Re: Naruperän matsku
Mulla on monenlaisia solmuja: paalusolmu, merimiessolmu, vanttisolmu, siansorkka ja ulkosorkka.
Vanttisolmu on kiva, kun sitä voi liu'uttaa avaamatta. Säätö siis onnistuu solmua avaamatta
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mulla on monenlaisia solmuja: paalusolmu, merimiessolmu, vanttisolmu, siansorkka ja ulkosorkka.
Vanttisolmu on kiva, kun sitä voi liu'uttaa avaamatta. Säätö siis onnistuu solmua avaamatta
Mulla on säätöä varten irtohihnat, joten solmut pitää olla paalusolmuja, jotteivät kiristä hihnaa säätökelvottomaksi. Paalusolmu tuottaa lenkin, joka ei kiristy vedettäessä ja sen saa vielä aukikin, jos joskus tarvitsee.
Mites mä vähennän ton perän narinat minimiin. Mullahan tää nariseen liikkeen mukana ihan helvetisti. Putket joista toi on tehty menee tiukasti sisäkkäin...
Pitäiskö:
Muoviputki(aurausviitta) sinne väliin, niin ei narise. Öljy käy kanssa, mutta sotkee
Parempi olisi kyllä jäykistää jousta ettei perä pumppaa polkemisen tahtiin, jolloin energiaakin kuluu hukkaan. Mua ei ole narina haitannut, kunhan se tapahtuu ainoastaan epätasaisuuksissa eikä polkemisen voimasta.
jooseha kirjoitti:Muoviputki(aurausviitta) sinne väliin, niin ei narise. Öljy käy kanssa, mutta sotkee
Parempi olisi kyllä jäykistää jousta ettei perä pumppaa polkemisen tahtiin, jolloin energiaakin kuluu hukkaan. Mua ei ole narina haitannut, kunhan se tapahtuu ainoastaan epätasaisuuksissa eikä polkemisen voimasta.
Ai. Pitäiskö siis vetää sinne yläpuolelle kolmas naru. Vastavoima siis. Mites tota jousta muuten jäykistää.
Pastori kirjoitti:Mites mä vähennän ton perän narinat minimiin. Mullahan tää nariseen liikkeen mukana ihan helvetisti. Putket joista toi on tehty menee tiukasti sisäkkäin...
Pitäiskö:
- olla väljää niiden välissä että sais kumimattoo tms. sinne välii.
- pitäiskö olla enemmän jäljellä sitä ulkopuolen putkea
- pitäiskö tehdä jokin muu malli esim. rungon ja perän putki on samaa ja sitä ei avata - vaan perä lukitaan työntämällä molempien sisään putkenpala "lukoksi".
Narina on ns. Stick Slip ilmiö. Se tarkoittaa, että rakenteen joustot ja kitkakertoimen nopeusvaihtelut hakeutuvat samalle taajuudelle. Vaatimuksena on, että kitkakerroin pienenee nopeuden lisääntyessä. Kuiva muovilaakeri toimii nopeuden suhteen päinvastaisesti. Sen kitkakerroin kasvaa nopeuden lisääntyessä. Toisaalta polymeerin kuormituspaine ei saisi ylittää materiaalin kestämää raja-arvoa. Noilla perustein ja nivelen nähneenä epäilen, että kourut ovat jotenkin vinossa tai muuten pintapaine putken ja kourun välissä on epätasainen ja pintapaine ylittää väliin asetetun kumin lujuuden ja teräspinnat tahmaavat kiinni toisiinsa ja aiheuttavat narinan.
Sinulla oli siinä putkiklemmari kiristämässä kourua ja putkea vastakkain. Tämä voi aiheuttaa vinon kuormituksen, joka saa puoliputken värähtelemään vääntömoodissa. Jotenkin sinun pitäisi varmistaa, että laakerikourun ja akseliputken välinen pintapaine on tasainen. Minä varmistaisin, että klemmari ei purista kourua liikaa. Jos milloinkaan teet uuden tällaisen nivelen, suosittelen, että hitsaat kourun yläpäästään litistettyyn haarukkaputkeen, jotta liitos pääsee kevyesti joustamaan ja adaptoitumaan akseliputken mukaiseen asentoon.
Nuo tuossa edellä olivat konstruktiivisia seikkoja, jotka vaikuttavat narinaherkkyyteen. Narina itsessään johtuu liitoksen pintojen jaksottaisesta tahmautumisesta ja irtilipsahtamisesta (stick slip) rakenteen jouston tahdissa. Sama ilmiö, kuin narisevassa oven saranassa. Jos oven saranat narisevat, ne öljytään.
Pastori kirjoitti:jooseha kirjoitti:Muoviputki(aurausviitta) sinne väliin, niin ei narise. Öljy käy kanssa, mutta sotkee
Parempi olisi kyllä jäykistää jousta ettei perä pumppaa polkemisen tahtiin, jolloin energiaakin kuluu hukkaan. Mua ei ole narina haitannut, kunhan se tapahtuu ainoastaan epätasaisuuksissa eikä polkemisen voimasta.Ai. Pitäiskö siis vetää sinne yläpuolelle kolmas naru. Vastavoima siis. Mites tota jousta muuten jäykistää.
Kyllä, ulosjouston rajoitin estää myös ylimääräisen liian pienestä voimasta aiheutuneen liikkeen ja narinan ja lisäksi helpottaa pyörän käsittelyä.
Jep. Selvisi. Tässä siis on pikkaisen epäkesko toi ulkoputken pätkä. Tärvelin sitä jotenkin ja paukutin vaan vasaralla takaisin muotoon. Se lienee vaikuttanut asiaan. Samassa yhteydessä sitten saattoi tulla vinoumaa millin verran - jonka olen klemmarilla kuronut kiinni. Se siis on liian tiukalla.
Pastori kirjoitti:Mites tota jousta muuten jäykistää.
Muuttamalla kumin esijännitystä. Tuollaisella kumilla saa helposti tosi jäykän tai löysän perän.