Re: 559 - kisavannevinkkejä ja sinkulaideointia
Jep. Flipflop ei ollu vahinko. Siihen voi laittaa vaparin molemmille puolille.
Tossa olis 110 millii leveä levyjarrunapa. Eiks olis aika jännä?
http://www.tartybikes.co.uk/116mm_fixed ... 12415.html
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Jep. Flipflop ei ollu vahinko. Siihen voi laittaa vaparin molemmille puolille.
Tossa olis 110 millii leveä levyjarrunapa. Eiks olis aika jännä?
http://www.tartybikes.co.uk/116mm_fixed ... 12415.html
Tämmöen löytyy tohtorilta .
jviirret kirjoitti:Minusta toiselle puolelle ei kannata laittaa fiksi ratasta vaan eri välityksen antava hammasratas vapaarattaalla. Voi kusitauolla kääntää kiekon jos välitys tuntuu väärältä tai loppu päivää kohti tulee tarve keventää välitystä. Kiekkoja voisi olla myös kaksi, joissa kaikissa erikokoiset rattaat
Jukka
Mutta eikös vaihteet ole keksitty juuri ratkaisemaan tämäntapaiset ongelmat? Itsekin muistan ajaneeni Nokialla sekä tunnin että kuuden tunnin kisat vain kolmella vaihteella: tunnin kisassa käytin vain isoa suoraa seiskaa, kasia ja ysiä. Kasi ja seiska ylämäen voittamiseen, mutta sitten alamäessa ysille asti ja sillä alamäen loppuosa ja takasuora kokonaan.
Kuuden tunnin kisassa taas, koska oli paljon pitempi kuin tunnin kisa, käytin kuutosta, seiskaa ja kasia. Nämäkin täsmälleen samalla tavalla jaoteltuina kuin tunnin kisassakin. Koko kuuden tunnin kisan ajan hämmästelin sitä, että jaksan ajaa koko ajan samoilla kolmella vaihteella ja ratakierroksella myös täsmälleen samalla jaksotuksella.
Ei siinä mitään takakiekkoa kääntämään viitsisi ruveta... Naks kiertovaihtajasta, niin on taas uusi välitys käytössä - helppoa ja mukavaa. Kiitos japanialaisille polkupyöräinsinööreille! Vai kuuluisiko sen sittenkin mennä Italiaan?
ajarmala kirjoitti:jviirret kirjoitti:Minusta toiselle puolelle ei kannata laittaa fiksi ratasta vaan eri välityksen antava hammasratas vapaarattaalla. Voi kusitauolla kääntää kiekon jos välitys tuntuu väärältä tai loppu päivää kohti tulee tarve keventää välitystä. Kiekkoja voisi olla myös kaksi, joissa kaikissa erikokoiset rattaat
Mutta eikös vaihteet ole keksitty juuri ratkaisemaan tämäntapaiset ongelmat?
Miksi olla vaihteet jos pienellä ajotavan muutoksella selviää ilmankin? Vaihteista tulee painoa ainakin puoli kiloa(vaihtaja, kahva, vaijeri ja pidempi ketju), voimansiirtohäviöitä(paluupuolella pyörii pylpyröitä), kustannuksia(osat maksaa), potentiaalinen rikkoontumismahdollisuus, ilmanvastusta(Työnnä auton ikkunasta metri 6mm putkea vauhdissa ulos niin tunnet käsissä kuinka paljon pelkkä vaijeri kampeaa vastaan) ja monta kertaa kierroksen aikana vaihtaminen vie voimiakin, tule nopeita rytmimuutoksia ja keskittyminen itse suoritukseen herpaantuu
Sinkuloilla nämä ennätysmiehetkin vetää
Kiekon kääntäminen/vaihtaminen on vain "hätätilaratkaisu".
Jukka
ps. nythän mä huomasin että innostuin itsekkin
Kävin flevolla sinkulafiilistelylenkillä 90km yhdellä vaihteella. Hämmästyttävän hyvin pärjäsi, vaikka on täkäläiset mäet kuitenkin suurempia kuin Nokian radalla. Tuo Jukan mainitsema rytmimuutos ja keskittymisen herpaantuminen on ihan totta.
Itse ajelin eilisen iltakaartelun maantieosuuden yhdellä vaihteella. Ihan hienosti meni. Vauhtia oli tosin kovasti joten sehän pyöri melkein ittekseen.
Nokian rataa varten olen siis ajatellut optimoida välitystä niin että:
Mites eemelin vauhdinjako. Kun viimeksi vikoilla kierroksilla ajelin sun perässä, niin vaikuttu juuri tuontyyppiseltä. Muistaakseni ajoin sua vähän kiinni siinä ylämäessä ja sitten mentiin aika tasaisesti ja sä ajelit sitten vauhdikkaammin sitä takasuoraa. Jotenkin noin. Meillä taisi siinä vaiheessa olla aika sama vauhti.
Tuulen suunnalla suuri merkitys miten sinkulalla ajo Nokian radalla onnistuu. Ideaali tilanne on se, että takasuoralla vähän vastatuulta ja ylämäessä sama myötäisenä. Alamäki levätään.
Jos tuulen suunta päinvastainen niin sinkulakuski on lirissä
Jukka
jviirret kirjoitti:Tuulen suunnalla suuri merkitys miten sinkulalla ajo Nokian radalla onnistuu. Ideaali tilanne on se, että takasuoralla vähän vastatuulta ja ylämäessä sama myötäisenä. Alamäki levätään.
Jos tuulen suunta päinvastainen niin sinkulakuski on lirissäJukka
Pidetään vaihdekiekko jemulissa pahan tuulen varalta.
jviirret kirjoitti:Tuulen suunnalla suuri merkitys miten sinkulalla ajo Nokian radalla onnistuu.
Vielä tärkeämpää on treenata sinkulalla ajamista. Siinähän on mullistavana ideana se että polkimia voi pyörittää tilanteen mukaan eri nopeuksilla Jos muuten ajaa vaihdepyörällä 80 +/- 5 kadenssilla, ei se tule olemaan radallakaan helppoa. Treenaa vaan käyttökelpoisen kadenssialueen riittävän laajaksi niin onnistuu helpolla. Esim 60-140 alueella kattaa jo aika laajan vaihteiston, vaikka nojakilla ei voikkaan "keventää" ylämäkiä putkelta kuten pystärillä. Pystärisinkulamiehet pystyy yleensä pyörittämään huomattavan nopeasti, joten välityksen ei tarvitse olla kohtuuttoman iso.
Ittellä onnistuu ihan hyvin 70-120 alue jolla ajais periaatteessa ihan hyvin radalla, mutta en itse luopuis takavaihteista täysin koska kyseisen pyörän käyttöarvo olisi liian alhainen sinkulana
Sturmey Archer S1C -navan OLD on 116mm. Jalkajarrunapa siis. Yksivaihteinen.
Vaihteeton napa on kyllä helppo kaventaakkin. Tässä ohjeet levitykseen, mutta kaventaminen onnistuu samalla metodilla: http://www.instructables.com/id/Making- ... b-portion/
Eli navasta pätkä pois keskeltä, kiristetään se akselilla ja laakereilla kasaan että tulee suora ja hitsataan nippuun...
Tuossa alumiininapa: http://forums.mtbr.com/fat-bikes/wideni ... st10059892 ilmeisesti liimaa kasaan(glue?)
Jukka