ED.Nyt vasta älysin, mistä kiikastaa. "Sula" tarkoittaa ihan sitä, miltä se kuulostaakin, eli sulaa = sulanutta ja kohta jäähtyvää ja jähmettyvää rautavirtaa, joka seuraa valokaarta, kuin nenästä kaivettu räkä sormea. Se siinä edellä, johon se hitsi tulee, on railo. Se on valokaaren edessä.
Toi ikänäkö on miunkin ongelma, pitää hakee hitsaukseen vahvemmat lasit. Tähän asti on hitsaus mennyt "käskopelolla"
Et ole yksin... mulla ollut mitään laseja vielä viime kesänä mutta kun piti hitsailla omatekeleitä kuntoon niin ei oikein meinannu homma onnistua, tuo "käsikopelolla" on aika lähellä miten homma toimi mutta TIG:llä on siitäkin edestä vaikeempaa.
Sitten syksyllä kävin tekemässä kunnon näöntarkistuksen ja nyt on aina päässä kaukolasit joilla nojailukin on "tarkempaa" kuin ennen, ja sitten hitsaus- ja muihin tarkempiin hommiin on +1 vahvuuksilla lukulasit laatua Tiimari. Ilman laseja näkee remonttihommat tehdä mutta ei hitsata.
Ai noinko läheltä sitä pitääkin tuijotella. Eipä se sitten ihme olekaan etten nähnyt, mä kun istuin selkä suorana kaukana valokaaresta. Kyllä mä jotain sulaakin siellä näin mutta en osaa vielä tässä vaiheessa keskittyä niin monen asian tarkkailuun samalla. Joku aina jää...
Pikalinkku menee palautukseen. Epäonni kääntyi kun yhdestä pyöräkorjaamosta (no voihan sen nimenkin tähän laittaa eli Kareisen pyöräkorjaamo) sain ihan huippua palvelua kun sinne soitin. Sanoi että siellä on ja onnistuu lähetys huomenna, joten jos tää sama onni jatkuu niin mulla on ens tiistaita varten ehjä pikalinkku. Huh, tää kyllä pelasti päivän!
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Ai noinko läheltä sitä pitääkin tuijotella. Eipä se sitten ihme olekaan etten nähnyt, mä kun istuin selkä suorana kaukana valokaaresta. Kyllä mä jotain sulaakin siellä näin mutta en osaa vielä tässä vaiheessa keskittyä niin monen asian tarkkailuun samalla. Joku aina jää...
Pikalinkku menee palautukseen. Epäonni kääntyi kun yhdestä pyöräkorjaamosta (no voihan sen nimenkin tähän laittaa eli Kareisen pyöräkorjaamo) sain ihan huippua palvelua kun sinne soitin. Sanoi että siellä on ja onnistuu lähetys huomenna, joten jos tää sama onni jatkuu niin mulla on ens tiistaita varten ehjä pikalinkku. Huh, tää kyllä pelasti päivän!
Onneksi olkoon, että pikalinkkuasia ratkesi.
Hitsauksesta vielä ja läheltä tuijottamisesta. Saatoin hiukan liiotella tuota "vaaksan päästä katsomisessa", mutta tavoite oli pedagoginen. Tarkoitus oli kertoa että, vain kun tarkasti näet, mitä pienimmätkin kolvin liikkeet vaikuttavat takana seuraavan sulan kulkuun (ja hitsin lopputulokseen), pystyt oppimaan hallitsemaan kolvin liikkeitä. Oppiminen lähtee tarkoituksellisen kolvin liikkeen ja asennon vaikutuksen näkemisestä. Siksi kaksi mahdollisimman hyvin pöytään tuettua kättä ja hyvä näkymä oranssina hehkuvaan sulaan todella läheltä -ja valokaaren äänen kuuntelu. Näillä ohjein opit nopeasti.
Huomaa tukevan käden kyynärvarren nojaaminen pöytään ja kolvikäden tukeminen sormien ja ranteen liikkeillä.
Sori toistosta -ammattitauti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
No ilmankos hitsaaminen ei tuntunut kovin tukevalta, koska en tukenut kättä pöytään. Oikealla kädellä pidin kahvasta kiinni ja vasemmalla kädellä vähän edempää mutta molemmat roikkuivat ilmassa ilman tukea. Ehkä ensi kerralla tulee kokeilla tuota tukikäden tukemista pöydän reunaan, auttaisiko se.
Ihan huippua muuten, jo tänään oli postiluukusta tipahtanut Kareiselta kirje, joka sisälsi sopivan pikalinkun ja laskun. Mahtavaa palvelua, täytyy sanoa. Nyt vaan se viallinen täytyy heittää vielä Postin kautta niin saa siitä rahat takaisin.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Käden tukeminen auttoi aika paljon, vaikka on mun touhu edelleen välillä mielenkiintoisen näköistä. Tämän tiistain ohjelmaan ei mahtunut mitään muuta kuin nivelputkeen tehtävää uutta kaulusta laakeria varten. Kasvatin siihen siis uutta rinkulaa ympärille hitsaamalla. Lopulta tekele päätyi metallisorviin muokattavaksi. Huom. mä en uskalla tehdä kaikkea itse joten tämän(kään) sorvaustyön kunniaa en voi ottaa . Kumma juttu, ei tullut otettua kuvaa siitä miltä tuo kaulus näytti ennen sorvaamista . Ei ollut mikään hirmuisen kaunis näky.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Mahtavaa, siitä se lähtee. Ensi kerralla kiinni vain sorvin veiveihin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mahtavaa, siitä se lähtee. Ensi kerralla kiinni vain sorvin veiveihin.
Ehdottomasti. Ei tuommoisen osan sorvaus ole aloittelijalle homma eikä mikään, kun joku kertoo vieressä mitä tehdä. Vain tekemällä oppii. Pitää uskaltaa myös epäonnistua
Tällanen siitä tuli kasattuna. Vielä puuttuu hiominen, maalaus, lokarin asennus, jonkin sortin viimeistelyputsaus. Edelleen on pakko sanoa että vaikka opin todella paljon uutta niin mä lähinnä autoin tämän kasaamisessa enkä tehnyt sitä siis yksin. Tarttisin huomattavasti enempi aikaa vain pelkästään kokeilla miten eri työkoneet ja -kalut toimivat, ilman minkäänlaisia projekteja. Niin kuin esim. se hitsaus.
Noh, peräkärryyn siis. Lopputulos on onnistunut ja visuaalinen suunnittelu paperilla kannatti. Tänään kokeiltu muutamia kilometrejä ajaa kärry perässä ja en todellakaan huomaa sitä, toki ei ollut lastia. Ei ohjaile, ei tyrki eikä väännä mihinkään. Hiljainenkin se on! Yritin punnita vaa'alla mutta tuloksen luotettavuudesta ei takeita, sain meinaan painoksi hieman päälle 4kg (tuskin pitää paikkansa)? Toisen kuvatekstin mukaan tämän kärryn nimi on oleva Yks´kärry .
Liitteet
Yks´kärry.jpg (298.79 KiB) Katsottu 2548 kertaa
Yhdistelmäajoneuvo.jpg (183.67 KiB) Katsottu 2548 kertaa
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Yritin punnita vaa'alla mutta tuloksen luotettavuudesta ei takeita, sain meinaan painoksi hieman päälle 4kg (tuskin pitää paikkansa)?
Aika lähelle se on. Higracerin taulukosta:
-Etukiekko 1100g tässä vähän kevyempi kun ei ole levyjarrunapa, eli 1000g
-Kumi ja sisuri 650g
-Etuhaarukka 1200g. Tässä ei jarrukorvakoita, eli 1000g x 2 = 2000g Toinen haarukka sirompi mutta lasketaan laakeri tähän
-Tarakka 500g ???
Oho, ehkä se lukema sitten kuitenkin pitää paikkansa. Miten muistelin että extrawheel olisi painanut n. 6kg vai sekoitanko johonkin? Toki tästä puuttuu vielä lokari. No, ei paha ollenkaan.
Huomenna varmaan kokeilen ottaa kärryn laukkujen kera ja ajaa työpaikalle ja takaisin, siitä saa sitten jo hyvin kuvaa miten toimii erilaisissa tilanteissa ja risteyksissä. Ainakin tänään tyhjänä kääntyi todella nätisti perässä.
Vielä pitäisi päättää minkä väriseksi tuon suttaan .
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.
Oho, ehkä se lukema sitten kuitenkin pitää paikkansa. Miten muistelin että extrawheel olisi painanut n. 6kg vai sekoitanko johonkin? Toki tästä puuttuu vielä lokari. No, ei paha ollenkaan.
Ainakin tänään tyhjänä kääntyi todella nätisti perässä.
Ei ole tarkoitus huolestuttaa, mutta sitä on varmaan hankala tehdä niin huonosti, että tyhjänä olisi ongelmia. Jos kärry painaa 4kg ja veturi 60kg, on kärryn paino viidestoista osa vetäjän painosta. Ei se voi hirveästi tempoakaan. Samalta näyttää kuin esikuvansa. Ei voi kuin toimia
Veturin värimaailma sopisi hyvin kärryynkin