Sivu 2/13
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 09 Elo 2015, 11:43
Kirjoittaja PW

- 2015-08-09 11.40.12.jpg (306.3 KiB) Katsottu 3028 kertaa
Akseliväli tais tippuu alle metrin, runko mukavan lyhyt jos noin ja takajarruvaijerin veto tulis parempaan suuntaan.
Helppo mallailla tommosilla telttaputkilla kun on mutkia ja muhveja - kiristys ruuvitkin, ni pysyy asetelmat paikoillaan ilman heppailuja 
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 09 Elo 2015, 20:45
Kirjoittaja PW

- 2015-08-09 20.43.54.jpg (215.39 KiB) Katsottu 3001 kertaa
Keulan yläputkee pitää vähän viel viilata kauniimpaan muotoon, ennen heppausta - taka pää hepattu.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 07:19
Kirjoittaja Wacky
Eiks akseliväli ole vähän turhan pieni? Alkaa vaikuttaa jo kiikkerältä, tosin kun kyseessä on etuveto niin ei kai se haittaa
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 07:49
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:Eiks akseliväli ole vähän turhan pieni? Alkaa vaikuttaa jo kiikkerältä, tosin kun kyseessä on etuveto niin ei kai se haittaa
Onhan tuossa semmonen riski.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 08:35
Kirjoittaja jviirret
Lyhyys vaikuttaa eniten ohjaamisen herkkyyteen. Pitkällä pyörällä ohjausliikkeiden ei tarvi olla tasapainoillessa niin tarkkoja kuin lyhyellä, mutta käännöksissä taas vatii laajemmat liikkeet.
Jukka
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 09:00
Kirjoittaja PW
Kiikkerä on se sana jolla edellistä pyörää on moitittu (Mummo-MBB), en oo ymmärtäny mitä se siinä yhteydessä tarkottaa
Voi olla ett tulee uus kiikkerä susi
mutt tarttee yrittää. Keskiö tulis n. 48cm maasta, penkki n. 53cm ja ohjauskulma 65 astetta - akseliväli taitaa olla 97cm nyt. Helsinkinojakista poikkeaa lyhyemmällä akselivälillä ja n. 7cm alemmalla penkillä - ehkä pitää vähän laskee keskiötäkin, ni sen ero penkkiin ei pienenis noin paljoo.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 09:31
Kirjoittaja vaaka
Kiikkerä sanaa käytetään yleensä vasen/oikea kallistuskulman nopeasta muutoksesta sekä vaikeudesta pitää pystyasento. Kahta erikorkuista penkkiä eri pyörissä, joissa on silmämääräisesti lähelle sama akseliväli, noin 45 cm korkea penkki kallistui paljon nopeammin ja pystyasento oli vaikeampi säilyttää kuin 63 cm korkea. Jos en havainnut eroa penkkien välillä omassa pyörässäni 63 verrattuna 58 cm penkin korkeuden välillä. Eri pyörien välillä renkaiden leveydestä ei ole muistikuva tarkka. Leveämpi vakaampi, joten jos voi elää leveiden renkaiden kanssa kiikkerässä pyörässä, ongelma ratkaistu?
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 09:46
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:akseliväli taitaa olla 97cm nyt.
Kuudeessa oli 94 senttiä ja kulki kuin juna. Ei siis huolta tämän asian tiimoilta. Se vaan näyttää niin lyhyeltä kun on penkki alhaalla ja isot kiekot.
Suurin ongelma on tieteskin se että se näyttää oudolta. Tämmöistä rakennettahan ei pystärillä voi tehdä - siellä on aina ne polkimet kiekkojen välissä estämässä niiden sijoittelua lähemmäksi toisiaa.
Suurimmalla osalla kommentoijista ei taida olla mitään kokemusta näin lyhytakselivälisellä ajamisesta - kyse on suurimmaksi osaksi ennakkoluuloista, arvelisin minä.
Ja taasen se perusjuttu - onkos me nyt saatu semmoista pyörää tehtyä jolla ei voi ajaa? Ei vielä toistaiseksi.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 09:50
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:akseliväli taitaa olla 97cm nyt.
Kuudeessa oli 94 senttiä ja kulki kuin juna.
Kuudee oli käsillä ohjattava ja istumakorkeus 10cm suurempi?
Jukka
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 09:53
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:akseliväli taitaa olla 97cm nyt.
Kuudeessa oli 94 senttiä ja kulki kuin juna.
Kuudee oli käsillä ohjattava ja istumakorkeus 10cm suurempi?
Jukka
No onhan toi 3 senttii pidempi. Jä äkkiäkös sitä nyt vähän pidentää - jos on liian hutakka.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 10:17
Kirjoittaja jooseha
Ei se akseliväli siittä kiikkerää tee. Olen ajellut pyyttoniani 88 sentin akselivälillä. Vakaasti menee ja polkeminen vaikuttaa ohjausgeometrin muuttumisen ansionsta vähemmän ohjaukseen kuin normaalisti
Helsinkinojakin ohjausgeometrian jos saat kopioitua, tulee pyörästä varmasti hyvä oli akseliväli mitä tahansa.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 11:47
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:Ja taasen se perusjuttu - onkos me nyt saatu semmoista pyörää tehtyä jolla ei voi ajaa? Ei vielä toistaiseksi.

Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 19:24
Kirjoittaja PW
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 19:32
Kirjoittaja jviirret
Ottaako haarukan "olkapäät" sisäreisiin polkiessa?
Jukka
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu
Lähetetty: 10 Elo 2015, 19:37
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:Ottaako haarukan "olkapäät" sisäreisiin polkiessa?
Jukka
En tiedä, haarukka on kuitenkin kapeempi ku Helsinkinojakissa - pelonsekaisin tuntein odotan kuinka käy 