Sivu 2/10
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 12:55
Kirjoittaja Härski
Härski kirjoitti: Penkin yläkiinnityksen ja rungon välissä oli aluksi 3mm:n alumiinilevy, myöhemmin hiilikuitu+kevlar levy
niimpä olikin. Täytynee jotain pehmoilua funtsia sit. Ehkä jostava penkinkiinnitys tms..
mhelander kirjoitti:Mun Vendetta-kloonissa tuo puomi elää juuri ohjainputken kohdalta, se siis tekee aaltoliikettä polkemisen tahtiin.
Just tota mie pelkään ja siks haluaisin hitsata puomin kunnolla kii.
Kiitos ja kummarrus viisauden jyvistä, taas on elämä himpun helpompaa, kun ei tartte ite kaikkee kokeilla.
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 13:34
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:
Eikä kovissa vauhdeissa taida suuresta jätöstä/ohjauskulmastakan olla iloa, vai oliks niil jotain tekoa jalkaohjauksen(polkemisen) aihettaman vikurtelun kans?
Kovassa vauhdissa loivan ohjauskulman aiheuttama suurempi kääntösäde ei haittaa ja se yhdistettynä suureen jättöön ohjaus keskittää todella hyvin. Hitaassa vauhdissa sitten haukkaa jyrkään käännettäessä
Mulla on ohjauskulma 55 ja jättö 13. Lenkkipyörässä kiva. Retki/kaupunkipyörään laittaisin vähemmän jättöä. Ketteryys riittää kyllä siihe 
Härski kirjoitti:
Täytynee jotain pehmoilua funtsia sit. Ehkä jostava penkinkiinnitys tms..
Riittäisikö kumi noiden ylempien haarukkaputkien ja rungon väliin
Alemmat kyllä taipuu vähän. Saisi tärinän vaimennuksen helpolla. Isoa joustovaraa ei näin saa.
Penkin joustoissa käy helpolla niin että joustaa polkiessakin. Tarkkana joustosuunnan kanssa mikäli siihen päätyy.
Itselleni koin asvaltille riittävän mukavaksi jäykkäperäisen, joka oli tehty vaakasuuntaisesta maastopyörän etuhaarukasta. Penkin tuet puolivälissä haarukkaa ja renkaina 35mmm Duranot.
Naruperään vaihdoin muista syistä. Siinä hukkui polkemistehoa joustoliikkeeseen ennenkuin oppi polkemaan tasaisemmin. Varmaan hukkuu vieläkin muuten vaan huomaa sitä 
Härski kirjoitti:
mhelander kirjoitti:Mun Vendetta-kloonissa tuo puomi elää juuri ohjainputken kohdalta, se siis tekee aaltoliikettä polkemisen tahtiin.
Just tota mie pelkään ja siks haluaisin hitsata puomin kunnolla kii.
Loivalla ohjauskulmalla saa tuon varmasti vähenemään. Ohjausakselin yläpää tulee silloin lähemmäs ohjaustankoa, jolloin putkea taivuttavat momentit pienenee.
Ranskalaiset tekee ohuilla putkilla tälleen. Cruz-tyyliset tuntuvat tarvitsevat paksumman putken tuohon ja jollei halua käsiä käyttää pärjää kokonaan ilmankin
Mun pyörässä on 55 asteen ohjauskulma ja normaali pystärin satulaputki ohjaustangon ja keskiön välissä. En ole havainnut siinä taipumista, mutta tiedä sitten olisiko niitä Helanderin tehoilla 
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 14:15
Kirjoittaja mhelander
jooseha kirjoitti:Härski kirjoitti:
Eikä kovissa vauhdeissa taida suuresta jätöstä/ohjauskulmastakan olla iloa, vai oliks niil jotain tekoa jalkaohjauksen(polkemisen) aihettaman vikurtelun kans?
Kovassa vauhdissa loivan ohjauskulman aiheuttama suurempi kääntösäde ei haittaa ja se yhdistettynä suureen jättöön ohjaus keskittää todella hyvin. Hitaassa vauhdissa sitten haukkaa jyrkään käännettäessä
Mulla on ohjauskulma 55 ja jättö 13. Lenkkipyörässä kiva. Retki/kaupunkipyörään laittaisin vähemmän jättöä. Ketteryys riittää kyllä siihe 
Juuri tämmönen on mun V. Oikein hyvin käyttäytyvä vauhdissa mutta jos pitää hiekotetulla pyörätiellä ajaa hiljaa ja mutkitella niin johan on haukkausta, etenkin väsyneillä jaloilla (lenkin lopussa)...
jooseha kirjoitti:Härski kirjoitti:
Täytynee jotain pehmoilua funtsia sit. Ehkä jostava penkinkiinnitys tms..
Riittäisikö kumi noiden ylempien haarukkaputkien ja rungon väliin
Alemmat kyllä taipuu vähän. Saisi tärinän vaimennuksen helpolla. Isoa joustovaraa ei näin saa.
Penkin joustoissa käy helpolla niin että joustaa polkiessakin. Tarkkana joustosuunnan kanssa mikäli siihen päätyy.
Ehdottomasti paras on että penkki on päärungossa niin tukevasti kiinni kuin mahdollista. Jos joustoa tarvitaan niin sitten miettimään joko tuhdimpaa takarengasta tai takahaarukkaan joustoa.
Cruzbike Silvio mallissahan on hiilikuituinen "ketjuhaarukka" takana joka joustaa ylös/alas, siitä penkkiä kohti on jäykkä haarukka joka estää renkaan kiertymisen ja sen yläpää on tappiliitoksella ja elastomeerikumi välissä kiinni päärungossa. Haarukan putoamisen estää teräksinen (tai titaaninen) kieli.

Täällä runsaasti kuvamatskua Silviosta.
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 08 Huhti 2015, 15:51
Kirjoittaja Pastori
Siirsin tästä pitkän polkemistekniikka kommentin oikeaan keskusteluketjuun tänne: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 4&start=30
Nyt pidetään keskustelu tässä rakentelujutussa ja sen miettimisissä. Pientä turbulenssia aiheessa saa olla - mutta tommoinen kilsan mittainen juttu sitten asianmukaiseen ketjuun.
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 25 Heinä 2015, 13:58
Kirjoittaja Härski
kun ei kerta iso etufillari suostunut yhteistyöhön lowraaserin kans ja motivaation kukkanen puhkes, niin piti sit aamusti lähtee pihalle vähän värkkäilemään.

- Liukas ku hauki
- IMG_2284.jpg (159.35 KiB) Katsottu 3753 kertaa
Aika livakan näkönen peli vielä ennen niskatuen yms härpäkkeittenlaittamista. Takahaarukkaan jätin hieman joustoa: Joustovarsi on "varsin" lyhyt =), mut ei uskaltanu enempää jättää ku äijä painaa kuiteski monta kiloa.

- shiwusta
- IMG_2283.jpg (146.69 KiB) Katsottu 3753 kertaa
"penkin" muoto sama kuin edellisessä mut nojakulma loivennettu jonnekki 18 kiepeil. Mahtaakohan nojakulman loiventaminen vaatia inan jyrkempää kulmaa niskatuelle, vai näkeeks ammulla töihin lähties tol mitään silmäpussien takaa? =)
Emä(moka?)kulma 66 ja jättö noin 90 (55 ofsetilla) joka kuulostaa pelottavan suurelta koska jättö on huomattavasti suurempi mitä oli matalammassa pyörässä sen haukkaillessa. Mut kerran viisaat on näitä (esim mhelander) jo rakennelleet niin kaippa se jättö ei sit jalkaohjauksessa niin haittaa. saapas näke..
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 25 Heinä 2015, 14:14
Kirjoittaja PW
Menevän näkönen pyörä tulossa 
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 25 Heinä 2015, 14:50
Kirjoittaja Pastori
Emäputken kulmat ja jätöt on kaikki toimineet tähän saakka. Nou panik. Ihan hyvältä näyttää.
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 25 Heinä 2015, 14:52
Kirjoittaja jooseha
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 25 Heinä 2015, 15:18
Kirjoittaja Härski
jooseha kirjoitti:pyyttonilla olen ollut asvaltillakin luisussa
Kaikenlaisia hulluja sitä..
Niskatukitehty. Hemmetti kun puolet osista on päässyt hukkaan mitä keväällä toho varailin. Muuten vois olla jo tänää astutuskunnossa.
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 25 Heinä 2015, 18:24
Kirjoittaja Härski
Jahas. Pistetääs näätille mitä tul värskkäiltyy.

- Klemmaren
- IMG_2285.jpg (84.09 KiB) Katsottu 3660 kertaa
38/1.25mm puomi klämpillä ohjainputkeen. aika tukeva varmaan.

- mallailua
- IMG_2287.jpg (118.61 KiB) Katsottu 3660 kertaa
Jigi, mikä seon?

- Pose
- IMG_2288.jpg (177.19 KiB) Katsottu 3660 kertaa
Puomiin kiiinteesti hitsattu, ketjulinjan ulkopuolelle jäävä ketjuhaakura. Alapäässä dropparit, eli keula pitäs olla purettavissa.
Sit rojekti menee varmaa taas hetkeks jäihi, kun ei tontilla kävelly vastaan yhtään sopivaa keskiötä eikä penkkivärkkiä...
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 25 Heinä 2015, 20:34
Kirjoittaja jooseha
Härski kirjoitti:jooseha kirjoitti:pyyttonilla olen ollut asvaltillakin luisussa
Kaikenlaisia hulluja sitä..
Oli ihan vahinko
Kaartaessa kevyt jarrutus sekä hieman irtohiekkaa, niin takarengas meni lukkoon ja komeaan luisuun. Hämmystys oli suuri kun en mennytkään nurin.
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 28 Heinä 2015, 18:13
Kirjoittaja Härski
Nurkista-kuitenkin-löytynyttä ryjää lisätty.

- ryjäkasa
- IMG_2290.jpg (179.28 KiB) Katsottu 3572 kertaa
Tätyy varmaan lampsia pedaali & takavaihtajakauppaan, et pääsee tyypittelee..
Voipolla mielenkiitoset ekemetrit kivisellä santatiellä! Ainakin kylmätyypit ilman renkaita antaa viiteitä huomattavasti jäykemmästä rungosta, kuin mitä edellinen oli. Tanko varmaan tulee hakemaan paikaa/muotoaan vielä monta kertaa, mut en nähnyt järkeväks vielä panostaa enempää ennekö oppii ajamaan. Tiä sit kuseeko omiin muroihin jos opettee "väärän" asennon käsille.
Onkohan nokialle kukaan tuomassa myyntiin kymppivaihtajaa?.. josta seuraa kysymys, et mikä 9/10vaihtajissa on erona, kun kasetit on lähes identtisen levuset?
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 28 Heinä 2015, 20:28
Kirjoittaja Wacky
Härski kirjoitti:Onkohan nokialle kukaan tuomassa myyntiin kymppivaihtajaa?.. josta seuraa kysymys, et mikä 9/10vaihtajissa on erona, kun kasetit on lähes identtisen levuset?
Ei ole vaihtajaa myydä, mutta voin sanoa ettei paljoa eroa ole. Erot taitaa rajoittua häkin leveyteen ja rissoihin joten mallit joista tehdää 9 ja 10 versiot ovat melkein varmasti identtisiä käyttää molemmissa järjestelmissä ongelmitta.
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 29 Heinä 2015, 20:20
Kirjoittaja Härski
Hip hei, ja jee!
Eka lenkki takana ilman ongelmia(ja jarruja)!

- kasasa
- IMG_2293.jpg (146.62 KiB) Katsottu 3474 kertaa
Aika vekkuli peli oli, kun polkeminen TODELLAKIN vaikuttaa ohjaukseen, mut pystyssä pysyttiin heti laakista 4km! Ihan sikana sai pistää käsillä hanttiin renkaan kääntymistä, kun ei ollut vielä lukkokenkiä jalassa. Varmaan kädet pääsee vähemmällä sit kun uskaltaa lähtee ajaan lukkokenkil.

- hitek
- IMG_2294.jpg (160.68 KiB) Katsottu 3474 kertaa
Jarrut ja vaihteet ja takarenkku yms sälää täytyy vielä jostain taikoa..mahtaakohan sitä maltaa tehä loppuun, kun himottais vaan ajaa, ajaa, ajaa!
Re: Härski hyppää korkealle
Lähetetty: 29 Heinä 2015, 21:44
Kirjoittaja eemeli
Hieno on
.
Anna heilua vain. Kyllä se siitä ajan kanssa rauhoittuu. Käsillä ei saa ohjata tai vääntää vastaan. Lukot helpottaa, jos niihin on jo tottunut. Itse senverran tottunut lukkoihin, että ilman tuppaa jalka irtoamaan polkimelta. Ja kun jaloilla ohjattava pyörä niin...