Naruperä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Naruperän matsku

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla on monenlaisia solmuja: paalusolmu, merimiessolmu, vanttisolmu, siansorkka ja ulkosorkka.
Vanttisolmu on kiva, kun sitä voi liu'uttaa avaamatta. Säätö siis onnistuu solmua avaamatta :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Naruperän matsku

Viesti Kirjoittaja jori »

Mulla on säätöä varten irtohihnat, joten solmut pitää olla paalusolmuja, jotteivät kiristä hihnaa säätökelvottomaksi. Paalusolmu tuottaa lenkin, joka ei kiristy vedettäessä ja sen saa vielä aukikin, jos joskus tarvitsee. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Naruperän matsku

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mites mä vähennän ton perän narinat minimiin. Mullahan tää nariseen liikkeen mukana ihan helvetisti. Putket joista toi on tehty menee tiukasti sisäkkäin...

Pitäiskö:

  • olla väljää niiden välissä että sais kumimattoo tms. sinne välii.
  • pitäiskö olla enemmän jäljellä sitä ulkopuolen putkea
  • pitäiskö tehdä jokin muu malli esim. rungon ja perän putki on samaa ja sitä ei avata - vaan perä lukitaan työntämällä molempien sisään putkenpala "lukoksi".
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Naruperän matsku

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Muoviputki(aurausviitta) sinne väliin, niin ei narise. Öljy käy kanssa, mutta sotkee :(
Parempi olisi kyllä jäykistää jousta ettei perä pumppaa polkemisen tahtiin, jolloin energiaakin kuluu hukkaan. Mua ei ole narina haitannut, kunhan se tapahtuu ainoastaan epätasaisuuksissa eikä polkemisen voimasta.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Naruperän matsku

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:

Muoviputki(aurausviitta) sinne väliin, niin ei narise. Öljy käy kanssa, mutta sotkee :(
Parempi olisi kyllä jäykistää jousta ettei perä pumppaa polkemisen tahtiin, jolloin energiaakin kuluu hukkaan. Mua ei ole narina haitannut, kunhan se tapahtuu ainoastaan epätasaisuuksissa eikä polkemisen voimasta.

Ai. Pitäiskö siis vetää sinne yläpuolelle kolmas naru. Vastavoima siis. Mites tota jousta muuten jäykistää.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Naruperän matsku

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

Mites mä vähennän ton perän narinat minimiin. Mullahan tää nariseen liikkeen mukana ihan helvetisti. Putket joista toi on tehty menee tiukasti sisäkkäin...

Pitäiskö:

  • olla väljää niiden välissä että sais kumimattoo tms. sinne välii.
  • pitäiskö olla enemmän jäljellä sitä ulkopuolen putkea
  • pitäiskö tehdä jokin muu malli esim. rungon ja perän putki on samaa ja sitä ei avata - vaan perä lukitaan työntämällä molempien sisään putkenpala "lukoksi".

Narina on ns. Stick Slip ilmiö. Se tarkoittaa, että rakenteen joustot ja kitkakertoimen nopeusvaihtelut hakeutuvat samalle taajuudelle. Vaatimuksena on, että kitkakerroin pienenee nopeuden lisääntyessä. Kuiva muovilaakeri toimii nopeuden suhteen päinvastaisesti. Sen kitkakerroin kasvaa nopeuden lisääntyessä. Toisaalta polymeerin kuormituspaine ei saisi ylittää materiaalin kestämää raja-arvoa. Noilla perustein ja nivelen nähneenä epäilen, että kourut ovat jotenkin vinossa tai muuten pintapaine putken ja kourun välissä on epätasainen ja pintapaine ylittää väliin asetetun kumin lujuuden ja teräspinnat tahmaavat kiinni toisiinsa ja aiheuttavat narinan.
Kuva
Sinulla oli siinä putkiklemmari kiristämässä kourua ja putkea vastakkain. Tämä voi aiheuttaa vinon kuormituksen, joka saa puoliputken värähtelemään vääntömoodissa. Jotenkin sinun pitäisi varmistaa, että laakerikourun ja akseliputken välinen pintapaine on tasainen. Minä varmistaisin, että klemmari ei purista kourua liikaa. Jos milloinkaan teet uuden tällaisen nivelen, suosittelen, että hitsaat kourun yläpäästään litistettyyn haarukkaputkeen, jotta liitos pääsee kevyesti joustamaan ja adaptoitumaan akseliputken mukaiseen asentoon.

Nuo tuossa edellä olivat konstruktiivisia seikkoja, jotka vaikuttavat narinaherkkyyteen. Narina itsessään johtuu liitoksen pintojen jaksottaisesta tahmautumisesta ja irtilipsahtamisesta (stick slip) rakenteen jouston tahdissa. Sama ilmiö, kuin narisevassa oven saranassa. Jos oven saranat narisevat, ne öljytään.

Pastori kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Muoviputki(aurausviitta) sinne väliin, niin ei narise. Öljy käy kanssa, mutta sotkee :(
Parempi olisi kyllä jäykistää jousta ettei perä pumppaa polkemisen tahtiin, jolloin energiaakin kuluu hukkaan. Mua ei ole narina haitannut, kunhan se tapahtuu ainoastaan epätasaisuuksissa eikä polkemisen voimasta.

Ai. Pitäiskö siis vetää sinne yläpuolelle kolmas naru. Vastavoima siis. Mites tota jousta muuten jäykistää.

Kyllä, ulosjouston rajoitin estää myös ylimääräisen liian pienestä voimasta aiheutuneen liikkeen ja narinan ja lisäksi helpottaa pyörän käsittelyä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Naruperän matsku

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Jep. Selvisi. Tässä siis on pikkaisen epäkesko toi ulkoputken pätkä. Tärvelin sitä jotenkin ja paukutin vaan vasaralla takaisin muotoon. Se lienee vaikuttanut asiaan. Samassa yhteydessä sitten saattoi tulla vinoumaa millin verran - jonka olen klemmarilla kuronut kiinni. Se siis on liian tiukalla.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Naruperän matsku

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Mites tota jousta muuten jäykistää.

Muuttamalla kumin esijännitystä. Tuollaisella kumilla saa helposti tosi jäykän tai löysän perän.

Vastaa Viestiin