Sivu 2/8
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 17:36
Kirjoittaja joonas
Ensinnä lämmin kiitos kaikille. Nojapyöräfoorumilla on tosi kotoisa fiilis. Ei oikein löydy oikeita sanoja kuvaamaan.
Tuo Pika MBB näyttää napilta silmään ja PWn rohkaisemana luotan, että tuosta saadaan kaupunkikelpoinen 
Jo edellistä pyörää rakennellessa luin vastaavalla etupäällä tehdyistä pyöristä ja vaikutti oikein kiinnostavalta, mutta jostain syystä vallitsi käsitys, että ei toimisi kokonaisuutena yhtä hyvin kuin "tavallinen". Nyt sitten ajattelin ekana kiertyväketjuista jorin mallin mukaan.
Mikäs kiertyväketjuisessa on muuten parempaa?
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 17:44
Kirjoittaja jori
Ei siinä muuta eroa liikkuvakeskiöiseen ole, kuin polkemisvoimien erottuminen kokonaan ohjausvoimista, mikä helpottaa ajon motoriikan opettelua. Ketjut ovat pidemmät ja taittopyörä ketjuineen sotkee joskus lahkeen polven kohdalta. Tätä ongelmaa ei lyhytketjuisessa MBB-pyörässä ole. Totuuden nimessä täytyy sanoa, että kyllä kiertyväketjuisella pystyy hitaammin ajamaan kuin liikkuvakeskiöisellä, mutta ei niin hiljaa tarvitse ajella oikeassa liikenteessä, vain hidasajokisoissa toisinaan. 
Jos kuitenkin päädyt kiertyväketjuiseen, on minulla muutama valmiiksi sorvattu taittopyörä odottamassa. 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 18:20
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Totuuden nimessä täytyy sanoa, että kyllä kiertyväketjuisella pystyy hitaammin ajamaan kuin liikkuvakeskiöisellä, mutta ei niin hiljaa tarvitse ajella oikeassa liikenteessä, vain hidasajokisoissa toisinaan. 
Tällä on varmaan jotain tekemistä käsien nopeamman reagointi ajan kanssa 
joonas kirjoitti:PWn rohkaisemana luotan, että tuosta saadaan kaupunkikelpoinen 
Sehän on kaupunkikelpoinen 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 12 Huhti 2015, 18:29
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:jori kirjoitti:Totuuden nimessä täytyy sanoa, että kyllä kiertyväketjuisella pystyy hitaammin ajamaan kuin liikkuvakeskiöisellä, mutta ei niin hiljaa tarvitse ajella oikeassa liikenteessä, vain hidasajokisoissa toisinaan. 
Lähinnä pienemmän etupyörään kytkeytyvän hitausmomentin kanssa. Jalat, kammet, keskiö, haarukat ja kääntyvä runko ei ole yhdistelmänä mikään kevyt käänneltävä esim. parikymmentä astetta puolelleen 2 Hz taajuudella, jota todellinen hidasajo vaatii. 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 14 Huhti 2015, 12:36
Kirjoittaja joonas
Elintenluovuttajaa etsiskellessä muhii vino pino kysymyksiä.
Mitä ilmeisimmin poljinhaarukka kannattaa ottaa purkuosana suoraan vanhan pyörän takakolmiosta. Näyttää olevan erilaisia tapoja liittää nuo etuhaarukka ja poljinhaarukka toisiinsa. Onko tähän syntynyt jotain ylivoimaista patenttia? Mites tarkasti vaihtajan korvake pitää olla sijotettuna, että vaihteet vaihtuu hyvin? Pika MBBn ratkasu ei oikein näy kuvasta..
Toinen juttu on tuo keskiöstä etuhaarukkaan tuleva tuki. Tuleekos siihen juuri muita voimia kuin polkemisesta jalan suuntaiset.. riittäskö naru molemmille puolille 
Sitten on tuo taka-haarukan akselointi. Kuinkas levaa sen kannattaa olla tuolla putki kourua vasten tyylillä?
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 14 Huhti 2015, 13:20
Kirjoittaja jooseha
Se yhdysputki ottaa käsien ja jalkojen erisuuntaan olevat ohjausvoimat vastaan. Estää samaten ketjuhaarukan kiertymisen ja taipumisen polkiessa.
Mulla on takahaarukan nivel mallia Jori (putki putkessa) 30 cm leveä. On ollut täysin riittävä 
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 14 Huhti 2015, 13:26
Kirjoittaja PW
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 18 Huhti 2015, 22:05
Kirjoittaja joonas
Taisin löytää sopivan rungon ja alkaa jo näyttää siltä ettei tästä pyörästä tuukkaan hyvin suunniteltua ja puoliks tehtyä vaan enemmän toisin päin.
Jäin kuitenki funtsimaan jorin jossain mailissa mainitsemaa AWS sydeemiä. Voisko olla että takapyörää sais peliin mukaan kuvan mukasella systeemillä. Takahaarukka on punanen ja putki-putkessa akselin vastaanottava puoli ja runko sinisellä. Vihreet kokkareet olis jotain joustavaa.
Kun sitte kääntyessä takarengas haluu luultavasti pitää suuntansa niin se vääntäs takapäätä. Takarenkaan jatkaessa suoraan pyörä kääntys nopeemmin. Toisaalta aivan hitaassa vauhdissa ei paljoo momenttia ole. Jos sitte hitaassa kallistaa (ohjaa) niin sillonhan painopiste on renkaiden tukipisteistä sivulle, joka aiheuttas väännön vastakkaiseen suuntaan eli takarengas kääntyskin kallistumispuolelle päin joka käsittääkseni pyrkisi pitämään pyörää pystyssä.
Jos toi nyt edes sinne päin pitäs paikkaansa, niin aika jännää miten tuo oikeesti vaikuttas ajokokemukseen.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 18 Huhti 2015, 22:44
Kirjoittaja jooseha
Passiivinen takaohjaus kaksipyöräiseen
Ajokokemus on varmaankin hyvin mielenkiintoinen
Kokeile ilman muuta. Helppo lukita perä mikäli ajatus osoittautuu huonoksi.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 16:53
Kirjoittaja joonas
Elintenluovuttaja löytyi vihdoin. Myyjä kolhi ylä ja alaputkeen pienen lommon ennen lähetystä ja sanoi, että voi palauttaa rungon hinnan. Sain kaks lisähaarukkaa kaupan päälle kun sanoin, että voi pitää koko summan kun menee muutekkin pätkiksi 
Ohjausputki on alarallin kohdalta harmillisesti venahtanut, lieneekö kolaroitu. Aika jytky on saanut olla. Ei oo edes mistä lyhentää
Tarkotus oli käyttää vanhaa alaputkea runkoputkena suoraan.
Näyttää muuten että 24" etuhaarukka on paljon oikeemman kokonen 26 tuumasen kiekon päälle.. kummallista.
Pitäs alkaa tosissaan ostaa tarvittavia osia ja työkaluja... Mitäs naruu tohon jousitukseen on käytetty? Törmäsin jossan muutamaankin eri nimeen ja ominaisuuteen, mutten muista enää?
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 17:37
Kirjoittaja jooseha
Mulla on lippunarua(polyesteriä muistaakseni). Kapellinkiristinkumit huolehtii joustosta, joten narun materiaali on toisarvoinen asia. Kaikki toimii jokseenkin samalla tavalla.
Naruista nailoninen joustaa eniten. Dyneema vähiten. Muut siihen väliin.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 17:42
Kirjoittaja jviirret
joonas kirjoitti:Näyttää muuten että 24" etuhaarukka on paljon oikeemman kokonen 26 tuumasen kiekon päälle.. kummallista.
Melkein saman pituisiahan ne on. 507mm kiekko on 52mm pienempi halkaisijaltaan kuin 559, eli haarukkaputkien pituusero vain 26mm. Ainoa mistä voi varmuudella sanoa kummalle kiekolle haarukka on, on jarrutapin paikka.
Jukka
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 22:28
Kirjoittaja joonas
Vaikka suunnitelmana on tehdä muutaman millin pidemmät kammet niin silti nuo luovuttajarungon ketjupysyt on liian lyhkäset että yltäis poljinkeskiöstä edes lähelle etuhaarukan akselia
Ei riitä vaikka mittaa alkuperäsen takahaarukan akseliuran perälle (isompi apuympyrä) asti.
Koko valmiin haarukan idea valuu pöntöstä alas jos nyt joutuu jotain pidennyksiä hitsailemaan 
Toinen joka nyt jänskättää on etuhaarukan mahtuminen jalkojen väliin. Olis tosta kovasti kiva saada selvästi edellistä matalampi mutta näyttää, että etuhaarukan yläpää osuu justiinsa polvien kohdalle. Vaikkei osuskaan niin ahtaalta näyttää.

- eva-geo.png (7.78 KiB) Katsottu 3017 kertaa
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 22:44
Kirjoittaja PW
Miulla on kans ollu ongelmia saada etuhaarukka mahtumaan jalkojen väliin, vieläkin noissa kahessa mbb-pyörässä reisi ottaa vähän haarukan olkapäihin.
Niin, jos kammet on erittäin lyhyet, joutuu keskiön sijoittamaan pitkälle ja sillon ei taida pystärin takahaarukka riittää.
Jos hitsausvehkeet on, eihän se jatkaminen mikään ongelma ole.
Re: Eve - etuvetoinen
Lähetetty: 25 Huhti 2015, 23:08
Kirjoittaja jori
Eihän se kampikeskiö siirry kuin sen 70 mm kauemmaksi, jos 175 mm kammet vaihtuvat 105 mm kampiin. Tuon 70 mm voi kyllä siirtää istuinta taaksepäin, jolloin ei tarvitse tehdä niin matalaa, että on vaara polvien osumisesta etuhaarukkaan, eikä siltikään heitä volttia etujarrua rajusti käytettäessä. Taas hyötyjä lyhyistä kammista. Toisaalta, nythän on mahdollista laskea kampikeskiö alemmas, jolloin tuo 70 mm siirto ei ole mikään ongelma. Olet Petrin kanssa saman mittainen, joten tuohon Petrin Helsinkinojakkiin verrattuna voisi istuinta kiertää etuakselin ympäri saman verran, kuin kampikeskiö nousee. Ei tarvitse mitään jatkoa tehdä. Samalla tuo haarukka siirtyy paremmalle kohdalle polven yläpuolen kapeammalle kohdalle tuon mahtavan pyöräilijän reiden kohdalta.

Tuossa kuvassasi on kampikeskiö ja polkimen kauimmainen asema silmämääräisesti arvioiden aivan liian kaukana. Ellet sitten ole viime näkemältä kasvanut. Liekö joku mittavirhe. Eihän kenelläkään ole noin pitkät jalat verrattuna selän ja selkänojan mittaan.
