Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja
Minulla oli normikegät jalassa ja ei muita ongelmia kuin kengän irtoaminen polkimesta. Minulla on ollut pienissä 520 polkimissa maantiepyörässä Shimano CT-40 kengät, joiden löysä pohja, kolmonen Shimanon jäykkyysskaallalla, on pidemmissä ajoissa puuduttanut ja/tai aiheuttanut pistelyä. Puutuminen lukon päällä, pistely varpaissa. Klossit Shimanon mukaan, eli juuri päin vastoin kuin Sheldon Brown suosittaa pitkänmatkalaisille. Klossiin siirto taka-asentoon nosti klossin kiinnistyslevyn takaosan ylös. En tiedä, tuleeko siitä painetta jalkapohjaan haitallisesti.
Kokeilin ct-40 kenkää ja sen pohjallisen etuosa painaa varpaita. Vaikka painetta ja puutumista ym. ei tulisi nojakissa, kengän päällysosa joustaa hulluna, kun pyörittää kovasti. Nyt kun villasukalle on tarve, kenkä venyy kuoreltaan vähän, joten polkiessa se ei veny yhtä paljon kuin kesällä. Kesää varten tarvitsen pohkallisen nostoa ainakin esijännittääkseni kengän päällystä pienemmän venymisen aikaansaamiseksi. koska venymistä esiintyy aika tavalla, jalan yläpuolelta ei ehkä katkea veren kierto. Kokeilemalla selviää. Koska plantaarifaskiitti haittaa, tarvitsen lisätukea jalkaholvin nostamiseksi.
Tarvitsen parin-kolmen millin nostoa jalkaholvin etuosasta kantapäähän ja jäykempää pohjaa. Kannan nosto poisti varpaiden päistä pohjallisen painon. Painoa on kengässä ja vaikka hiilikuitupohjainen SPD-SL Diadorani poisti puutumis- ja pistelyongelmat, keveyden etu on selvä. Onko ideoita halpisbudjetissa? Joko pohjallisena tai huokeana kenkänä? Nojakissa on platformia lukon ympärillä toisin kuin pystärin polkimessa. Mutta etu voi haihtua jalkojen verenpaineen laskuna. Kenkä ei ole lämmin ja sadesuojausta ei ole. Myös BBBn kalossini neopreenistä eivät suojaa sateelta ja roiskeista. Ei vain taida saada sadesuojattua 300 g luokan SPD kenkää keskijäykästä jäykkään pohjalla ja melko suurella jalkaholvituella, kuten lenkkarissa halvalla. Lääkäri käski käyttämään lenkkareita korkean holvituen vuoksi, joten ongelmien välttämiseksi tarvitsen pyöräilykenkäänkin kunnon kaaren pohjalliseen. Ortot maksavat helposti kalliin kengän verran. Nykykenkä on ehkä pohjallisella ja sadekalossilla riittävä. Vähästä pakosta en haluaisi uutta kenkää tukkimaan eteistä. Jos muu ei auta, sitten kyllä.
En usko, että poljinkeskiö on liian kaukana polven kulmasta päätellen ja siitä, miten hyvin kuin valettu istuimen kuopat ovat pakaroiden kohdalla nyt, kun pudotin istuimen kulman 30en asteeseen. Jos ei riitä, vaahtomuovia on käsillä, kun tehnen niskatuen muotoutuvasta pätkästä Clas Ohlsonin niskatuesta.
En revi pystärilläkään täysillä tangosta nousuissa ja tässä paljon vähemmällä voimalla. Olisiko kuulalaakeriristiselkäni mateen selkärangalla varustettu, kun sain eron aikaan kengän pohjan paineessa ja kadenssin nostossa rennon kävelyvauhdin nousussa, vaikka yritin tukea vuoronperään ristiselällä penkkiin kaivautuen tai hartioihin painaen? Kun luotto kontrolliin ladketulla penkillä nousee ja saan lukkopolkimet luonnolliseksi kalosseilla ja ilman, peffan nosto ilmasn hartioista työntäen on treenattavien asioiden listassa. Saa nähdä, miltä asiat näyttävät sitten. Pitää kokeilla myös tangoista työntämistä. Ymmärrän, miksi valmistaja ei suosittele kahvojen runnomista, kun kuljetuksen ajaksi tangot oli käännetty ylösalaisin ja en kiinnittänyt tatpeeksi voimalla ohjaintankoa. Arvaahan sen, miten kahvat kääntyivät taakse jo paikallaan polkematta istuessa puomin asetuksia mallailessa hehe.