Re: MBB, Ei omaan käytöön
Ilmoitustaululle lappu: Otetaan vastaan polkupyörä. Ehjä tai rikkinäinen.
Luulisi jonkun haluavan omastaan eroon. Mulle ainakin tyrkytetään, kun tietävät että "harrastan" niitä
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ilmoitustaululle lappu: Otetaan vastaan polkupyörä. Ehjä tai rikkinäinen.
Luulisi jonkun haluavan omastaan eroon. Mulle ainakin tyrkytetään, kun tietävät että "harrastan" niitä
PW kirjoitti:Olis tuossa pyörätien varressa ollu sopiva Peugeot-hybridi, rengas puhki - nojaili lyhtypylvääseen. Monenko päivän jälkeen tuon vois hakee, mitään moraalisääntöö olemassa ?
Itsehän en ole tietenkään hakenut pyörätien varrelta aarteita, mutta pojat kuulemma on.
Pikkupojasta asti asiaa (oulussa) seuranneena, kahden yön päästä nulikat käyvät vääntelemässä vanteet mutkalle ja kaiken palasiksi minkä saa käsin rikottua. Tämän jälkeen pyörästä ei ole iloa kenellekkään, eli...
PW kirjoitti:jori kirjoitti:PW kirjoitti:Helsinkinojakissahan on ohjaus aivan tavallisilla osilla tehty, samanlaista kuvittelin tähän.
Kun jalat nousevat ylemmäs, nousevat myös polvet, jolloin alkaa olla vaikeuksia ohjauksen kanssa, jollei samalla lyhennetä kampia, mikä laskee polvien nouskuorkeutta.
Kerrostaloissa on tapana keväisin perata pyöräkellareita. Talo, jossa asuu opiskelijoita, tai muuten vain nuorta väkeä, vaihtaa usein väkensä ja aina joiltain jää pyöriä jälkeensä.Juu, toisaalta tässä jalatkin lyhenee
no se on sovitettava silleen ett toimii.
Olisiko jotain tällaista tulossa.
Jotakuinkin tuommonen olis ajatus.
Muok, Mistä Jori tuohon Lappeenrannan repäsit
PW kirjoitti:Jotakuinkin tuommonen olis ajatus.
Muok, Mistä Jori tuohon Lappeenrannan repäsit
Eikös aplari ole Lappeenrannasta, niin ainakin luulin.
Höh, ei ollutkaan, kuin Imatralta. Pitää korjata.
Korjattu!
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Jotakuinkin tuommonen olis ajatus.
Muok, Mistä Jori tuohon Lappeenrannan repäsitEikös aplari ole Lappeenrannasta, niin ainakin luulin.
Höh, ei ollutkaan, kuin Imatralta. Pitää korjata.
Korjattu!
Hyvä, Lappeenrantalaisille ei mitään ilmaseksi
Lappeenranta varmaan tuli siitä, ku mie ekan nojapyörän ostin ja sitä ennen kyselin tääl hyviä neuvoja nojakin ostamiseks: asuin sillo Lappeenrannas, josta sit ekan pyörän löysinkin.
Hyvin ovat kaik tutut siivonneet joutavat polkupyörät varastoistaan.
PW kirjoitti:Ohjausnivel purettuna, ihmettelin ku ei ollu kiristetty millään pultilla/kävyllä - onko tää joku oma mallinsa vai oliko heitetty kävyllä vesilintua?
Se on oma mallinsa. Tuo ohjainkannattimen alle tuleva rakennelma kiristää laakerin. Ohjainkannatin kiristetään ensin ja sitten tuossa renkulassa oleva pultti. Rengas on kartiomainen ja sen ja ohjainlaakerin yläkoolin välissä on toinen kartio. Renkaan pulttia kiristäessä se painaa allaolevaa kartiota alaspäin ja kiristää samalla laakerin. Taisi olla hieman epäselvästi muotoiltu vastaus.
Nebulus kirjoitti:PW kirjoitti:Ohjausnivel purettuna, ihmettelin ku ei ollu kiristetty millään pultilla/kävyllä - onko tää joku oma mallinsa vai oliko heitetty kävyllä vesilintua?
Se on oma mallinsa. Tuo ohjainkannattimen alle tuleva rakennelma kiristää laakerin. Ohjainkannatin kiristetään ensin ja sitten tuossa renkulassa oleva pultti. Rengas on kartiomainen ja sen ja ohjainlaakerin yläkoolin välissä on toinen kartio. Renkaan pulttia kiristäessä se painaa allaolevaa kartiota alaspäin ja kiristää samalla laakerin. Taisi olla hieman epäselvästi muotoiltu vastaus.
Kiitos, ehkä ymmärsin, ehkä opin taas jotain.
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Ainakö miun pitää kaks tehdä?
Teethän sä kuiteskin
Lyhyt akseliväli johtaa peräpainoisuuteen. Aplarihan halusi ajaa myös soralla ja talvella, silloin takapainoinen etuveto olisi aika idealistinen ratkaisu
Haarukan olkapäät saa piiloon ranskalaisella ohjauskulmalla. Jätöstä voi tosin tulla ongelmia
Idealistinen ei tässä vissiin tarkota ideaalia
Päässä itää ajatus "kahden tikun" MBB:stä, runko ilman taitoksia tai mutkia - nivel viimeaikaisen muodin mukainen - pythoneista ja Räyhäkästä tuttu. Ei ehkä kaunis mutt olisko helppo tehdä?
Aplarin ei tartte säikähtää, tää olis se toinen
Sanotaanko kahden tikun mbb:tä pythoniksi
Voihan sitä pythoniksikin ajatella.
Mutta tämmöstä pyörittelin.
Paremman puutteessa tein tuommosen runkoinstallaation, etuhaarukka putket vois laittaa vaikka epäsymmetrisesti - lujuuslaskelman mukaan parhaisiin kohtiin.
Kestäskö tuo ohjausnivel noin, kakspiste kiinnityksenä?
Onko ajatus, että ohjausnivelen alapuolelle ei kiinnitetä mitään ja se saattaa siksi olla lähellä eturengasta. Normaali etuhaarukka siis jäisi pois rakenteesta ja tuo paksu putki etupyörän yläpuolella toimisi, kuten flevon rungossa ja siihen tulisi vain ketjuhaarukka tuonne eteen ja pystyhaarukkakin vain jos tarvitaan ja polvien etupuolelle. Miksi runko on 30 cm minimiä pidempi?
Vaikuttaa hyvältä idealta, jos oikein ymmärsin nivel tulee nurinpäin? Keskiön säätö onnistuu normaalitapaan teleskooppiputkella.
jori kirjoitti:Onko ajatus, että ohjausnivelen alapuolelle ei kiinnitetä mitään ja se saattaa siksi olla lähellä eturengasta. Normaali etuhaarukka siis jäisi pois rakenteesta ja tuo paksu putki etupyörän yläpuolella toimisi, kuten flevon rungossa ja siihen tulisi vain ketjuhaarukka tuonne eteen ja pystyhaarukkakin vain jos tarvitaan ja polvien etupuolelle. Miksi runko on 30 cm minimiä pidempi?
Joo, ajatus oli jättää normietuhaarukka pois ja juuri noin Flevotyyppisesti mutta mahollisesti epäsymmetrisesti.
Jos tarkotit takarungon pituutta, ajattelin eturenkaalle tulevan näin suhteessa enempi painoa, varsinkin kun kuski on pienempi ja lyhyempi.