Sivu 2/2
Re: Episodi
Lähetetty: 20 Marras 2015, 19:00
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:jori kirjoitti:Jos silmälaakerin kierrepää menee raidetankoputken sisään kierteeseen, voidaan molempien päiden laakereita kiertää putken, tai toistensa suhteen vain puolen kierroksen välein niin, että laakerit vielä istuvat ohjausvarteen.
Jos raidetangon toisessa päässä olisi vasenkätinen kierre, niin silloin saisi taas portaattoman säädön, vaikka olisikin "putken sisällä"-mallia, eikö ?
Vasenkätiset nivelpäät ovat kiven alla. Niitä on kyllä autoihin ja ehkä nykyään myös mönkkäreihin, mutta valitettavasti M8 kierteellä tai pienempiä ei kyllä vasenkätisenä löydy. Eihän siihen mitään estettä ole, mutta ei vain ole sovelluksia, joita varten sellaisia olisi tehty. 
Re: Episodi
Lähetetty: 20 Marras 2015, 19:37
Kirjoittaja irakas
E-Cruiser kirjoitti:irakas kirjoitti:Kun siirsin nojakkia autoon, tuli poliisit paikalle. Joku oli ilmoittanut, että "arvokkaan" näköinen pyörä oli tien varressa.
Tuohon kannattaa olla tyytyväinen.
Moni kadunmies on Gattia ihastellut, mutta arvokkaan näköiseksi sitä kutsuu harvempi 
No, jos nyt kukaan ei ole Gattia vielä riittävästi arvostanut, niin minä arvostan. Siinä yhdistyy niin oivaltava perinteen arvostus kuin mekaniikan osaavuus! Se on arvokasta!
Re: Episodi
Lähetetty: 20 Marras 2015, 19:48
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:vph kirjoitti:jori kirjoitti:Jos silmälaakerin kierrepää menee raidetankoputken sisään kierteeseen, voidaan molempien päiden laakereita kiertää putken, tai toistensa suhteen vain puolen kierroksen välein niin, että laakerit vielä istuvat ohjausvarteen.
Jos raidetangon toisessa päässä olisi vasenkätinen kierre, niin silloin saisi taas portaattoman säädön, vaikka olisikin "putken sisällä"-mallia, eikö ?
Vasenkätiset nivelpäät ovat kiven alla. Niitä on kyllä autoihin ja ehkä nykyään myös mönkkäreihin, mutta valitettavasti M8 kierteellä tai pienempiä ei kyllä vasenkätisenä löydy. Eihän siihen mitään estettä ole, mutta ei vain ole sovelluksia, joita varten sellaisia olisi tehty. 
Juuripa mm. tämän vuoksi olen luopunut etsimästä 8 mm:n oikea- että vasenkierteisiä nivelvarsia https://www.google.fi/search?q=nivelvar ... AVsQsAQILQ, kun on asiaan löytyy helpompiakin ratkaisuja.
Re: Episodi
Lähetetty: 20 Marras 2015, 20:13
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:jori kirjoitti:vph kirjoitti:jori kirjoitti:Jos silmälaakerin kierrepää menee raidetankoputken sisään kierteeseen, voidaan molempien päiden laakereita kiertää putken, tai toistensa suhteen vain puolen kierroksen välein niin, että laakerit vielä istuvat ohjausvarteen.
Jos raidetangon toisessa päässä olisi vasenkätinen kierre, niin silloin saisi taas portaattoman säädön, vaikka olisikin "putken sisällä"-mallia, eikö ?
Vasenkätiset nivelpäät ovat kiven alla. Niitä on kyllä autoihin ja ehkä nykyään myös mönkkäreihin, mutta valitettavasti M8 kierteellä tai pienempiä ei kyllä vasenkätisenä löydy. Eihän siihen mitään estettä ole, mutta ei vain ole sovelluksia, joita varten sellaisia olisi tehty. 
Juuripa mm. tämän vuoksi olen luopunut etsimästä 8 mm:n oikea- että vasenkierteisiä nivelvarsia https://www.google.fi/search?q=nivelvar ... AVsQsAQILQ, kun on asiaan löytyy helpompiakin ratkaisuja.
Tällainenkin on tietysti mahdollinen. Siinä raidetankoputken päähän kiinnitetään vasenkätinen suurempi mutteri, sen sisään kierretään vasenkätinen holkki, jonka sisällä on oikeakätinen naaraskierre nivelpäälle. Tämä toimii siten, että väliholkkia kiertämällä tanko pitenee ja lyhenee portaattomasti.

http://sarlinraceteam.fi/uutisia/nivelv ... atoholkki/
Re: Episodi
Lähetetty: 20 Marras 2015, 22:02
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:irakas kirjoitti:jori kirjoitti:vph kirjoitti:jori kirjoitti:Jos silmälaakerin kierrepää menee raidetankoputken sisään kierteeseen, voidaan molempien päiden laakereita kiertää putken, tai toistensa suhteen vain puolen kierroksen välein niin, että laakerit vielä istuvat ohjausvarteen.
Jos raidetangon toisessa päässä olisi vasenkätinen kierre, niin silloin saisi taas portaattoman säädön, vaikka olisikin "putken sisällä"-mallia, eikö ?
Vasenkätiset nivelpäät ovat kiven alla. Niitä on kyllä autoihin ja ehkä nykyään myös mönkkäreihin, mutta valitettavasti M8 kierteellä tai pienempiä ei kyllä vasenkätisenä löydy. Eihän siihen mitään estettä ole, mutta ei vain ole sovelluksia, joita varten sellaisia olisi tehty. 
Juuripa mm. tämän vuoksi olen luopunut etsimästä 8 mm:n oikea- että vasenkierteisiä nivelvarsia https://www.google.fi/search?q=nivelvar ... AVsQsAQILQ, kun on asiaan löytyy helpompiakin ratkaisuja.
Tällainenkin on tietysti mahdollinen. Siinä raidetankoputken päähän kiinnitetään vasenkätinen suurempi mutteri, sen sisään kierretään vasenkätinen holkki, jonka sisällä on oikeakätinen naaraskierre nivelpäälle. Tämä toimii siten, että väliholkkia kiertämällä tanko pitenee ja lyhenee portaattomasti.

http://sarlinraceteam.fi/uutisia/nivelv ... atoholkki/
Olisipa mainio kapistus, mutta kumma, kun ei ole vakiomittoja. Mahtaa tulla kalliiksi tilata omien mittojen mukaan esim. ulkohalkaisijaltaan 13 mm, joka mahtuisi 16x1,5 mm:n AL-putkeen. Tosin siinäkin tulee ongelma miten sen kiinnittää tukevasti ettei viota kierteitä. 
Re: Episodi
Lähetetty: 21 Marras 2015, 12:27
Kirjoittaja vph
jori kirjoitti:Vasenkätiset nivelpäät ovat kiven alla. Niitä on kyllä autoihin ja ehkä nykyään myös mönkkäreihin, mutta valitettavasti M8 kierteellä tai pienempiä ei kyllä vasenkätisenä löydy. Eihän siihen mitään estettä ole, mutta ei vain ole sovelluksia, joita varten sellaisia olisi tehty. 
Kyllähän noita löytyy ihan hyllytavarana: http://www.123roulement.com/gamme-rotules.php
Löytyy urosta ja naarasta, rasvanipalla tai ilman, halpaa tai SKF:ää. Tuo nettikauppa on muuten omien kokemuksieni mukaan varmaan nopein toimittaja mitä voi olla. Jos tilaa arkipäivänä aamulla, niin paketti on seuraavana päivänä kotona, ellei TNT oli sössinyt. Tosin ei varmaan päde Suomeen toimitettuna 
Tuossa suora linkki vasenkätiseen M8-pulttiversioon: http://www.123roulement.com/rotules-TSML008-C.php, €6.52.
Ja tuossa M6 vasen: http://www.123roulement.com/rotules-TSML006-C.php, €4.95 "Filetage gauche" = vasenkätinen kierre.
Eikös tällainen suojattu naarasversio olisi kova sana raidetangon päihin: http://www.123roulement.com/rotules-SQL08-C-RS.php? Tangoksi alumiininen umpitanko, johon kierteyttää sopivat vasen/oikea kierteet. Onnistuisi ehkä ilman sorvariakin?

Re: Episodi
Lähetetty: 21 Marras 2015, 17:18
Kirjoittaja jori
No perhana, onpa asiat helpompia, kun osaa ranskaa. Tämähän olisi aivan täydellinen osa Sakarin ja muidenkin raidetankorakennelmiin. 

Hintakin alle vitosen kappaleelta.
Re: Episodi
Lähetetty: 21 Marras 2015, 17:39
Kirjoittaja irakas
quote="jori"]No perhana, onpa asiat helpompia, kun osaa ranskaa. Tämähän olisi aivan täydellinen osa Sakarin ja muidenkin raidetankorakennelmiin. 

Hintakin alle vitosen kappaleelta.[/quote]
Joo, onpa löytö, ja olen aiemmin käyttänytkin kulmaniveliä https://www.google.fi/search?q=varsiniv ... el&imgrc=_, joista löytyy sekä myötä- että vastapäivään kiertyviä jengoja, mutta ovat aika hepuleita välyksien suhteen. Kun tällainen ratkaisu:
[
löytyi, ei ole ollut ongelmia säätää aurauskulmaa raidetangon kummassakaan päässä vakiokierteillä. 
Re: Episodi
Lähetetty: 21 Marras 2015, 17:49
Kirjoittaja JEF-40
Googlettakaapa Pohjanmaan Teollisuuspalvelu niin alkaa löytyä. 6mm ylöspäin sisä- ja ulkokierteellä.
T JEF.
Re: Episodi
Lähetetty: 21 Marras 2015, 18:42
Kirjoittaja jori
JEF-40 kirjoitti:Googlettakaapa Pohjanmaan Teollisuuspalvelu niin alkaa löytyä. 6mm ylöspäin sisä- ja ulkokierteellä.
T JEF.
Jos olet hakenut linkin jo kerran, voit kopioida sen selaimen hakukentästä tekstiin näin:
Tässä uroskierteelliset nivellaakerit:
http://www.ptpoy.fi/nivellaakerit-nivel ... 1_313.html
Tämä helpottaa niin ettei tarvitse kaikkien erikseen googletella ja selvitellä yritysen tuotejärjestelmiä ja niiden kategorioita.
Uroskierteellisiä löytyy vasenkätisenä vain M8 ja isompia, naarasmallia on myös kutosena, mutta minusta naaras on tähän käyttöön hankalampi, sillä kutosen liitos tulee naarasmallissa taivutusalttiimpaan kohtaan kuin urosmallissa, jossa se tulee aivan päähän. 
Tässä naaraat:
http://www.ptpoy.fi/nivellaakerit-nivel ... 1_314.html
Re: Episodi
Lähetetty: 02 Maalis 2016, 22:09
Kirjoittaja irakas
Kylläpä taas hauskan kauas eksyi keskustelu alkuperäisestä aiheestaan.
Mutta tässä tulee episodin loppu. Ajelin tässä illan kähmeessä kotiapäin kaupungilta. Halssilan mäessä loppui akusta virta, ja vaihdoin vara-akun, jonka piti olla täyteen ladattu, mutta eipä siinäkään sitten ollut jostain syystä ollenkaan puhtia. Soitin tyttärelleni Maijalle, jolla oli lainassa Toyotani, ja pyysin häntä tulemaan ja hakemaan minut ja SH26:n Vaajakoskelle. Niinpä hän sitten tulikin ja, kun lastasin nojakkia autoon, tuli paikalle kaveri, joka rupesi kyselemään, oliko tämä pyörä muutama viikko sitten pysäköityneenä Jyväskylään menevän pyörätien varressa yhden sillan alla. Hän oli kokenut pyörän niin arvokkaaksi, että oli soittanut ensin poliisille, mutta, kun ei ollut saanut vastausta, hän oli soittanut hätäkeskukseen. Sieltä olivat soittaneet poliisille, joka sitten tulikin paikalle tuolla aiemmin kerotuin seurauksin. Kaveri oli aivan hämmästyksissään, kun kun hän näin kohtasi pyörän omistajan, ja juttu selvisi niin hänelle kuin minullekin! 
Re: Episodi
Lähetetty: 03 Maalis 2016, 10:43
Kirjoittaja vaaka
Hehe pyöräilysalapoliisitarina 