Sinulla taitaa olla 14 mm akseli. Se kestää kyllä hyvin tuossa käytössä, mutta olkarakenteen muu mitoitus on tehty 10, enintään 12 mm akselille. Nuo kuvaan merkityt pystyosat joustavat ja saattavat antaa periksi karteessa töyssyyn ajettaessa. Perinteisessä Jokapoikakinnerissä on tuon pyörän mukana kääntyvän u-muodon pystyosaan ruuvattu kiinni latta, joka vedetään kiinni samalla mutterilla ja parilla ruuvilla. Nykyään sellaisen voi siihen helposti hitsata tukemaan rakennetta. Ilmeisesti jarrusatulankannattimesta on tulossa tukilevy mukana kääntyvälle haarukalle. Kiinteän akselin puoli oikealla kuvassa saattaa tarvita diagonaaliset apulatat, jos tavoitellaan 14 mm akselin kanssa tasalujaa rakennetta. Toisaalta onhan se kestänyt entisaikojen kinnereissä ohuellakin akselilla, joten kestää se varmasti sama rakenne paksullakin akselilla. Keula on kaika kevyt, kun etupyörät ovat noin kaukana edessä.
Tässä kuitenkin kuva selventämään, mitä tarkoitin.
Jurvan kinnerit
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kinnerirekisteri
- Liitteet
-
- Olka-akseli.jpg (54.83 KiB) Katsottu 8992 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 698
- Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kinnerirekisteri
Vieläkään ei oikein ole toipunut tästä uutisesta. Luulin jo ettei kukaan enää nykyaikana viitsi rakentaa klassista kinneriä, pidin itsestään selvänä että Gatti jää lajin viimeiseksi kuriositeetiksi.
14 uutta kuitenkin, ja kohta vielä lisää! (tähän peukkuhymiö). Gatti on kuin lajin viimeinen yksilö, joka on alkoi jälleen hymyillä. Laji on pelastettu
Hieman kateellisena myös katselen noita ohutvanerimääriä. Täällä kolmoskehän sisällä ohutvaneri maksaa hunajata.
Tuon puolivalmiin muodot ovat hienot. Tuohon ripustusratkaisuun minulla ei omalla suht kevyellä alan asiantuntemuksellani ole muuta huomautettavaa kuin se että noin viiden asteen camber-kulma kannattaa ehkä säätää paikalleen. Parantaa huomattavasti ajokäytöstä. Keulahan näissä on kevyt juu. Kuormaa ei tule per etupyörä kuin 30 kilon luokkaa 100 kiloisella kuskilla.
25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinnerirekisteri
Näitä kuvia kun katselee niin alkaa taas vuosia hukassa ollut rakenteluinto nostamaan päätään
Vaikka olen sitä mieltä että sivuketjuvetoisena saisi kompaktimman ja kevyemmän kinnerin niin tällaiset perinteiset wanhan ajan vehkeet on vaan niin paljon hienompia. Lisäksi tällaisesta saa siirrettävällä keskiöllä sopimaan lähes kaiken pituisille kuljettajille.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kinnerirekisteri
jviirret kirjoitti:Näitä kuvia kun katselee niin alkaa taas vuosia hukassa ollut rakenteluinto nostamaan päätään
![]()
Vaikka olen sitä mieltä että sivuketjuvetoisena saisi kompaktimman ja kevyemmän kinnerin niin tällaiset perinteiset wanhan ajan vehkeet on vaan niin paljon hienompia. Lisäksi tällaisesta saa siirrettävällä keskiöllä sopimaan lähes kaiken pituisille kuljettajille.Jukka
Melkein lähtisin yhdistämään nuo tyylisuunnat ja tekisin nelirenkaisen sivuvetopelin. Tuossa perinnemallissa on takakiekko niin kovalla rasituksella. Kokemusta on LWB tadpolesta. Hox! Määhän voisin itekki tehä sivuvetotakapään siihen
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinnerirekisteri
Vilijami kirjoitti:Melkein lähtisin yhdistämään nuo tyylisuunnat ja tekisin nelirenkaisen sivuvetopelin. Tuossa perinnemallissa on takakiekko niin kovalla rasituksella.
Ei poista takakiekkojen kestävyysongelmaa Päinvastoin, voi jopa pahentaa sitä kun nelipyöräisellä voi mutkaan ajaa lujempaa sen kaatumista pelkäämättä.
Nopeasti ajateltuna nelipyöräinen voisi olla vielä hienompi, mutta käytännössä ehkä ei? Ketjulinja sanelisi takarenkaiden paikan ja korin leveyden kampien kohdalta, eturenkaat pitäisi laittaa leveämmälle että mahtuisivat kääntymään tai sitten tehdä hirmu pitkä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Jurvan kinnerit
Peukutusta vielä täältäkin suunnalta . RRF:n vuosikokouksessa Hillshead kertoi kinnerikurssista, ja "painostimme" häntä kirjoittamaan tänne foorumille. Melkoinen uutispommi kinneririntamalla.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kinnerirekisteri
jviirret kirjoitti:Ei poista takakiekkojen kestävyysongelmaa
Päinvastoin, voi jopa pahentaa sitä kun nelipyöräisellä voi mutkaan ajaa lujempaa sen kaatumista pelkäämättä.
Niinkuin geopyörästä tiedät niin pinnat eivät kestä painon alla suoraakaan vetoa. Kaksi rengasta tuplaa kantavuuden keston. Se mutkaanajotyylihän on vapaasti valittavissa
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kinnerirekisteri
jviirret kirjoitti:Nopeasti ajateltuna nelipyöräinen voisi olla vielä hienompi, mutta käytännössä ehkä ei? Ketjulinja sanelisi takarenkaiden paikan ja korin leveyden kampien kohdalta, eturenkaat pitäisi laittaa leveämmälle että mahtuisivat kääntymään tai sitten tehdä hirmu pitkä.
Jukka
Mun LWB tadpole lyhenis melkein metrillä, jos siitä tekis sivuvetoquattron.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kinnerirekisteri
Vilijami kirjoitti:Mun LWB tadpole lyhenis melkein metrillä, jos siitä tekis sivuvetoquattron.
Tuumasta toimeen?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Jurvan kinnerit
4-pyörässä tarvitsee ratkaista miten saa pidettyä kaikki pyörät tiessä. Joko erilisjousitus ainakin toiselle akselille, tai keinuakseli, tai joustava runko.
Tehkää vaan lisää nelipyöriä, ehkä innostun itsekin viemaan oman projektini maaliin...
Tuossa vähän vertailua 3- ja 4-pyöräisistä veloista:
http://liggecykelforeningen.dk/wp-conte ... obiles.pdf
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jurvan kinnerit
Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jurvan kinnerit
Vilijami kirjoitti:Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.
Näin minunkin mielestä, ainakin jos kyseessä on avopyörä. Katteen rakenteelle tulee kyllä sitten erikoisvaatimuksia, ehkä kankaasta?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jurvan kinnerit
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.
Näin minunkin mielestä, ainakin jos kyseessä on avopyörä. Katteen rakenteelle tulee kyllä sitten erikoisvaatimuksia, ehkä kankaasta?
Jukka
Telttapatja. Ei kumise ja joustaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Jurvan kinnerit
Vilijami kirjoitti:Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.
Oma kokemus ei kyllä tätä tue: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =60#p66805
Ainakin tässä tapauksessa runko on vielä liian jäykkä. Jos tekee löysemmän, alkaakohan materiaalin väsymisongelmat?
Jousituksella homma on hallitumpaa, siksi niitä käytetään.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jurvan kinnerit
Jarcco kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Kun pitkän kolmipyörän runkoon ei meinaa saada pitkittäistä vääntöjäykkyyttä millään järkevällä massalla, niin valitsee nelipyörään vähän hoikemman runkoputken, jolloin runko joustaa aivan tarpeeksi ilman heiluriakselia.
Oma kokemus ei kyllä tätä tue: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =60#p66805
Ainakin tässä tapauksessa runko on vielä liian jäykkä.
Ilman tarkkoja mittoja arvioisin että Viljamin kinneristä on tulossa suurempi, eli vääntyilisi vähän herkemmin/enemmän.
Arvelen myös ettei Viljamilla ole myöskään suurta hinkua sorateille, joissa vaatimukset suuremmat.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...