Re: "Skissi"
Joo jos nousukykyä tavotellaan, ni isompaa etukiekkoo miekin ehottasin kun jalkovälissä näyttäs olevan tilaakin.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Joo jos nousukykyä tavotellaan, ni isompaa etukiekkoo miekin ehottasin kun jalkovälissä näyttäs olevan tilaakin.
Mbb/takaveto ylämäissä on keskusteltu niin kauan kuin muistan mutta tuotanii. Takavedolla rungon löysyys vaikuttaa erityisesti ylämäissä, jos ketju ja runko jännittyvät ja taas löystyvät. Tämä energia ei mene mihinkään talteen.
Käsillä vetämisen tuomaan lisävauhtiin mbb:llä en usko, ellei se sitten nosta sykettä ja sitä myöten paranna lyhytkestoista suoritusta. Miten se energia käsistä muka menee polkemiseen? Nostaa varmasti energian kulutusta. Perseen nostaminen penkistä auttaa molemmilla pyörätyypeillä lyhyeen ylämäkeen..
Mbb:stä pystyy rakentaa suht kevyen ilman kalliita materiaaleja mikä on etu.
Syväri kirjoitti:Mbb/takaveto ylämäissä on keskusteltu niin kauan kuin muistan mutta tuotanii. Takavedolla rungon löysyys vaikuttaa erityisesti ylämäissä, jos ketju ja runko jännittyvät ja taas löystyvät. Tämä energia ei mene mihinkään talteen.
Käsillä vetämisen tuomaan lisävauhtiin mbb:llä en usko, ellei se sitten nosta sykettä ja sitä myöten paranna lyhytkestoista suoritusta. Miten se energia käsistä muka menee polkemiseen? Nostaa varmasti energian kulutusta. Perseen nostaminen penkistä auttaa molemmilla pyörätyypeillä lyhyeen ylämäkeen..
Mbb:stä pystyy rakentaa suht kevyen ilman kalliita materiaaleja mikä on etu.
Pitkälti samaa mieltä. Mulla on kädet ja yläkroppa käytetyn oloset etuvetosella ajamisesta mutta tuskin siitä suoranaisesti lisävauhtia tulee.
Omat kokemukset ainokaisesta 100 km:n "kisasta" on että tuolla matkalla, kärkijoukossa jossa pohjois-suomen kovimmat polkijat, niin kyllä nousee. Ei mitään ongelmia.
Parasta etuvetosessa on pystärin tehokas ketjuveto jossa minimaaliset häviöt. Päärunko on paljon yksinkertaisempi kuin takavetosessa. Etukolmio kannattaa sitten tehdä tukevaksi jotta ne edut realisoituu.
Syväri kirjoitti:Käsillä vetämisen tuomaan lisävauhtiin mbb:llä en usko
En minäkään. Ainakaan Python tirke nousi tuon tutun mäen yhtä nopeasti, aivan sama kiskoiko tangosta vai pitikö käsiä sylissä ristissä. Siinä oli aika tiukka lonkkakulma, eli penkillä ei noussut ylös vaikka kuinka runttasi, loivemmalla kulmalla olisi varmasti käsillä kiskominen auttanut, mutta ei se teho tyhjästä tule.
Jukka
Jaaha siitä tulee sitten mbb,"ostan" perustelunne kakistelematta.
Käsien käytöstä olen hieman erimieltä. Kilpurilla putkelta ajettaessa kädet ottavat vastaan polkemisen tukivoimat, jos ajaisi putkelta ilman käsiä niin ei pääse mihinkään .... luulisin. Vähän sama tilanne mbb:ssä => väittäisin että hyödyttää kun tukena voi käyttää ohjaustankoa penkin sijasta.
Jarcco kirjoitti:Edit: Jos Mbb:hen päädyt, miksi laittaa pieni etupyörä, kun isokin mahtuu eikä kampia tarvitse nostaa taivaisiin
En tiedä vielä ... näkyvyys, ohjaus, rakenteiden jäykkyydet ja massat ... ainakin noilla on vaikutusta asiaan.
KPS
KPS kirjoitti:Jaaha siitä tulee sitten mbb,"ostan" perustelunne kakistelematta.
Jarcco kirjoitti:Edit: Jos Mbb:hen päädyt, miksi laittaa pieni etupyörä, kun isokin mahtuu eikä kampia tarvitse nostaa taivaisiin
En tiedä vielä ... näkyvyys, ohjaus, rakenteiden jäykkyydet ja massat ... ainakin noilla on vaikutusta asiaan.
Eikä isolla eturenkaalla taida päästä tuollaiseen alle 25cm istumakorkeuteen? Paitsi jos tekee Pythonin
Jukka
jviirret kirjoitti:Oletko takavetoisissa kokeillut samaa tekniikaa?
Jukka
Olen. Ei tunnu auttavan. Saattaa johtua kiinteästä puomista ja/tai ohjausnivelestä käsien ja jalkojen välillä. Tai pelkästään pitkästä(joustavasta) stemmistä.
edit. Epätodennäköistä mutta mahdollista on etten osaa hyödyntää voimiani ilman käsien apua Epäilen vahvasti että ei ole tästä kiinni, kun kerran muitakin auttaa.
Syväri kirjoitti:Käsillä vetämisen tuomaan lisävauhtiin mbb:llä en usko, ellei se sitten nosta sykettä ja sitä myöten paranna lyhytkestoista suoritusta. Miten se energia käsistä muka menee polkemiseen? Nostaa varmasti energian kulutusta.
En mäkään usko että se lisävauhti tyhjästä tulisi. Luultavasti hyötysuhde laskee reilusti, kun käyttää käsiä. Mulla ei ole normaalilla ajoalueella isoja ja pitkiä mäkiä, joten tuo ei haittaa. Ylämäet voin kuitenkin käsillä auttaen ajaa suuremmalla vaihteella(eli nopeampaa). Käsien asennolle toi on melko tarkka. Täysin suorilla tai liikaa koukussa olevilla käsillä apu on mulle huomattavasti pienempi.
En jättäisi mahdollisuutta käsillä auttamiseen kokeilematta pyörässä jolla on tarkoitus ajaa lujaa. Aerobarilla tai häränsarvilla on vetäminen mahdollista ja ilmanvastuskaan ei ole kohtuuton. Ei siitä tangosta ole pakko vetää jollei halua. Jostain syystä kovaa ajettaviin mbb:hin ei laiteta hamsteritankoja vaikka muissa kovaa ajettavissa ne on yleisiä
PW kirjoitti:Vihree on naru ja sininen kuminauhaa, tietysti
Saan naruperän pompottamaan sopivasti polkemalla. Kisakoneesta jättäisin ainakin kumin pois. Varmaan hukkaa hieman tehoa
Ei niin vakavassa ajossa kuitenkin kiva. Miellyttävämpi epätasaisella ja taittuu ilman rengasta kätevästi kasaan
jooseha kirjoitti:Jostain syystä kovaa ajettaviin mbb:hin ei laiteta hamsteritankoja vaikka muissa kovaa ajettavissa ne on yleisiä
Onko tämä leveän tangon käyttöpakko se syy ettei näitä kovaa ajettavia MMB:tä juuri näy tuolla Nokian kisoissa
Jukka
Semmoinen mielikuva on näistäm kaikista mäennousu jutuista se, että:
Tosta vaan jättää ton ohjaustangon pois ja siirtää vähän ohjausniveltä, niin pyyttonihan se siitä tulee.
jviirret kirjoitti:Onko tämä leveän tangon käyttöpakko se syy ettei näitä kovaa ajettavia MMB:tä juuri näy tuolla Nokian kisoissa
Jukka
Aika leveitä ne on nämä foorumin kädet koukussa ajettavat mbb-tangot. Taitaa niillä olla suurempi ilmanvastus kuin kädet suorassa ajettavilla Suorilla käsillä ajettavia muistelisin täällä olevan vain kolme. Niistä on vissiin kaksi ollut hyvällä menestyksellä Nokialla
MM-kisakuvissa oli mbb-jakauma eri.
Tuo hamsteritankojen puuttuminen mbb:stä on oikeastaan kumma. En muista yhtään kuvaa nähneeni semmoisesta. Luulisi jonkun kuitenkin sellaistakin käyttävän
Viime kesän ajoin Papan jopo etuvetodeltalla. Siinä kipeytyivät aluksi kädet ja yläkroppa enemmän kuin jalat, koska ohjaustangosta sai todellakin pidellä polkemista vastaan. Puolikymmentä kertaa pyörähti ohjaustanko ylämäessä linkkuun, kun stemmin kiinnitys haarukkaputkeen antoi periksi, vaikka kiristin sen niin tiukkaan kun ilkesin. Loppukesästä tilanne helpottui kun opin kohdistamaan polkimeen suunnatun voiman oikein ja ajaminen onnistui vaikka ilman käsiä, ylämäessäkin.
Syksyksi tein takavetoisen Papan talvijopo LWB tadpolen, jossa poljinkeskiö pysyy paikoillaan ja teho lisääntyi aivan merkittävästi, kun poljinta saattoi runtata huoletta välittämättä voiman suunnasta. Talven tullen ei enää yksikään pystärikuski ole ohittanut minua ylämäessä. Itse olen kyllä ohitellut pystärien taluttajia, joten en ole vakuuttunut siitä pystärien ylivoimaisesta mäennousukyvystä.
Minä laittaisin MBB pyörässä ohjausakselin mahdollisimman lähelle nivusia, jotta jalkojen ei tarvitse taipua polvista sivusuuntaan, kun pyörällä kuitenkin jossakin vaiheessa joutuu kääntymään. Nykyisinhän suositaan paljon myös highracereita, joten tuon penkin siirto eteen ja ylös voisi olla nopeusmielessäkin hyväksyttävissä (jos nyt ei aivan meren rannalla ajele). Samalla tuo painopiste siirtyisi hieman eteen, jotta ei aivan pienessä mäessä alkaisi sutimaa ja sen takia jäämään pystäreiden jälkeen.
pikametri kirjoitti:Minä laittaisin MBB pyörässä ohjausakselin mahdollisimman lähelle nivusia, jotta jalkojen ei tarvitse taipua polvista sivusuuntaan, kun pyörällä kuitenkin jossakin vaiheessa joutuu kääntymään. Nykyisinhän suositaan paljon myös highracereita, joten tuon penkin siirto eteen ja ylös voisi olla nopeusmielessäkin hyväksyttävissä (jos nyt ei aivan meren rannalla ajele). Samalla tuo painopiste siirtyisi hieman eteen, jotta ei aivan pienessä mäessä alkaisi sutimaa ja sen takia jäämään pystäreiden jälkeen.
Hyvät havainnot !!!
Noiden kanssa voisi vaihtaa isompaan etukiekkoon ja unohtaa sen napavaihteen.
kps
pikametri kirjoitti:Minä laittaisin MBB pyörässä ohjausakselin mahdollisimman lähelle nivusia, jotta jalkojen ei tarvitse taipua polvista sivusuuntaan, kun pyörällä kuitenkin jossakin vaiheessa joutuu kääntymään.
Ei tuo paikka tuossa suhteessa paha ole. Normaalit kääntökulmat on aika pieniä. Cruzbike-videoissa näyttää polkeminen onnistuvan emäputki polvien välissä, kun ajetaan ympyrää normaalilla kadulla
Kankeita ne tietysti on emäputki penkissä kiinni oleviin malleihin verrattuna, joilla voi saman tehdä yhdellä kaistalla. Temppu johon aika iso osa pystärillä ajavistakaan ei pysty