Sivu 2/4

Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 08:49
Kirjoittaja Wacky

Q-factor on kampien etäisyys toisistaan poikittais suunnassa, eli mitta jolla voi verrata kuinka harallaan jalat tulee polkimille. En muista mistä mihin se tarkalleen mitataan.


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 08:52
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten tuo sivuttaisliike auttaa eteenpäin menemisessä?

Eihän siinä niin sanotakaan. Puhutaan vain 7% suudemmasta polkaisuvoimasta. Voima ei kuitenkaan kuljeta pyörää eteenpäin; vain teho tekee niin, eli voima ja nopeus yhdessä = pyöritys.

En kuitenkaan täysin hylkäisi tätä ideaa. Jos kerran suuri Q-factori lisää voimaa ja pikajuoksijat sitä käyttävät eniten tehoa vaativassa kohdassa, eli kiihdytyksessä, eikä nojapyörässä tuosta ole edes ilmanvastuksellista haittaa, kuten pystypyörässä, ratkaisisin ongelman kuuntelemalla leveäkeskiöisistä, Eemelin paksukumista ja PW Räyhäkästä, kertyviä kokemuksia. :)

En yrittäny tuota edes lukea, kattoin vaan videon :oops: enkä tajunnut vieläkään, miksi poljin liikkuu ja miten se voima siitä lisääntyy?


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 08:57
Kirjoittaja Wacky

Luultavasti voima lisääntyy koska jalan liikerata muuttuu ja pystyt käyttämään enemmän lihaksiasi ja tai siitä tulee jotenkin luonnollisempi kuin kiinteästi olevalla polkimella jossa se on rungon suuntainen ympyrä niissä pyörissä joissa keskiö ei liiku.


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 09:23
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

enkä tajunnut vieläkään, miksi poljin liikkuu

Polkimen akselilla on luultavasti puolikierrosta kierrettä kumpaankin suuntaan.


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 09:33
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

enkä tajunnut vieläkään, miksi poljin liikkuu

Polkimen akselilla on luultavasti puolikierrosta kierrettä kumpaankin suuntaan.

Ok, siihen tulee tämmönen vipuvoima lisää. Mielessä oli vaan lonksuva poljin :oops:


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 09:50
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Ok, siihen tulee tämmönen vipuvoima lisää. Mielessä oli vaan lonksuva poljin :oops:

Arvausta tuo kierre oli. Voi se olla vapaasti liikkuvakin. Pitäisi nähdä sisälle.

Ei siitä polkimen liikkeestä vipuetua ole, vaikka se pidentää jalan kierroksen pituutta aavistuksen.
Jos tuosta mainittavaa etua on, se tulee ihmisestä. Erilainen jalan liikerata aktivoi lihaksia erilailla.


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 13:29
Kirjoittaja J-Drums
jooseha kirjoitti:

Arvausta tuo kierre oli. Voi se olla vapaasti liikkuvakin. Pitäisi nähdä sisälle.

Ei siitä polkimen liikkeestä vipuetua ole, vaikka se pidentää jalan kierroksen pituutta aavistuksen.
Jos tuosta mainittavaa etua on, se tulee ihmisestä. Erilainen jalan liikerata aktivoi lihaksia erilailla.

Tuolla Gizmagin tekstissä oli myös tämmöinen pätkä:

"Additionally, by letting the rider's hips and knees move more freely, the pedals are said to offer an ergonomic advantage over their conventional counterparts."

Tämä voisi viitata siihen suuntaan, että poljin olisi vapaasti liikkuva tangossa. Mahdollinen etu tulee lihasten erilaisesta aktivoinnista ja jopa mahdollisuudesta vaihtaa käytettyä lihasryhmää hiukan, vaikka kesken ylämäen. Tai sitten ei. :)


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 28 Helmi 2015, 13:43
Kirjoittaja jooseha
jooseha kirjoitti:

Arvausta tuo kierre oli. Voi se olla vapaasti liikkuvakin. Pitäisi nähdä sisälle.

Kierrehän siellä näyttää asuvan.
Kuva


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 09:02
Kirjoittaja Hopea

Tuo 7% lisää polkuvoimaa on ns. faktoidi, eli mainosmiesten käyttämä "tutkittu tosiasia" tuotteen ylivoimaisuudesta. Tutkimusta ei koskaan julkaista, eikä tuloksia pysty kukaan toistamaan, mutta asia on esim. "kliinisesti testattu". :shock:

Tällaista markkinointia käytetään erityisesti kosmetiikassa ja lääketeollisuudessa. Sitä esiintyy myös autokaupassa, keksi itse lisää... Myös nettikeskusteluissa tämä on enenevässä määrin käytetty tapa lyödä toinen ällikällä. Voit väittää mitä tahansa, kun laitat siihen tarkan prosenttiluvun. Kovin moni ei uskalla/viitsi/ymmärrä kyseenalaistaa tuota "faktaa".

Huoh...


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 09:38
Kirjoittaja jori
Hopea kirjoitti:

Tuo 7% lisää polkuvoimaa on ns. faktoidi, eli mainosmiesten käyttämä "tutkittu tosiasia" tuotteen ylivoimaisuudesta. Tutkimusta ei koskaan julkaista, eikä tuloksia pysty kukaan toistamaan, mutta asia on esim. "kliinisesti testattu". :shock:

Tällaista markkinointia käytetään erityisesti kosmetiikassa ja lääketeollisuudessa. Sitä esiintyy myös autokaupassa, keksi itse lisää... Myös nettikeskusteluissa tämä on enenevässä määrin käytetty tapa lyödä toinen ällikällä. Voit väittää mitä tahansa, kun laitat siihen tarkan prosenttiluvun. Kovin moni ei uskalla/viitsi/ymmärrä kyseenalaistaa tuota "faktaa".

Huoh...

"Laboratoire Garnier, 47% vähemmän ryppyjä" :mrgreen:
Tuo seitsemän prosenttia on kuitenkin niin pieni, että sellaisen muutoksen saa antamalla polkijalle magnesiumpillerin ja sanomalla, että se lisää polkuvoimaa. :twisted:
Yhä muistutan, että maksimi polkuvoima ei vie pyörää eteen päin, vaan teho, joka on keskimääräinen poljinvoima kertaa polkimen nopeus. :)


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 08 Maalis 2015, 23:47
Kirjoittaja VeloWagon

Kuinka paljon klossien pakottamat liikeradat kuluttaa voimia? Entä jos me ajatellaankin tätä väärinpäin, nämä luistinpolkimet ei lisää tehoa vaan kuluttaa vähemmän voimia kun jalat saavat enemmän vapautta hakea paikkaansa polkiessa. Näin tämä energiasäästö voidaan siirtää tehokkaampaan polkemiseen. :D
Mä ainakin toivon aina hartaasti että nämä keksinnöt pitää paikkaansa. :D


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 07:50
Kirjoittaja Nojanalle

Tuo on kyllä aika tosi. Jos jalan luonollinen liikerata pakotetaan tekeen vain yhden suuntaisesti liikettä , niin varmaa on että jalat väsyy aika pian. Aikanaan -70 kun Cinelillä oli sellaiset ratapolkimet jotka lukittiin vivulla sivusta ja lossi ei päässyt hievahtaan polkimessa . Oli siinä jalat kipeät ratapäivän jälkeen .
Nykyään kun käytössä on Shimanon SPD polkimet ,jotka suo vähän ylimäärästäliikettä. Ei jalat kipeydy päivänkään polkemisen jälkeen.


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 08:51
Kirjoittaja jviirret

Juoksemiseen verrattuna nämä polkimet pakottavat jalat päinvastaiseen sivusuuntaiseen liikkeeseen. Juostessa jalkaterät on ihmsen keskilinjallla suorassa ollessaan. Ainakin juoksijan jalanjäljet on suorassa linjassa eikä 20cm sivuilla juoksulinjaan nähden.

Jukka


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 09:11
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Juoksemiseen verrattuna nämä polkimet pakottavat jalat päinvastaiseen sivusuuntaiseen liikkeeseen. Juostessa jalkaterät on ihmsen keskilinjallla suorassa ollessaan. Ainakin juoksijan jalanjäljet on suorassa linjassa eikä 20cm sivuilla juoksulinjaan nähden.

Jukka

Nyt kun on tullut juoksenneltua - niin se on vaan kätevä tapa edetä.

Juostessa jalka tulee kätsysti kehon painopisteen alle = juoksemalla pysyy näin liukkaalla paremmin pystyssä kuin kävellen.


Re: 7% lisää polkuvoimaa?

Lähetetty: 09 Maalis 2015, 10:22
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Juostessa jalkaterät on ihmsen keskilinjallla suorassa ollessaan. Ainakin juoksijan jalanjäljet on suorassa linjassa eikä 20cm sivuilla juoksulinjaan nähden.

Ja samasta syystä jalasta maahan suuntautuva voima maan suhteen suorassa, mutta saman verran vinossa jalkaan nähden.
Tästä kuvasta mittasin reilun 5 asteen kulman.