Sivu 2/4

Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 10 Syys 2015, 15:54
Kirjoittaja Vilijami
sv kirjoitti:

Tätä pystyy ajamaan yhdelläkin kädellä ja pyyhkimään nenäänsä kun ei tee sitä alamäessä

image2.JPG

Ai käsijarrujen takiako?


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 09:09
Kirjoittaja Vilijami

Cycledifferent.comin sivuilta löytyi ICE:n tadpolesta teksti: Negative scrub radius steering for that "self centering" feeling. Eli keskittääkö negatiivinen olkapoikkeama tosiaan paremmin? 3D-avaruushahmotuskyky ei päässälaskuna riitä. Tuntuis että positiivinen keskittäis paremmin?


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 10:16
Kirjoittaja Vilijami

Etsin autojen olkapoikkeamia ja aika yksiselitteinen oli lopputulos. Autoissa missä ohjaus tuntuu loistavalta olkapoikkeama on nolla.
Kilpa-autoissa käytetään positiivista olkapoikkeamaa, koska sillä saadaan hyvä tuntuma ohjaukseen, mutta se ei ole mukavan leppoisa.
Etuvetoautoissa käytetään negatiivista olkapoikkeamaa vähentämään vetävän renkaan aiheuttamaa vetelyä ohjauksessa ja se toimiikin pitävällä alustalla sievästi ajettaessa ihan hyvin, mutta kun pito irtoaa niin käyttäytymisen logiikka häipyy samantien.

Koitin piirrellä tuota olkapoikkeaman vaikutusta, niin näyttää olevan että positiivinen olkapoikkeama (samoin kuin negatiivinen jättö) keskittää ohjausta paikallaan ollessa, mutta vauhdissa negatiivinen olkapoikkeama (ja positiivinen jättö) keskittää paremmin, tai ei oikeastaan keskitä vaan kääntää rengasta epätasaisuudesta pois päin.

En muista kuka sanoi, että performerin tadpoleja voi ohjata jarruilla. Kääntyy kuulemma jarrutettavan pyörän suuntaan ja tämähän tarkoittaa positiivista olkapoikkeamaa.

Olisin kiitollinen jos tadpolekuljettajat voisivat kertoa muistakin merkeistä kokemuksia; Mitä tapahtuu kun jarruttaa vain toisella eturenkaalla?


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 11:26
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:

Olisin kiitollinen jos tadpolekuljettajat voisivat kertoa muistakin merkeistä kokemuksia; Mitä tapahtuu kun jarruttaa vain toisella eturenkaalla?

Vetelyä on vaikea hahmottaa ajamalla, koska sama käsi, joka jarruttaa, pitää kiinni ohjausta säätelevästä vivusta. Vaikutus riippuu siitä, mikä on olkapoikkeaman ja jätön suhde. Negatiivinen olkapoikkeama kääntää pois päin jarrutuspuolelta ja jättö vaimentaa tätä vaikutusta. Samalla tavoin, kuin jätön ja ohjauskulman kasvattaminen suurentaa wheel floppia, mutta leveän renkaan maakosketuskohdan siirtyminen vaimentaa sitä.

Ei pallomaisella (ristikudosrakenteinen toroidimuoto) renkaalla päästä millään ohjausgeomertiakombinaatiolla siihen keskittävyysasteeseen, mihin mikroautoilla, tai edes henkilöautoilla, päästään leveiden vyörakenteisten tasapintaisten eturenkaiden takia.

Mahdollisimman suoraan kulkee ajoneuvo, jossa on isohko ohjausakselin takakulma ja renkaan leveyteen sovitettu positiivinen jättö ilman olkapoikkeamaa. 50-luvun naistenpyörän ohjausgeotetria on hyvä kaikin puolin. Olkapoikkeamalla on merkitystä vain ajoneuvon "automaattisen" epätasaisuuksien päältä pois ohjautuvuuden ja epätasaisen jarrutusvoiman kompensoinnissa. Nollasta poikkeava olkapoikkeama vaatii symmetrisen kahden (rinnakkaisen) pyörän ohjauksen.


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 11:33
Kirjoittaja Wacky

HPV Gekko on rakennettu oikein geometrialtaan siinä että jarruohjaus on hyvin olematonta. Kokeilin ihan vertailuksi joskus Steintrikes Madmaxiä ja juma että se ohjas jarruttaessa.


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 12:26
Kirjoittaja Vilijami
Wacky kirjoitti:

HPV Gekko on rakennettu oikein geometrialtaan siinä että jarruohjaus on hyvin olematonta. Kokeilin ihan vertailuksi joskus Steintrikes Madmaxiä ja juma että se ohjas jarruttaessa.

Uskaltaako vauhdissa Gekossa löysätä hetkeksi irti ohjaustangosta? Tuo HPV Gekko vaikuttaa mielenkiintoisimmalta tadpolelta, nyt kun olen koittanut perehtyä niihin.


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 12:59
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Mahdollisimman suoraan kulkee ajoneuvo, jossa on isohko ohjausakselin takakulma ja renkaan leveyteen sovitettu positiivinen jättö ilman olkapoikkeamaa. 50-luvun naistenpyörän ohjausgeotetria on hyvä kaikin puolin. Olkapoikkeamalla on merkitystä vain ajoneuvon "automaattisen" epätasaisuuksien päältä pois ohjautuvuuden ja epätasaisen jarrutusvoiman kompensoinnissa. Nollasta poikkeava olkapoikkeama vaatii symmetrisen kahden (rinnakkaisen) pyörän ohjauksen.

Kävin ottamassa ohjauksen keskitysjousen pois lwb tadpolesta (mutta iskarin jätin) ja makustelin oikein tunteella fiilistä. Ohjausakselin kulma on pystysuorasta 18 astetta, Jättö on noin 10cm ja olkapoikkeama nolla.
Alle 15km/h nopeudessa ohjaus ei keskitä ollenkaan, vaan renkaat tahtovat "kaatua". Yli 15 nopeuksilla keskittää kyllä suurinpiirtein voimakkaastikin, mutta puoltaa hieman tien kaltevuuden suuntaan.
Käytännössä tämähän toimii juuri samalla lailla kuin kovasti kehumani vanhan mersun ohjaus. Autossa vaan ei haittaa tuo alle 15 nopeus, kun sitä ei tule ajettua. Pyörällä taas saattaa rauhallisessa maisemacruisingmenossa olla vauhti pitkiäkin aikoja alle 15km/h.
Ohjauksen keskitysjousesta pitäisi saada regressiivinen, jotta voimakkain keskitys olisi pienillä kääntökulmilla. Millä tekniikalla tämä oikein onnistuu?


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 13:58
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mahdollisimman suoraan kulkee ajoneuvo, jossa on isohko ohjausakselin takakulma ja renkaan leveyteen sovitettu positiivinen jättö ilman olkapoikkeamaa. 50-luvun naistenpyörän ohjausgeotetria on hyvä kaikin puolin. Olkapoikkeamalla on merkitystä vain ajoneuvon "automaattisen" epätasaisuuksien päältä pois ohjautuvuuden ja epätasaisen jarrutusvoiman kompensoinnissa. Nollasta poikkeava olkapoikkeama vaatii symmetrisen kahden (rinnakkaisen) pyörän ohjauksen.

Kävin ottamassa ohjauksen keskitysjousen pois lwb tadpolesta (mutta iskarin jätin) ja makustelin oikein tunteella fiilistä. Ohjausakselin kulma on pystysuorasta 18 astetta, Jättö on noin 10cm ja olkapoikkeama nolla.
Alle 15km/h nopeudessa ohjaus ei keskitä ollenkaan, vaan renkaat tahtovat "kaatua". Yli 15 nopeuksilla keskittää kyllä suurinpiirtein voimakkaastikin, mutta puoltaa hieman tien kaltevuuden suuntaan.
Käytännössä tämähän toimii juuri samalla lailla kuin kovasti kehumani vanhan mersun ohjaus. Autossa vaan ei haittaa tuo alle 15 nopeus, kun sitä ei tule ajettua. Pyörällä taas saattaa rauhallisessa maisemacruisingmenossa olla vauhti pitkiäkin aikoja alle 15km/h.
Ohjauksen keskitysjousesta pitäisi saada regressiivinen, jotta voimakkain keskitys olisi pienillä kääntökulmilla. Millä tekniikalla tämä oikein onnistuu?

Tuo 10 cm jättö on liian paljon tällaiseen laitteeseen, siksi se viettää alamäkeen ja floppaa hitaassa vauhdissa. Laita helvetin leveät renkaat eteen tai taivuta lisää offsettia haarukoihin, jotta jättö pienenee tuonne 50-70 tasolle. Rauhallisesti toimiva jättö pitäisi olla puolesta puoleentoista kertaa renkaan leveys. Mitä pienempi jättö, sitä vähemmän haluaa alamäen suuntaan, mutta kovan vauhdin woblausvaara kasvaa.

Tuollainen keskitysjousi on saunanovityyppinen rullalukko. Sellainenhan on Tepon ja Oliverin takaohjatussakin. ;)
Kuva


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 16:51
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

HPV Gekko on rakennettu oikein geometrialtaan siinä että jarruohjaus on hyvin olematonta. Kokeilin ihan vertailuksi joskus Steintrikes Madmaxiä ja juma että se ohjas jarruttaessa.

Uskaltaako vauhdissa Gekossa löysätä hetkeksi irti ohjaustangosta? Tuo HPV Gekko vaikuttaa mielenkiintoisimmalta tadpolelta, nyt kun olen koittanut perehtyä niihin.

Uskaltaa ihan huoletta. Sallan mukaan hänen pyörä ihan aavistuksen puoltaa, mutta tähän vaikuttaa varmaan napadynamo


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 17:02
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:

HPV Gekko on rakennettu oikein geometrialtaan siinä että jarruohjaus on hyvin olematonta.

Tässä on nyt vähän ristiriitaa

Wacky kirjoitti:

Sallan mukaan hänen pyörä ihan aavistuksen puoltaa, mutta tähän vaikuttaa varmaan napadynamo

Yhdellä renkaalla jarruttaminen ei vetele, mutta napadynamon vuoksi puoltaa? Napadynamon jarrutusvoima on kuin hyttysen pieru tehokkaaseen jarrulla jarruttamiseen verrattuna :roll:
Syyn täytyy olla joku muu, toinen vanne pinnattu enemmän sivuun kuin toinen? Silloinkin kyllä jarrun vaikutus olisi toiselle puolella eri kuin toisella.

Jukka


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 18:56
Kirjoittaja Vilijami

Puoltaako se aina samaan suuntaan? Ettei siinä ole sama homma ku mulla, että aina kaltevuuden suuntaan lievästi?


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 14 Syys 2015, 20:25
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti:

Etsin autojen olkapoikkeamia ja aika yksiselitteinen oli lopputulos.

Autoissa on aika isot yksilö erot käytöksen suhteen. Tehtaan toleranssit pruukaavat olla sen verran isot.
Kerran oli tilaisuus ajaa uutta tehtaan jäljiltä olevaa autoa ennen ja jälkeen nelipyöräsuuntauksen. Sokkotestissä ei oli uskonut samaksi :shock: Pyöräkulmat oli siis aluksikin toleransseissa ja säädön jälkeenkin. Asentaja vaan laittoi ne mieleiseensä kohtaan.


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 15 Syys 2015, 07:10
Kirjoittaja Vilijami

Tuokin on totta, jos sattuu toleranssin ääripäät samaan autoon.
25v aktiivisesti autoja korjanneena, olen tullut siihen tulokseen, että auton hinta uutena korreloi käänteisesti toleranssin suuruuteen. Halvemmista autoista löytyy myös ihan käsittämättömiä teknisiä ratkaisuja, jopa vaarallisia. Ne on tehty juuri ja juuri rimaa hipoen, että katsastus onnistuu. Ja jos ei onnistu, niin autotehtaat ohjeistavat katsastajia niin että "Tässä kyseisessä automallissa pitää hyväksyä olemattomat jarrut ja väljät nivelet. Se ei ole vika vaan ominaisuus."


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 15 Syys 2015, 07:56
Kirjoittaja Wacky
Vilijami kirjoitti:

Puoltaako se aina samaan suuntaan? Ettei siinä ole sama homma ku mulla, että aina kaltevuuden suuntaan lievästi?

Kuulema vaihtelevasti, eli ehkäpä se dynamo ei lle vaikuttava tekijä


Re: Löytyykö tadpolea Oulusta?

Lähetetty: 15 Syys 2015, 22:49
Kirjoittaja vph

Minulla on se HPV Scorpion FX tadpole. Sitä on tuunattu vakio-setupista ainakin näin:

  • Renkaat on kapeat ja samalla matalat 23 mm nakkimallit. Tämä lienee vaikuttanut olkapoikkemaan.
  • Taka-coiloverin kiinnityspistettä on muutettu ja jousikin poistettu. Tämä on muuttanut koko (etu)rungon asentoa aika paljon, caster on loiventunut ja jättö kasvanut - vai miten päin noista kulmista pitäisi sanoa, ei jaksa miettiä, päivä on vienyt vähäisen aivokapasiteetin.

Tälläinen ajettava siitä on sitten mun mielestäni tullut:

  • Ohjaus on nykyisellään vauhdissa aika raskas, kovassa vauhdissa sanoisin että ihan reilusti raskas.
  • Menee junamaisen suoraan kovassakin kyydissä (kunhan ei vaan koske jarruihin, sillä...).
  • Jarrutus puoltaa ihan sairaasti verrattuna vakioon (jos muistikuvani on yhtään oikea). Niin paljon, että melkein arveluttaisi antaa tuota ensikertalaisen käsiin alamäkiajeluun. Siperia on jo omat refleksini opettanut jarruttamaan ainakin melkein oikein.
  • Ohjaustangosta voi ihan huoletta irrottaa molemmat kädet (kypärän visiirin nostoa varten tätä tulee tehtyä usein, tarvii kaksi kättä), jos vaan vauhtia ei ole liikaa. En osaa sanoa vauhtirajaa, varmaan tien kunto ja kallistus vaikuttaa, mutta kuudenkympin tuolla puolen en varmasti ole käsittä ajanut.
  • Mutkapätkien "terminal velocity" on kasvanut paljon, mutta mahdoton sanoa miksi, tai millä asioilla on ollut mikäkin vaikutus: tottuminen, painopisteen alentuminen, ohjauskulmien muuttuminen, parempi roikkumistekniikka vai ihan vaanko vauhtisokeus.