Mä kirjoitin samanlaisen jutun kuin Jori Otin sen vaan heti pois, kun huomasin että tämä on sekä tasa- että ackerman-ohjaus. Akselivälin muutos tekee ihmeitä.
Taittuileva Nuijapää
Re: Taittuileva Nuijapää
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Taittuileva Nuijapää
Siinä jorille ja muillekin piirrosta jossa vankkuriakseli tadpolen kaikki pyörät kaartavat sulassa sovussa saman keskipisteen eri säteisiä ympyröitä.
- Liitteet
-
- vankkuri cad.jpg (33.56 KiB) Katsottu 4090 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Taittuileva Nuijapää
Tuo vankkuriohjaustadpole alkoi tuntumaan mielenkiintoiselta, koska helpottaa rakentamista merkittävästi. Yksinkertaistaa jopa ehkä keventää rakennetta ja kallistuksen saa samalla mukaan. Ohjausiskunvaimennin on vaan pakollinen turva/miellyttävyysvaruste, jos aikoo ajaa yli juoksuvauhtia.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Taittuileva Nuijapää
Vankkuriohjatusta Deltasta on kokemusta
http://www.saunalahti.fi/jukkviir/hipparion.htm
Tuo ei vikuroi epätasaisellakaan kun jättöä on vankkuriakseliin nähden liki metri.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Taittuileva Nuijapää
Tässä nyt tulee mieleen se legendaarinen "Crazy stuff!" kommentti...
Pystyykö näitä edes vertaamaan kun kulkusuunta on eri. Helppohan se on peräkärryä perässä vetää.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Taittuileva Nuijapää
noja kirjoitti:Pystyykö näitä edes vertaamaan kun kulkusuunta on eri.
Ei suoraan, mutta vahvistusta tuohon ackerman-keskusteluun ja suuren jätön tuomiin etuihin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Taittuileva Nuijapää
Ooookei... vilkasta keskustelua näemmä.
Hyvä että ainakin uus pyöränimike keksitty Vankkuri toi oli hyvä, toivottavasti jaksaa rakennella ettei tule ankkuria.
Tarkotin tolla harituksella kumminkin sitä että edestäpäin katsottuna etupyörät sojottavat nyt toisistaan poispäin.
En nyt ainakaan suunnitellu että olisi noin.
Pitää taas ihmetellä lisää kun pääsee seuraavan kerran rakenteleen.
Re: Taittuileva Nuijapää
Noja, olen Helsingissä yhdellä tiheimmin liikutuista alueista Suomessa. Liikennesuunnittelu ei ehkä ole maailman parasta ja niemellä sijainti nostaa vaikeustasoa, mutta kyllä kanssaliikkujat ovat pahin uhka. Ei pelkästään monen lähelle tulemisesta johtuen, vaan ihan päättömistä tempuista johtuen. Eivät ole vain itsemurhakandidaatteja, vaan vaaraksi myös muille.
Re: Taittuileva Nuijapää
Lainaanpas itse tseäni
Tarkotin tolla harituksella kumminkin sitä että edestäpäin katsottuna etupyörät sojottavat nyt toisistaan poispäin.
En nyt ainakaan suunnitellu että olisi noin.
Äääh, en oikein osannu yhdistää tuota haritusta ackermaneihin. Mutta oli tuo vissiin oikein kuvasta nähty.
Hullulta tuntuu että pyörät sojottaa toisistaan ulospäin. Onko nyt jotain päätelmää tuon harituksen tarpeellisuudesta. Itse olisin kyllä oikaisemassa tuon...
Nimimerkki ChrisyLuxembourg juutuupissa on tehny noita pyöriä tällä vankkuri periaatteella.
Käsityksen saa että ovat ihan käyttökelpoisia. Jousitusta noissa ei liiemmin näy.
Ehkäpä luxempurkissa pärjäilee vähän epätäydellisemmälläkin vankkurilla.
Re: Taittuileva Nuijapää
Tää pyörä ei harita ainaskaan. olisi tietysti tuota rakennetta voinut matkia suosiolla vähän enemmänkin :/ sopivan yksinkertainen on
videon kohdalta n. 5:20
Tuossa pyörässä on rajut kallistukset etupyörissä.
Ja ehkäpä ne myös harittaa vähäsen.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Taittuileva Nuijapää
jupet kirjoitti:
Tää pyörä ei harita ainaskaan. olisi tietysti tuota rakennetta voinut matkia suosiolla vähän enemmänkin :/ sopivan yksinkertainen on
Tuossa on tosiaan kallistettu ohjausakselia taaksepäin jolloin pyörä kallistuu kääntymisen suuntaan, kuten tässä Jori esitti:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 152#p72871
Nivel vain on liian takana ja jättö on siksi negatiivinen. Onko tästä ajovideota missään? Meneekö suoraan ilman käsiä ajaessa vai pyrkiikö ohjaus linkkuun kuten "peräkärryä työnnettäessä"?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Taittuileva Nuijapää
jviirret kirjoitti:Onko tästä ajovideota missään? Meneekö suoraan ilman käsiä ajaessa vai pyrkiikö ohjaus linkkuun kuten "peräkärryä työnnettäessä"?
Sitä en tiedä miten ChrisyLuxembourg on ohjaus kulmat pyörässään saanut onnistumaan mutta tässä alla hyvä ajelu video vankkuri akseli pyörästä, kohdassa 4:50 ja eteenpäin ajelee hetkittäin ilman käsiäkin ja 8:16 meinaa ajaa leikkiessään pakettiauton kylkeen, eli kyllä tämän kaltaista pyörää pitää ajaa jatkuvasti.
https://youtu.be/6NcGpc0w8vk?t=3m40s
Peräkärry kun on vetokuulassa kiinni ja kun sitä peruutetaan niin siinä vasta nekatiivinen jättö onkin, olishan hieno peruutella kärryä jos vetokoukku menisi kärryn ali ja kärry olisi koukussa aisa peruutus suuntaan
Tänää tai siis eilen ajelin pienen lenkinkin. 51km max nopeus oli 46km/h keski 20km/h
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Taittuileva Nuijapää
noja kirjoitti:tässä alla hyvä ajelu video vankkuri akseli pyörästä
...
Tänää tai siis eilen ajelin pienen lenkinkin. 51km max nopeus oli 46km/h keski 20km/h
Selvästi siis tavallisissa pyöräilynopeuksissa toimiva konsepti.
noja kirjoitti:Peräkärry kun on vetokuulassa kiinni ja kun sitä peruutetaan niin siinä vasta nekatiivinen jättö onkin, olishan hieno peruutella kärryä jos vetokoukku menisi kärryn ali ja kärry olisi koukussa aisa peruutus suuntaan
Tämän ilmiön vuoksi kaikissa kaksi-, kolmi-, neli- ja useampipyöräisissä pyritään normaali ajosuuntaan nähden saamaan ohjaaviin pyöriin jättöä. Silloin se pyrkii menemään kaikissa nopeuksissa suoraan ilman aktiivista ohjaamista.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Taittuileva Nuijapää
Kahdella eturenkaalla varustetussa ajoneuvossa pelkkä jättö ei riitä, vaan tarvitaan KPI=king pin inclination. LWB tadpolessa totesin kpi:n tarpeellisuuden, pelkällä jätöllä ei keskitä ollenkaan. Vankkuriakselissa tilanne on jossain määrin eri. Tässä voi jättö keskittää ohjausta, mutta tuoko se jonkin muun ongelman ohjausgeometriaan? Kokeilemalla selviää.
- Liitteet
-
- 2015-05-06-09-01-27--1823787288.png (6.01 KiB) Katsottu 3748 kertaa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Taittuileva Nuijapää
Tuo kpi:n keskitysvaikutus on sama kuin pythonissa/hipparionissa eli massa keskittää.