Taittuileva Nuijapää

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä kirjoitin samanlaisen jutun kuin Jori :oops: Otin sen vaan heti pois, kun huomasin että tämä on sekä tasa- että ackerman-ohjaus. Akselivälin muutos tekee ihmeitä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Siinä jorille ja muillekin piirrosta jossa vankkuriakseli tadpolen kaikki pyörät kaartavat sulassa sovussa saman keskipisteen eri säteisiä ympyröitä.

Liitteet
vankkuri cad.jpg
vankkuri cad.jpg (33.56 KiB) Katsottu 4090 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo vankkuriohjaustadpole alkoi tuntumaan mielenkiintoiselta, koska helpottaa rakentamista merkittävästi. Yksinkertaistaa jopa ehkä keventää rakennetta ja kallistuksen saa samalla mukaan. Ohjausiskunvaimennin on vaan pakollinen turva/miellyttävyysvaruste, jos aikoo ajaa yli juoksuvauhtia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vankkuriohjatusta Deltasta on kokemusta
http://www.saunalahti.fi/jukkviir/hipparion.htm
Tuo ei vikuroi epätasaisellakaan kun jättöä on vankkuriakseliin nähden liki metri.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja noja »

Tässä nyt tulee mieleen se legendaarinen "Crazy stuff!" kommentti...
Pystyykö näitä edes vertaamaan kun kulkusuunta on eri. Helppohan se on peräkärryä perässä vetää.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

noja kirjoitti:

Pystyykö näitä edes vertaamaan kun kulkusuunta on eri.

Ei suoraan, mutta vahvistusta tuohon ackerman-keskusteluun ja suuren jätön tuomiin etuihin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jupet
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja jupet »

Ooookei... vilkasta keskustelua näemmä.
Hyvä että ainakin uus pyöränimike keksitty Vankkuri toi oli hyvä, toivottavasti jaksaa rakennella ettei tule ankkuria.

Tarkotin tolla harituksella kumminkin sitä että edestäpäin katsottuna etupyörät sojottavat nyt toisistaan poispäin.
En nyt ainakaan suunnitellu että olisi noin.

Pitää taas ihmetellä lisää kun pääsee seuraavan kerran rakenteleen.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Noja, olen Helsingissä yhdellä tiheimmin liikutuista alueista Suomessa. Liikennesuunnittelu ei ehkä ole maailman parasta ja niemellä sijainti nostaa vaikeustasoa, mutta kyllä kanssaliikkujat ovat pahin uhka. Ei pelkästään monen lähelle tulemisesta johtuen, vaan ihan päättömistä tempuista johtuen. Eivät ole vain itsemurhakandidaatteja, vaan vaaraksi myös muille.

jupet
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja jupet »

Lainaanpas itse tseäni :D

Tarkotin tolla harituksella kumminkin sitä että edestäpäin katsottuna etupyörät sojottavat nyt toisistaan poispäin.
En nyt ainakaan suunnitellu että olisi noin.

Äääh, en oikein osannu yhdistää tuota haritusta ackermaneihin. Mutta oli tuo vissiin oikein kuvasta nähty.
Hullulta tuntuu että pyörät sojottaa toisistaan ulospäin. Onko nyt jotain päätelmää tuon harituksen tarpeellisuudesta. Itse olisin kyllä oikaisemassa tuon...

Nimimerkki ChrisyLuxembourg juutuupissa on tehny noita pyöriä tällä vankkuri periaatteella.
Käsityksen saa että ovat ihan käyttökelpoisia. Jousitusta noissa ei liiemmin näy.
Ehkäpä luxempurkissa pärjäilee vähän epätäydellisemmälläkin vankkurilla.

jupet
Viestit: 106
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja jupet »

Tää pyörä ei harita ainaskaan. olisi tietysti tuota rakennetta voinut matkia suosiolla vähän enemmänkin :/ sopivan yksinkertainen on


videon kohdalta n. 5:20

Tuossa pyörässä on rajut kallistukset etupyörissä.
Ja ehkäpä ne myös harittaa vähäsen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jupet kirjoitti:

Tää pyörä ei harita ainaskaan. olisi tietysti tuota rakennetta voinut matkia suosiolla vähän enemmänkin :/ sopivan yksinkertainen on

Tuossa on tosiaan kallistettu ohjausakselia taaksepäin jolloin pyörä kallistuu kääntymisen suuntaan, kuten tässä Jori esitti:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 152#p72871
Nivel vain on liian takana ja jättö on siksi negatiivinen. Onko tästä ajovideota missään? Meneekö suoraan ilman käsiä ajaessa vai pyrkiikö ohjaus linkkuun kuten "peräkärryä työnnettäessä"?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

noja
Viestit: 153
Liittynyt: 23 Elo 2010, 06:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja noja »

jviirret kirjoitti:

Onko tästä ajovideota missään? Meneekö suoraan ilman käsiä ajaessa vai pyrkiikö ohjaus linkkuun kuten "peräkärryä työnnettäessä"?

Sitä en tiedä miten ChrisyLuxembourg on ohjaus kulmat pyörässään saanut onnistumaan mutta tässä alla hyvä ajelu video vankkuri akseli pyörästä, kohdassa 4:50 ja eteenpäin ajelee hetkittäin ilman käsiäkin ja 8:16 meinaa ajaa leikkiessään pakettiauton kylkeen, eli kyllä tämän kaltaista pyörää pitää ajaa jatkuvasti.
https://youtu.be/6NcGpc0w8vk?t=3m40s

Peräkärry kun on vetokuulassa kiinni ja kun sitä peruutetaan niin siinä vasta nekatiivinen jättö onkin, olishan hieno peruutella kärryä jos vetokoukku menisi kärryn ali ja kärry olisi koukussa aisa peruutus suuntaan :mrgreen:

Tänää tai siis eilen ajelin pienen lenkinkin. 51km max nopeus oli 46km/h keski 20km/h

Liitteet
joo.JPG
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja jviirret »

noja kirjoitti:

tässä alla hyvä ajelu video vankkuri akseli pyörästä
...
Tänää tai siis eilen ajelin pienen lenkinkin. 51km max nopeus oli 46km/h keski 20km/h

Selvästi siis tavallisissa pyöräilynopeuksissa toimiva konsepti.

noja kirjoitti:

Peräkärry kun on vetokuulassa kiinni ja kun sitä peruutetaan niin siinä vasta nekatiivinen jättö onkin, olishan hieno peruutella kärryä jos vetokoukku menisi kärryn ali ja kärry olisi koukussa aisa peruutus suuntaan :mrgreen:

Tämän ilmiön vuoksi kaikissa kaksi-, kolmi-, neli- ja useampipyöräisissä pyritään normaali ajosuuntaan nähden saamaan ohjaaviin pyöriin jättöä. Silloin se pyrkii menemään kaikissa nopeuksissa suoraan ilman aktiivista ohjaamista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kahdella eturenkaalla varustetussa ajoneuvossa pelkkä jättö ei riitä, vaan tarvitaan KPI=king pin inclination. LWB tadpolessa totesin kpi:n tarpeellisuuden, pelkällä jätöllä ei keskitä ollenkaan. Vankkuriakselissa tilanne on jossain määrin eri. Tässä voi jättö keskittää ohjausta, mutta tuoko se jonkin muun ongelman ohjausgeometriaan? Kokeilemalla selviää.

Liitteet
2015-05-06-09-01-27--1823787288.png
2015-05-06-09-01-27--1823787288.png (6.01 KiB) Katsottu 3748 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Taittuileva Nuijapää

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo kpi:n keskitysvaikutus on sama kuin pythonissa/hipparionissa eli massa keskittää.

Vastaa Viestiin