sv kirjoitti:Tätä pystyy ajamaan yhdelläkin kädellä ja pyyhkimään nenäänsä kun ei tee sitä alamäessä
Ai käsijarrujen takiako?
sv kirjoitti:Tätä pystyy ajamaan yhdelläkin kädellä ja pyyhkimään nenäänsä kun ei tee sitä alamäessä
Ai käsijarrujen takiako?
Cycledifferent.comin sivuilta löytyi ICE:n tadpolesta teksti: Negative scrub radius steering for that "self centering" feeling. Eli keskittääkö negatiivinen olkapoikkeama tosiaan paremmin? 3D-avaruushahmotuskyky ei päässälaskuna riitä. Tuntuis että positiivinen keskittäis paremmin?
Etsin autojen olkapoikkeamia ja aika yksiselitteinen oli lopputulos. Autoissa missä ohjaus tuntuu loistavalta olkapoikkeama on nolla.
Kilpa-autoissa käytetään positiivista olkapoikkeamaa, koska sillä saadaan hyvä tuntuma ohjaukseen, mutta se ei ole mukavan leppoisa.
Etuvetoautoissa käytetään negatiivista olkapoikkeamaa vähentämään vetävän renkaan aiheuttamaa vetelyä ohjauksessa ja se toimiikin pitävällä alustalla sievästi ajettaessa ihan hyvin, mutta kun pito irtoaa niin käyttäytymisen logiikka häipyy samantien.
Koitin piirrellä tuota olkapoikkeaman vaikutusta, niin näyttää olevan että positiivinen olkapoikkeama (samoin kuin negatiivinen jättö) keskittää ohjausta paikallaan ollessa, mutta vauhdissa negatiivinen olkapoikkeama (ja positiivinen jättö) keskittää paremmin, tai ei oikeastaan keskitä vaan kääntää rengasta epätasaisuudesta pois päin.
En muista kuka sanoi, että performerin tadpoleja voi ohjata jarruilla. Kääntyy kuulemma jarrutettavan pyörän suuntaan ja tämähän tarkoittaa positiivista olkapoikkeamaa.
Olisin kiitollinen jos tadpolekuljettajat voisivat kertoa muistakin merkeistä kokemuksia; Mitä tapahtuu kun jarruttaa vain toisella eturenkaalla?
Vilijami kirjoitti:Olisin kiitollinen jos tadpolekuljettajat voisivat kertoa muistakin merkeistä kokemuksia; Mitä tapahtuu kun jarruttaa vain toisella eturenkaalla?
Vetelyä on vaikea hahmottaa ajamalla, koska sama käsi, joka jarruttaa, pitää kiinni ohjausta säätelevästä vivusta. Vaikutus riippuu siitä, mikä on olkapoikkeaman ja jätön suhde. Negatiivinen olkapoikkeama kääntää pois päin jarrutuspuolelta ja jättö vaimentaa tätä vaikutusta. Samalla tavoin, kuin jätön ja ohjauskulman kasvattaminen suurentaa wheel floppia, mutta leveän renkaan maakosketuskohdan siirtyminen vaimentaa sitä.
Ei pallomaisella (ristikudosrakenteinen toroidimuoto) renkaalla päästä millään ohjausgeomertiakombinaatiolla siihen keskittävyysasteeseen, mihin mikroautoilla, tai edes henkilöautoilla, päästään leveiden vyörakenteisten tasapintaisten eturenkaiden takia.
Mahdollisimman suoraan kulkee ajoneuvo, jossa on isohko ohjausakselin takakulma ja renkaan leveyteen sovitettu positiivinen jättö ilman olkapoikkeamaa. 50-luvun naistenpyörän ohjausgeotetria on hyvä kaikin puolin. Olkapoikkeamalla on merkitystä vain ajoneuvon "automaattisen" epätasaisuuksien päältä pois ohjautuvuuden ja epätasaisen jarrutusvoiman kompensoinnissa. Nollasta poikkeava olkapoikkeama vaatii symmetrisen kahden (rinnakkaisen) pyörän ohjauksen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
HPV Gekko on rakennettu oikein geometrialtaan siinä että jarruohjaus on hyvin olematonta. Kokeilin ihan vertailuksi joskus Steintrikes Madmaxiä ja juma että se ohjas jarruttaessa.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Wacky kirjoitti:HPV Gekko on rakennettu oikein geometrialtaan siinä että jarruohjaus on hyvin olematonta. Kokeilin ihan vertailuksi joskus Steintrikes Madmaxiä ja juma että se ohjas jarruttaessa.
Uskaltaako vauhdissa Gekossa löysätä hetkeksi irti ohjaustangosta? Tuo HPV Gekko vaikuttaa mielenkiintoisimmalta tadpolelta, nyt kun olen koittanut perehtyä niihin.
jori kirjoitti:Mahdollisimman suoraan kulkee ajoneuvo, jossa on isohko ohjausakselin takakulma ja renkaan leveyteen sovitettu positiivinen jättö ilman olkapoikkeamaa. 50-luvun naistenpyörän ohjausgeotetria on hyvä kaikin puolin. Olkapoikkeamalla on merkitystä vain ajoneuvon "automaattisen" epätasaisuuksien päältä pois ohjautuvuuden ja epätasaisen jarrutusvoiman kompensoinnissa. Nollasta poikkeava olkapoikkeama vaatii symmetrisen kahden (rinnakkaisen) pyörän ohjauksen.
Kävin ottamassa ohjauksen keskitysjousen pois lwb tadpolesta (mutta iskarin jätin) ja makustelin oikein tunteella fiilistä. Ohjausakselin kulma on pystysuorasta 18 astetta, Jättö on noin 10cm ja olkapoikkeama nolla.
Alle 15km/h nopeudessa ohjaus ei keskitä ollenkaan, vaan renkaat tahtovat "kaatua". Yli 15 nopeuksilla keskittää kyllä suurinpiirtein voimakkaastikin, mutta puoltaa hieman tien kaltevuuden suuntaan.
Käytännössä tämähän toimii juuri samalla lailla kuin kovasti kehumani vanhan mersun ohjaus. Autossa vaan ei haittaa tuo alle 15 nopeus, kun sitä ei tule ajettua. Pyörällä taas saattaa rauhallisessa maisemacruisingmenossa olla vauhti pitkiäkin aikoja alle 15km/h.
Ohjauksen keskitysjousesta pitäisi saada regressiivinen, jotta voimakkain keskitys olisi pienillä kääntökulmilla. Millä tekniikalla tämä oikein onnistuu?
Vilijami kirjoitti:jori kirjoitti:Mahdollisimman suoraan kulkee ajoneuvo, jossa on isohko ohjausakselin takakulma ja renkaan leveyteen sovitettu positiivinen jättö ilman olkapoikkeamaa. 50-luvun naistenpyörän ohjausgeotetria on hyvä kaikin puolin. Olkapoikkeamalla on merkitystä vain ajoneuvon "automaattisen" epätasaisuuksien päältä pois ohjautuvuuden ja epätasaisen jarrutusvoiman kompensoinnissa. Nollasta poikkeava olkapoikkeama vaatii symmetrisen kahden (rinnakkaisen) pyörän ohjauksen.
Kävin ottamassa ohjauksen keskitysjousen pois lwb tadpolesta (mutta iskarin jätin) ja makustelin oikein tunteella fiilistä. Ohjausakselin kulma on pystysuorasta 18 astetta, Jättö on noin 10cm ja olkapoikkeama nolla.
Alle 15km/h nopeudessa ohjaus ei keskitä ollenkaan, vaan renkaat tahtovat "kaatua". Yli 15 nopeuksilla keskittää kyllä suurinpiirtein voimakkaastikin, mutta puoltaa hieman tien kaltevuuden suuntaan.
Käytännössä tämähän toimii juuri samalla lailla kuin kovasti kehumani vanhan mersun ohjaus. Autossa vaan ei haittaa tuo alle 15 nopeus, kun sitä ei tule ajettua. Pyörällä taas saattaa rauhallisessa maisemacruisingmenossa olla vauhti pitkiäkin aikoja alle 15km/h.
Ohjauksen keskitysjousesta pitäisi saada regressiivinen, jotta voimakkain keskitys olisi pienillä kääntökulmilla. Millä tekniikalla tämä oikein onnistuu?
Tuo 10 cm jättö on liian paljon tällaiseen laitteeseen, siksi se viettää alamäkeen ja floppaa hitaassa vauhdissa. Laita helvetin leveät renkaat eteen tai taivuta lisää offsettia haarukoihin, jotta jättö pienenee tuonne 50-70 tasolle. Rauhallisesti toimiva jättö pitäisi olla puolesta puoleentoista kertaa renkaan leveys. Mitä pienempi jättö, sitä vähemmän haluaa alamäen suuntaan, mutta kovan vauhdin woblausvaara kasvaa.
Tuollainen keskitysjousi on saunanovityyppinen rullalukko. Sellainenhan on Tepon ja Oliverin takaohjatussakin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vilijami kirjoitti:Wacky kirjoitti:HPV Gekko on rakennettu oikein geometrialtaan siinä että jarruohjaus on hyvin olematonta. Kokeilin ihan vertailuksi joskus Steintrikes Madmaxiä ja juma että se ohjas jarruttaessa.
Uskaltaako vauhdissa Gekossa löysätä hetkeksi irti ohjaustangosta? Tuo HPV Gekko vaikuttaa mielenkiintoisimmalta tadpolelta, nyt kun olen koittanut perehtyä niihin.
Uskaltaa ihan huoletta. Sallan mukaan hänen pyörä ihan aavistuksen puoltaa, mutta tähän vaikuttaa varmaan napadynamo
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Wacky kirjoitti:HPV Gekko on rakennettu oikein geometrialtaan siinä että jarruohjaus on hyvin olematonta.
Tässä on nyt vähän ristiriitaa
Wacky kirjoitti:Sallan mukaan hänen pyörä ihan aavistuksen puoltaa, mutta tähän vaikuttaa varmaan napadynamo
Yhdellä renkaalla jarruttaminen ei vetele, mutta napadynamon vuoksi puoltaa? Napadynamon jarrutusvoima on kuin hyttysen pieru tehokkaaseen jarrulla jarruttamiseen verrattuna
Syyn täytyy olla joku muu, toinen vanne pinnattu enemmän sivuun kuin toinen? Silloinkin kyllä jarrun vaikutus olisi toiselle puolella eri kuin toisella.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Puoltaako se aina samaan suuntaan? Ettei siinä ole sama homma ku mulla, että aina kaltevuuden suuntaan lievästi?
Vilijami kirjoitti:Etsin autojen olkapoikkeamia ja aika yksiselitteinen oli lopputulos.
Autoissa on aika isot yksilö erot käytöksen suhteen. Tehtaan toleranssit pruukaavat olla sen verran isot.
Kerran oli tilaisuus ajaa uutta tehtaan jäljiltä olevaa autoa ennen ja jälkeen nelipyöräsuuntauksen. Sokkotestissä ei oli uskonut samaksi Pyöräkulmat oli siis aluksikin toleransseissa ja säädön jälkeenkin. Asentaja vaan laittoi ne mieleiseensä kohtaan.
Tuokin on totta, jos sattuu toleranssin ääripäät samaan autoon.
25v aktiivisesti autoja korjanneena, olen tullut siihen tulokseen, että auton hinta uutena korreloi käänteisesti toleranssin suuruuteen. Halvemmista autoista löytyy myös ihan käsittämättömiä teknisiä ratkaisuja, jopa vaarallisia. Ne on tehty juuri ja juuri rimaa hipoen, että katsastus onnistuu. Ja jos ei onnistu, niin autotehtaat ohjeistavat katsastajia niin että "Tässä kyseisessä automallissa pitää hyväksyä olemattomat jarrut ja väljät nivelet. Se ei ole vika vaan ominaisuus."
Vilijami kirjoitti:Puoltaako se aina samaan suuntaan? Ettei siinä ole sama homma ku mulla, että aina kaltevuuden suuntaan lievästi?
Kuulema vaihtelevasti, eli ehkäpä se dynamo ei lle vaikuttava tekijä
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Minulla on se HPV Scorpion FX tadpole. Sitä on tuunattu vakio-setupista ainakin näin:
Tälläinen ajettava siitä on sitten mun mielestäni tullut: