Eipä se vaihtovirta varsinaisesti mitään pelasta, kuin oikosulkumoottorissa, josta lisää myöhemmin.
Jännitettä pitää nostaa sähkömoottorin ns. ankkurireaktion takia. Ankkurireaktio on sähkökoneen käämiin indusoituva jännite, joka riippuu pyörimisnopeudesta. Tämä on juuri se juttu, josta puhuttiin fysiikan tunnilla otsikolla: "Liikkuva johdin magneettikentässsä" jne. Nopeuden takia johtimeen indusoituva jännite on sähkömoottorissa pyörittävän jännitteen vastainen, joten suurilla nopeuksilla jännitettä pitää nostaa, tai virta ja momentti laskevat.
Sähkömotoorinen voima, joka tuo ankkurireaktio on olemukseltaan, riippuu (johdin liikkuu magneettikentässä) siis liikenopeudesta, joka vastaa tässä pyörimisnopeutta, mutta myös staattorin magneettivuon tiheydestä, jossa tuo johdin (käämilanka) liikkuu, sekä johtimen asennosta magneettikenttään ja sen pituudesta tai tässä tapauksessa käämin kierrosluvusta.
Nykyaikaisessa sähkömoottorissa on yksinkertaisuuden vuoksi kiinteä kierrosmäärä johdinkierroksia ja kestomagneeteilla tehty magneettivuo, joten kierrosnopeuden nostamiseen ei auta muu kuin jännitteen nosto. Muita mahdollisuuksia olisivat käämikierrosten vähentäminen tai magneettivuon pienentäminen, jotka eivät kestomagneettikoneessa helposti onnistu. Käämikierrosten pienentäminen edellyttäisi vauhdissa kytkettäviä erillisiä käämejä, eikä kestomagneetin vuolle voi tehdä oikein mitään.
Magneettivuon määrän säätäminen olisi siis paras keino säätää sähkökoneen jännite-pyörimisnopeus-suhdetta. Sitä käytettiinkin ennen kestomagneettiaikaa paljon. Staattorin magneettivuota voi pienentää monella tavalla, mutta tämä edellyttää kestomagneeteista luopumista , joka monimutkaistaa rakennetta. Ei moottorin napaluvun lisääminen tai vähentäminen auta tässä mielessä mitään. Se kyllä muuttaa moottorin sisäistä taajuutta, muttei vaikuta magneettivuohon eikä käämikierrosten lukumäärään, joten se ei ole keino lisätä nopeutta.
Sähkötyökaluissa, rälläköissä ja porissa ym. suuret ja pienet kierrosluvut saadaan aikaan kytkemällä sama virtapiiri pyörivän ankkurin ja magnetoivan käämin kautta sarjaan. Tämä tekee sen, että ankkurireaktion aiheuttaman vastajännitteen pienentämä virta pienentää myös magnetointipiirin vuontiheyttä, jolloin kierrosluku ei vähene ankkurireaktion takia, vaan ainoastaan momentti. Näitä koneita sanotaan yleisvirtamoottoreiksi, sillä ne tuon yhden (sarjaan kytketyt roottori ja magnetointipiirit) virtapiirin takia pyörivät sekä tasa-, että vaihtovirralla. Kun virran suunta muuttuu, muuttuu se molemmissa käämeissä yhtaikaisesti, jolloin voiman suunta säilyy samana.
Muita keinoja nopeuden muuttamiseen on erillinen roottorin kanssa rinnan kytketty magnetointikäämi, jonka virtaa säädetään halutun pyörimisnopeus-momentti-suhteen mukaan. Tällainen kone on esim. auton laturi, jonka tuottama jännite on vakio, sillä säädin laskee magnetointipiirin jännitettä sitä mukaa kun kierrosluku nousee.
Myös induktiomoottoria (oikosulkumoottori) voi taajuusmuuttajalla ajaa haluttua kierrosnopeutta taajuutta muuttamalla, sillä siinä magneettivuo indusoi roottorivirran ja magneettivuo riippuu roottorivirrasta ja päinvastoin –aivan kuten sarjamoottorissa, yleisvirtamoottorissa, jota siis käytetään käsityökaluissa. Tässä mielessä pitää siis peruuttaa ensimmäinen lauseeni tässä viestissä. Tiesin, ettei tuo pidä paikkaansa oikosulkukoneen kohdalla, mutta panin sen sinne retorisista syistä. 
Yhteistä kaikille säädettävänopeuksisille sähkökoneille on, ettei niissä pysty käyttämään kestomagneetteja, jos nopeutta halutaan nostaa ankkurireaktion aiheuttaman nimelliskierrosluvun yläpuolelle. Alas päin voi tietenkin säätää syöttöjännitettä laskemalla. Myös ylöspäin voi kierroslukua säätää yksinkertaisesti jännitettä nostamalla. Se on nykyisen tehoelektroniikan keinoin varsin helppoa. Lisäämällä tasavirtapiiriin ns. ylöshakkurin, saadaan jännite nousemaan moninkertaiseksi. Tällaiset ovat varsin halpoja komponentteja ja hyötysuhteeltaankin aika hyviä.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boost_converter
Haulla "step up converter"

http://www.aliexpress.com/item/High-Eff ... 19729.html