Sivu 2/3

Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 16:46
Kirjoittaja jviirret

ja PW on MBB mies...

Vilijami kirjoitti:

jviirret on ilmeisen tyytyväinen Geopyörään, (koska ei intoile enää minkään muun mallin perään), mutta ei voi perus pessimistinä tätä suoraan sanoa :mrgreen:

Voin sanoa että olen tyytyväinen. Vaikka sen jälkeen olen yhden pyörän tehnyt(yescom) ja yhden ostanut(savenmaa matkaaja) niin kaikenlaiseen arkiajoon sulilla teillä se on paras mitä olen kokeillut. Pyörä käyttötarkoituksen mukaan, kehuista huolimatta kovin moni muu ei ole vastaavaa rakentanut :roll:
Jos inhokki pitää nimetä niin se on edelleen nykymuodinmukainen lyhyt ja pienirenkainen tadpole trike :twisted: nyt alkaa sota :mrgreen:

Jukka


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 16:55
Kirjoittaja irakas

Hyvä, kun sanoit pienirenkainen. :mrgreen:


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 17:23
Kirjoittaja Vilijami

Mikan maasturi ja Jukan geopyörä ovat aika lähelle samanlaisia. Jukka on moittinut ainoastaan ohjauksen suurta heiluria, joka Mikalla on ratkaistu epäsuoralla ohjauksella.

Oisko tässä se "virallinen" kaksirattainen nojapyöräfoorumin hyväksymä malli :D

Täysjousitettu CLWB epäsuoralla yläohjauksella!


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 17:43
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Mikan maasturi ja Jukan geopyörä ovat aika lähelle samanlaisia.

:shock:
Ensimmäinen on tehty urheilijan kunto/kilpa-ajoon maastossa ja toinen normaalin ihmisen työmatka/harraste-ajoon. Ovat aika reilusti sovitettuja käyttäjänsä tarkoituksiin, joihin sopivatkin ilmeisen hyvin :wink:
Mun nähdäkseni niissä on aika vähän samankaltaisuutta. Epäilen että käyttäjät päittäin vaihtamalla saisi kaksi "huonoa" pyörää :mrgreen:
Mulle kyllä kelpais kummatkin. Tulisivat eri tarkoituksiin :D


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 18:27
Kirjoittaja Vilijami

Ei näissä minusta niin mieletöntä geometrista eroa ole? Tottakai Mikan pyörä on racing henkisempi, mutta korkeita ja puolipitkiä perusrakenteeltaan molemmat.
Ja kummatkin on käyttäjiensä mielestä keskimäärin sopivia kaikenlaiseen ajoon.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 18:51
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:

Ei näissä minusta niin mieletöntä geometrista eroa ole?

Olisiko tuossa niinku nojapyörien hybridi(geopyörä) ja maastopyörä(Mikan pyörä)? Nojapyörämaailmassa ero on pieni, pystypyöräpuolella olisivat myyntiesitteessä eri sivuilla ja kaupassa väliseinä välissä.

Vilijami kirjoitti:

Ja kummatkin on käyttäjiensä mielestä keskimäärin sopivia kaikenlaiseen ajoon.

Noo, Mikan "kaikenlainen" on aika paljon erilaista kuin mun "kaikenlainen" ;)

Jukka


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 19:14
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Ei näissä minusta niin mieletöntä geometrista eroa ole?

Olisiko tuossa niinku nojapyörien hybridi(geopyörä) ja maastopyörä(Mikan pyörä)? Nojapyörämaailmassa ero on pieni, pystypyöräpuolella olisivat myyntiesitteessä eri sivuilla ja kaupassa väliseinä välissä.

Totta tuokin. Tuolla mun yleistyksellä ei pystypyöriä ole kuin yhtä timanttirunkomallia :mrgreen:


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 05 Tammi 2015, 22:30
Kirjoittaja mhelander
Vilijami kirjoitti:

Mikan maasturi ja Jukan geopyörä ovat aika lähelle samanlaisia. Jukka on moittinut ainoastaan ohjauksen suurta heiluria, joka Mikalla on ratkaistu epäsuoralla ohjauksella.

Ennen kuin Jukka sai tehtyä oman geopyöränsä olin tähän johtopäätökseen tullut jo vähäisellä maastoajolla MetaPhysic:llä. Ei auta tasapainoilussa jos käsiäkin pitää heitellä ja siten painopistettä sivulle, näin ainakin SWB-isopyöräisellä vaativassa maastossa ja hitaissa vauhdeissa.

Toisaalta jos MP:hen olis vaihtanu vähän karkeemmat gummit, vaikkapa maasturin nykyisen kiekkosetin, olisi se ollut jo aivan eri peli menemään. Ja samalla vähän laajempaa vaihdeskaalaa. Näin taaksepäin katsoessa täytyy todeta että kyllä nuo reippaat 13-tonnia ajoa maasturilla on opettanu ajotekniikkaa todella reippaasti. Ajamalla MP:llä vaan enemmän olisi silläkin homma paremmin luistanut. Ilman jousitusta vaan ihan yhtä vaativista paikoista sillä ei ainakaan samalla vauhdilla selviäisi.

Vilijami kirjoitti:

Oisko tässä se "virallinen" kaksirattainen nojapyöräfoorumin hyväksymä malli :D

Täysjousitettu CLWB epäsuoralla yläohjauksella!

No tällä reseptillähän saa raskaan, pitkän mutta kykenevän nojakin lähes kaikenlaiseen ajoon. Jos vielä viitsisi vähän suunnitella yksityiskohtia pidemmälle niin voisi olla myös vähemmän huoltoa tarvitseva ja kevyempikin sekä omata säädöt erimittaisille kuskeille ja kenties myös eri penkin nojakulmille.

Sellaista kehtaisin kutsua "viralliseksi".


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 06 Tammi 2015, 00:15
Kirjoittaja jooseha
mhelander kirjoitti:

omata säädöt erimittaisille kuskeille

Lyhyelle kuskille ei kannattane säätöjä edes laittaa. Tuommoinen noin 70 cm istuinkorkeus rupeaa olemaan aika monelle liikaa :wink:


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 06 Tammi 2015, 16:39
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

omata säädöt erimittaisille kuskeille

Lyhyelle kuskille ei kannattane säätöjä edes laittaa. Tuommoinen noin 70 cm istuinkorkeus rupeaa olemaan aika monelle liikaa :wink:

Ajatuksena oli käyttää lyhyempää 80-100mm:n keulaa ja 26" takapyörää lyhyemmille. Ketjulinja pysyy yhtä tehokkaana mutta penkki laskee tuuman pari. Toinen asiaa auttava on se ajaminen, multa on paljon kyselty miten tällä saa jalan maahan kun maastossa ajaa ja yleensä vastaan että eihän sitä tarvi tehdä kuin liikkeelle lähtiessä ja perillä... pääosin totta kun harjoittelemalla tällä pystyy ajamaan pystyssä pysyen myös hyvinkin hitaasti ja vaikeissa paikoissa.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 06 Heinä 2015, 09:01
Kirjoittaja vaaka

Nykyversion kokeilu eilen osoitti tämän pyörän ohjauksen olevan intuitiivistä minulle ainakin tasaisella pienellä vauhdilla. En tiedä mäkikäyttäytymisestä ja suurista nopeuksista, että tuleeko haastetta lisää. Isolla eturattaalla tarkastamatta, millä vaihteella olin, tuntui tosi kevyeltä startti, joten lienee helppo nousta jyrkissä mäissä. Narupenkistä pidin tooooodella paljon. Hengittävyys on mielettömän hyvä ja kun narut eivät taida vapaasti painua loputtomasti taakse, peffaakin saanee penkistä ongelmitta. Erittäin miellyttävä ensikokemus.

Pitäisiköhän pykätä narupenkki jyrkemmän säädettävän nojakulman mahdollistaen? Houkuttaa kokeilla jos vaikka saisi istuinkorkeutta alemmas, jotta valoissa on pystymmässä kantapää maassa. Silloin maassa oleva jalka tekee vähemmän työtä ja pyörä on pystymmässä tehden lähdön helpommaksi ja nopeammaksi. Jälkimmäinen on tärkeää ihmisvilinässä. Jos painoa saa alas, se ei näin raskaassa pyörässä ole ongelma.

Rreipas varoitteli makaavammasta asennosta, mutta mielestäni pyörässäni on vakautta ja anteeksiantavuutta sekä helppo ohjaus. Istuin mid korkuisella pyörällä paikallaan ja taiteilin sivuttaistasapainolla, jolloin Streetmachine osuittautui todella paljon helpommaksi tasapainoilla. Korkea penkki hidastaa kallistusta yllättävän paljon ja lisää kämmiturvallisuusreserviä. Kun olen tuulessa liikaa makuuni, ei penkin vaihto matalimpaan korkeuteen, jonka runko mahdollistaa auta. Makaavampi asento olisi osin auttavaa.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 06 Heinä 2015, 10:09
Kirjoittaja PW

Miekin kokeilin tätä uudestaan ja varmaan nyt MBB-kokemuksen myötä pyörä tuntu entistä paremmalta - ei ollu tarvetta yrittää kääntää käsillä kuten luultavasti ekalla kerralla kun kokeilin.
Hieno ja käytännöllinen pyörä.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 06 Heinä 2015, 11:53
Kirjoittaja vaaka

Ai mä en tiennytkään, että tuota voi kääntää käsillä :D Rullatuolimaisesti?

Petri miten sanoisit MBBn tuovan haastetta ohjaukseen ja mitkä erot siinä on Streetmachinen tapaisiin takavetoihin ja Hipparioniin? Minusta tuo käytettävyys Hiparionissa on mahtava ja ainoat asiat, mitkä aikanaan ruksi triken listaltani vierintävastuksen lisäksi olivat ahtaat tilat ja vandalismi/ryöstöriski täällä villillä alueella. Ei voi jättää kadun varteen ja ahtaat käytävät ja pitkä monen oven läpäisevä reitti pyöräkellarin haisee isolla pyörällä, kun Streetmachinenkin kanssa on punttitreenin makua ja esteratapujottelua.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 02 Tammi 2016, 18:13
Kirjoittaja vaaka

Ei sama, mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy ilmoitetusti 17,5 kg painoa sinkulana. Eli kilpailukykyinen paino.
http://www.rehabmart.com/product/fun-cycle-18568.html
Kuva
Kuva
Tarjouksessa 668 USD kasaamattomana ja tiedä sitten, miten paljon rokottaa perille saaminen.


Re: HIPPARION, 100.000 kilometriä tuli täyteen

Lähetetty: 31 Elo 2016, 18:21
Kirjoittaja MikSam

Tämähän vaikuttaa nokkelalta kun koko kuljettaja kääntyy penkkeineen. Mahtaakohan moinen ratkaisu tarvia ohjauksen vaimenninta?

Niin, ja onnittelut Hpparioneille ja kuljettajalle pyöreistä kilometreistä!