Ai jaa, onhan se tietenkin tuttu peli, kun olen sillä ajellutkin Nokialla. Nimi vaan ei ollut jäänyt mieleen. Ikääntyvien ajokiksi rakenne ei ole sopiva, kun joutuu nostamaan jalat sivurunkojen yli istumaan mennessä ja noustessa.
Kyllä tuli toissa päivänä tämä rakenne mieleen, kun ajoin vaarallista ja yliliikennöityä 4-tietä Jyväskylästä pohjoiseen. Piennarleveys oli 50 cm:n luokkaa ja vahva hammastus juuri valkoviivan oikealla puolella. Kieli keskellä suuta piti pitää takaratas valkoviivalla ja vasen pyörä ajotiellä, kun isot rekat sujahtelivat läheltä ohi.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 17:18
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
Eiks tässä nyt olisi paikka Sramin Dualdrivelle sinne taakse.
Joo, minullahan sattuukin olemaan sellainen ja vielä 26" renkaassa.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 17:19
Kirjoittaja Jarcco
Hieno peli tuo edellisen sivun linkeissä, muttei se minkä muistan nähneeni jossain. Pitää yrittää ettiä, on hankalaa kun ei keksi hakusanaa...
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 17:27
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
Saisit kilon painosta pois kun jättäisit väliakselin vaihteineen laittamatta. Lisäksi rakenne yksikertaistuisi ja arvatenkin herkästi rikkoontuva vaihtaja jäisi pyörän keskeltä pois. Kuvasta näyttää että vaihtaja on 10cm maasta, eli kun laskee alas sen korkuiselta korokkeelta niin vaihtaja raapii sitä.
Tuollainen vaihdejärjestely antaa joko paljon nopeita vaihteita tai paljon hitaita vaihteita, riipuen siitä kummasta reunasta pakkaa ketju lähtee välivaihteistosta taakse. Jos haluaisi laajan vaihdeskaalan pitäisi ketjut pystyä vaihtamaan vauhdissa ristiin väliakselilla. Ainoat kaupalliset ratkaisut joissa tätä käytetään on 20" vetävällä renkaalla olevia ja niissä tällaisella ratkaisulla saadaan riittävän nopeat välitykset vaikka edessä käytettäisiin pienehköä hammasratasta.
Eli suora ketjulinja ja eteen kolmirattainen kampirataspaketti, ilman vaihtajaa. Voi ostajan kunnon ja käyttötarpeen mukaan laittaa ketjun sopivan kokoiselle rattaalle kauppoja tehdessä.
Jukka
Jukka puhuu viisaita!
Kun istuinta vielä vähän nostaa, saa vetävän ketjun suoraksi ilman taittopyöriä, ja kampirataspaketti keulaan kannattaa tosiaan laittaa vaikkei vaihtajaa laitakaan.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 17:54
Kirjoittaja irakas
jooseha kirjoitti:
Tuo istuinkorkeus kuulostaa oivalliselta. Helppo istua ja nousta pois sekä näkyvyys on erinomainen
Jollei kerran ole tarkoitus laittaa kuin yksi eturatas, ei kaarenkaan tarvitse toimia vaihtajatolppana. Poljinetäisyyden säätöä ajatellen olisi helpompaa, jos kaari ei yltäisi poljinpuomin liikkuvaan osaan. Kaari ei myöskään "pakenisi" poljinten mukana pitkällä kuskilla, vaan olisi aina penkin vieressä.
Aika paljon ketjulinja takahaarukan nivelen yläpuolella. Rupeaakohan pompottamaan
Onko olkatappijousituksen kanssa ollut vetelyä töyssyissä, kun jätät sen pois? Mitä jousia muuten käytit niiden kanssa?
Kaaren olen tehnyt aina AL-putkesta ja sen saa tukevammaksi, kun se on kiinni molemmista päistään. Kuskin päässä se on kiinni rungossa muttereilla, joita voi siirtää, jos tarttee. Penkkiäkin voi siirtää tarvittaessa taaksepäin.
Olkatappijousituksessa on ollut aurauskulman kanssa ongelmia. Olen jäykistänyt joustoa kokeilemalla erilaisia ratkaisuja kierrejousista jäykkiin kumiputkiin.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 18:04
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:
Kestääkö ikäihmisten kädet suoraa ohjausta haarukan yläpäästä nyt kun jousitusta ei ole?
Tarkoittanet, että ikäihmisen kädet eivät kestä tärinää. Tästä on aiemminkin kyselty. (Jousituksen poisjäänti ei muuten vaikuta tärinään). Vaikka luulis, mutta jostain kumman syystä ei SH23:ssa SH26:ssa tärinästä ole ollut juuri minkäänlaista ongelmaa.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 18:51
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
Kestääkö ikäihmisten kädet suoraa ohjausta haarukan yläpäästä nyt kun jousitusta ei ole?
Tarkoittanet, että ikäihmisen kädet eivät kestä tärinää. Tästä on aiemminkin kyselty. (Jousituksen poisjäänti ei muuten vaikuta tärinään).
Niin, kahvathan on aiemmissakin osana haarukoita, eli tärisevät renkaan mukana...
Jukka
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 19:01
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Minkälainen se on tämä 2T3-rakenne. On kai jossain ketjussa, mutta on päässyt livahtamaan.
Ai jaa, onhan se tietenkin tuttu peli, kun olen sillä ajellutkin Nokialla. Nimi vaan ei ollut jäänyt mieleen. Ikääntyvien ajokiksi rakenne ei ole sopiva, kun joutuu nostamaan jalat sivurunkojen yli istumaan mennessä ja noustessa.
Voihan sen sivurungon tehdä sisään meno kohdasta mahdollisimman matalaksi. Eikös tämmöseen suunnittelemaasi nuijapäähänkin mennessä joudu jalkaa nostamaan, ainakin toista?
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 19:07
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Minkälainen se on tämä 2T3-rakenne. On kai jossain ketjussa, mutta on päässyt livahtamaan.
Ai jaa, onhan se tietenkin tuttu peli, kun olen sillä ajellutkin Nokialla. Nimi vaan ei ollut jäänyt mieleen. Ikääntyvien ajokiksi rakenne ei ole sopiva, kun joutuu nostamaan jalat sivurunkojen yli istumaan mennessä ja noustessa.
Voihan sen sivurungon tehdä sisään meno kohdasta mahdollisimman matalaksi. Eikös tämmöseen suunnittelemaasi nuijapäähänkin mennessä joudu jalkaa nostamaan, ainakin toista?
Ei joudu, jos peruuttaa etupäästä niin kuin tässä videossa:
Vasta istumisen jälkeen joutuu nostamaan jalat polkimille, mikä onnistuu useimmilta.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 19:17
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
Voihan sen sivurungon tehdä sisään meno kohdasta mahdollisimman matalaksi.
Ei oikein Toisella puolella ketju on rajoittava tekijä ja toisella ohjausvivusto. Keulaakaan ei kannata madaltaa kun siellä on kammet vastassa.
Normaali deltakin, tyyliin Ketwiesel, voisi toimia. Mutta siinä pakko käyttää pientä, max 20" rengasta edessä.
Jukka
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 19:36
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Takahaarukka on paljon pitempi kuin aikaisemmissa tadpoleissani. Tavoitteena on ottaa enempi hyötyä takajousituksesta koko nojakkia varten.
Hyviä huomioita tullut tähän ketjuun. Minua kummastutti tuo ylle lainattu. Eikös pitkä takahaarukka aiheuta sen, että takapyörä menee kauemmas taakse, etäämmäs kuskin ja pyörän painopisteestä, eli vaikuttaa vähemmän joustoon, jonka kuski tuntee. Jukan huomio pompotusvaarasta on myös huomioitava. Ei se, että ketju menee väliakselin rattaalle mitään pelasta, olennaista on, miten kaukaa se kulkee takahaarukan nivellinjasta.
Minusta tuo istuinkorkeuden korottaminen on senioripyörää varten erinomainen ajatus. Mutta, kuten itsekin huomaat, aiheuttaa se kolmipyörässä entisestään suurenevan raidevälin. Nuo molemmat ongelmat voi korjata tekemällä nelipyöräisen. Takapyörät lähelle, jolloin niiden jousto vaikuttaa kunnolla kuskin tuntemaan joustoon. Kenties etupyöriä voisi sitten viedä kauemmas eteen, kun ei niillä ole niin paljon kaatumisenestovaitutusta. Nelipyöräisessä takapyörät voi tuoda edemmäs, sillä rengas ei ota heti kiinni istuimen selkänojaan, jos vähän joustaa, pyörästä tulee lyhyempi.
Sinulla on kokemusta sekä delta-, että tadpole-pyöristä. Yhdistä tällaiset, niin pyörästä ei tarvitse tehdä liian leveätä, mutta istuinkorkeuden saa helposti riittävän korkealle, kuten pyörätuolista voi helposti havaita. Nelipyöräisyys on tulevaisuutta myös nojapyörissä!
Tuo idea pitemmästä takahaarukasta juontuu Tapsa Ängeslevän Challenge Fujinista, jossa jousitettu runkonivel on keskellä runkoa, ja toimii Tapsan kertoman mukaan hyvin, mutta siinä mahtaa olla kysymys vähän eri asiasta. Olen itsekin pähkäillyt, että takahaarukan pidentäminen ei paranna koko pyörän jousitusta.
Nelipyöräisessä on painon ohella paljon hankalampi ketjun kuljetus ellei laita ketjua sivulle. Se taas johtaa kampiakseliin, erilaiseen runkoon ja vaikeuttaa nojakkiin istumista.
Totta puhuen on jo yksi kaveri tehnyt tilauksen SH27:stä. Kävi Vaajakoskella koeajamassa SH26:ta. Hänellä ei ole ongelmia säilytyksen suhteen nojakin leveydestä. Hän jopa toivoi, että leveyttä olisi enemmän. Mahtuu kuitenkin 90 cm:n ovesta.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 21:07
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti:
Normaali deltakin, tyyliin Ketwiesel, voisi toimia. Mutta siinä pakko käyttää pientä, max 20" rengasta edessä.
Miksi on pakko käyttää pientä rengasta?
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 21:21
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
Normaali deltakin, tyyliin Ketwiesel, voisi toimia. Mutta siinä pakko käyttää pientä, max 20" rengasta edessä.
Miksi on pakko käyttää pientä rengasta?
Siksi että siihen pääsee kyytiin "peruuttamalla" jalkoja nostelematta, kuten sakari tuossa videossaan esittelee.
Jukka
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 21:33
Kirjoittaja jori
Onkohan tuo jalkojen nostelu oikeasti ongelma. Meneehän ne vanhat ja raihnaiset autoonkin istumaan. Peruuttaa sivulta hiukan istuutuu sivuttain ja nostaa jalat kyytiin. Samalla tavalla nelipyöräiseen yksi kerrallaan jalat istuen sivurungon yli tai keskirunkoisen, kuten Kettwieselin tapauksessa, selviää vain toisen jalan nostolla.
Re: SH27
Lähetetty: 24 Elo 2015, 22:00
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
Onkohan tuo jalkojen nostelu oikeasti ongelma. Meneehän ne vanhat ja raihnaiset autoonkin istumaan.
Silti minusta Sakari on tässä oikeilla jäljillä. Jos kohderyhmä erikoisvaatimuksineen on tiedossa ja toivomukset helposti toteutettavissa tarkkaan harkitulla konseptilla niin tekee sellaisen.
Aina vain parempi jos pyörän kyytiin pääsee helpommin kuin autoon