Sivu 2/4

Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 08:05
Kirjoittaja irakas
Pastori kirjoitti:

Kyllä mä ainakin 50 ikävuoteen saakka ajan kattamattonien sarjassa.

Monilla nojakisteilla on haave saada katettu velomobiili. Minä pidän parempana kattamatonta 2- tai 3-pyöräistä nojakkia varsinkin näin kesäaikaan. Mikä nautinto on ajella aurinkoisena päivänä usein jopa uimahoususillaan, ottaa aurinkoa ja antaa tuulen hyväillä vartaloa ilman kinnerin korimelua ja ahtautta. Sadepäiviä on kuitenkin paljon harvemmin kuin sateettomia, ja sateisiin voi varautua sadeasulla. :mrgreen:


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 08:26
Kirjoittaja PW
irakas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kyllä mä ainakin 50 ikävuoteen saakka ajan kattamattonien sarjassa.

Monilla nojakisteilla on haave saada katettu velomobiili. Minä pidän parempana kattamatonta 2- tai 3-pyöräistä nojakkia varsinkin näin kesäaikaan. Mikä nautinto on ajella aurinkoisena päivänä usein jopa uimahoususillaan, ottaa aurinkoa ja antaa tuulen hyväillä vartaloa ilman kinnerin korimelua ja ahtautta. Sadepäiviä on kuitenkin paljon harvemmin kuin sateettomia, ja sateisiin voi varautua sadeasulla. :mrgreen:

Juu, Sakari aurinkoo on mukava ottaa mutt kisa on kisa ja sillon ei haittaa korimelu, eikä ahtaus - kinneri vaan kulkee toista vauhtii 8)


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 11:35
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kyllä mä ainakin 50 ikävuoteen saakka ajan kattamattonien sarjassa.

Monilla nojakisteilla on haave saada katettu velomobiili. Minä pidän parempana kattamatonta 2- tai 3-pyöräistä nojakkia varsinkin näin kesäaikaan. Mikä nautinto on ajella aurinkoisena päivänä usein jopa uimahoususillaan, ottaa aurinkoa ja antaa tuulen hyväillä vartaloa ilman kinnerin korimelua ja ahtautta. Sadepäiviä on kuitenkin paljon harvemmin kuin sateettomia, ja sateisiin voi varautua sadeasulla. :mrgreen:

Juu, Sakari aurinkoo on mukava ottaa mutt kisa on kisa ja sillon ei haittaa korimelu, eikä ahtaus - kinneri vaan kulkee toista vauhtii 8)

Ensin 300 kilsaa kattamattomalla ja sitten muut haaveet sen jälkeen.


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 12:11
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kyllä mä ainakin 50 ikävuoteen saakka ajan kattamattonien sarjassa.

Monilla nojakisteilla on haave saada katettu velomobiili. Minä pidän parempana kattamatonta 2- tai 3-pyöräistä nojakkia varsinkin näin kesäaikaan. Mikä nautinto on ajella aurinkoisena päivänä usein jopa uimahoususillaan, ottaa aurinkoa ja antaa tuulen hyväillä vartaloa ilman kinnerin korimelua ja ahtautta. Sadepäiviä on kuitenkin paljon harvemmin kuin sateettomia, ja sateisiin voi varautua sadeasulla. :mrgreen:

Juu, Sakari aurinkoo on mukava ottaa mutt kisa on kisa ja sillon ei haittaa korimelu, eikä ahtaus - kinneri vaan kulkee toista vauhtii 8)

Ensin 300 kilsaa kattamattomalla ja sitten muut haaveet sen jälkeen.

Pastori pitää linjansa 8)


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 13:00
Kirjoittaja irakas
PW kirjoitti:
irakas kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Kyllä mä ainakin 50 ikävuoteen saakka ajan kattamattonien sarjassa.

Monilla nojakisteilla on haave saada katettu velomobiili. Minä pidän parempana kattamatonta 2- tai 3-pyöräistä nojakkia varsinkin näin kesäaikaan. Mikä nautinto on ajella aurinkoisena päivänä usein jopa uimahoususillaan, ottaa aurinkoa ja antaa tuulen hyväillä vartaloa ilman kinnerin korimelua ja ahtautta. Sadepäiviä on kuitenkin paljon harvemmin kuin sateettomia, ja sateisiin voi varautua sadeasulla. :mrgreen:

Juu, Sakari aurinkoo on mukava ottaa mutt kisa on kisa ja sillon ei haittaa korimelu, eikä ahtaus - kinneri vaan kulkee toista vauhtii 8)

Niin, jos haluaa kisailla, mutta muussa matkanteossa ei ole tärkeää vauhti vaan matkan laatu ja koko ajan perilläolon tuntu. :mrgreen:


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 16:06
Kirjoittaja Pastori

Mä haluisin vähän nyt kieltäviä mielipiteitä.

Vähän niinkuin:

  • pienet kiekot on hitaammat kuin isot
  • ei sillä aerodynamiikalla ole niin paljon eroa
    etc.

Joko me juteltiin tää. MIhin on kaikki pienipyöräiset lowracerit kadonneet? Onkse vaan muotijuttu?

Jori oli sitä mieltä eilen ettei kantsi MBB:tä tehdä. Olis vissiin hankala jos haaveilee siitä n. 15 asteen penkin kulmasta.

Eiks nää nyt ole aika matalii:

Kuva

Kuva


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 16:23
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Eiks nää nyt ole aika matalii:

Korkeampia kuin Yes- ja Nocom ;)
Ensimmäisen kuvan pyörä on takakenossa ja toisessakin pää on ainakin 10cm ylempänä kuin mulla oli.
Jos on tarkoitus tehdä pelkkä ratahäkkyrä, niin ei suunnittelu pöydällä pitäisi alkaa vielä mitään kompromisseja korkeuden suhteen tekemään. Itse tein nojakulmaan kompromissin ja se varmaan oli syy ettei 300km mennyt rikki :( Hyvä tavoite on keittiön pöydän ali ajaminen kypärä päässä :) Tällä se saattaisi onnistua:

Kuva

Googleen "lowracer" eikä "mbb" kun esimerkkejä hakee ;)

Jukka


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 17:00
Kirjoittaja Pastori

Ei tietenkään. Kyllä ne lowracerit on kateltu.

Pohditaan siis sitä voiko mbb olla kuis matala.

En haluu takavetoo. Se on jo kompromissi ja nöyrtymistä :)


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 17:00
Kirjoittaja jori

Huomasithan Pastori, että joissa MBB-pyörissä oli istuinkorkeus selvästi yli 20 cm, eikä nojakulma mikään kovin loiva. Oikeasti matala ja matalalla nojakulmalla on varmasti niin vaikea pystyssäpidettävä, että voimat menee siihen, eikä eteenpäin ajoon riitä.


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 17:14
Kirjoittaja Pastori

Huomasin. Kunhan vain keskustelen ja pohdin onko se raja jossain että siitä olisi iloa - vai olisko kuudee sport low se asia millä huvittelisi.

Semmoinen oikein matala ja niin pieni kuin näille senteille saa tehtyy.


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 17:20
Kirjoittaja Wacky

Todella matalassa MBBssä joutuu jo vähän miettimään tuota vaihtajan sijaintia suhteessa pohkeeseen, koska kun katsot NoComin kuvaa näkee että läntättynä siihen etukiekkoon se olisi erittäin lähellä pohjetta.


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 17:21
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Oikeasti matala ja matalalla nojakulmalla on varmasti niin vaikea pystyssäpidettävä, että voimat menee siihen, eikä eteenpäin ajoon riitä.

Tämä on totta, pitää paikkaansa myös käsillä ohjattavissa ja Pythonissa.

Pastori kirjoitti:

En haluu takavetoo. Se on jo kompromissi ja nöyrtymistä :)

Takavedossa ketju menee pitkittäin, puolet kuskin selän takana. Kiertyväketjuisessa etuvedossa pystyysä ja pakottaa vielä ajamaan jalat levällään, kumpi on aerodynaamisempaa ;)
Nöränä nopeuskisoissa pitää olla, mitä alemmas nöyrryt sitä kovempaa pääset.

Jukka


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 17:32
Kirjoittaja Pastori

Niin. Mutku.

Ja Nokiapyörässähän ketjun vois laittaa meneen vaikka näin?

Kuva


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 19:07
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Ja Nokiapyörässähän ketjun vois laittaa meneen vaikka näin?

Jos on "länkisääri". Tästä kuvasta näät missä mun polvi on jalka suorana:

Kuva

Haarukka ei ollut haitoilla, mutta oikealla puolella polvi hipsi ketjuputkeen:

Kuva

Tuossa on kuitenkin kavennettu etuhaarukka ja ketjuputki meni tuosta "pykälän" kohdalta:

Kuva

Etuveto vaatii kaventamisen sijaan haarukan leventämisen.
Nyt joku sitten ehdottaa kampien leventämistä, 3cm puolelleen että saa polvet 1,5cm leveämmälle...

Jukka


Re: Takakiekko - lowracer ajatus taas

Lähetetty: 31 Elo 2015, 19:16
Kirjoittaja jviirret

Tuossa on muuten hyvä juttu sitte ku alat niitä viimesiä Watteja säästämään: http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/001847.html
Näkee kuinka pienistä jutuista se aerodynamiikka rakennetaan. Testissä käytetty nopeuskin sopiva Nokian 300km/12h tavoitetta ajatellen

Jukka