Sivu 2/6
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 16 Syys 2015, 18:13
Kirjoittaja Wacky
Syväri kirjoitti:Jahas, 30kpl ei siis riitä alkuunkaan kun pitäisi itsellekkin jäädä 10kpl 
Stapani kirjoitti:Sopisikohan nuo Catrike/Quest runkoihin?
Siinä tapauksessa voisin tulla Wackyn kimppaan mukaan
3 kpl myös tänne.
En osaa vastata tuohon, mutta strategiset mitat on
-ulkohalkaisija 73mm
-leveys 13mm (sama kuin optiman rullassa)
-8mm reikä (608zz laakeri =22x8x7)
Hopea kirjoitti:Mulle yksi.
Gekkoon tarvitsisi vielä pieniä pari, mutta tuo koko ei sovi pyörimään siinä kohdassa.
Pienemmän rullan suunnittelu olis yksi minkä voisi tehdä, mutta vaatisi aikaa. Mikähän olis se koko sitten? 10T?
Tapani mukaan vaan samaan pakettiin niin pääset pienemmällä vaivalla. Eiköhän Hopeallekin käy vaikka en ole vielä ihan varmistusta saanu mieheltä. Asutaan sen verran lähellä että tuskin pistää pahaksi säästää postikuluissa.
Hopea kaipaa niitä pieniä ketjun mitan pikasäätimeen, eli eiköhän tuo 10T ole aika lähelle oikean kokoiset, mutta tuskin tarvii olla hampaita kun kyse on paluu ketjusta. Vastailen nyt ehkä vähän turhan ahkerasti muiden puolesta 
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 16 Syys 2015, 18:34
Kirjoittaja Pastori
Näähän menis vissiin hyvin paluupuolelle noissa etuvetoisissa. Mulla onkin yksi semmoisessa käytössä.
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 16 Syys 2015, 18:45
Kirjoittaja PW
Upeeta ett näitä erikoisosia löytyy näin omalta foorumilta. Yks lyhentää kampia, rissoja tehdään ym. Neuvoja saa lisäks joka ongelmaan
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 16 Syys 2015, 18:48
Kirjoittaja Pastori
Kyllä vaan. Ihan kannatuksen vuoksi voisin ottaa muutaman. Toimituksella ei oo kiire - kerkii Nokialla ensi kesänä.
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 17 Syys 2015, 11:30
Kirjoittaja terppa
Mä voisin ne 5 kpl lunastaa niin jää varallekin 
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 17 Syys 2015, 12:40
Kirjoittaja TJT
Mitenkäs on meneekö / mahtuuko nämä Mangoon ?
Terppahan on muistaakseni ainakin vaihtanut omaan menopeliin 
Jos toimii Mangossa, minäkin olisin kiinnostunut jokusen ostamaan.
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 17 Syys 2015, 17:08
Kirjoittaja tm
TJT kirjoitti:Mitenkäs on meneekö / mahtuuko nämä Mangoon ?
Terppahan on muistaakseni ainakin vaihtanut omaan menopeliin 
Jos toimii Mangossa, minäkin olisin kiinnostunut jokusen ostamaan.
Juurikin tuollaisen (edellisestä valmistussarjasta) laitoin taannoin Mangooni. Muistaakseni halkaisijaltaan jonkun verran isompi kuin orkkis, mutta ainakin mun penkin säädöilä mahtui pyörimään. Ja ilmeisesti toiminut hyvin myös nykyisellä omistajalla, eli smilodonilla (?).
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 17 Syys 2015, 19:26
Kirjoittaja vph
Minulle pari kpl, jos niitä vielä vaan on jäljellä, kiitos!
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 17 Syys 2015, 19:29
Kirjoittaja Pastori
vph kirjoitti:Minulle pari kpl, jos niitä vielä vaan on jäljellä, kiitos!
Ei kai niitä ole vielä edes tehty 
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 18 Syys 2015, 09:25
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti:vph kirjoitti:Minulle pari kpl, jos niitä vielä vaan on jäljellä, kiitos!
Ei kai niitä ole vielä edes tehty 
Näkyy olevan iso sarja tulossa tätä tahtia 
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 18 Syys 2015, 15:40
Kirjoittaja KPS
Syväri kirjoitti:
Tällä kertaa aikomus on tehdä alumiinista, on itse asiassa halvempaa kuin POM muovi. Hieman äänekkäämpiä ovat varmasti kuin muoviset, toisaalta kestävyys on parempi. Malli on siis muuten sama kuin viimeksi, optiman taittopyörästä kopioitu mutta 15 hampaiseksi isonnettu.

Muutamalle (2 kpl) olis käyttöä myös täällä Ruotsin puolella.
Mita alumiiniseosta kaavailemasi materiaali on / mitä sen pitäisi olla ?
KPS
mod. 20.9.2015
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 18 Syys 2015, 21:33
Kirjoittaja Syväri
Materiaali on 6061-T6 muistaakseni. Ei pehmeintä ja halvinta mutta ei myöskään kalleinta ja lujinta.. Laitetaas tähän tää hieno lasinen mallikappale 

- Ketjupyörä.png (196.37 KiB) Katsottu 3709 kertaa
Hinta arvio 20e/kpl laakereineen.. katsotaan jos ehdin tehdä itse niin hinta alenee.
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 18 Syys 2015, 22:47
Kirjoittaja KPS
Pikaisen nettitsekkailun perusteella ihan hyvää tavaraa.
Tuossa viitteessä joku kyselee mistä matskusta saisi pitkäikäisempiä rattaita. Ekassa vastauksessa arvellaan että kovuus (Hardness) olisi tässä tapauksessa paras materiaalin kulumista kuvaava materiaaliominaisuus.
Pari esimerkkiä:
puhdas alumiini 15 HB
6061_T6 95 HB
7075_T6 150 HB
teräkset 200 molemmin puolin
http://bicycles.stackexchange.com/quest ... g-material
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 19 Syys 2015, 12:46
Kirjoittaja mhelander
KPS kirjoitti:Pikaisen nettitsekkailun perusteella ihan hyvää tavaraa.
Tuossa viitteessä joku kyselee mistä matskusta saisi pitkäikäisempiä rattaita. Ekassa vastauksessa arvellaan että kovuus (Hardness) olisi tässä tapauksessa paras materiaalin kulumista kuvaava materiaaliominaisuus.
Pari esimerkkiä:
puhdas alumiini 15 HB
6061_T6 95 HB
7075_T6 150 HB
teräkset 200 molemmin puolin
http://bicycles.stackexchange.com/quest ... g-material
Mulla on 6xxx-sarjan levystä käsin tehty 14-piikkiken narrow-wide ketjupyörä maasturissa vetopuolella. Kun ketjulle ei tule kovin paljon taittoa niin se kestää ja kestää.
Kannattaa muistaa myös se että muovinen rulla on hiljaisempi kuin metallinen ja alumiininen hiljaisempi kuin teräksinen. Jos tämä siis jotakin merkitsee. Ja varmaan hiljaisin on muovirulla jossa kuminen O-rengas, kuten MetaPhysic:n alkuperäinen, se taas ei oikein kestä mitään.
Mulle kans näitä rattaita sanotaan vaikka 4 kpl. 20 € on ok mutta jos halavemmalla saa niin kelepaa sekin. Suunnittelen uuden maasturin edellisen sarjan muovirullille niin passaavat tilalle. Hampaan isompi rulla on pop myös lowraceriin, vanhaan maasturiin ei sellainen vetopuolelle mahdu ilman modauksia joita tuskin alan tekemään.
Re: Ketjupyörien tarvetta?
Lähetetty: 19 Syys 2015, 15:46
Kirjoittaja Syväri
Tein tällasen piirustuksen myös vaihdettavalla rattaalla olevasta ketjuohjurista, vähän hätäinen piirros mutta koittakaa ottaa selvää.. Minimissään siis 1mm paksuinen ratas kiristyisi laippojen väliin esim. 3:lla m4 ruuvilla. Tonne ei oikeen sopinut lukkorengasta enää pitämään laakeria paikallaan, ehkä jokin päältäpäin porattu pidätinruuvi toimisi myös? esim tuosta rattaan kohdalta. Wackyn toive oli että myös over/under kombinaatio toimisi eli toisen tällaisen saa pultattua perään kiinni ja sinne onnistuu sorvata esim. muoviholkki väliin jos ei halua ratasta laittaa. Tätä käyttöä varten voi m4 kierteen porata 4mm poralla läpi toisesta rullasta.
Tai itseasiassa sen voisi tehdä niinkin että kehälle tulisi 120 asteen jaolla 3xm4 kierrettä ja 3x4mm reikää. 
Jos on jotain huomioita niin mielellään otan vastaan, tällasia en oo ikinä tehny.