Sivu 2/10
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 28 Joulu 2015, 19:08
Kirjoittaja E-Cruiser
Vilijami kirjoitti:Ai se on nuin kovasti puurakenteinen
Metallimies on vaan kovin ennakkoluuloinen 
Juu siinä on aika runsaasti puuta. Pointti siinä on kuitenkin tuo alumiini, ilman sitä tuo rakenne ei kestäisi sekuntiakaan.
Siis että ei puu eikä metalli, vaan molemmat yhdessä niin kuin D.H. Hornetin siivessä eli puu ottaa vastaan puristuskuorman - minkä se tekee hyvin, ja metalli ottaa vastaan venytyskuorman - minkä se taas tekee hyvin. Metalli ei juuri veny, eikä puu puristu kasaan kuin korkeintaan erittäin kovassa paineessa. Mulla on aiheesta ihan Aeroplane-lehden artikkelikin, kun olisi se kopsulaite niin postaisin. Elikkä ensin puu, johon on ensin liimattu ennalta karhennettu metallipinta, joka sitten vielä naulataan puuhun. Tulee sandwich.
Toki puu on herkkä mätänemiselle kosteassa, siksi pyrinkin säilyttämään kuivassa. Karkeasti siis näin, eli kuorman ottaa vastaan rakenteen pinta, ei sisus:
Stressed skin. Hirmu hienoltahan se kuulostaa tällaisessa kotterossa, mutta toimii.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 28 Joulu 2015, 19:58
Kirjoittaja Pastori
E-Cruiser kirjoitti: kun olisi se kopsulaite niin postaisin.
Useimmissa puhelimissa on kamera? Sehän on oikeen hyvä tohon kopsailuun.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 29 Joulu 2015, 07:05
Kirjoittaja vaaka
Kännykkäkameraa vaan peliin.
Minua on hifipuolelta tuttu ja kylmätilojen seinistä tuttu constrained layer damping tekniikasta puhumisen puute tällä foorumilla ihmetyttänyt. Tai sitten ei ole osunut silmääni. Tuossa kahden materiaalin kuoressa on jo 2/3 matkasta tehtynä. Tosin metallia pitäisi lisätä kerros toiselle puolelle puuta, jotta oikea tulos saadaan aikaan. Mahdollistaa vähemmän kumisevan ja kevyemmän rakenteen kolmikerroksinen kovat ohuet kerrokset ulos ja pehmeämpi materiaali keskelle. Kovien ulkopuolien ohuus ja silti kovuus ja kestävyys on rakenteen juju ja plusssna taipuilu vähenee, jolloin koteloäänet vaimenevat myös, jos ei tee kisakireintä painonvähennystä. Minkä lihasvoimakuskit kai valitsevat, mutta sähköillä on realistinen vaihtoehtokin valittavana äänenvaimentimessa.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 29 Joulu 2015, 07:15
Kirjoittaja E-Cruiser
Pastori kirjoitti:E-Cruiser kirjoitti: kun olisi se kopsulaite niin postaisin.
Useimmissa puhelimissa on kamera? Sehän on oikeen hyvä tohon kopsailuun.
Mun luurin kamera on ihan paska. Mulla on kyllä digikamera, mutta ei ole hyvää jalustaa. Paperisivuista on vaikea ottaa täysin tärähtämättömiä kuvia käsivaralta.
Yritän lähiaikoina saada sen tänne.
Tuosta Gatin rakenteesta vielä sen verran, että se puu ei ole mikään ideologinen valinta. Se ei ole valinta ylipäätään. Se on ainoa mahdollisuus.
Täällä jos haluan vaikka vain kaksi metalliputkea hitsattavaksi yhteen, niin se vaatii matkustamisen toiselle puolelle kaupunkia polkupyörällä tai bussilla, puhelintiedustelun, ajanvarauksen ja maksaa rahaa.
Minkäänlaista mahdollisuutta metallitöihin ei ole täällä lähimaillakaan, enkä omista autoa.
Sitten kun aletaan miettimään että miten ja minkälainen kinneri rakentaa ilman mahdollisuutta metallitöihin ja miten hankkia kaikki tarvikkeet kymmenien kilometrien päästä ilman autoa, niin lopputulos oli itselläni tuollainen.
Esimerkiksi 2,5 metriä pitkien vanerilevyjen kuljettaminen ruuhkametrossa on ihan oma lajinsa, ja sitä ennen niiden kantaminen kovassa tuulessa monta kilometriä sinne metroasemalle
Tarvikkeiden hankkiminen kotiin oli suurempi työ kuin itse kinnerin rakennus. Keskiö ja pari muuta osaa on peräisin pienestä lastenpyörästä, jonka talutin kuusi kilometriä kotiin romuttamolta. Etuhaarukat ovat noin 800 etuhaarukan kasan pohjalta kierrätyskeskuksesta. Yksi löytyi suht nopeasti mutta identtisen parin etsiminen vei pitempään, noin tunnin.
Tarvikkeisiin kuluu myös yllättävän paljon rahaa kun joka ikisen nippelinkin joutuu hankkimaan rautakaupasta täyteen hintaan. Ei ole mitään harrastetallia jonka nurkassa lojuisi sitä sun tätä.
Hauskin projekti oli valmiin kinnerin kantaminen kotoa pois seitsemän kerrosta alaspäin kierreportaikkoa. Mahtui se, ystävällisen naapurin avustuksella.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 29 Joulu 2015, 07:43
Kirjoittaja Wacky
Pyöräpajalla onnistuu metallityöt. Paikan päällä on työkalut ja sijainti ei ole mahdottoman kaukana. Kannattaa tutustua. Ajattelin siellä rakennella omia projekteja keväästä.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 29 Joulu 2015, 09:05
Kirjoittaja PW
Wacky kirjoitti:Pyöräpajalla onnistuu metallityöt. Paikan päällä on työkalut ja sijainti ei ole mahdottoman kaukana. Kannattaa tutustua. Ajattelin siellä rakennella omia projekteja keväästä.
Laitatko Riku osotteen, saako vapaasti mennä, mitä maksaa?
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 29 Joulu 2015, 09:14
Kirjoittaja vaaka
Myös työtilattomana kiinnostaa kovasti!
http://pyorapaja.info/
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 29 Joulu 2015, 09:29
Kirjoittaja samuel
Heillä on näemmä tarvitaan-osio sivuillaan.
Mulla olisi vaseliinia laakereille pari kiloa.
Onko JOKU menossa hesan suuntaan, saa viedä mennessään.
Itellä ei ole lähiaoikoina reissua sinne suuntaan, ja sitten kun on niin tietysti
vedetään tiukalla aikataululla tallinnanlaivalle tai muuta sellaista.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 29 Joulu 2015, 09:40
Kirjoittaja PW
Tuohan on hienoa toimintaa 
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 29 Joulu 2015, 10:39
Kirjoittaja Wacky
PW kirjoitti:Tuohan on hienoa toimintaa 
Vastaavia pajoja on muutamissa eri kaupungeissa pitkin suomea. Ainakin Turku ja Vaasa on tullut jutellessa mainittua
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 30 Joulu 2015, 17:00
Kirjoittaja E-Cruiser
Tuon pajan ohi on tullut joskus ajettua. Hiljaista siellä on silloin ollut. Se vetoporukkahan on muuttanut pajan paikkaa nyt parikin kertaa, taisi olla Vallilassa aikanaan.
Tänään ensimmäinen ajelu nollakelissä, kolmoskehällä lievää pakkasta. Pito on yllättävän hyvä liukkaalla pinnalla, pystyy ajamaan mutkiin rohkeammin kuin 2-pyöräisellä.
Ketjuvedon kanssa oli pientä ongelmaa. Jää ja lumi keräytyy sinne ja tänne, loppumatkasta nelos ja vitosvaihde hyppi yli kun yritti polkea. Runttasin yhden pitkän mäen kakkosella niin sitten piti isommat pykälät taas. Kun nosti perillä pystyyn niin jäätä oli kertynyt aika paljon esimerkiksi ketjurulliin.
Nyt alkaa sitten pidempi ajotauko, pakkaset ja lumi ilmeisesti tulee. Takapyörä irti, moottoriin uudet laakerit, välyksien tutkiminen, jne.
Se on jännä klappi taka-akselissa kun se ilmenee vain yhdessä kapeassa kohtaa pyörän kierrosta. Ihan kuin laakerista olisi yksi kuula huono. Täytyy mitata akselin suoruus, jne.
Yllättävän kestävä tuollainen puu-alumiini rakenne on. Kovia tällejä on tullut vaikka kuinka monta. Kerran ajoin hämärässä vahingossa jopa korkealta rotvallilta vauhdilla alas. Maaseudulla keskellä ei-mitään viittäkymppiä keskellä mäkeä olevaan hidastetöyssyyn, jne. Mopon renkaan suuri ilmamäärä tietysti pehmentää. Suuremmissa töyssyissä kuuluu takarenkaasta sellainen aika kovaääninen "puff", kun ilmeisesti ilma karkaa renkaan reunojen välistä ulos. Vanha paljon käytetty mopon vanne kun ei ole mikään tiivis rengasta vasten.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 30 Joulu 2015, 18:10
Kirjoittaja Wacky
Fillaripaja on auki vain kahtena päivänä viikossa joten kannattaa katsoa kalenterista millon on auki. Avaimet varmaan sais jos haluut enemmän puuhastella kunhan tarpeeksi tutustuu porukkaan siellä jotta luottamusta löytyy
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 05 Tammi 2016, 12:29
Kirjoittaja E-Cruiser
Ei tule heti mieleen miten valmistaisi lisää noita Soliferin lampunkantoja.
Finnfoam 500? Puu? Muovi? Joku noista.
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 05 Tammi 2016, 17:33
Kirjoittaja jviirret
Ledilamppuihin voinee johdot tinata suoraan kantaan. Ainakin hehkulankapolttimot kestää tämän. Ledit on lisäksi käytännössä aika ikuisia, eli lopullisen kiinnityksen voinee tehdä luonteeltaan ikuiseksi? Vaikka liimaamalla. Ainoa huomioitava asia on se että saisi polttimon kiinni lampun heijastinpinnan polttopisteeseen kuten alkueräinenkin on.
Jukka
Re: Velogatti-päiväkirja
Lähetetty: 05 Tammi 2016, 17:42
Kirjoittaja Vilijami
Tässä tarkoitettiin varmaankin naaraspuolista pesää, mihin lamppu ruuvataan kiinni. Sorvariltahan noita saisi?