Re: Ketjut ja voitelu
Kasipakkaan käy myös 7-ketju(mulla on), joka on euron per paketti halvempi. Nimellisesti niillä on 0,2 millin paksuusero, mutta en hämmästyisi vaikka olisivat oikeasti samanlevyisiä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kasipakkaan käy myös 7-ketju(mulla on), joka on euron per paketti halvempi. Nimellisesti niillä on 0,2 millin paksuusero, mutta en hämmästyisi vaikka olisivat oikeasti samanlevyisiä
jooseha kirjoitti:Kasipakkaan käy myös 7-ketju(mulla on), joka on euron per paketti halvempi. Nimellisesti niillä on 0,2 millin paksuusero, mutta en hämmästyisi vaikka olisivat oikeasti samanlevyisiä
Molemmat ovat sisäleveydeltään 3/32". Ulkomitoiltaan seiskaan periaatteessa mahtuu vähän leveämpi, mutta taitavat myydä vain noita kapeita kasiketjuja myös seiskoihin euroa halvemmalla. Kerran olen niitä BIlteman hyllyllä yrittänyt verrata, ja täsmälleen sama ketjua näytti olevan molemmissa paketeissa. (En purkanut paketteja. Kun tulin paikalle, ne oli jo rikki. )
Tässä vielä linkki viestiin ketjujen leveyksistä
jori kirjoitti:jooseha kirjoitti:Kasipakkaan käy myös 7-ketju(mulla on), joka on euron per paketti halvempi. Nimellisesti niillä on 0,2 millin paksuusero, mutta en hämmästyisi vaikka olisivat oikeasti samanlevyisiä
Molemmat ovat sisäleveydeltään 3/32". Ulkomitoiltaan seiskaan periaatteessa mahtuu vähän leveämpi, mutta taitavat myydä vain noita kapeita kasiketjuja myös seiskoihin euroa halvemmalla. Kerran olen niitä BIlteman hyllyllä yrittänyt verrata, ja täsmälleen sama ketjua näytti olevan molemmissa paketeissa. (En purkanut paketteja. Kun tulin paikalle, ne oli jo rikki.
)
Tässä vielä linkki viestiin ketjujen leveyksistä
Mä olen ajanut SRAM:n 9-ketjulla 6-lehtisellä kierrepakalla olevalla kiekolla. Toimii näinkin päin mutta ei sillä ehkä säästöjä saa aikaiseksi. Vaihteet vaihtuu mutta yhtä huonosti kuin 6-vaihteisella ihan sen omalla ketjullakin...
Siellähän niitä paketteja oli hyllyssä kaksi kappaletta kävi mielessä, että olisiko pitänyt soittaa ensin! Onneksi kysyin myyjältä ja sieltähän niitä purkamattomasta kuormasta löytyi lisää. Olivat muuten merkinnältää KMC (tarkistin vasta kotona
) Nyt vielä se penkki ja sitten pääsee laittaan ketjuja.
Ketjut vihdoin paikallaan ja taas kaivataan apua. Tuossa KMC ketjun paketissa tuli matkassa ne yhdistämiseen käytettävät lipareet. Pitääkö nuo todella ketjunpäät yhdessä? Ei kyllä tarvinnut voimaa käyttää kun laittoi paikoilleen!
sompi kirjoitti:Ketjut vihdoin paikallaan ja taas kaivataan apua. Tuossa KMC ketjun paketissa tuli matkassa ne yhdistämiseen käytettävät lipareet. Pitääkö nuo todella ketjunpäät yhdessä? Ei kyllä tarvinnut voimaa käyttää kun laittoi paikoilleen!
Ei ne tavallisetkaan sivulenkit sen paksumpia ole ja olen joskus ajellut joitain kilometrejä ilman toisen puolen sivulevyä ja ihan hyvin kesti.
Laitan tähän kuvan, niin nekin jotka eivät ole nähneet, hahmottavat mistä puhutaan. Kaksi versiota.
Kolmas tapa liittää ketjuja on katkaista ketju ulkolenkin pään kohdalta ja työntää ketjunkatkaisutyökalulla tappi takaisin paikalleen.
Sori, liian isoja kuvia.
Ne voi pienentää. Mä tein sen nyt. Pastori.
Miten Shimanon hoikempi ketjujatkos toimii. Oheisena pari kuvaa olisihan se myyjä neuvonut mutta kun en tiennyt kysyä
Tapani kirjoitti:Miten Shimanon hoikempi ketjujatkos toimii. Oheisena pari kuvaa olisihan se myyjä neuvonut mutta kun en tiennyt kysyä
Jukka
On olemassa myös tällaisia pikalenkkejä jotka toimii ilman työkaluja
Kyseessä on Wippermann pikalenkki joka on mielestäni paras kokeilemiini (KMC, SRAM, Shimano) pikalenkkeihin verrattuna.
Muistakaa että Shinamon ketjut on suunniteltu kulkemaan tiettyyn suuntaan, eli olkaa niiden kanssa tarkkoja
Itse en osta niitä tuosta syystä
Kiitos jviiret ja Wacky onnistuin hyvin mutta tarkkana saa olla.
opiskelua tuntuu riittävän kun polkupyörästä on viimeiset kokemukset 50luvun kansakoulumatkoilta. Eihän tästä tulisi mitään ellei olisi näitä kokeneita nettikavereita
Itse olen tottunut lopuksi vielä painamaan ketjuun liikkumavaraa siirtämällä ketjua pykälän ylöspäin katkaisutyökalussa ja sitten painanut työkalulla pinniä. Näin pystyy jopa käyttämään vanhan pinnin uudelleen. On tärkeää saada liitoskohta joustamaan sivusuuntaan. Monta vuotta olen ajanut siten että ykköspyörällä ajan ketjun kunnes se on venynyt 0.75mm. Sitten vaihdan ketjun kakkospyörään ja ajan kunnes on venynyt 1.5mm. Koskaan ei ole ketju vielä pettänyt. Kop kop...
MikaR
mika kirjoitti:Monta vuotta olen ajanut siten että ykköspyörällä ajan ketjun kunnes se on venynyt 0.75mm. Sitten vaihdan ketjun kakkospyörään ja ajan kunnes on venynyt 1.5mm. Koskaan ei ole ketju vielä pettänyt. Kop kop...
MikaR
Millä matkalla ja miten tuo venymämitta on mitattu?
Tässä minun käyttämäni ketjunmittaus- ja vaihtoperusteet.
Park toolilla on venymä mittari. Maksaa noin puolet ketjun hinnasta eli suosittelen.
MikaR
jori kirjoitti:mika kirjoitti:Monta vuotta olen ajanut siten että ykköspyörällä ajan ketjun kunnes se on venynyt 0.75mm. Sitten vaihdan ketjun kakkospyörään ja ajan kunnes on venynyt 1.5mm. Koskaan ei ole ketju vielä pettänyt. Kop kop...
MikaRMillä matkalla ja miten tuo venymämitta on mitattu?
Park Toolin mittarin antama venymä ei ole millejä vaan prosenteja: http://www.parktool.com/product/chain-checker-cc-2
Jukka