sallitaan kaikki. Sillä ehdolla että ne katsastetaan, vakuutetaan ja rekisteröidään
Jukka