Re: 2 Gang Torpedo Automatic
Pastori kirjoitti:Tää on hyvä ketju. Opiskele tää ja dokumentoi. Mä voin sit tehdä saman omalle kiekolle
Ootko ajanu omallasi, käyttäytyykö se samanlailla?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Pastori kirjoitti:Tää on hyvä ketju. Opiskele tää ja dokumentoi. Mä voin sit tehdä saman omalle kiekolle
Ootko ajanu omallasi, käyttäytyykö se samanlailla?
PW kirjoitti:Joku täällä sano ett löytys ohje jossa navan jousia voi säätää - vaihtonopeuden muuttamiseksi. Jousiakaan en kuvassa havainnut, ehkä enkin on siel sisällä
![]()
Pitää kattella nettiä jos löytäsin ohjeet.
Minä ainakin
Pikaisella kaivamisella löytyivät fillarifoorumilta - ihan suomeksi. Taitavat vaan tulla myöhässä jo
Herkkä on tuo miun navan automaattivaihtaja - saattaa pompussa vaihtaa isommalle, vaikkei nopeus muutu. Olisko se jousi herpaantunu, vai joku peukaloinu/huoltanu sitä omin opein?
Sanoisin että ominaisuus vaikken Automaticilla ole ajanutkaan. Vaihto tapahtuu keskipakovoimasta avautuvien siipien vaikutuksesta. Jos ajaa hieman vaihtamisnopeutta hitaampaa töyssyyn ja siipi on sopivassa asennossa, saa täräys siiven aukeamaan
Tuo on mahdollista, mutta myös renkaan ollessa ilmassa ja polkiessa kierrosluku kasvaa nopeasti. Voi olla yhteisvaikutuksestakin kyse.
Aukasin navan kun rohisi. Ei vetävältä puolelta auki ja loppu tuli yhtenä kappaleena ulos. Jousen säädön jätin paremmalle ajalle, nyt piti saada pyörä Lappeenrantaanajokuntoon. Sokka jonka alla jousi on oli hyvin pieni ja tarttee vähän aikaa, sekä sopivan mielentilan ennenku uskallan aukasta. Voihan olla ett öljykin tekee jotain, luulis kyll ettei jousen jäykkyyteen vaikuta
Kuivahko oli, laakereissa kyll oli rasvaa - upotin siis öljyyn, putsasin laakereista vanhat rasvat ja laitoin uutta vaseliinia. Sormissa pyöritellessä kuullosti hiljasemmalta. Aikamoinen ruhje oli tuolla sisällä, mistä lie tullut. Toisessa laakeripinnassakin oli yks isku vai syöpymä. Ehkä tällä Lappeenrantaan pääsee.
Sieltähän ketjun puolelta puuttuu puolet kuulista. Ei mikään ihme, jos rohisee.
Eikös siellä molemmin puolin ollu sama määrä kuulia (9 ehkä). Luulen ett alunperin jätetty noin. Torpedo duomaticissa oli samanlainen kuulanpidike.
PW kirjoitti:Eikös siellä molemmin puolin ollu sama määrä kuulia (9 ehkä). Luulen ett alunperin jätetty noin. Torpedo duomaticissa oli samanlainen kuulanpidike.
Tiedä häntä. Ketjun puolella kuormitus on kuitenkin paljon suurempi. En näe mitään syytä, miksi kuulissa olisi säästelty ainakaan rattaan puolella. Vajailla se silti näkyy olevan kuulattu.
Mikäs tuo langan pää tuossa kuvassa näkyy. Ottaisiko se kiinni rummun sisäpintaan.
Eikös se ole sen jousen pää, en usko että raapii. Tullessa Lappeenrantaan navan äänet oli hiljaiset.
PW kirjoitti:Eikös se ole sen jousen pää, en usko että raapii. Tullessa Lappeenrantaan navan äänet oli hiljaiset.
Olisko äänet lähteneet öljyämisen mukana irronnen hiekan ja kulumismurun joutumisesta kuulauraan tai muihin rakoihin. Öljy irrottaa vaseliinin sitomaa hiekkaa ja kulumismurua, joka lähtee öljyn mukana vaeltamaan. Moottoriöljy ei välttämättä ole parasta hoitoa tällaiselle vanhalle navalle. Sille kannattaisi tehdä pesu ohuemmalla liuottimella niin, että kaikki rasva lähtee pois. Vasta sitten öljykylpyyn ja uudelleenrasvaukseen. Mitä öljyjä käytit.
Jotain vaihteisto/peräöljyä tais olla. Varmaan se pitäs pestä, tuskin hiekkaa oli mutt metallipäöyä varmaan. Kuivuus suurin syy tuohon rohinaam.
Purin tuon jousen, mittakaavaa havainnolistaa 6mm mutteri.
Kuvittelin, ett tuota pitäs pyörittää tiukemmalle jotta vaihtais myöhemmin, mutta sehän palautuu takasin samaan muotoon. Miten tuo pitäs tehdä?
Pikkasen sain viiksien kulmaa muutettua, riittääkö se vai pitäskö tuota saada tiukattua useampi kierros? Ei miulle selvinny tuosta fillarifoorumin ohjeestakaan