Sivu 2/10
Lähetetty: 06 Tammi 2008, 15:16
Kirjoittaja jori
Kannattaa muistaa, että oikean jalan tuottama, melko suuri, vääntömomentti kulkee koko kampuran läpi vasemmalle rattaalle asti. Normaali kampien keskiakselin päätehtävä on välittää tämä momentti ja tähän verrattuna pieni taivutusmomentti, eikä se turhan takia ole noinkin paksu ja luja, kuin on.
Tuossa kampiakseliratkaisussa koko rakenteen läpi kulkevan, maksimissaan luokkaa 300 Nm, vääntömomentin lisäksi vaikuttaa, polkemisvoiman ja ketjun vetovoiman yhteisvaikutuksesta, summittain saman suuruinen taivutusmomentti
Arvelisin, että tuollainen, vain päistään laakeroitu, poljinkampiakseli kannattaisi olla luokkaa 25-30 mm ulkohalkaisijaltaan, jotta notkuminen ei haittaisi ja paino jäisi kohtuulliseksi. Ohutseinäputkesta hitsattuna tuo ei ole kummoinenkaan tehdä, vain polkimien laakeroinnissa on pientä pohdittavaa.
Itse varmaan tekisin 30x1,5 neliöputkesta pitkittäiset kampiosat ja 30x2 pyöreästä akseliosat; liitokset istuttamalla neliöputki pyöreän kylkeen. Päihin pallomaiset kuulalaakerit, jottei suoruuden tarvitse olla ylen tarkkaa, tai vähintäänkin palloasenteiset laippalaakerit. Polkimen laakereiksi saattaisi kokeilla pienikuulaisia urakuulalaakereita, jotka pujotetaan paikoilleen ennen hitsausta, tai halkaistavia neulalaakereita, jos haluaa hienostella.
Jori
Lähetetty: 06 Tammi 2008, 15:19
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Normaalisti trikessä on oleellista että paino tulee sivusuuntaan keskelle.
Tuossa painopisteen pitäisi pitussuunnassa osua mahdollisimman lähelle keskimmäistä pyörää.
Muuten kurveissa voidaan keikahtaa kulmalleen.
Voi olla vaikea toteuttaa, ainakin jos pyörän pitäisi olla sopiva useammalle eri kuskille, kuljetettava kuorma vaihtelee, jne.
Lähetetty: 06 Tammi 2008, 15:27
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:

Pituutta tulee kyllä melkoisen reilusti. Ja kun kyseessä on kinneri, kate tuo vielä lisää pituutta.
jviirret kirjoitti:
Perinteisessä tadpolen rungossahan etuakselia ei voi siirtää kovin eteen, kun kannat alkaa polkiessa ottaa siihen kiinni. Siitä johtuu sitten, että talvikäyttöön takapyörän pito heikohko ja pienillä etupyörillä raskas kuorma.
Itsenäisyyspäivän jäätiköillä kävin toteamassa, että Anthrotech nastarenkailla nousee paikkoihin joissa ei uskalla nousta enää pois pyörän päältä.
Nousukyky loppui lähinnä vaihteiden loppumiseen, 7-vaihteinen takanapa ei tarjonnut riittävän pientä pykälää että olisi voimat riittäneet sutimisen kanssa pyöritykseen.
Lähetetty: 06 Tammi 2008, 16:37
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:Pituutta tulee kyllä melkoisen reilusti. Ja kun kyseessä on kinneri, kate tuo vielä lisää pituutta.
Luitko tämän:
jviirret kirjoitti:Kuvan selvyyden vuoksi eturenkaat on edempänä kuin mitä olen suunnitellut. Oikea paikka olisi luultavasti polkimien kohdilla.
Tällöin ei olisi juurikaan tavallista tadpolea pidempi.
tavasti kirjoitti:Itsenäisyyspäivän jäätiköillä kävin toteamassa, että Anthrotech nastarenkailla nousee paikkoihin joissa ei uskalla nousta enää pois pyörän päältä.
Antrotech=korkea, jolloin ylämäki vain auttaa pidossa ja oletettavasti mäessä ei ollut lunta jarruttamassa menoa?
Enempi koen ongelmaksi tilanteet joissa pitää tasaisella päästä paksussa lumipolanteessa liikkeelle. Lähinnä risteysalueet, joissa lumipolanne suolan vaikutuksesta hyvinkin raskaskulkuista. Joskus pitää hippaarionkin kiskoa perässä tällaisen paikan yli, vaikka painosta varmasti 70% vetävällä pyörällä ja passiiviset renkaat on isot. Kaksipyörä on helppo taluttaa, toisin kuin triket ja varsinkin kinnerit.
Huomaat kyllä kun käyt joskus antrotechillä auraamattomalla tiellä ajamassa/työntämässä 
Jukka
Lähetetty: 06 Tammi 2008, 21:46
Kirjoittaja topsu
Lähetetty: 06 Tammi 2008, 22:19
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
Antrotech=korkea, jolloin ylämäki vain auttaa pidossa ja oletettavasti mäessä ei ollut lunta jarruttamassa menoa?
Jep.
jviirret kirjoitti:
Enempi koen ongelmaksi tilanteet joissa pitää tasaisella päästä paksussa lumipolanteessa liikkeelle.
...
Kaksipyörä on helppo taluttaa, toisin kuin triket ja varsinkin kinnerit.
Tämä on ensimmäinen talvi kun ajan Anthrotechillä (nyt sai kunnon renkaat), ja tänä talvena ei ole oikein testikelejä ollut ainakaan täällä. Kerran ajanut jäätynyttä möykkyistä soratietä jolla oli 5 cm märkää lunta. Millään kaksipyöräisellä siinä en ainakaan itse olisi pysynyt pystyssä, tadpolella meni ok, hitaasti toki.
Taluttamista tuli kokeiltua alkuviikosta kun pyörä hajosi. Työntö penkin selkänojasta, ja alaohjauksesta mustekalat, ja niistä vetäen ohjaaminen.
Pari kilometria meni ihan ok. Ei tosin ollut lunta haittaamassa. Kilometritokulla lumessa työntäminen voisi olla ikävää, mutta niin se on tavallisella pystypyörälläkin, kun hakkaan nilkat verille polkimiin.
Satunnaisista ajokelvottomista paikoista vedän Anthrotechin yli tarakasta takaperin vetämällä. Ei sovellu pidemmille matkoille, koska ohjaus ei pysy keskellä, vaan alkaa kiemurrella.
Jotenkin kuvittelisin, että kapeikkoja lukuunottamatta tadpolella pääsee melkein kaikkiin niihin paikkoihin mihin polkupyörällä on pyörää kantamatta mahdollista päästä. Jyrkkä sivukallistus ei käy, muusta selviää.
Omassani on vaan kelvoton napavaihde, ettei välitykset riitä.
Lähetetty: 06 Tammi 2008, 22:43
Kirjoittaja jviirret
Jos on auratut tiet, niin tuo tässäkin ketjussa mainittu antrotech

Saattaisi olla riittävän korkea että ylettää pudottamaan lehdet laatikoihin, vai ylettäisikö, kun ei ihan laatikon viereen pääse? Lisäksi saisi taakse kätevästi lehtienkuljetus laukut, mutta saisiko lehtiä sieltä pois kun selkänoja on edessä?
Toisaalta voi olla ettei nojapyörät pystypyörää noissa hommissa hakkaa
pienestä ilman vastuksesta ei ole oikein hyötyä ja nojapyörän huonompi kiihtyvyys tekee siitä jopa hitaamman vaihtoehdon.
Jukka
Lähetetty: 06 Tammi 2008, 23:10
Kirjoittaja aniaraina
Teinpä alustavan luonnoksen vaneri/polykarbonaattirakenteisesta kinneristä: http://farm3.static.flickr.com/2305/217 ... 86fd_o.png
Kuomu on siis 1 mm polykarbonaatti levyä. Kun joka suuntaan kaarevan kuvun teko on niin hankalaa, on kupu tehty kulmikkaaksi.
Ratkaistavia ongelmia on tuossa pitkä rivi. Kuvun olen ajatellut kaksiosaiseksi, joista etummainen on kiinteä ja takimmainen liukuu paikaltaan kuin 2. maailman sodan hävittäjissä. 
Sakari
Lähetetty: 07 Tammi 2008, 08:31
Kirjoittaja jviirret
Tuli tuossa mieleen, että tuohon kannattaisi rakentaa ketju ja veto myös toiselle takapyörälle. Se ei tarvitsisi vaihteitakaan ollenkaan, ainoastaan yhden hirveän hitaalla välityksellä varustetun ratasparin. Tällöin se vetäisi ainoastaan tilanteissa joissa varsinainen vetopyörä pyrkis sutimaan. Kesällä ja hyvillä keleillä ei tarvis ketjuakaan ollenkaan.
Jukka
Lähetetty: 07 Tammi 2008, 13:05
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:topsu kirjoitti:.. mikä pyörä olisi paras postin jakoon ...
Jos on auratut tiet, niin tuo tässäkin ketjussa mainittu antrotech
Saattaisi olla riittävän korkea että ylettää pudottamaan lehdet laatikoihin, vai ylettäisikö, kun ei ihan laatikon viereen pääse? Lisäksi saisi taakse kätevästi lehtienkuljetus laukut, mutta saisiko lehtiä sieltä pois kun selkänoja on edessä?
Korkeus saattaisi nippa nappa riittää (pyörä on juuri huollossa, en voi tarkistaa), mutta lehtien kaivaminen laukusta voisi olla vaikeaa.
Kokeile istua selkänojalliselle keittiön tuolille, ja nosta jalkasi toiselle samanlaiselle. Koita kääntyö ottamaan lehtiä laukusta joka on selkänojan takana, joko suoraan keskellä selkänojan yläreunan tasolla, tai sivuilla korkeussuunnassa selkänojan puolivälissä. En tiedä onko kyseessä vain oma kankeuteni, vai onko asento sellainen jossa voi rikkoa itsensä.
Yläohjattava delta trike jossa laukut saisi istuimen sivuille voisi toimia.
Mutta taitaapa olla ettei sille perinteiselle pystypyörälle löydy kilpailijaa.
Tietysti riippuu paljonko on matkaa, ja kuinka paljon laatikoita. Jos laatikoiden väli on kilometrinkin, niin nojakki voi olla kiva. Luulen vaan, että tuollaiset piirit jaetaan nykyään autolla.
Lähetetty: 07 Tammi 2008, 18:50
Kirjoittaja Jarcco
Tälläiseltä vanerikuorinen deltakinneri voisi näyttää:
http://personal.inet.fi/koti/muurman/Ki ... inneri.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/Ki ... eri_si.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/Ki ... eri_yl.jpg
Täytyy miettiä minkäkokoinen pala tehdään avattavaksi. Voisi kenties olla ihan ovikin sivussa kuten Fantomissa.
Lähetetty: 07 Tammi 2008, 18:57
Kirjoittaja th64v
[quote="jviirret"]
Perinteisessä tadpolen rungossahan etuakselia ei voi siirtää kovin eteen, kun kannat alkaa polkiessa ottaa siihen kiinni. Siitä johtuu sitten, että talvikäyttöön takapyörän pito heikohko ja pienillä etupyörillä raskas kuorma.[/quote]
Tuo olisi jo tosi kiinnostavaa kun saisi käyttää valmiita joustohaarukoita.
Minkähänlainen ohjaus systeemi siihen pitäisi rakentaa.
Lähetetty: 07 Tammi 2008, 20:02
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:Täytyy miettiä minkäkokoinen pala tehdään avattavaksi. Voisi kenties olla ihan ovikin sivussa kuten Fantomissa.
Oisko ihan huono idea, että sisään mentäisiin puuttuvan pohjan läpi? Kinneri pystyyn takapyörät maassa, kuski kyykkyyn ja laskee kinnerin päällensä, nousee penkille ja jalat polkimille. Olettaen että rakennelman pohja on auki tuon mun periaatekuvan mukaan ja ohjauslaitteet on sijoitettu sivuille, tai jos ratti, niin piiiitkä teleskooppiakseli.
Jukka
Lähetetty: 08 Tammi 2008, 00:59
Kirjoittaja aniaraina
jviirret:
Oisko ihan huono idea, että sisään mentäisiin puuttuvan pohjan läpi? Kinneri pystyyn takapyörät maassa, kuski kyykkyyn ja laskee kinnerin päällensä, nousee penkille ja jalat polkimille. Olettaen että rakennelman pohja on auki tuon mun periaatekuvan mukaan ja ohjauslaitteet on sijoitettu sivuille, tai jos ratti, niin piiiitkä teleskooppiakseli. <<
Mielenkiintoinen idea. Tarvittais kai seisontajarrut takapyörissä.
Tein uuden kuvan kinneristäni:
http://farm3.static.flickr.com/2356/217 ... 28fa_o.png
Sakari
Lähetetty: 08 Tammi 2008, 07:38
Kirjoittaja jviirret
Itse kyllä laittaisin takahaarukat ketjulinjan suuntaisiksi. Renkaiden suuntaaminen helpompaa ja jos haarukka joustaa johonkin suuntaan(polkemisvoimat, patit tiessä...) niin renkaat pysyy kuitenkin menosuuntaan nähden linjassa.
Tuo rengaskoko (24" oletan) vaikuttas aika hyvältä kompromissilta kestävyyden ja vierintävastuksen väliltä. Nykykokemuksella kyllä itse laittaisin taakse 26". Jos kestävyyden kans tulisi ongelmia, niin "maastopyöräkaupoista" voisi löytyä kestäviäkin vaihtoehtoja.
Jukka